1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590555 inlägg · 6217 ämnen

Silly Season 2023-2024

« · 2514026 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2023-2024
Zäta75: Du räknar inte med slutspelet va? För där va han KATASTROF.
Låst ämne

Olle: På domustrappan podden hade de ju hört nått om att Hanzl förmodligen spelat skadad. Det skulle förklara en del.
Låst ämne

Sputnik: Forwardssidan är nog i princip klar som det ser ut med Hållander och Oliver Johansson in. En tänkbar uppställning med mindre justeringar kan se ut som följer:

Dahlen - Lander - Hållander
Wedin - Hanzl - Pettersson
Hartmann - Johansson - Pääjärvi
Mieho -Lundin/EA - Wärmhed/Boyce

Det står antagligen mellan Lundin och Erik Andersson vem som bli kvar som center i 4:e kedjan. Som det låter är man nära att förlänga EA och förhandlingarna med Lundin har kärvat. Nu var Lundin mycket bättre från sista 5 omgångarna i grundserien och hela slutspelet så man kanske tänker om. Jag hoppas på det. Alternativt ryker båda och man kör Boyce/Wärmhed som centrar.

Det är backsidan man bör lägga störst krut på. Jag tror inte att Modo går upp tyvärr så då får vi Bernhardt. Sedan bör man få in en riktigt bra allroundback till. Det är för lite som det är nu med bara Lyytinen i mitt tycke som är en riktigt bra allroundback.
Låst ämne

Zäta75: Oliver Johansson, vems plats skulle han ta? Lundins? Det känns tveksamt tycker jag.
Låst ämne

Sputnik: Jag har sagt sedan december att Hanzl kommer inte spela i Timrå till hösten och det står jag fast vid!
Låst ämne

Olle: Det har spekulerats på diverse ställen bl.a på ST att så är fallet. Att man börjar säsongen så iaf.
Låst ämne

TiKTenkrat: Försvinner Eronen måste han ersättas med en back i landslagsklass helst bättre än Eronen. Tror att Bernhardt är tänkt som Stenqvist ersättare.
Låst ämne

Det här kan han få äta upp:

Viktor Stråhles svar inför Djurgården: "Kommer slå ut dem"
Låst ämne

UbbeNils: En sak jag har funderat på är att nästa år kommer vi inte att betraktas som underdog i många matcher. Vi får hoppas att det inte blir ett problem då vi brukar trivas att inte vara favoriter i matcher. Men å andra sidan kanske vi kör över allt och alla om vi får ett ännu bättre lag :) Spännande blir det iaf med silly och nästa säsong.
Låst ämne

Zäta75: Det må vara att Hanzl spelat skadad, men jag har svårt att se att det påverkat hans passningsspel som fallit som en sten. Det som kanske har varit hans absoluta styrka har förvandlats till ett stort minus. Han fyller snart 35 så jag skulle definitivt göra en deal med honom och hitta något bättre. Om det står mellan Lundin och EA så tar jag Albin utan tvekan.
Låst ämne

FH - avdammad: Jag kan tycka att man kan ha kvar Hanzl om han nu vill som några andra har skrivit. Om han inte levererar de första månaderna nästa säsong kan man tänka på att byta ut honom. Vi får se hur Kapanen tänker. Inte helt lätt att hitta en bra center under säsong heller.

Vi fick in bra med pengar från tre hemmamatcher i slutspelet med fullsatt. Pengarna från cmore/SHL kommer att ökas och vi blir av med kontrakt på dyra spelare som t.ex Alvarez mest troligt. Så nog borde det finnas pengar att handla en riktigt bra back för?

Jag tror att det kommer att köpas många säsongskort tidigt i år och att vårt publiksnitt kommer att ökas nästa år efter årets succe måste man ändå säga att det är med en kvartsfinal nästan semi. Vi siktar på mer än 5000 i snitt nästa år och Timrå kommer då att bli starkare och starkare även ekonomiskt trots långa kontrakt på hemvändare som kostar mer och mer.
Låst ämne

Olle: Ja den där ekvationen att vi ska bli bättre men samtidigt slussa in juniorer för om vi inte kans producera egna juniorer blir vi inte bättre och så vidare är faan inte lätt att få ihop. Sett till vad man får totalt sett av Lundin (bra slutspel) och vad OJ visade upp i höstas eller det faktum att han "bara" varit 3e center i ett HA lag säger ju att OJ inte matchar Lundin som 3e center (än?). Jag tycker kanske att så länge de unga spelarna inte håller den klass Lander/Pääjärvi/EliasP/JonteD m fl, höll när de var juniorer, så får man nog låta dem stå på tillväxt i HA istället.
Låst ämne

FH - avdammad: visst att Hanzl har en styrka i defensiven men han är 2:a center i en producerande kedja. Har oerhört svårt att svälja alla målchanser han sumpat i slutspelet, jag vet 12-åringar som har ett bättre skott än Hanzl.
Låst ämne

Zäta75: Gillar och håller med i det du skriver.

