Kerstin_k: bara att kolla statistiken på kokko i Saipa så har han legat flera säsonger nu på ett rel. högt antal målgivande pass plus ett antal mål.. tyder absolut på en pp-kille av bra klass..lagom mogen i ålder o inte tung o seg i steget heller..plus fina uppspel!
Dream Team: Skulle tro att Tarvainen kommer hälsa på i Timrå med jämna mellanrum när det finns tid över till det. Han har ju fått ett tvättäkta Timråhjärta karln förstår du väl å så lätt går inte ränderna ur ;-)
actionleif: Är det en permanent eller tillfällig comeback? Det vore ju förnämligt om Mika fortsätter som målvaktstränare. Har varit lite oroad av att den posten blev vakant.
Kerstin_k: Med tanke på vad och hur han skriver har han mindre koll än 30% av HS:arna trots han har insider information. Jag skulle lita betydligt mer på det modo-maffian med poffa och knaskamilla i spetsen har att tycka än AB:s bloggare...
Tycho: Näe, han har väl aldrig mer rätt än vilken vanlig supporter som helst. Skillnanden är väl att han får lön för att skriva på aftonbladet.se och vi skriver för vårt eget nöje här på hockeysnack.
Men frågan var inte om han har rätt eller inte. Dom brukar ju sällan ha det, hockeyexperterna. Nej frågan handlade egentligen om det sista som han skrev, att Timrå inte hade någon målgörare på blålinjen. Då funderade jag om inte Kokko var ersättaren till Aalto och alltså också tilltänkt att göra ett par baljor i år?
saxat från hockeybloggaren på aftonbladet (se länk för hela listan):
"5) Timrå Jonte Hedström - en drömspelare. Han kommer se till att det är full fart på varje träning i EON-hallen. Johan Backlund kommer bli bofast i Tre Kronor. Men Timrå saknar en målskytt bland backarna. Kalle Koskinen är den som har bäst elitseriefacit och det är skrämmande."
Visst är väl Kokko värvad för att vara en offensiv kraft? Eller missminner jag mig nu? Han, eller var det Lotvonen, var väl tänkt som en ersättare till Aalto? Eller är jag helt ute och snurrar?
ståpäls: Apropå Zäta och Modin så lär vi inte se dem skrinna ut i Gärdehov i afton i vartfall.
Men jag skall ändå ta mig ut till "Kattlådan" för att se Kattkräken matcha mot Hudiksvall HC tillsammans med vapendragare "El Aka Ali."
Intressant att få se vad "Svebba" är kapabel till i sin nya omgivning? Sedan hoppas jag att "Bössan" är tillbaks mellan stolparna för HHC. Han har haft problem med ljumskarna och avstått de två senaste träningarna. Utan honom blir de nog rådäng för HHC. Nu tror jag inte för mitt liv att HHC kommer kunna mäta sig med IFSH men "Bössan" kan iaf hålla siffrorna nere. Sedan blir det kul att se gamle Timråjunioren Tobias "Salle" Sahlin-Nilsson.
För er oinvigda kan jag upplysa er om att "Bössan" är Tobias Bössfall, en målvakt med ett förflutet i Linköpings HC.
Jag kommer avlägga en rapport ikväll över mina reflektioner. På återseende.
Per Happs: Jag tycker det ser riktigt intressant ut. Det verkar som ledning, sportchef m fl. tog viktig lärdom av vad som saknades med fjolårets trupp och insåg vikten av att satsa sportsligt. Dessutom känns även budgetvärvningarna betydligt smartare. Årets trupp ska vara starkare på varje lagdel:
Målvakter: Backlund gjorde en bra säsong ifjol och ska vara bättre än Oksa. Inget säkert kort, men jag tror på honom (tillskillnad mot Oksa…). Asplund är en fullgod andremålis.
Backar: Sanny var medelmåttig ifjol och förtjänade inte landslagsstatus. Han bör höja sig i år. En skadefri Styf är rutinerad och en av lagets bästa backar, medan Koskinen/Svedberg har mycket att bevisa. Fel att behålla skadedrabbade Koskinen? möjligt. Skönt i alla fall att slippa allsvenska sopan CJ som fick omotiverat mkt speltid. Lotvonen/Kokko lär bidra till en stabilare backbesättning, även om jag hyser viss tvekan till Kokko - Tror inte han är direkt bättre än Aalto. Lotvonen ska dock vara en klassback. Moe håller fortfarande inte elitserieklass än och lär få begränsat med speltid.
Forwards: Pärssinen/Hahl/Hedström är välbetalda klasspelare som vi ska ställa höga krav på. Hahl lär inte producera särskilt mkt poäng men verkar ha hög lägsta nivå och vara allround över hela isen. Gjorde bra insats i VM. Pärssinen är väl däremot inte känd att vara särskilt defensiv, men desto mer användbar till avslut osv. En spelare som till skillnad mot en del andra faktiskt KAN göra mål i friläge mm. Allt under 25 poäng av Pärssinen är en besvikelse - han är här för att producera. Hedström vet vi vad han kan och han har knappast blivit sämre sen sist. En svensk spelare av OS-landslagsklass.
Robban/Hallin/Nilsson/Warg håller bra och kommer säkert göra ett bra jobb även denna säsong. Nilsson har förhoppningsvis nån växel till.
