Knylan: När man pratar om att "det ska in en forward och en back till" så tolkar åtminstone jag det som att man ska värva ytterligare två spelare. Sedan förväntar jag mig att Westin och Lander tar varsin backplats, samt att man förlänger med Oscar Johansson. Det kan inte vara tänkt att man ska ha sex backar och nio forwards inför kommande säsong och sedan låna in resten.
Dessutom så har å ena sidan spelarbudgeten skurits ner en del, men om man tittar på vilka spelare som har lämnat och vilka som har tillkommit så kan man inte ha gjort av med alla pengar än. I så fall har man betalat överpriser gigantico på nyförvärven, alternativt låtit spelarna som skrivit på nya kontrakt få en löneökning på 200 %.
Nu är det väl i och för sig för tidigt att spekulera, eftersom många lag har mycket kvar att göra med sina trupper, men visst känns det spontant som om det kommer att bli en fruktansvärt tuff säsong. Laget känns visserligen ganska jämnt och det kan mycket väl vara en nyckel till att få igång en fungerande lagmaskin - om det inte finns några givna stjärnor så måste alla kliva fram. Samtidigt så finns en risk att det bara blir en gråblek, halvtråkig smet av alltihop.
Sedan kanske man får konstatera att det inte blir sexigare än såhär för sju miljoner, eller vad spelarbudgeten nu ligger på. Inga transatlanter, inga hemvändare från de utländska ligorna, inga allsvenska toppspelare...
Ibland känns det som att det är läge att ge upp redan nu. Kasta in handduken och bittert konstatera att det kommer att bli en strid runt det nedre strecket. Men i sin enfalt hoppas man liks förbannat att något mirakel ska inträffa. Att Alexander Lindgren ska visa sig vara en toppspelare som bara har haft otur de senaste säsongerna, att John Westin ska växa ut till en powerforward av Tkachukiska mått, att Didrik Strömberg ska bli en general i försvaret och att Mattsson ska vara rena väggen.
Tro på drömmar, var naiv, det är det som håller oss vid liv, som Peter Lemarc sjöng. Undrar om han håller på Timrå...
JobbaPuck: Både Brändström och Lander på sju backar eller vadå?
Förstår inte heller vad som pågår med Westin. Försöker man hitta något annat möjligen? Trist i så fall.
Asplöven passar på att offentliggöra sin förstemålis idag också, en fransos som var en av Mestis absolut bästa målvakter föregående säsong. Ska de lyckas ännu en gång? Och hur hade ni som ställer er direkt skeptiska till Mattsson resonerat om det var vi som värvade Quemener? Frågan är relevant då vi tillhörde samma region i tabellen som de föregående säsong och nu har värvat tre spelare från dom också.
Hade det känts bättre om Nubben tagit en målvakt med internationell rutin som haft bra statistik varje säsong i stort sett, först i franska ligan och nu en säsong i finska andraligan? Jag inbillar mig att de är i de två världarna man måste leta. Ska det vara erfaret men ändå billigt så får man leta bland lingonligorna och försöka dra en rövare och hoppas på det bästa, eller då ta svenskt och ungt och förhoppningsvis utvecklingsbart. Det ska bli mycket intressant att se om Asplöven lyckas få någon magisk bang for the buck ännu en gång.
cally47: i sammanfattning.
Vi ska fylla på med en center och en back. När det gäller JJ så säger Forsberg "– Det finns ett ömsesidigt intresse, men innan papper är påskriva får man vara försiktig, säger Roger Forsberg."
MrMorris: Det är tur att andramålvakt inte är en obotlig sjukdom som inte går att påverka. Och att han varit andrekeeper bakom Adam Reideborn och Kevin Lindskoug som båda slutat trea i målvaktsligan senaste två åren.
I och med att TIK inte brukar vilja leverera en tillstymmelse till matnyttig information om någonting runt laget (utöver pressmeddelanden i textform) innan ispremiären så får vi helt enkelt nöja oss med Lövens intervjuer med Hirsch och Mattsson från fjolåret.
Johnsson fortsatt aktuell.