Så viktigt och kul att Pääjärvi kom igång sista delen av säsongen, tror och hoppas att han känner att han fortfarande kan bidra. Vad man hör så verkar ju Erik Andersson helt klar vilket inte alls känns bra och de flesta supportrar verkar hålla med oss där... Lundin hade jag gärna haft kvar. Walli var betydligt blekare i slutspelet än i slutet på säsongen, han spelade lite mindre kändes det som och jag tror faktiskt inte att han blir kvar. Lodin var riktigt bra men om det är som ryktet går att spelarna inte vill ha in honom så är det nog klokast!
Låst ämne

Sedan är det ju också som några andra här inne varit inne på att vi måste bli jämnare i spelet. Har svårt att tro att det enbart beror på vilka spelare vi har utan man kanske ska fundera på om det är så att vi har ett spelsystem som är för krävande att hålla i 60 minuter? Vi har ju varit extremt ojämna under säsongen både i matcherna men även under perioder av serien där 5 raka segrar lika lätt kunde bytas ut mot 4 raka torsk (tur att fem myror är fler än 4 elefanter).
Låst ämne

Jag hoppas vi lärt oss en läxa. Vi kan inte bara ha finsnickare i laget om man ska klara sig långt i ett slutspel. Vi måste ha fler som Walli. Kolla Örebro, va Bromé och Claesson ens med dessa 7 matcher? Det va deras tuffhet och tyngd som avgjorde, och deras målvakter va bättre än våran.

Som AIKs tränare skrek "Play dirty" Vi har inte många sådana spelare i vårt lag och det är såååååå viktigt att ha.
Låst ämne

Nästa år tror jag kommer att bli en riktigt kritisk säsong för vår del.
Risken finns att vi gått lite på rus denna säsong, efter att dels ha klarat oss kvar och sedan att vi fick medvind med en bra start. Den andra halvan av säsongen så har ju spelet trots allt kanske inte speglat vår slutgiltiga tabellplacering.

Baksmällan kan komma nästa nu när man blivit lite mysig och varm i kläderna, och konkurrensen kommer att hårdna ordentligt.

Malmö kommer satsa ordentligt.
Luleå kommer satsa ordentligt.
HV71 kommer att satsa.
Linköping kommer att satsa.

Vilka lag kan vi försöka hålla bakom oss? Möjligtvis många, men det kan också bli väldigt tufft.
Låst ämne

Dr.Krykov: Dock tycker jag att Walli var otroligt anonym i slutspelet. De enda bilder jag får upp när jag försöker minnas Walli mot Örebro är sena försök till skottäck som istället resulterade i skymning av JJ. Men jag hör vad du säger.
Låst ämne

JanneH: Det för mig mest lättdefinierade problemet man måste ta tag i är hur dåliga man alltid är efter speluppehåll. Så fort det har varit landslagsturnering så kommer man tillbaka skitsvajiga, och i första kvarten såg det ju också stundtals bedrövligt ut efter att man fått en vecka matchledigt.

Det här måste ju vara ett problem i träningsupplägget. Det håller inte att vi ska torska tre raka varje gång Tre Kronor stuckit iväg på någon plojturnering.
Låst ämne

JanneH:

”Jag tycker kanske att så länge de unga spelarna inte håller den klass Lander/Pääjärvi/EliasP/JonteD m fl, höll när de var juniorer, så får man nog låta dem stå på tillväxt i HA istället.”

