Peacedog: Han flög under radarn mitt åt.. får Didde vara frisk så givetvis är även han en enorm tillgång i det fysiska spelet. Han är kanske vår bästa defensiva back. Frågan är om det räcker...
Olli Nomadinen : Känner mig relativt förhoppningsfull med det som presenterats. De frågetecken som jag har är främst målvakterna. Är en stor förespråkare för JJ, men osäker om han kan bli en lugnare och stabilare målvakt. Rautio känns väl inte som någon målvaktsfantom direkt utan mer utfyllnad. Sedan forwards skulle jag vilja se en till spets så vi får två vassa linor. Backar relativt nöjd, men saknar kanske lite fysik fortfarande. Stenqvist eller Eronen verkar grymma skillsmässigt, men verkar inte vara särskilt fysiska spelare. Hade gärna sett någon till tung back likt Svensson som kan puckla på lite i egen zon. Förhoppningsvis tar dem igen det med bättre skridskoåkning.
Sputnik: Vi har värvat Lander, Wedin, Pettersson, Stenqvist, Eronen och Rautio so far. Jag är rätt säker på att det hos konkurrenter Inger viss respekt. Ja vi har tappat Rattie och Lodin men den sistnämnde var ett väldigt inräknat tapp och även konkurrenterna har tappat.
Sen vet ju alla vad jag anser om Freddan, vi hade aldrig kommit sist och med stor sannolikhet inte ens kvalat om han skeppats i tid. Det är jag fullständigt övertygad om. Laget hade kvalitéer och det var så jävla övertydligt att problemen satt i coachningen. För när det såg bra ut, då såg det riktigt anständigt ut. För att nån match senare se ut som jag vet inte vad.
Det lastar jag det sinnessjuka delade ledarskapet för där en var rutten
Tom Topp: Ja Brynäs kommer bli bättre kommande säsong, likt många andra lag. Tror att MIF och LHC kommer slåss i botten, hoppas vi slipper det strecket kommande säsong.
Olli Nomadinen : Ganska troligt att dagens laguppställning står sig ända in i augusti och träningsmatcherna. Vilket är i sig inget negativt! Då gissningsvis alla namn högst upp på listorna är signade. Kvar står dom dyraste KHL-spelarna som måste gå ner i lön och dom mer okända namnen.
Med det sagt tror jag det kommer finnas en del smaskiga namn som trillar in här och där under sensommaren.
Hoppas något så djävulskt på Pulkkinen ännu och kommer bli riktigt kukgrinig om han kommer till ett annan SHL-lag
Sputnik: Vi har i nuläget 7 backar inkl Edfeldt och 12 forwards inkl Liljegren. Jag tar för självklart att båda lagdelarna ska förstärkas med rejäla pjäser. Det är bara maj än
Sputnik: Sen som jag nämnt innan så känns det som folk har haft kvalet som nån slags måttstock på kommande säsong.
Det ser ut att bli den bästa SHL/Elitserieupplagan sedan lockouten. Att då ha föregående kval som måttstock är ju en aning riskfyllt då hela ligans kvalite kommer höjas. Därav min oro över målvaktssidan som sagt.
I min bok så måste det in spelare på både back och forwardssidan. Gärna en solid tvåvägsback och minst en riktig spetsforward för topp 6 och ytterliggare en för 3:e linan som gränsar till att slå sig in på topp 6 ifall det blir skador etc.
Tom Topp: jaa, och hade Nubben kickat ollonet och släppt kompisskapjagsparkaringenkompis hade vi nog sluppit kvalfinalen. Men med facit i handen så var den skalpen värt det.
Zäta75: Ganska säker på att målvaktsparet, är tillräckligt stabila för att vi ska klara oss från playout, och tom kanske kan ta en av slutspelsplatserna
OlliJanne: Tror att Hartman kommer lyfta sig ytterligare och kan räknas som ett halvt nyförvärv. Lundin som ett kvarts nyförvärv. De hängde trots allt med i landslaget ett tag.
Villervalla: Känns som att man sitter här i Maj/Juni varenda år och tänker "satan vilken bra trupp vi värvat inför kommande säsong" och när sedan November/December månad kommer då är tankarna mer "sparka den där jävla tränaren och värva ihop ett nytt lag". I år är inget undantag, med värvningar som Lander, EP, Wedda, Stenqvist och Eronen samt förlängningar med bl a Hanzl, Hartmann och Svensson plus att Didde kan räknas som nyförvärv då han hade sina skadeproblem 21/22. Rattie och Lodin kommer bli saknade men EP och Wedda är ju i a f på papper starkare kort än de vi tappar. Wedda kör 8or runt Lodin och EP kan scora minst lika mkt som Rattie.
