Modano : Kan tyvärr bara hålla med Modano. Emil är kvar pga Challe. Ni som påstår att hans spelstil behövs har jag svårt att förstå, utifrån vad han presterat de senaste 2-3 åren. Han har gett navelskottet ett ansikte. Hoppas jag har fel och att han i år tar ett gigantiskt kliv i utvecklingen. Vi har gjort oss av med många bättre spelare än Emil de senaste åren, anser jag.
kulltorp: Jag har väldigt svårt att tro att en spelare blir kvar på grund av att spelarens pappa känner sportchefen. Den hypotesen får stå för dig, som man brukar säga.
Emil Berglund har ett enormt hjärta för sporten, och kanske ett lika stort hjärta för Timrå IK. Han är beredd att bokstavligen käka puck och offra en tand för varje tugga för att göra det bästa för laget. Sannolikt siktar han på att spela till sig så mycket förtroende som möjligt men han lär inte ha några problem med att husera i en fjärdekedja. Lönen lär vara minimal. 22 år, relativt erfaren och bidrar även med ledarskap. Ja tack!
Kongo: Man får helt enkelt hänge sig åt lite kappvändande här nu känner jag. Hade inte Berglund fått förlängt så hade jag köpt det rakt av, på sportsliga grunder. Nu är Nubben i ett läge där han fått de förstärkningar han vill se på forwardssidan och det i stort sett bara är bredden kvar att sätta. Förra året kom Emil från en bra säsong där det även fanns intresse från annat håll (IKO är väl den enda kända klubb som erbjöd honom kontrakt) medan det i år gick mycket trögare för honom. Han såg ut att spela utan självförtroende under i stort sett hela säsongen, vilket allra mest syntes så fort han hamnade i skottlägen där han var väldigt trubbig.
Men, han får förlängt ändå. Det är fortfarande en hårt ansträngd verksamhet vi har framför oss, istället för att plocka in en breddspelare utifrån så väljer Nubben att förlänga med killen. Ett praktiskt beslut, han har redan boende och kan såväl klubben som staden utan och innan. Det är dessutom en spelare som, om han kommer rätt in i det hela, kan vara väldigt jobbig att möta. Ettrig, dessutom lagets tredje och sannolikt sista högerskytt på forwardssidan. Han uttryckte direkt på Twitter att detta ska bli en personlig revansch för honom och det vill jag verkligen lita på. Problemet vi återkommande haft under senaste åren är att laget haft tydliga brister där det saknats självklara alternativ i offensiven, det har gjort att spelare som t.ex. Emil fått förtroende även i PP trots att självförtroendet inte varit på topp. De här unga spelarna har egentligen inte fått så mycket ro när det kommer till att acklimatisera sig till seniorhockeyn utan de har fått tagit större ansvar än vad många varit redo för. De som klarat det bäst har också lyckats att ta steget från lovande junior till att bli seniorspelare att räkna med, Emil är inte där riktigt än och det återstår att se om han kommer att fixa det.
Förhoppningsvis så kommer vi ha en tydlig offensiv spets i år, det gör att spelare som Emil Berglund kan få jobba hårt med sitt, utan att behöva slängas in i avgörande lägen och riskera att göra omgivningen och framförallt sig själv besviken gång på gång. Förra säsongen gjorde han 19 poäng, det finns ingenting som talar för att han inte ska tangera eller till och med slå den siffran kommande säsong. Om han inte gör det så vågar jag lova att han åtminstone kommer bidra med stenhårt jobb och slita som en gris för namnet på bröstet, det är gott nog.
Kongo: skrev ju det i inlägget. Vill inte att det ska bli en som Hallin som har högst lön. Jag älskar Pelle, men jag tycker det är viktigare att man lägger pengarna på spelare som verkligen producerar poäng. Därför hoppas jag inte att t.ex Molinder tar över den rollen... jag vill ha kvar Molinder men inte att han ska "ta över" Pelles kontrakt.
ersson: Den spontana känslan är väl att jag skulle kunna kopiera inlägget om Berglund och applicera det mesta på John Westin också. Obegripligt att det där skottet inte hittade maskorna oftare under säsongen som gick. Precis som Berglund så sköt han hela tiden i precis fel läge. Han har spelsinnet emot sig men visst fan skulle det kunna gå att pressa tio mål från den där lazern igen, kanske femton. Vår farligaste straffskytt under säsongen.