Nu får vi lugna oss lite. Ingen pratar väl om OJ och Värmhed som några talanger i den nivån som Dahlén och company var. Alla blir inte några stjärnor, vissa blir dugliga spelare i 3e/4e, vi måste kunna utveckla såna spelare också. Som Hamrin har varit inne på i podden flertalet gånger. Tror både Johansson och Värmhed kan göra bra ifrån sig lite lägre ner i hierarkin.
Låst ämne

kattan: Det går inte att koka soppa på hur tunna spikar som helst.
Låst ämne

vonDöbeln: Linköping har väl stora delar av sin trupp klar redan? Dom har inte mycket utrymme för att förändra något. Ser inte hur dom ska kunna förbättra sin tabbelplacering
Låst ämne

Lichln: Håller med, han fick inte alls till det. Men du förstår vad jag menar. Stora, tunga och halv fula spelare. Lee Goren typen.
Låst ämne

Jag vart faktiskt impad av Forsmarks inhopp nu i match 7. Det kan väl finnas rätt få bättre sätt att testa hur darrhänt en spelare är än att slänga in dom i sjunde och avgörande, och jag tycker han klarade sig rätt bra. Tog en del egna initiativ också - tänker på en uppåkning han gör när han fixar tek i anfallszon samt en passning på yta till Alvarez när han dänger den i kortsargen från egna blå för att han ser att Alvarez kommer att hinna först på studsen.
Låst ämne

kattan: Ja det kanske är att ställa lite väl höga krav men jag undrar om det görs tillräckligt för att locka rätt talanger till J20 och J18 eller tar vi bara de vi får och hoppas på det bästa?
Låst ämne

Bee: ska bli spännande att följa Forsmark. En sommarträning med laget kan ge mycket!
Låst ämne

Tom Topp: Verkligen, där tror jag det finns sparkapital. Annars är väl OJ den som känns närmast en sejour i A-laget, kan ju vara värt att ge honom några försök i en tredje-fjärdelina.
Låst ämne

Bee: Värmheds framfart i J20 känns spännande annars
Låst ämne

kattan: Värmhed är väl, om jag fattat det rätt, den största talang vi fått fram på flera år? Att jämföra med Dahlen är dock kanske lite orättvist men inte omöjligt att han blir en habil spelare i en 2-3 kedja.
Låst ämne

Patrick Polly: Han har gjort det riktigt bra de matcher han varit med 😊
Låst ämne

tack för en underbar säsong,
vi är på G , nästa år kommer bli ännu bättre
då slåss vi om guldet 🔆
Låst ämne

vonDöbeln: Jag tänker att topp 8 måste vara en självklar målsättning. Som jag ser det bör vi på förhand vara:
Jämnbra med Luleå, Leksand, Örebro
Lika bra eller bättre än HV
Bättre än Oink (kval/nedflyttningskandidat)
Solklart bättre än Malmö (kval/nedflyttningskandidat)
Solklart bättre än LHC (nedflyttningskandidat)
Solklart bättre än laget från HA (nedflyttningskandidat)
Låst ämne

kattan: Ja och där har ju Madhawk till och med spånat i att dom bör göra sig av med Rattie pga det svaga spelet i 5 vs 5. Vi har hört den förut så att säga.
Låst ämne

Backsidan är vårt stora problem och det är pga vi haft ganska långsamma backar där Rindell och Lyytinen väl varit undantaget. Av det jag sett av Bernardt så är jag inte helt övertygad. Han verkar ha målsinne, men det är i HA, hur skulle han vara i ett tight slutspel i SHL? Återstår att se. Med våran offensiv ser jag inte poängproduktionen som det primära heller, huvudsaken de snabbt kan lösa problem i egen zon, är fysiska i ditt spel och kan bidra till uppspelen på ett vettigt sätt. Kinnvall om ryktet stämmer känns också lite tvek, men kan ju hända han steppat upp defensivt i Timrå
Låst ämne

Fasiken vad tomt det blir när bubblan spricker. Den stora passionen i livet rycks ifrån en och nu är det 6 månader tills vi fyller arenan och spelar om poäng igen. Jaja, framtiden ser ljus ut för oss. Även om det är väldigt tomt nu.
Låst ämne

Olle: Tipsa Kimmo genast pronto, så han kan signa den 12-åringen.
Låst ämne

sargad: Tycker du jag är orättvis när jag skriver att Hanzl har ett dåligt skott? Han har väl noll mål sista 20 matcherna. Spelar alla PP. Snittar 18:45 min per match. Ska vara helt omöjligt.
Låst ämne

Olle: Vi vet ju inte alla omständigheter kring Hanzl som sagt, men vi är nog alla överens om att det som andrecenter inte håller med 1 producerad poäng på 7 slutspelsmatcher, då även rätt mycket tid i PP.
Låst ämne

Sputnik: Dock med spelare som Palola, Alvarez och Pääjärvi bredvid sig. Inte den optimala uppställningen att lyckas i direkt om man nu ska försvbara honom lite. Nästa säsong kommer vi ha två bra PPn.
Låst ämne

