1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590560 inlägg · 6217 ämnen

Silly Season 2021-2022

« · 2215279 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2021-2022
Känslan över Lodin i Timrå känns ändå rätt positiv nät man läser detta. Däremot kommer nog inte Nubben och Lodin mer än muntligt komma överens då han måsre över på campen först och se hur det går där
Låst ämne

Sputnik: Låter inte helt omöjligt med Viktor, kul och spännande i så fall.
Låst ämne

sargad: Vad sägs om en kedja bestående av
Lodin- Andersson- Hartmann ?
En mix av Finess, defensivt ansvarstagande och Power!
Låst ämne

sargad: känslan är att det blir utlåning en säsong, isåfall ska det bli riktigt spännande att se vad han kan göra i SHL
Låst ämne

Sputnik: Taget! Messa Fred-Ante.
Låst ämne

Sputnik: är det bara jag som har lite svårt att se Lodin som blivande stjärna i SHL redan nästa säsong? Jag skulle känna mig tryggare om vi som nykomling fyllde den platsen med nåt mer rutinerat namn
Låst ämne

JanneH: det har vi ju gjort redan! Lodin är en joker!
Låst ämne

JanneH: Tycker ändå Lodin har nått som saknas lite i dagens trupp. Förmågan att bryta mönster med sin aviga spelstil och teknik. Jag har en känsla han kan bli vår "Höglander" som kommer charma hockeysverige. 😊
Låst ämne

Sputnik: jag tror att Lodin kan bli en världspelare. Men det kan lika gärna gå åt helvete med fel styrning. Det är helt upp till honom!
Låst ämne

De e en dag i morr’n å.
Låst ämne

JanneH: Lodin kan mycket väl blomma ut nästa säsong md rätt matchning.
Den storleken, farten och tekniken tillsammans är ett dödligt vapen när han får ihop det.
Låst ämne

kulltorp: när han får ihop det ja, men brudar och fest är också kul! Det kan jag intyga! 😁
Låst ämne

kulltorp: 😂
Låst ämne

Tom Topp: Trevlig Midsommar alla röd/vita hockeykrigare, var försiktigt med spriten 🌼🍺
Låst ämne

Tom Topp: Jo....jag har tyvärr förstått det...
Låst ämne

Tom Topp: ok, jag köper Lodin som våran joker.
Lodin och Rattie in och sedan är truppen spikad då
Låst ämne

JanneH: sen är det fullt!
Låst ämne

XP har gått igenom vårt lag:

MÅLVAKTER
Sami Rajaniemi (NY) - Jacob Johansson

Kommentar: Jacob Johansson fick ensam leda skutan senaste säsongen. Adam Ohre fanns bakom, men det var onekligen en uttalad tvåa.

I år blir rollfördelningen lite annorlunda. I alla fall på förhand. Sami Rajaniemi har en potential, och blev trots allt uttagen i finska landslaget senaste året. Det är lätt att luras av svaga siffror i Jukurit, men det laget ligger konsekvent i botten av finska ligan. Det här blir ett par som kommer ha en väldigt jämn fördelning, som kan sporra varandra.

BACKPAR
Joey LaLeggia (NY) – Nolan Zajac (NY)

Tim Erixon (NY) – Albin Carlson

Didrik Strömberg (NY) – Oliver Bohm (NY)

Per Svensson – Filip Westerlund

Kommentar: LaLeggia och Zajac har spelat ihop tidigare och är visserligen de två mest offensiva backarna, men båda två har erfarenhet av SHL och ska nog kunna gå in och vara ett riktigt starkt backpar, även om känslan förstås är att det blir lite för mycket av det goda. Skulle det bli så, då saknas inte defensiva alternativ att backa upp med.

Tim Erixon gjorde en riktigt bra andra halva med Växjö och är värvad för en stor roll, med massor av speltid. En bra backpolare kan vara underskattade Albin Carlson som var en av HockeyAllsvenskans bästa backar senaste säsongen i tvåvägsspelet. Fortsätter den utvecklingen kan detta bli ett riktigt bra backpar.

Didrik Strömberg och Oliver Bohm är ett ganska bra backpar, som kan känns givna om man ska in och försvara ledningar och som kan bli nyttiga i boxplay. Räkna med en helt del förtroende i defensiven på de här herrarna.

Per Svensson har ytterst liten erfarenhet av SHL, men är rutinerad, stark och rejäl. Kan bli en värdefull bricka. Filip Westerlund var inte tillräckligt redo för SHL senast, men bör kunna vara det nu. I en konkurrens så ser det på förhand ganska tufft ut, dock. Man ska dock komma ihåg att han är enda högerskytten i backuppsättningen.