"– Vi har en centerplats och en backplats att fylla ut. Det är närmast på tapeten, säger Timrås tränare Roger Forsberg"
El Maco: Precis. Jag hade kunnat se Gunnarsson och Mattsson som lika rimliga. Gunnarsson har varit i HV i många år dock ej spelat så mycket. Mattsson har ändå varit över och lirat i juniorligor i nordamerika och spelat mer. Inga briljanta siffror men ändå. Blev tvåa bakom den fantastiske Reideborn året DIF gick upp. Och då utlånad som sagt till Löven i år men där den av Löven kontrakterade Lindskoug tog förstaspaden under andra halvan av säsongen. Vi har ingen garanterad succé här men jag känner mig ändå bekväm i lösningen. Vi kommer förmodligen kunna låna målvakt från Modo för avlastning under säsongen ändå, i år Bjurö istället för Reideborn då Modo kommer satsa på Reideborn. Om nu inte Ohre får någon knäpp och tar ett större kliv än vad man vågar hoppas på, vilket ej kan uteslutas.
Lövenfolket är buttra över att Hirsch försvinner, ser att någon på Twitter skriver att "Kevin gillade honom", Lindskoug då alltså. Tarvis har ju blivit någon form av institution här under åren men det vore ju synd att säga att vi har haft speciellt många målvaktssuccéer genom årens lopp. Lindbäck tog oss nästan ensam till slutspel ett år och Backlund fick kontrakt med Flyers men de var ju båda relativt "färdiga" som målvakter här, redan etablerade. Ingen skugga ska falla över Tarvis men detta får väl bli ett nytt kapitel då. Mattsson har ju garanterat ambitionen att spela på högre nivå och det är sådana spelare vi hela tiden måste försöka förädla, lyckas vi med det så blir vi attraktiva för lovande spelare framöver också.
Knylan: Tillhörde egentligen DIF förra säsongen men var utlånad till Löven. Nu klipper DIF banden och vi värvar honom "på riktigt".
Utmaningen för honom och hoppet för oss är att han lyckas etablera sig som en förstaspade i ett A-lag. Merit- och talangmässigt har han väl legat bland de bättre i sin generation med 92:orna.
Jag tror han har stor potential. Klart det vore tryggare med en ärrad veteran som varit i elitserien och vänt men den här killen kan göra ett avstamp mot något större med oss. Kan ju inte heller vara svindyr vilket är vettigt i sig.
Redigerad kommentar
SuperMupster: MYCKET spännande. Ingen superskräll, han var väl en av lågoddsarna bland tillgängliga keepers, framförallt då Löven har kvar Lindskoug och han knappast vill lira andrafiol. Allt som allt en bra lösning, tror jag. Och otroligt nog ytterligare en Huddingekille. Blir bra med Ohre också, han var riktigt bra i slutet av fortsättningsserien med J20.
Det börjar ta sig!
Redigerad kommentar
Corvo: Knyllots förslag på och tankar om Gunnarsson är eminenta. Honom ska vi ha! Jag tror fan han prickar rätt där.
Sen får du ursäkta, men Zacke och Pumba är nog de sämsta namnen hittills, vid sidan av Lundellarn då. Den där Olsson ser väldigt, väldigt trevlig ut. Ohre gör dock bäst i att stanna kvar. Finns möjlighet till utlåning nån match här och där för honom då vi har annat bakom i junirlagen.
JobbaPuck: Ja, i Malmö blir han ju inte kvar eftersom de nu redan har Alsenfelt och Sjögren på kontrakt (om nu MIF vill behålla Sjögren och han vill stanna?) och HV själva har Ersberg och PW. Det skulle vara om någon SHL-klubb vill skapa någon halvbra duo som typ Bellissimo/Lundström och hoppas på att någon av de blommar ut, t.ex. KHK. Men blir det allsvenskan så vore han nog klockren och skulle gå i samma linje som övriga laget, dock med väldigt mycket rutin från SHL även om han ej stått jättemycket. Jag tänker att om inte MIF varit så rastlösa som de alltid är så hade han lirat förstafiol där genom playoff också.