Sputnik: Nej det blir ju hypotetiskt. Det finns olika typer av skador så klart men Dahlén spelade också skadad och det fanns säkert fler i laget. Är man tillräckligt hel för att spela så tycker jag man ska vara tillräckligt hel för att bidra. Som Hanzl spelade PP i slutspelet tycker jag det hade varit bättre att spela Lundin på hans plats.
Låst ämne

mikenomad: ja tänk hur jämn årets grundserie var, vi låg väl 8a med några få omgångar kvar t ex
Låst ämne

mikenomad: dom flesta säger att truppen i princip är spikad/full men jag tycker silly känns hyperspännande. Beroende på hur kapanen lyckas så kan ju målsättningen bli allt mellan kvartsfinal till final tycker jag. Klar förstärkning på målvaktssidan. Offensivt känns vi som ett potentiellt topp 3-lag. Det är bara defensiven som har stora frågetecken (och centersidan).
Låst ämne

Olle: Man spånade ju om handskada på Hanzl. Inget bekräftat där dock utan bara vad jag tyckte mig höra de spekulerade om på podden.
Låst ämne

Av de spelare som har utgående kontrakt så borde vi rimligtvis agera följande:

Walli - Försöka förlänga.
Lundin - Eventuellt förläng, men se över marknad först.
Andersson - Tack för den här tiden.
Alvarez - Tack för den här tiden.
Palola - Tack för den här tiden.

Stenqvist - Eventuellt förläng, men se över marknad först.
Eronen - Eventuellt förläng, men se över marknad först.

I en drömvärld där pengar inte är ett problem, så hade vi nog gärna sluppit att ha kvar Hanzl, Svensson & Erixon.

Jag hade helst av allt velat se att vi just nu står med detta lag, men sån lyx har vi ju inte.

MV:
Johansson - NY (Juel)

B:
Edfelt - Strömberg
Lyytinen - Forsmark
Rindell - NY
NY (Bernhardt) - NY

FW:
Dahlén - Wedin - Pääjärvi
Pettersson - Mieho - Lander
Hartmann - NY - NY (Hållander)
NY - NY - NY
Boyce

NOTIS:
Detta är SÅ KLART inte tilltänkta kedjor. Endast lista på back/forwards i laget. Så har vi det klart.
Låst ämne

Sputnik: Jag vill ha kvar Hanzl. Tror han går in i nästa säsong med en jävla revanschlust, vi vet ju vilka kvaliteter han besitter.

Revanschlust och utgående kontrakt brukar vara en eldgaffel i röven på dom flesta spelarna.
Låst ämne

RunarUp: ja, allt hänger ju på orsaken till att Hanzl spelat på 50% av sin kapacitet typ efter jul. Skada, personliga skäl, over the hill?
Om något av dom två förstnämnda och drivet finns, kör.
Om det sistnämnda, försök hitta lösning (= förtidsavsluta kontraktet).

En möjlig 4e anledning är väl missnöje med roll/spelsystem. Lite svårbegripligt om så är fallet, m t p att han trots allt fått rejält med förtroende samt att han + Lander egentligen är dom två spelarna i laget som bäst borde trivas i det här defensiva spelsystemet.
Så, anledning 1-3 torde ha mer substans.

Annars: helvete vad snabbt det blev silly season här inne. Bara jag som inte processat klart gårdagen än?
Låst ämne

Sputnik: Handskada kan ju helt klart hämma både skott och passningsspel men varför i helvete matchar då Ante en handledsskadad center att styra PP i varenda viktigt avgörande läge?
Låst ämne

JanneH: enligt Sportbladet har vi kontaktat för att höra oss för kring ruohomaa till nästa säsong, borde ju tyda på att hanzl är påväg.
Låst ämne

karllinus: Ja, Malmö hetaste spåret där vad det verkar kring Ruohomaa. Hv71, Oskarshamn har också visat intresse. Men som du säger så kanske det är ett tecken på att Hanzl är på glid. Då gäller det att träffa rätt, jag kanske hellre ser nått annat då Ruohomaa verkar vara lite mer passningsspelare likt Hanzl. Jag ser hellre en tvåvägs med lite näsa får mål, allra helst lite mer skottvillig.
Låst ämne

Sputnik: Lodin börjat följa Oskarhamn på olika social media och Madhawk har snappat upp det, Fick han inget napp på annat håll måntro?

Men ojoj vad det kan bli att åka av med Lodda i Oskarshamns offensiva spelfilosofi.
Låst ämne

« · 2514026 · »