Jahopp, då var det bara tre forwards kvar då, förmodligen. Kanske fyra om man skulle få för sig att ge Jesper Wiberg något. Mitt tips är Johan Johnsson, Molinder och Lauritzen.
El Maco: För att inte säga hutlöst billiga. Detta då även i kombination med att klubben inte behöver hålla på och rodda lägenhet vilket uppenbarligen är ett stadigt växande bekymmer med Bohman och Marklund i färskt närminne. Små saker men ändå viktiga i sammanhanget. De får chansen nu att maxa sina förmågor i ett lag som ska vara med i toppen och då hade åtminstone jag känt en stolthet över att få vara en del av det hela, även om det sannolikt blir i en mer undanskymd roll. Tänk ändå, om vi hade fått in Anton Axelsson också. I en checkande roll. Får hoppas på att Stene kanske kan vara någon form av härförare i det hårda och tunga jobbet istället.
hubbenorlen: Haha, vi får se men i min spåkula så ser jag framför mig ett läge där vi går in i serien med högt ställda förväntningar på Dahlén, Lööke, Persson o.s.v. men att det knyter sig för dessa inledningsvis. Istället så blir det dessa två som är tongivande i de där krampaktiga inledande omgångarna. Enkel matematik: båda har slagit fjolårets poängskörd redan efter tio spelade matcher.
Puckat: Ser faktiskt riktigt bra ut! Så bra vi kan förvänta oss med vår budget. Kan bli en intressant säsong! Nubben gör ett otroligt bra jobb måste jag åter igen säga! Hela organisationen egentligen
Puckat: Ja nu har vi faktiskt tillräcklig bredd för att signa en sån som Lauritzen. Frisk skulle han ju vara en storstjärna i SHL men det är ju liksom det som är problemet med den killen, dvs han är ju alltid skadad större delen av varje säsong. Men i de 15 matcherna han är hel så kommer vi antagligen att ha ett jävla bra PP.
JanneH: Om vi signar Lauritzen så står sista platsen mellan Johnsson och Molinder. Jag skulle rösta på Molinder. Han är så användbar i många roller och gör alltid ett bra grundjobb.
FH - avdammad: Molinder tar jag för givet att det redan är spikat med men att de har snickrat ihop en kreativ kontraktslösning även i år. Han barmarkstränar ju med TIK, enligt uppgifter här på HS. Det får ses som en relativt säker indikation, plus att både Roger och Nubben ser honom som en nyckelspelare i det här laget.
Jag tror att Molinder och Johnsson är forwards elva och tolv. När Nubben säger att han vill ha "12-13" forwards på kontrakt och att man är beredd på att skapa en lösning för att få Lauritzen så är det sannolikt han som är den trettonde. Annars blir det nog bara tolv.
Johan Johnsson känns helt bortglömd nästan. Värvad som andracenter i fjol och inledde starkt på försäsongen. Uppvisade sen ett genomblekt uppträdande i inledningen av serien för att sedan vara borta på grund av skada under en längre period. Välscoutad i grund och botten, men i ett dåligt förhandlingsläge nu med en skadedrabbad säsong bakom sig. Efter att han kom tillbaka från skadan så var han dock bra, för att inte säga riktigt bra stundtals. Klarar av att spela i ett väldigt högt tempo och har definitivt potential att öka sitt poängsnitt till mer än en halv poäng per match på allsvensk nivå, vilket fortfarande kommer vara bäst bland centrarna. Skulle kunna bli en kugge offensivt i det här laget, där centeruppställningen som vanligt inte är glasklar på förhand.
Puckat: Definitivt! Tänk om vi skulle få vara med och bestämma motivet också, det hade gjort det hela ännu roligare. Jag vet inte riktigt hur processen går till, men jag gissar att man kommer in med ett första väldigt basic förslag som sen Daveart gör om på sitt sätt?
