1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Silly season 15/16

« · 1681823 · » Till forumet

Sv: Silly season 15/16
SuperMupster: Grattis till en bra, men lite otursförföljd, spelare.
Förra året skulle bli genombrottsåret i SHL och han ledde interna skytteligan (före Scott, Sweatt, Rödin osv) på försäsongen när busen Jere Karalahti gjorde en otroligt ful checking to the head på honom och han säsongsstart blev rehab istället. Sen när han väl kom igång igen så gjorde Arvid Lindholm i SAIK en blindside tackling mot huvudet på stackars Lindgren vilket satte p för denna säsong.
Spelskicklig, teknisk, duktig skridskoåkare. Är han hel kommer ni ha nytta av honom.
Kommentera

DJ Hemp: Oljemiljardär räddar gnaget
Kommentera

Huss: Frågan lyder: Varför väljer då Brynäs att släppa honom?
Kommentera

JobbaPuck: Liknande osäkerhet som vår Tommy?
Kommentera

157620: Skum snubbe.
Kommentera

El Maco: Känns så då. Men vi är väl i det läget att en del värvningar hamnar under chanskategorin. Killen verkar hur som ha verktyg. Hoppas det slår väl ut.
Kommentera

Undra om Alexander Lindgren ska ses som André Hults ersättare?
Kommentera

Laken: Nja, det har jag svårt att se. Jag tror att det kommer att komma en förstecenter, exempelvis Jacob Berglund, och att det blir Hults ersättare. Själv skulle jag därutöver vilja se en förlängning med Oscar Johansson och ytterligare en forwardsvärvning för att jag ska vara nöjd. 

Kommentera

Vargher85: Tyst om OJ. Om Nubben ville ha kvar honom borde han vara sajnad nu tycker jag? Knappast högst lön och inte stekhet på marknaden efter en blek säsong.
Kommentera

JobbaPuck: Tre saker främst:
- Det finns ett antal juniorer som anses vara mer lovande (Lööke, Lindblom och Brodecki samt Ölund från J-18)
- Även vi måste dra ner på spelarbudgeten/truppen. Då ryms inte spelare som Lindgren.
- Ironiskt nog så har det också att göra med att när Lindgren skadade sig för andra gången så hörde Bulan av sig till Luleå och fick ner Daniel Mannberg.
Med Mannberg följde ett kontrakt som även sträcker sig över nästa år.
Mannberg har Bulans förtroende och med Olden tillbaka från Norge så ser Lindgrens chanser till spel i annan line än checking line begränsade ut. Han var mer en playmaker i J20 än en grinder.

Ibland är det bara ödets nyck som ställer till det. Lindgren och Westerholmarna var fruktansvärt bra under försäsong men när Lindgren skadade sig försvann de helt (bortsett från på slutet). Utan Karalahtis extremt fula påhopp så kanske Lindgrens genombrott kommit och allt sett helt annorlunda ut.

Redigerad kommentar

Kommentera

Vargher85: Skit spelare nog med att klotet signa Lill challe och Boys behövs 4-5 nya tunga så jävla less på små rädda SKITSPELARE som klotet försört laget på de senaste 3-4 åren.
Kommentera

El Maco: Kanske Sundsvall drar i honom. Jag tycker också att det är konstigt att det inte har hänt någonting i det fallet. Samtidigt så känner jag mig lite nervös, trots att bitarna faller på plats. Det måste komma in spelare med lite spets nu.
Kommentera

Modano: Jag kan delvis hålla med dig. När Nubben stod i ST:s hockeyprogram och pratade om spelare som inte kunde vara lovande hur länge som helst så tog jag det som en bekräftelse på att Boyce skulle försvinna.
Kommentera

JobbaPuck: Lindgren är en light-version av Bäckström. Duktig på att täcka pucken och fint spelsinne, men lite seg på rören och bränner många målchanser. Tyvärr har han dragits med flera ganska jobbiga skador de senaste 2 åren och det är väl egentligen därför som han aldrig har fått någon rytm/kontinuitet i sitt spel. 
Kommentera

Målsprutarn Patrik Karlkvist från Mora är klar för Modo Hockey. Kommer troligtvis lånas ut till HockeyAllsvenskan under första året på kontraktet. Mora ligger självklart bra till, och där kommer han troligtvis hamna eftersom även de har ett samarbete. Men jag hade absolut inte sagt nej till en sådan spelare om han kommer på tal hos Timrå.
Kommentera

OJ tränar i alla fall med laget.
Klart som fan att han ska ha förlängt. Det jag tror det sitter i är att man avvaktar för att se om det blir någon forwardsplats över till honom.