Instämmer med Nomaden (tror jag det var) att vår viktigaste värvning är att bli av med Freddan. Hans fingerspitzengefühl gällande matchcoaching var obefintlig och det delade ledarskapet med Ante (där Freddan verkar ha haft sista ordet) var ju en katastrof av bibliska proportioner
Olli Nomadinen : trodde inte alls på det här med att byta tränare, men får göra en pudel och erkänna att jag hade fel! En sak som jag reagerade på var när han i en intervju berättade att han och Nubben var jättebra kompisar, och även umgicks privat! Sånt känns inte riktigt professionellt. Svårt att som chef vara objektiv i en sån situation
Olli Nomadinen : Jo jag tror det med. Som du nämnt och som man kunnat läsa mellan raderna så har ju inte Ante och Freddan dragit jämnt vad gäller en del beslut och jag har fått känslan av att Freddan är rätt envis..
Jag tror vi fick behålla rätt tränare ur FredAnt konstellationen i allafall.
Förhoppningsvis kommer försvarsspelet vara så pass bra att våra målvakter är kapabla att spela till oss en play in plats i allafall.
Rip Kirby: Det kan vara en av de främsta "förstärkningarna" inför nästa säsong. Att Freddan är borta. Illa dold bitterhet där också när han, helt ovidkommande, kände sig tvungen att nämna att han uppbär lön från Timrå ett år till
Rip Kirby: Nä, hans självinsikt är lika med Bagdad-Bobs, noll. Jag har aldrig haft något förtroende för honom som tränare. Han är säkert duktig på andra saker i hockey men inte som huvudtränare.
Villervalla: Med såna hårda ord mot JJ, kan du inte länka några dundertabbar som t.e.x släppa in puckar från blå med helt fri sikt? Jag kommer då inte ihåg många riktigt dåliga insatser, klart det görs blunders, det gör alla. Som du målar upp JJ tänker jag på en P-14 målvakt med 50% i räddningsprocent.
Villervalla: Intrevjun med Freddan gör ju lite att man undrar vilken planet han befinner sig på. För han tror väl inte på allvar att laget mäktat med en sån metaformos som man nu gjorde, även om han fått vara kvar som förstetränare?
Villervalla: Det förstnämnda exemplet beror ju ofta på dålig kommunikation med backarna. Det andra är han inte direkt ensam om att göra. Händer ju i var och varannan match. Jag känner mig absolut inte otrygg med JJ utan tror på en ordentlig utveckling nästa säsong. Om det inte sker tror jag klubben har en plan b. De är naturligtvis medvetna om att vi inte har seriens bästa målvaktspar, men uppenbarligen tror de tillräckligt mycket på JJ och hans potential för att ge honom en chans.
Villervalla: Han blir dock bättre för varje säsong just nu. Han har inte nått sin peak än. Övertygad om att majoriteten kommer vara nöjd med Johansson då säsongen summeras.
Synct: Han är jäkligt instabil, går han till exempel två meter från målgården och ska spela puck är det genast en målchans för motståndarna, han kan göra fantomräddningar för att i nästa anfall släppa in ett mål från blå med helt fri sikt.
Villervalla: Jag håller inte med om att JJ är instabil, försvaret var dock instabilt i 98% av säsongen, då är det inte lätt att se super stabil ut. Jag kanske blir lite framgångsblind av hans insatser i kvalet, men jag känner mig trygg med JJ bakom en stabilare backsida. Titta på Oilers-Kings och Kings mål, där har vi en instabil målvakt.
Puckat: När jag kollar hur andra lag förstärker till nästa år så måste jag säga att jag är lite bekymrad, okej att vi gjort bra förstärkningar men från en låg avsats, lägsta i SHL, det som oroar mest är faktiskt målvakter, en instabil förste och en andre som troligen är på nedgång. Bredden i spetsen är lite för tunn, där måste något starkt namn in och på backsidan måste en rejäl tvåvägsback in annars kommer vi få slåss med näbbar och klor i år igen.
Olli Hahl: Landers vinnarskalle skojar man inte bort. Lägg därtill Didde. Känner mig inte så orolig över inställning och tuffhet kommande säsong trots allt. 😊
Olli Hahl: instämmer helt. Tycker vi blev lite ”pushed around” förra säsongen, inte många timråspelare som kunde stå upp för sig själv eller kamrater. Den jag tycker var närmast var kanske Rattie och det var ju helt fel timråit att sitta i utvisningsbåset för gruff.
297: Det är ju sant. Men vi behöver nån ”fuling” som Jonte Hedström. Lodin var ju verkligen vår bad guy i serien mot Djurgården. Det gjorde han bra. Nu ska vi ha en skicklig fuling till… vem det nu blir.
Olli Hahl: äh. Vi har ju nog problem med att spelare missar matcher på grund av skador, vi behöver inte en pajas som kostar 200k och är avstängd 10 matcher per säsong 😅
Villervalla: Eftersom att vi i dagsläget inte har någon som helst konkurrens om att få tag i ett årskort på långsidorna så är den föreslagna ändringen bara positiv - särskilt om det gör att vi inte får en straffdebitering på TV-pengarna.