Knylan: Precis, nu vet jag inte om det är just DaveArt som kommer göra maskerna (tror han är rätt dyr?) men målvakterna brukar säga typ vad dom vill ha sedan får designern rätt fria händer. Vet att Mattsson har sin bortgångna mamma som en stor förebild (därför han har tröja 66) och många brukar ha sina idoler/förebilder på hjälmarna
Puckat: Ville bara nämna att jag har en god vän som är konstnär och mycket duktig. Han har dessutom erfarenhet av målning med airbrush och jag är säker på att han skulle göra ett fantastiskt arbete. Någon som vet vem han skulle kontakta i så fall?
El Maco: Är på din linje. Eftersom det verkar ha skitit sig med några andra tänkbara offensiva backar så kanske det inte är fel att ge Brynisveen en chans till. Finns förmodligen inte allt för mycket intressant på marknaden. Och på det som finns blir konkuransen stor. PP spelet lär kunna utvecklas rejält till nästa säsong med rätt spelartyper. Tror Brynisveen kan komma mer till sin rätt då och stå för ännu mer mål/poäng än förra säsongen. Med en Lauritzen som dirigent och en hårt jobbande Stene framför kassen så lär han nog kunna smälla in ett par puckar från blå.
Röda Tallen: Känns som att överraskningarnas tid är över vad gäller de sista platserna i laget, nu väntar vi väl bara på Molinder och sedan får vi se hur det blir med Lauritzen till hösten kanske. Vad gäller Brynis så undrar man ju om han trivdes här? Hade han ens spelat 10-15 matcher innan han gick ut och berättade att han minsan skulle spela i SHL nästa säsong? Om det bara är så att han är jävligt ambitiös och siktar stenhårt uppåt men ändå trivdes så kan jag mkt väl tänka mig honom en säsong till men om det var så att han inte trivdes så lär han nog inte komma tillbaka oavsett om han får något SHL kontrakt eller ej.
Tjalle: Lander är ju överårig med två år så han lär väl få sikta på att hitta en klubb i ettan, vilket han utan tvekan bör lyckas med. Sundsvall borde vara sugna. Hardegård har man nog tänkt skriva med men vettefan hur man gör med nu om även Garpenlöv kommer in på tryout.
Sitter i taxin på väg till Mammö... Väntar på att Larre signa. En Chara på backlinan vore inte dumt med... Nä jag tror på detta. Blir nog en sväng över sundet med i helgen. In i dimman vänner och ge oss frid!
SMÅLAND: har jag missat något? eller väntar vi/ni på Viktor Ejdsjell fortfarande??? han står ju på Karlskogas roster... kan vara jag som missat att nånon här eventuellt skrivit det.
jå1: Tråkigt om inte han blir kvar. Men det här var ju fint sagt " Det är inte aktuellt med något annat allsvenskt lag. Blir det Hockeyallsvenskan så blir det spel i Timrå, avslutar Molinder."
jå1: Gick inte snacket likadant ifjol? Slutade med att han stämplade under sommaren och sen skrev på nytt i augusti. Så länge inte Timrå presenterar en center utgår jag från att Molinder kör samma upplägg igen.
Det skulle överraska om han ändå väljer att dra i år, med tanke på den buzz som finns kring klubben. Hade han dragit förra året så hade det varit betydligt lättare att förstå. Nu kommer han få en nyckelroll i ett topptippat lag om han väljer att stanna.
jå1: Vet ej, men det känns ju som att han borde ha hittat något om han verkligen försökt. Gissar att det behöver klaffa ganska bra om han verkligen ska dra iväg, vore han 20 år så hade han nog hoppat på vad som helst. Nu har han väl barn och hela köret tror jag.
Jag tror i alla fall att chanserna att få se honom i TIK-dressen till vintern är relativt goda.
Isbjörnen2: Måste ta Erixon i försvar nu känner jag. Han spelade halva säsongen ifjol med ett ben brutet i foten som mörkades. Han tvingades att spela ändå då vi inte hade några andra backar att tillgå eftersom skadesituationen var ren ... | #Läs mer ·