Pucken: Timrå har som bekant begränsad ekonomi och bör spara in där man kan. Men: är det någon post som man bör satsa på är det sportchefspositionen. Dom egna talangerna har vi, men de opolerade diamanterna samt de kuggar som saknas och behöver värvas utifrån kräver sin scouting. Det är inte något som ska göras med vänsterhanden, oavsett om det kortsiktigt blir billigt. Tycker det framgått tydligt i Timrås fall. Sen kan nubben ha gjort det oerhört bra utifrån förutsättningarna. Känslan är ändå att ett antal likvärdiga eller mindre klubbar sprungit ifrån oss på den punkten.
Ska bli intressant att ta del av en säsongsutvärdering.
Bragd-Birger: Timrå har inte medel att betala för riktigt bra spelare på HA-nivå, det måste man ha i åtanke. Det är väl till viss del en prioriteringsfråga; TIK prioriterar U/J-verksamheten och helårskontrakt.
Kongo: Nej men hur många lag har medel i dagsläget att värva erfaret bra spelare i HA. Jag är mer inne på Bragd Birgers spår, att klubbar med sämre förutsättningar än oss lyckas bättre med att bygga smart och scouta rätt.
Kongo: Exakt. Har man inte pengar att värva dyrt och etablerat får man jobba på annat sätt. Och då tycker jag att ordentliga resurser på sportchefsrollen är en smart investering.
Bragd-Birger: Jag går i samma tankar. Sen tror jag att det är lite luddigt utifrån sett gällande hur allt ser ut idag. Även om Nubben ytterst är sportsligt ansvarig så tror jag att det samarbetas rätt friskt internt. Stridhs ansvar täcker ju betydligt mer än att bara vara assisterande tränare också, han scoutar en hel del som jag förstått, framförallt till hockeygymnasiet visserligen.
Men det är precis som du säger. Det låter väl som ett ypperlig deal att få ta del av en sportchef som varit i branschen i 20 år till nästan inga kronor alls, men det är inte såhär en förening sköter dessa frågor traditionellt. Då vore det en sak om vi trots detta år för år gjorde vin av vatten, men det gör vi ju inte. Plockar vi in en spelare utifrån som är helt ny för föreningen och regionen i övrigt så är oddsen för att denne bara spelar här en säsong knappt spelbara. Johnsson och Mattsson är väl de enda undantagen.
Bragd-Birger: Hur bra valuta vi fått för värvningar och hur bra lagbygget varit jämfört med övriga lag kan man väl dra olika slutsatser på. Jämfört med BIK, MIK, Panter och Västervik så känns vårat utfall knapert. Jämför vi å andra sidan med Västerås, Modo, Löven och SSK så har utfallet varit hyggligt. (relativitetsteorin 😊)
Den sak som förstås gör denna säsongs resultat extra bittert är att vi har haft ynnesten att ha 2 av de mest lovande talangerna som spelat i allsvenskan och det känns som vi borde kunnat utnyttja det bättre.
Bragd-Birger: Jag tycker dock inte att felet ligger på Nubben bord. Jag kan tycka att värvningarna varit av bra klass, utifrån den skrala ekonomi vi har. Glöm inte bort att ekonomin styr allt. Däremot anser jag att Roger misslyckats med den del där vattnet skulle bli vin.
Det känns som det där mest är snack eftersom säsongen inte är slut än, det vore århundradets skräll ifall han stannar i HA, antingen åker han över direkt eller så mellanlandar han ett år i SHL.
Personligen hoppas jag på att han stannar i HA, vi behöver fler spelare som stannar extra länge i HA som t.ex OEL, Berglund, Backlund och kan vara exempel på att det är bättre att ta en ledande roll i HA och gå direkt till NHL istället för att mellanlanda i SHL. Detta skulle ligan HA må bra av.
Skulle han stanna har han ju tagit två extra år i HA, hade ju kunnat gå till SHL lag redan innan denna säsong.
jå1: Lågt, men jag ser hellre ngn utifrån. jag skulle älska om Nubben kunde hitta ngn ny ambitiös tränare som brinner för detta och har ledaregenskaper. Typ Jeremy C i Mora.
Väntat. Jag får intrycket av att nubben var missnöjd med Roger när man läser mellan raderna under intervjun med honom för ett tag sen. Han sa bland annat att han tyckte spelare var på fel position osv hade fel roll i laget. Det kan mycket väl vara så att nubben hade värvat spelare för specifika roller som han även påpekade inför säsongen medans Roger valde att använda dom på ett annat sätt, använda dom på fel sätt så som nubben sa. Känns som rollerna var klara och accepterade inför säsongen men Roger ändrade om och laget blev således missnöjt eller tappade motivation på grund av det. Jag vill ha kvar nubben och hoppas han får en tränare som vill samarbeta med honom detta år.
Heisenberg: Det borde väl dock vara ganska viktigt att hitta en tränare snabbt då kommande nyförvärv/förlängningar helst vill veta vilken tränare man kommer att ha. Nu är det i och för sig fortfarande spel i svenska ligorna så Silly marknaden är väl inte superhet än. Men hoppas som nämnts innan att det blir någon annan än Stridh då han ingått i samma konstellation som Roger och det behövs nog lite nytänk..
Jag har inte förordat mannen. Körde bara en liten ordvits. Däremot har jag förordat dig som ny tränare efter Forsberg. Det inlägget fick en jävla massa gillande faktiskt. Känn dig hedrad. : )
Sputnik: Olle Liss ja tack! En högerskytt med bra skott och som vet vart målet befinner sig. Står ju i artikeln att ett par olika klubbar i HA är intresserade av han, hoppas att Timrå är ett av dom och att Nubben hör sig för i allafall.. :)
Att Lauritzen, Molinder & J Persson, får vara med från start när försäsongen drar igång tror jag är riktigt bra! Lagets åldermän är med från start och kommer ihop med tränarna kunna få ihop gruppen laget på ett bra sätt.
Nästa år vill jag höra från TVintervjuer att laget Timrå IK har samma go stämning som BIK har just nu.
Spelarnas krav på varandra och rättegång efter match är banne mig något som ska modelleras och införas i Timrå!
The great one: RV har alltid varit ett löst sammansatt kompisgäng som haft ett gemensamt intresse för läktarkultur. Det finns ingen ingångsrit eller medlemskap, RV existerar bara på läktaren - därav en läktargrupp.