KEDJOR
Robin Alvarez (NY) – Robin Hanzl (NY) – Ty Rattie (NY)

Oliver Johansson – Albin Lundin – Jens Lööke

Jacob Olofsson – Jacob Blomqvist – Sebastian Hartmann

Morten Madsen – Christopher Liljewall – Erik Andersson (NY)

Utanför: Viktor Liljegren (NY), Erik Walli Walterholm, Jeremy Boyce

Kommentar: Den överlägset svåraste lagdelen att sätta tänderna i, just av den anledningen att Timrå i dagsläget mönstrar ett jämnt och relativt obeprövat anfall i SHL. Ingen sticker riktigt ut, och ingen är en given stjärna i högstaserien. Även fast Timrå förmodligen ska fylla på med ytterligare någon spetsspelare kan detta vara SHL:s svagaste forwardsuppsättnng på förhand.

Spelare som Albin Lundin, Jens Lööke, Erik Walli Walterholm och Viktor Lodin (om han stannar kvar) har levererat på allsvensk nivå, men hur kommer de acklimatisera sig i SHL under det första etableringsåret? Timrå kommer behöva förlita sig på att någon eller några ur den skaran tar stora kliv i sin utvecklingstrappa.

En kille som Robin Alvarez kommer därför få en framskjuten och viktig roll tack vare sin rutin och storlek. Han kan SHL och räkna med att han kommer tillhöra en topp två-lina och spela powerplay. Det är nog inte omöjligt att han placeras bredvid ett av toppförvärven – Robin Hanzl – som aldrig tidigare spelat i Sverige. Han är dessutom 32 år fyllda vilket gör honom till en chansvärvning om tanken är att han ska bära en förstakedja och vara en spelare som ligger upp mot 35-45 pinnar under grundserien. Ty Rattie är den senaste värvningen (Ännu ej presenterad, men ska vara helt klar), och det blir helt naturligt att han får en roll i en förstakedja. Han är tilltänkt som spets och ska också få spela där.

Oliver Johansson är visserligen född 2003 och spelade endast en handfull matcher med Timrås herrlag förra säsongen, men det är en jättetalang som föreningen tror stenhårt på. Ska han få chansen, då måste han få utnyttja sina styrkor och det får han i en kedja som tilldelas offensiva minuter. Det är ingen mening att placera honom i en fjärdekedja som spelar fem-åtta minuter per match och främst används i defensiva situationer. Lägg namnet Oliver Johansson på minnet, för han kan vara en JVM-spelare i vinter.

Apropå JVM-spelare, Jacob Olofsson var en sådan 18/19, året efter att han vann Guldgallret som den bästa junioren i Hockeyallsvenskan, men utvecklingskurvan har stagnerat efter det. Flytten till Skellefteå var en missräkning och även fast Olofsson i stunder glimrade till när han vände tillbaka till Timrå i vintras visade han för lite för att han ska tilldelas en topproll nästa säsong. Det kan mycket väl bli så att Olofsson hamnar utanför laget om han inte steppar upp.

Timrå kryllar av arbetare med blåställ: Jacob Blomqvist, Morten Madsen, Christopher Liljewall, Jeremy Boyce och nyförvärvet Erik Andersson är sådana spelartyper. Nyttiga killar för lagets lägstanivå under en säsong och de har förmågan att kunna driva på det övriga laget, men någon av dem kommer få sitta på kvisten. Det kan mycket väl bli trotjänaren Jeremy Boyce som placeras på läktaren eller som extraforward. Erik Andersson flyttar norrut för att få en större roll än i HV71 och Rögle, och han kan säkerligen inleda säsongen i en tredjekedja. Annars fungerar han som ett utmärkt komplement i en work and gride-kedja med exempelvis Madsen och Liljewall.

Summa summarum lyser den uppenbara spetsen, som ska vara en garant i SHL, med sin frånvaro. Timrå IK kommer vara svårspelat och tufft att möta under säsongen, men det lär inte bjudas på någon anfallsglad tiki taka-hockey direkt.
Låst ämne

mikenomad: Glad Midsommar till alla TIK:are!
Låst ämne

mikenomad: Ja och tycker han summerar det bra.
Själv vill jag helst ha in Rattie, plus ytterliggare spetsforward och Lodin som sagt. Då har vi 2 offensivt skickliga kedjor och potential till en 3: hyffsat producernade kedja också. 🙏
Låst ämne

Sputnik: Det skulle innebära 17 forwards. Blir en del som får sitta på läktaren då haha!
Låst ämne

Charliejfz: Tack detsamma!
Låst ämne

kattan: Lär nog vara ett pars som lär söka sig vidare under säsong, tex Olofsson. Lovar även där käka Surströmming för första gången om han gör över 25 poäng!
Är väl inte otroligt om Oliver Johansson går till lån till nått Hockeysllsvent lag för en topproll?
Låst ämne