Även om Sundsvall skulle vara intresserade av Ogge så har jag svårt att tänka mig att något annat lag än Timrå är hans förstaval så det är säkert ingen brådska även om jag helst ser en förlängning med honom redan innan lunch idag.

Inget ont om Boyce. Talangen finns såklart där i grunden men det var oväntat att han fick förlängt och det här blir sista chansen för honom. Slår han inte igenom kommande säsong kan jag aldrig tänka mig att han får förlängt.

Men om det i slutändan blir så att Boyce fick en av forwardsplatserna på Oscars bekostnad så blir jag riktigt förbannad.

Fan vi har redan nu 8 av 12 forwardsplatser tillsatta och vi känns allt annat än farliga offensivt. Visst Marklund och Lindgren känns som helt okej förstärkningar. Men det gäller att någon eller några ur kvartetten Wedin, Marklund, Lindgren och John Westin får sitt offensiva genombrott på allsvensk nivå för att vi inte ska riskera att hamna bland lag helt utan tradition och som bara dom närmaste sörjande bryr sig om som typ Tingsryd, Asplöven, Sundsvall och Västervik.

Vilka tror ni tar dom fyra sista forwardsplatserna? OJ, Dahlén, någon till junior och någon offensiv spetsspelare som ersättare till Hult?
Kommentera

Corvo: Vilket även Jens Westin gör, något man är helt öppen med på klubbens instagram. Det ska nog mycket till för att någon av de två inte ska bli kvar med andra ord.

Jag vet inte hur man resonerar kring junisarna riktigt. Ett problem är att alla går i gymnasiet fortfarande. Jag tror man kommer matcha in dessa ganska mjukt, framförallt en sån som Pettersson som ligger efter rent fysiskt.
Kommentera

Lite borde väl vi supportrar ha att säga till om :) Maila till Nubben ( [email protected]) alla som vill ha kvar OJ och JW.
Kommentera

luffaren: Besvära inte Nubben med den typen av mejlande.
Kommentera

Corvo: Först och främst vet vi inte om det blir nån hockey överhuvudtaget i höst med tanke på arenafrågan. Det är värre ställt med TIK än vad många tror. Klockan tickar verkligen. Tänk januari igen.

Men ok, i den perfekta av världar så ordnar sig allt och då tänker jag följande om det du tar upp; Ogge blir kvar. Nån förstaårssenior lyfts upp, hoppas fortfarande på Mellberg, och Dahlen får ev. ett A-lagskontrakt. Resten av juniorerna kommer att "vandra". Sen vet man akdrig hur de ställer sig till en sån som Erik Nyström. Finns mycket hockey i honom, främst offensiva kvaliteter, men han väger fortfarande lätt. Lär vara billig och inte särskilt eftertraktad på marknaden. Jacob Berglund som det ryktas om ser jag gärna in. Vi behöver tyngd och kraft. En förstecenter vill vi alla se. Frågan är vad börsen säger. Ett antiklimax vore i min värld om Molinder blir den gubben... 12-13 forwards på kontrakt och in/ut med juniorer plus nåt lån är rimligt att tro.
Kommentera

Jag känner mig ganska så bekväm i att det kommer lösa sig i arenafrågan, spikar bara kommunen igenom detta med hyresavtal på 20 år så. Gör dom det så borde det kunna gå att lösa, förhoppningsvis fort som fan.

Så, jag tar mig friheten att EP-runka lite. Jag kvarstår att Chet Pickard borde kunna vara en rimlig förstemålis. Jag vet inte vilka pengar de har att röra sig med i Danmark och hur lönerna i högstaligan där står sig mot vad vi skulle ge en förstemålis (topp 2-4 högst betald i laget, dock efter Hallin) men oavsett vad, det vore en bra värvning. Stor och verkar vara väldigt seriös, vi är nog en attraktiv klubb i och med att vi är i uppbyggnadsfas men där kravet är att vi ska ta stora steg kommande år. Gjorde en statistiskt sett bra säsong i DIF 12/13. 

