9315: Jo, sen har ju Schweiz blivit nya KHL nu tyvärr. När de ökat mängden importspelare i varje lag. De roffar åt sig många lirare som hade varit i SHL annars.
Sputnik1: ibland är det också bättre att ta en spelare som är 7/10 än att vänta på en 9/10 som aldrig kommer
tror som du att det är smart att sätta laget tidigt och att sätta ett brett lag så att man inte behöver jaga i december, extra tydligt nu när khl är non grata att det är svårt att få loss bra spelare under säsong
iexil: Ja instämmer. Lag som Luleå och Skellefteå har ju väntat ut marknaden alldeles för länge. I skellefteås fall så blev man desperata och plockade in en spelare som precis spelat KHL. Varav det blev en dyr historia när man fick avsäga sig affären och köpa ut kontraktet.
Jag tror vi kommer få se att lag sätter trupperna tidigare och tidigare.
Andersson: det är ju bättre att han är ute i god tid och gör klart istället för att vänta in spelare som är tveksamma till vad de vill. Den är det ju alltid en avvägning man måste göra men jag ser hellre att truppen är klar i slutet av mars än att det dröjer långt in på sommaren
En fundering… I dagens ST säger Kapanen att budgeten är slut för att behålla Hanzl. För några dagar sen sa Kapanen att truppen för nästa säsong är klar, han har bara en plats att fylla.
Har han fyllt den platsen nu eller har han lagt undan pengar till den spelaren?
Villervalla: Nä men det kostar för mycket att driva runt ett HA lag idag, och då blir det mer konkurrens om dom där sponsorerna. Sedan så tycker jag att ska man välja ett yrke som hockeyspelare då får man vara beredd att flytta. Vill man bara spela för att det är kul då duger division ett!
Zäta75: Jo hade det inte varit så att Melander har barn och familj som komplicerar en utlåning till HA. Så hade ett år i HA varit det bästa alternativet. Sen satsat på honom till nästkommande säsong.
3405: Ok, det känns som ett bra beslut ändå. Har svårt att se att Edfeldt skall kunna bli en SHL back på kort sikt.
Det blir intressant att se om Melander kommer få en ärlig chans och kommer räknas in till nästa säsong. Annars behöver vi ju värva ytterligare back utöver Nässén och Pilö.
Eller tja det kan jag tycka vi behöver oavsett om Melander kommer att få en chans att visa upp sig. Tycker en sån som Erixon bör ligga på gränsen att vara 7:e back.
Vad utländska spelare har för lön är rätt svårt att sia om. Jag fick denna info av Johan Svensson.
” Så funkar avtalen med importspelare
► De utländska spelarna i SHL har i regel avtal där de får sin lön utbetald i antingen euro eller amerikanska dollar. Då betalas en nettolön ut till spelarna över hela säsongen. Man portionerar ut i antingen sign on, sign off när spelarna kommer eller när de lämnar landet för att göra det så förmånligt som möjligt. Eller båda delar.
► Sign on och sign off används för att det är mer förmånligt skattemässigt än att betala det som en ren lön.
► En viss del kan också landa på spelarens konto under tiden de befinner sig i Sverige.
► Importspelarna kan använda sig av både expertskatt och artistskatt. Den stora skillnaden för importspelarna är att de får en nettolön för ett helt år, medan de svenska spelarna får en ”vanlig” bruttolön, som det betalas sedvanlig skatt på. I många fall väljer man att avsätta stora delar av lönen till pension.”
Barkborren: Fortsätter Eronen spela som han gör skulle jag nog se över att betala för att bli av med honom så vi kan få in en annan back som är billigare och bättre. Säg han kostar 150k i månaden. Ingen är villig ta över det kontraktet. Men vi står för säg 50k, sen tar vi in en billig back för 50k. Då har de som tagit över honom fått en finsk landslagsback för 100k och vi har tagit in en annan back för 100k(50k + 50k för att lösa Eronen). Så tjänar vi ändå 50k + förhoppningsvis en något mer användbar spelare.
3405: En spelare jag gärna hade sett i Timrå som har potential att bli en poängspelare är Kim Rosdahl som lämnar Malmö. En Hartman typ med bra skott. Dock är väll forwards sidan i princip stängd med spelarna som ryktas in.
Rytter: Snittlönen går inte ens att ta i beaktning då löneklyftorna är rätt extrem i SHL. Toppspelarna drar upp det. När Walli spelade hos oss låg han någonstans mellan 50-80, vet inte varför vi skulle betala så mycket mer den här gången.
Pilö ligger också i spannet 50-80. Hr hans aktier höjts så mycket i Oskarshamn att han ska få högre hos oss?
Kapanen däremot kan nog ligga runt snitt känns det som, då möjligtvis andra lag också är intresserade. Men svårt att säga.
Olli Nomadinen : Jag fattar hur du tänker. :-) Jag tänker ändå att vi i stort sett har kvar samma offensiv som i år, kanske ingen förbättring på backsidan. Men om det blir som jag hoppas, så kan Jokinen kräma ut 50% mer ur denna trupp och då blir vi hyperfarliga.
Olli Nomadinen : missnöjet mot Eronen har ökat på facebook med sista tiden. Finns nog ingen plattform där någon gått in och inte sågar han. Går säkert bryta kontraktet bara man tar det i tid med han, åka till Tyskland eller Switzerland istället
Bragd-Birger: det Eronen framför allt annat måste jobba på är att sluta stirra puck i egen zon.
Efter jul var det väl var och varannan match då en forward bara gled in från sidan eller bakom honom och fick enkelt styra eller slå in en retur för att han inte hade nog bra split vision för att hinna låsa klubban.
Zäta75: Antar att du hoppas mer än du tror för inget talar för nån ytterligare backvärvning av rang i nuläget. Det är väl om Eronen försvinner men jag har inte fått en enda indikation på att missnöjet med honom når utanför HS
Zäta75: Of course. Med Montén fick man (i a f jag) vibben av en ung, hungrig och otroligt hockeynördig typ som skulle ta Timrå in i framtiden med ett revolutionerade, nytt hockeytänk. Det kittlade, eftersom han efterträdde Perra Fågelholk (och kvalräddare-Tommy). Little did we know...
Labban: Lite överraskande att han kanske tar tillbaka en spelare. Men om jag inte är helt ute och cyklar så erbjöd Kapanen honom ett kontrakt efter förra säsongen som han tackade nej till. Känslan är att det kan ha med Antes 'avgång' att göra, som ligger bakom Walli's återkomst.
Lite överraskande ändå om Walli ansluter. Tror ni det kan vara Spelarrådet som vill ha tillbaka honom? Eller att Kapanen tänkt att vi behöver få in det han bidrog med förra säsongen som vi tappade denna? Han har ju absolut potential att göra något bra för spelet, frågan är bara om han kan lyfta sig något snäpp.
Bragd-Birger: är det bara jag eller gör Jonte och Hartmann sina bästa prestationer när de spelar i samma kedja? Kändes i a f som det denna säsong och sedan tänker jag ju tillbaka på när de dominerade i HA.