Så knappast MIF och definitivt ej HV. Tittar man då ner i allsvenskan så vet jag inte i vilka klubbar som vore så mycker mer attraktiva att hamna i. Leksand kommer väl värva något etablerat tänker jag. Västerås har kvar Fransson. Osv. Jag ser kommande år som att nu MÅSTE vi ta ett steg, missar vi playoff igen så är det ett stort misslyckande. Gunnarsson skulle få ett stort ansvar på den resan, säsongen efter kommande så bör vi vara ett lag för topp 4.
cally47: Om det ska in två nya forwards i truppen så skulle jag gärna se att det blir Christoffer Forsberg och Jacob Berglund. På backsidan så tror jag att man får räkna med att Bohman och Bryhnidsveen kamperar ihop och att det värvas ett inte alltför glamoröst namn till.
Jag skulle faktiskt bli väldigt besviken om det inte dyker upp tre utespelare till, med bakgrunden att man valde att förlänga med Boyce. Han har trots allt en seniorlön i kombination med en utvecklingskurva som pekar neråt.
Knylan: Det där, det där... Mycket bra! Nubben fixar.
Steken bekräftades förresten som klar för IFSH ikväll/igår på en sponsorfest i Gärdehof. Inte för att jag ondar, men hoppas Didrik den store smäller honom rejält.
Redigerad kommentar
JobbaPuck: Hmm, om TIK skulle göra en kopia på HVs gamla pressmeddelande kanske. HV har trott på Gunnarsson rätt länge alltså men har haft den solklara ettan Wesslau hela tiden. Kan man vara något på spåret här möjligtvis.
Redigerad kommentar
Corvo: Förväntar mig som sagt sju seniorbackar. Avehag och Frölander kommer garanterat att få sina chanser.
Gillar det här med Johan Johnsson. Stor utvecklingspotential. Som jag tidigare varit inne på hoppas jag på Jacob Berglund. Med dessa två, Ogge och möjligen Erik Nyström, tror inte han är helt borta faktiskt, har vi tolv forwards. Hoppas ännu på att man erbjuder Martin Mellberg åtminstone ett tryout. Dahlén får gärna stå på ett juniorkontrakt ett år till, 97:a som han är. Möjlighet till A-lagsspel i vinter kommer att finnas där i massor ändå.
Så skullle jag vilja ha det. Då har vi alltså 7 backar, 13 forwards på kontrakt. Ohre ena keepern, vem blir den sista? Lundell som det spekulerats i säger jag nej tack till. För osäkert kort helt enkelt. Pickard vettefan... Han höll i DIF, men det är också den enda A-lagssäsong med hyfsat bra stats. som han har haft. Drömmen Lundström är ju totalt avskriven och så verkar även Iilahti vara. Iaf senast de rapporterades nåt om honom, vilket jag tycker känns lite trist. Killen kan bli bra. Men visst, det är som jag skrivit tidigare en chansning det med. Som det är nu tror jag på utländskt mellan stolparna. Finns inte många svenska namn att jobba på. Idoff? Jojo... Men skulle iofs inte förvåna. Mycket nu!
flyttat inlägg
flyttat inlägg
Är det inte dags att värva Cristoffer Forsberg FBK fick inget nytt kontrakt där spelade några matcher med oss förra säs. är f.ö son till våran tränare.Där kan vi kalla spetskvalite.
Återkommer gång på gång till Johan Johnsson. Han är brännhet som sista centern. Vidare har jag fått bekräftat att det på allvar jagar norskt med kilon. Det är inte svensknorskt, Jacob Berglund, utan en äkta norrman. Ogge måste vara gjuten. Kanske, kanske Nyström erbjuds förlängning och hopp om Mellberg finnes.
Börjar bli tjatigt och visa namn dras upp till leda, men det är ju så förbannat jävla kul med Silly och de svängningar som dyker upp från dag till dag!
Det var inte längesen det sades tre nya. Det blev några fler än så och lär bli mer än två till. Tror på tre...