Sen vettefan hur det står till bland utespelare. Den storlek och tuffhet som Nubben snackade om har väl inte riktigt synts bland nyförvärven. Martin Laumann Ylven är stor och tung utav bara helvete och dessutom en riktig dåre men verkar ha fått de senaste två säsongerna i Norge förstörda av skador, vilket man får anta av de få spelade matcherna. Löneanspråken kan ej vara höga, han skulle förmodligen tjäna på att sitta hemma i Norge och stämpla. Men gissar att han vill lira. Laumann och Tommy Kristiansen, det skulle smaka fågel det. 204 kilo norsk forwardsduo. Sen en Elias Pettersson med sina 22 kilo som åker i korridoren och levererar flipp. Taget!

Kommentera

Eller... Laumann Ylven verkar ha haft enorma problem med hjärnskakningar ser jag nu när jag gjort lite research. Var borta 11 månader, kom sedan tillbaka och åkte direkt på en ny i höstas. Karriären lär vara i fara.
Kommentera

Försäsongen tar form!
Kommentera

Knylan: Ja, jag antar att Jonathan Dahlén och eventuellt Elias Pettersson kommer att matchas in långsamt i A-laget. Dels med tanke på att dom har 2 respektive 3 år kvar som juniorer och att dom på det fortfarande går i gymnasiet. Visst har dom gott om talang bägge två. Men inte som i Landers och Pääjärvis fall att dom utan problem kan hoppa av skolan (vilket både Pääjärvi och Lander gjorde andra året i gymnasiet) och vara hockeyspelare på heltid.

Ingen i 96-kullen bland forwardsen anses vara bra nog för att ta plats i A-laget till hösten misstänker jag? Eventuellt att någon av backarna, typ Tim Frölander och/eller Anton Avehag får kontrakt som 7:e och/eller 8:e back?

Knepigt med Pääjärvi förresten. Någon som har skaffat sig en uppfattning om vad det är som har gjort att han har stannat i utvecklingen helt? Det finns nog ingen som inte trodde att Pääjärvi skulle vara NHL-stjärna i 24-års ålder.

Istället är han inte ens ordinarie i NHL och har den här säsongen spenderat större delen i AHL. Jag blir inte förvånad om han lockas att vända hemåt och spela med Malmö i SHL till hösten nu när dom gör sin första säsong i högstaligan på 9 år. Vem hade trott att Pääjärvi skulle spela i SHL 2015/2016 när han åkte över för fem år sedan?

Det kan inte bero på att han inte har tillräckligt med träningsvilja då han gjorde sig känd genom att alltid vara först in på isen och sist av isen på träningarna som tonåring i Timrå.

Det går heller inte att anklaga honom för att han åkte över för tidigt även fast det inte hade skadat med en säsong till i Timrå. Han hann ju med att göra succé i VM som 19-åring. Bästa poängplockaren i Sverige, 3:a i den totala poängligan och en plats i VM:s Allstar-team. Klart man gör rätt i att åka över för att ta plats i NHL då.
Kommentera

SuperMupster: Alltid roligt när det händer saker i truppen.
Tredje spelaren som vi värvar från Asplöven till nästa säsong. Genidrag att plocka bra spelare därifrån.

Inget ont om Asplöven. Dom har gjort det bra som har klarat sig kvar utan att ens behöva spela negativt kval i tre säsonger. Och det är ett lag som vi har förbannat svårt mot. 1 förluster på 8 matcher mot Aspisarna sedan vi blev en allsvensk förening va?

Men förutsatt att du inte är född och uppvuxen i Haparanda med omnejd så finns det väl ingen spelare som kan välja Asplöven framför Timrå. Jag behöver inte resonera om varför va?

Precis som norrbaggen och Marklund så är Bohman ingen spelare som jag har lagt märke till när vi har mött Asplöven.

Men han känns spännande. Han har gjort gott om poäng som junior både i Modo och Djurgården men han verkar vara tänkt att användas som defensiv och tuff back i Timrå. Robin Perssons ersättare misstänker jag. Stort plus att han är rightare. Bara 21 år också så han har garanterat potential att växa ut till en tvåvägsback av hög allsvensk nivå i Timrå. Bra värvning.

