JanneH: Jalle vs Printz då. Förmodad kostnadsskillnad kontra vad ger det på isen. Någon som har synpunkter om det?
JVM-spelare in i truppen, mökke bra. Välkommen Filip. Det är ju fundamentalt att unga löften väljet Timrå som språngbräda för vidare karriär(Nordamerika, Europa)
Inkazar: Ja efter hur Printz agerade vid Malmös kvitteringsmål så hade Nubben kunnat byta ut honom med en curlingkvast och det hade redan där varit den bästa traden någonsin ;-)
tjobba: Jag kan hålla med om att det blir lite konstigt, speciellt i slutet på säsongen, när det inte finns så mycket tid att spela in sig. Jag tycker annars att det är rätt att ha yngre spelare som förmodligen är bättre efter en säsong i SHL. Då blir det lite som ett långt träningsläger inför kval, OM det nu blir så. Ser man på te.x. Karlskrona förra året så hade dom en del äldre spelare som bara var tröttare i slutet av säsongen. Många äldre som skulle bära. Vi har en medelålder i år som är 2 år lägre än KHK hade förra säsongen. Vi kan bara bli bättre.
SMÅLAND: Åker Dick Axelsson på flera matchers avstängning för att han ifrågasätter domarna på ett relativt balanserat sätt så lär väl Ledin få livtids avstängning innan han ens hinner entra isen
Nisse1: Känns märkligt att lämna en av Sveriges för stunden bästa juniorverksamheter till förmån för AIK om man ser till sin egen utveckling, skulle dessutom AIK gå upp är A-lags spel minst lika borta hursom? Min gissning är att han helt enkelt vill bo i Stockholm.
Sputnik: Jo Emil vore ju en våt dröm, men Eriks Timråhjärta tror jag skulle betyda mycket. Plus att han är en utav mina personliga favoriter från ifjol!
Ullf: Största drömmen vore ju emil Pettersson, Men det är nog bara önsketänkande. Erik Karlsson har ändå en stor arbetskapacitet och har playmakingskillsen att få leda förstakedjan ihop med Wedin. Lägg därtill ett av de viktigaste, han har hjärta för Timrå trots att han bara spenderade en säsong här!
Nisse1: Skulle vara intressant att veta varför han ville lämna. Läste en artikel med honom för ett tag sedan, fick en känsla av att han tyckte han borde få speltid i a-laget. Kanske lessnade?
Ullf: Absolut! Men menar att man bör testa att sätta ut Rensfeldt på en kant och lämna centerpositionen helt. Då blir jämförelsen med Erik Karlsson lite onödig. Rensfeldt är ju ingen center i grunden och jag kan tycka att man borde satsat på en förstecenter från början. Nu känns det som man klistrade ihop lite av vad man hade och då fick Rensfeldt helt enkelt spela center för att han gjort det nån gång förut.
Knylan: Samtidigt så skulle man kanske ändå vilja se mer av Rensfeldt i sin mer naturliga roll på en kant. Känslan säger mig att vi inte fått ut max av han som center. Just centersidan har jag ju önskat mig nyförvärv på före backsidan som många önskat förstärkning på istället. Olofsson har varit en liten besvikelse(även om man givetvis inte kan förvänta sig en junior komma in och dominera), rensfeldt är inte center i grunden(vad jag förstått) och Madsen och Berglund har huserat i förstakedjan. Det tycker jag är en ganska tydlig vild av hur tunn den så viktiga centersidan är.
TIK-Lund: Spontant skulle jag klippa Rensfeldt om nu EK19 är aktuell. Kan tänka mig att Nubben inte direkt är osugen på att klippa det kontraktet efter säsongen ändå.
KiefD: Håller med, Madsen har varit en av våra bästa spelare så här långt. Gör inte så mycket framåt men är inne på väldigt få mål bakåt. Behövs sådana spelare också!
Ullf: Madsen är faktiskt en jäkligt stabil del i vårt lag som det ser ut nu. Skicklig PK center och i allmänhet inte en svag punkt för oss. Han gör inga poäng men är heller inte den typen av spelare, vilket han heller inte är värvad för att göra
Ullf: Själv värderar jag Gallo över Ohlsson. Om en center skall bort från laget för att skapa utrymme för Herr Karlsson (eller valfri annan center) så finns det nog 0% chans att det skulle vara Madsen. Ställer nog hellre Blomberg som center i en checkingline över Madsen men vetefan om jag hellre spelat Berglund över honom.
KiefD: Paradoxalt nog var han Timrås tredje bäste back fram tills början av December i 5 mot 5 och (fortfarande) främste back i BP med ganska god marginal. Det finns i nuläget ingen back som lyfter mindre istid som konkurrerar med Ohårdegård. Hans vara eller ej vara är en ickefråga åtminstone rent statistiskt (om man skall jämföra med befintlig trupp), lägg därtill ord som ung, utvecklingsbar, storlek etc etc.
Men som tidigare nämnts tycker jag hans siffror i PP är såpass dåliga i jämförelse med Kinnvall att det skulle motivera en förändring, då ser Larsson/Drugge mest lovande ut. (Drugge är faktiskt den back som har tredje mest istid i spelformen f.ö). Men PP det är också den enda spelformen Hardegård får "oförtjänt" mycket istid i.
Drugge konkurrerar ut Söderberg i siffror i 5 mot 5 och bör i dagens Timrå stå som 7e back, baserat enbart på siffror. Även Falk om man skulle värdera spelstil där denne enbart väger över Drugge offensivt (faktiskt), dvs: I siffror 5 mot 5 är Drugge och Falk ganska likvärdiga men där siffrorna säger att Falk har en offensiv uppsida som inte Drugge har i samma utsträckning, men om man tittar på spelatyperna känns det orimligt att över tid klassa Falk som en mer offensiv back än Drugge. Av dessa tre finns ingen statistisk motivering till varför de bör få mer speltid än övriga backar dock.
Fallet Doktor Druggels borde vara uppdrag granskning ämne snart. Så fort man försöker lägga det bakom sig så kommer något nytt som får en att fundera. Uppenbart är det Hardegårds förtroende i PP satt Drugge lite i klistret när det inte finns någon uppenbar prestation som motsvarar detsamma. Tidigare har jag utgått efter devisen att Drugges offensiva uppsida inte väger upp för hans svagheter i övriga spelet och det har varit anledningen till Hardegårds gjutna plats i andra PP formationen där det inte finns några självklara andra alternativ och därmed Drugges sittplatsbiljett, men detta är alltså fel enligt statistiken. Det finns faktiskt två backar i laget som är likvärdiga/svagare i 5 mot 5 vilket iallafall bör motivera den extra backplatsen. Lite på samma sätt som Palmberg stod utanför de fasta formationerna inledningsvis. Så länge man anser att Hardegård skall spela PP och konkurrerar ut Drugges naturliga plats i laget gör man alltså bedömningen att Drugges spelartyp är underlägsen Söderberg/Falk i övriga spelet och därmed ej önskvärd till förmån för de senare, vilket är värden siffror ej tar i beaktning.
Så om siffrorna fick bestämma (och) Drugge skulle prestera bättre än Hardegård i Powerplay ryms han i övriga truppen och Falk/Söderberg skulle stå utanför utan att försvaga laget öht.
Kontenta: Timrå måste få in 5 nya backar istället för Falk, Molinder, Drugge, Printz och Söderberg för att konkurrera ut Hardegård i dagens Timrå utan att värdera potential etc. Vidare får envar bedöma vikten av siffror men de ljuger sällan. Och historien om härvan Druggels lever vidare.