Charliejfz: Glad midsommar till dig med!
Låst ämne

Sputnik: Förklara varför du tycker och tror att O.J ska axla en topproll i ett HA lag? Killen är under utveckling fortfarande och lägga en s.k topproll på hans axlar är väl för mycket begärt.
Låst ämne

snushane: Han kan lånas ut till Almtuna och få E. Berglund som mentor
Låst ämne

snushane: För att Nubben själv sagt att är det en roll som är aktuell i SHL så är det i en producernade kedja, då i en av toppkedjorna.
Han får mer än väl visa sig vara mogen redan nu, men inte otroligt han kan behöva en säsong i HA med mer speltid och offensiv roll. 🙂
Låst ämne

Uteblev bömben eller?
Låst ämne

Sputnik: ta det där en gång till, men försök inte låta som en hockey raket forskare..Va vad du menade nu igen?
Låst ämne

mikenomad: oj..vilken Rock n roll för talangen O.J..
Nää, han mår bäst just nu att stanna i Timrå och växa in i sin roll.. om han nu är en sån stor talang. Honom ska vi ba rädd om..
Låst ämne

snushane: Citat från Nubben i ST ang. vår lilla gallerunge:
"Det är en spelare jag tror otroligt mycket på och han kommer få en hel del chanser i vinter, säger han och fortsätter:

– Många tror att han är med för att se och lära och vara med och träna, men så ser inte jag det. Jag är inte alls förvånad om han slår sig in på en plats bland tolv forwards.

Mycket pekar på att Johansson kommer spela en betydligt större roll när Timrå gör comeback i SHL den kommande säsongen."
Låst ämne

Charliejfz:

Glad Midsommar från Dalarna, ser fram emot matcherna mot er i vinter.

SKÅL
Låst ämne

snushane: Haha tyckte det var enkelt och tydligt? 😅

Sen förstår jag inte vad som är så farligt att lånas ut om det visar sig Johansson inte tar en plats i dagsläget?
Är det katastrof att Lodin förmodligen inte tar en plats i Ottawa denna säsong och lånas ut till Timrå förmodligen för att nästa säsong vara redo för NHL?

Det om nått är väl att skynda långsamt. Bättre Jojansson får köra i en offensiv roll i HA en säsong än att sitta och nöta bänk och spela gnuggarroll som han absolut inte skall kasta bort på.

Jag blir mer än glad om O.J tar för sig och tar plats i år, men heller ingen katastrof då han har kontrakt med Timrå även nästa säsong om det blir utlåning.
Låst ämne

mikenomad: Okej, så någon på Expressen har suttit och läst här på forumet och gjort ett kollage av Knylans inlägg? :-D

Inte mer än rätt att du kopierade in det.
Låst ämne

Sputnik: haha, jag gör det kort och tackar för ditt långa svar. Bockar ödmjukast.👍🌼🍓
Låst ämne

Pavel Bure i all ära (klippet häromdagen) men inget slår denna. Blir aldrig less!

Trevlig midsommar på er, kan tänka mig det "rinner lätt" ikväll!
Låst ämne

Sputnik: haha ja inte lär du behöva äta surströmming iaf, kanske 5 poäng...
Låst ämne

Slagskottet: Känner inte igen spelaren tyvärr? Norrman? Känns väldigt kvinnlig i stilen…
Låst ämne

kulltorp: Haha.. Om vi bara hade haft nånting liknande i hockeyn idag hade vart najs.
Låst ämne

Sputnik: En sak som lodin har det är magiska handleder o dom går att utveckla de tror jag på o en annan sak är han vet vart målet är o gillar att bryta in o utmana!!!! Skål alla Timrå vänner!!!!🍸🍸🍸🍸😎
Låst ämne

JonteD: ja men bomben uteblev eller?
Låst ämne

JanneH: Hä blev än blötfis...
Låst ämne

Hahl Bundy 2.0: Jag missade t.o.m. den, blötfisen alltså...
Låst ämne

Lugnt i tråden under midsommar, tja Nubben dricker väl nubbe och en platta pilsner.
Låst ämne

Hahl Bundy 2.0: Inte ens en "silent but deadly" alltså..
Nu får Nubben faktiskt slänga med en extra spetsbomb när han "lovat"en midsommarbomb i direktsändning.. 😉
Låst ämne

En som heter Rob Rattie och en som heter Shaunratti följer Timrå på Instagram, betyder det att det är bekräftat då?
Låst ämne

Villervalla: På Nubben lät det som han skulle ge oss en Midsommar bomb, kanske rann ut i sanden?
Låst ämne

Villervalla: Rattie är klar och vi har 15 forwards i truppen. Tror inte det blir nån ytterligare utöver Ty i närtid. Hänger väl på hur det blir med Lodin
Låst ämne

Villervalla: jag hoppas att Nubbs lägger energin på annat..iof så skulle jag inte klandra karln heller om han skulle unna sig en liten shl firar fylla. Nubben är guld värd för Timrå.
Låst ämne

mikenomad: Jag tror som dig.
Låst ämne

« · 2215279 · »