Välförtjänt och kul att Oscar Brändström får kontrakt också. Även fast Filip Lander fick fler matcher i A-laget än Oscar den här säsongen så kändes Oscar betydligt mer "allsvensk" och redo för spel på seniornivå. Ett extra plus att även han är rightare.

I och med att Filip blir senior till hösten så lär han väl inte få något A-lagskontrakt. Ska man hoppas på att han får kontrakt i Bobcats? Då får han ändå spela i allsvenskan samt att vi kan följa hans utvecklingskurva på nära håll och om han utvecklas tillräckligt mycket så lär det inte krävas speciellt mycket för att plocka tillbaka honom. Utan det lär som jag skrev bli någon av sistaårsjuniorerna som tar 7:e och 8:e backplatsen och som kan varva spel i A-laget med spel i J-20. Någon som har sett fler matcher med J-20 laget än mig har garanterat bättre koll men jag gissar på att Tim Frölander och Anton Avehag lär vara dom som ligger bäst till. Marcus Hardegård har jag hört väldigt mycket bra om och han kan säkert få någon chans i A-laget nästa säsong men med tanke på att han är junior 2 säsonger till är det väl klokast att låta han utvecklas i J20-laget en säsong till.
Kommentera

Corvo: Faktum är att Elias Pettersson förmodligen är den största råtalangen från distriktet vi haft i föreningen sedan Zäta. Frågetecknet är hur pass mycket till han kan utvecklas fysiskt. Han har den där fantastiska egenskapen att kunna spela i ett eget tempo, plus att han kan producera. Dahlén har alla förutsättningar för att bli en sniper av stora mått.
Kommentera

Corvo: Pääjärvi fungerade ruskigt bra på rena kontringar eller överlag i matcher där det är mycket snabba spelvändningar men han saknade lite andra egenskaper redan på ES-nivå tyckte jag.

Han har säkert utvecklats men tydligen inte tillräckligt.

Kommentera

Knylan: vad gäller Elias så har han alla förutsättningar att kunna lyckas. Han är trots allt hela 5 cm längre än Mats zuccarello i Rangers och Han gör ju inte bort sig sin storlek till trots. Hos Elias Fattas lite kilo bara. Jag har ju inte sett någon match med honom, men vad man läst och hört så verkar han ju uppenbarligen ha talang.
Kommentera

Corvo: Pääjärvi är en man för de stora rinkarna med sin glimrande skridskoåkning. Han kommer bort när det blir trångt och fysiskt. Han är en aning feg och brister även i spelförståelsen. Behöver ytor och lite mer tid. Vänder han hem till Europa och MIF tror jag på succé.
Kommentera

Corvo: Tycker att allt talar för att lill-Lander får ett kontrakt. Att han och Je. Westin tar platserna sex och sju är väl en självklarhet nu när Stenqvisten lämnar? Tror Inte TIK tänker sig att stå där med endast sex seniorbackar i speldugligt skick ytterligare en säsong.
Kommentera

Knylan: Det låter onekligen spännande då vi ändå har fått fram spelare som Anton Lander och Sebastian Erixon dom 10 senaste åren.
Enligt måtten på Eliteprospects så väger han bara 56 kilo. Det är såklart anmärkningsvärt lite även för en 16-årig hockeyspelare.

Men regeln är att i synnerhet när det gäller unga spelare så ska man ta måtten som står på eliteprospects med en nypa salt då dom inte uppdateras regelbundet.

Att han väger alldeles för lätt även för att vara förstaårsjunior inser såklart även jag. Men ni som har sett Elias Pettersson in action och då tänker jag främst i J20-laget, hur har han klarat sig när det gäller den fysiska biten där? Tekniken verkar vara högklassig och poängproduktionen likaså. Påminner han om brorsan i övrigt när det gäller spelstilen?

Siffrorna som står i matchprogrammet får väl ändå anses som hyffsat pålitliga och där så stod Emil Pettersson på 186 cm och 72 kilo den här säsongen. Men han får anses ha klarat sig väldigt bra på seniornivå. Så pass bra att han vann poängligan och blev belönad med SHL-kontrakt.

Emil tycker jag klarade sig bra genom att vara teknisk, hal och irrationell. Skulle snarare säga att han klarade sig undan att behöva vara involverad i så mycket av det fysiska spelet just genom dom egenskaperna.

Uppenbarligen så har båda bröderna Pettersson svårt att bygga muskler. Men att Elias kan komma upp i Emils siffror borde väl inte vara omöjligt? Eller?

Att Emil är född i Januari och Elias i November vet jag inte hur stor betydelse det har?

Annars så känner vi nog alla till att just Zäta hade väldigt svårt att bygga muskler som ung trots att han lade ner många timmar på styrketräning. Som junior och även när han kom upp till A-laget (om inte minnet sviker mig helt) så var han först och främst en väldigt teknisk offensivt skicklig spelare men vägde väldigt lätt. Idag är han en av världens bästa tvåvägscentrar och muskelmassan saknas definitivt inte.

I det bästa av världar så är det väl bara att hoppas på att dom timmar som Elias spenderar i gymmet på sikt förhoppningsvis kan ge resultat även fast oddsen talar emot det idag.

Går bara att spekulera. Hur som helst så hoppas och tror jag på att vi kommer att få se mycket av både Elias Pettersson och Jonathan Dahlén i Timrås A-lag. När dom är redo.
Kommentera

Såg nu att Lihagen inte får förlängt hos KHK. Något för Timrå kanske? Tung jävel som producerade bra förra året. Åkte väl på någon skada för något år sen eller var det hjärtat?
Kommentera

ersson: Värva...Gillade han skitmycket i playoffet. Majestätisk spelare
Kommentera

ersson: japp, Han fick hjärtstopp i en match 2009
Kommentera

Corvo: Det är det som gör honom så speciell och det jag menar med att han "spelar i ett eget tempo", hans fysik behöver knappt användas i och med att han är så spelbegåvad. Men det kommer inte alltid gå, så klart. Tror att det finns mer uppdaterad storleksinfo hos Swehockey i de pressmeddelanden man gjort inför pojklandskamper och sånt, men det behövs byggas definitivt.

Påminner om Emil ja, eller det är väl snarare Emil som påminner om Elias nästan i och med att Elias har fler redskap. Elias bör ta sig längst i karriären med ganska god marginal, om nu allt övrigt klaffar som sagt.
Kommentera

ersson: Jag skulle väldigt gärna se Lihagen i Timrå IK.

Han har knappt gjort en enda dålig match sedan han kom åter efter hjärt rehaben. Hoppas att även Tik-junisen kan komma åter med det resultatet.

Han hamnar nog inte här dock...

Västerås el comeback hos vita gnägget skulle jag tro...
Kommentera

Angående Lihagen så lämnar han Karlskrona pga att han vill bo närmare sin son som är boende i Örebro, så honom kan vi fläskglömma. Det hade vi troligtvis kunnat göra ändå. Han är en spelare för ett absolut topplag i AS alt. ett SHL-lag.

Edit: Den där lilla viktiga länken dårå...

Redigerad kommentar

Kommentera

Var är dom där spelarna med tyngd och tuffhet som nubben skulle värva till  nästa säsong ?
Kommentera

Corvo: Pettersson visar 65 kg på vågen nu. 56 kg var innan säsongen så han har byggt på sig några kilon under sommaren och vinterhalvåret!
Kommentera

cally47:   27 kg kvar då
Kommentera

Corvo:I detta läge som du säger, skulle jag vilja ha in en tränare som P O Larsson ... han var rädd om Z:a matchade honom sparsamt tills han insåg att han  växttillsig, därefter vet vi alla hur de sluta!
Kommentera

ASA: Peo matchade in Zäta klokt, men jag tror inte att det var något speciellt upplägg från honom utan snarare att han (Peo) följde det logiska och vedertagna.
Kommentera

Andersson:lihagen och kristiansen skulle sitta fint!!!
Kommentera

På något sätt hade det varit kul om Timrå värvade denna målvakt, men samtidigt så ser jag hellre Adam Ohre som backup
Kommentera

cally47: Verkar ju keff? Bättre med Pickard
Kommentera

Forwarden Johan Johnsson, född 1993, är mycket nära en övergång till Timrå. När detta skrivs kanske det till och med är helt klart.

Enligt mycket insatta källor så är i princip allt klappat och klart.

Redigerad kommentar

Kommentera

MrMorris: en framspelare!? Bådar gott! Bara att hoppas att någon blir en målskytt ihop med honom...
Kommentera

« · 1681823 · »