Regin/Andersson/Sundh/Svensson är alla intressanta spelare, där jag tror Regin och Sundh har störst chanser att blomma ut. Bra att Andersson redan har rätt mkt elitrutin.
Peter Nylander funkar väl som elitdoldis och är antagligen inte sämre än Wennerberg. Men tveksamt om han är kvar säsongen ut.
Så vad kan vi förvänta oss av laget då? Med tanke på att det här laget är betydligt starkare än fjolårets på pappret ska det bli slutspel. Annars underpresterar dem.
Apropå omröstningen till höger. Skall det komponeras en ny inklivsmelodi i år, eller kommer den som användes under förra säsongen att nyttjas återigen? Vore kanske schysst med en ny, fräsch slagdänga som ljuder medan Timrå kliver in. Nån som vet om det arbetas med nått nytt?
Ambroo: Har rätt svårt att se att Daniel Larsson kommer atta vara en av de fem bästa keeprarna i ES. Med all sannolikhet lär väl Lassila vakta Djurgårdens kasse mest hela säsongen. Scott Langkow har alla förutsättningar för att bli en ny Jamie Ram/Derouville. Det enda som talar för Langkow är väl att han står i ett så pass bra lag som han ändå gör. Men så är jag inte expert som Ros heller...
Saxar frågor och svar ur en frågestund med "hockeyoraklet" Tomas Ros på AB;
Jojo säger: "Ranka elitseriens fem bästa målvakter denna säsong samt ge mig den bästa andra målvakten."
Tomas Ros säger: "Johan Backlund, Scott Langkow, Daniel Henriksson, Daniel Larsson, Tommy Salo. Bästa andra målvakten: Kristan i Brynäs om han nu blir andremålvakt."
Fet-Ecke: Tja, det värsta är väl att jag ska stå ut med han i två år..:-( Sedan verkar alla var så himla nöjda med honom...ICKE säger jag...:-) Måste säga att ni har en sopa..Johan Asplund..:-P
ernie eagle: Ja alltså vi kan ta Johan Backlund som exempel.
Han gjorde sin bästa säsong någonsin förra säsongen i Leksand är på grund av uteslutningsmetoden nu en blivande landslagsmålvakt.
Han kommer till Timrå IK för att Timrå IK vill bygga på att ha en stark trygg förstamålvakt i rätt ålder som dessutom helst ska vara svensk.
Nu kan man få väldigt skilda förväntningar på en sådan här värvning.
1. Han fortsätter utvecklas och med sin höga räddningsprocent i ett kasst Leksand visar att han är bättre än sitt gemena rykte. Han kliver fram och blir en ny målvaktshjälte och tar en plats i Tre Kronors VM-lag och är en av elitseriens bästa målvakter.
2. Han får en dålig start och trots att han håller en hyfsad procent så varvar han bra insatser med horribla. Han släpper in mål i fel lägen i matcher och blir aldrig den vinnarmålvakt vi behöver.
3. Han är en människa och ingen vet hur nästa dag ska utspela sig. Med hans meriter så känns han som en hyfsad målvakt som dock aldrig lyckats bära ett lag som lyckats med något speciellt. Utan mest burit fram lag som ändå i slutändan misslyckats. Det är helt omöjligt att veta exakt vad anledningarna till det har varit.
Timrå IK har aldrig haft ett suveränt försvarsspel då man som oftast varit väldigt offensivt inriktat i spelsätt, tror inte ens vi haft en som kommit upp i typ 92% någon gång. Vilket gör att förutsättningarna inte nödvändigtvis behöver vara bättre än i Leksand som vars största problem ändå får anses vara att de saknade allt vad tygnd heter framåt och det fick försvaret lida av då de ofta ställdes inför svåra situationer. Backarna var väl inte direkt av världsklass heller så det blev som det blev.
Vad jag försöker komma till är att det alltid är ovisst vad som kommer att hända inför en säsong och att man får vara öppen till de flesta scenarion men hoppas på det bästa. Förutsätter man det bästa men det blir bara bra eller hyfsat så är det ändå lätt att fastna i de höga förhoppningar man hade så blir det lätt att man drar för stora växlar av det som skedde och utan att egentligen ha analyserat hela situationen så dömer man lätt ut en värvning eller en spelare.
Sanny Lindström och Kenta Johansson är exempel på personer i laget som ofta blev dömda som inkapabla till deras uppgifter förra säsongen utan att hela bilden var analyserad utan endast dömd efter ens egna höga förväntningar på vad som skulle ske och hur det skulle se ut.
Oki, ni må vara skadeglada som fan just nu, men jag gråter inombords. Vägrar acceptera att PeO har värvat en sopa. Kommer allltid att vidhålla att Kristoffersson är en sopa, oavsett om jag ahr honom i mitt lag eller inte.
Tycker det är en så onödig värvning, så vi har en ung och lovande spelare i Thomas Larsson, som även tar plats i J20-landslaget. Tycker det är så fel att värva en spelare till 4:e kedjan på hans bekostnad. Tänker de att han ska utvecklas mera och ta nästa steg genom att spela i J20-laget eller i Clemensnäs?
Kort och gott...fy fan vilken usel värvning detta var.
JimmyH: Sedan har jag faktiskt sett Peter Nylander live och av det jag sett så har han (att säga imponera är väl att ta i) gjort det bra.
Man får ju ta det för vad det är. Nylander är ingen Messiah, men det är inte Jonte heller.
Däremot skrev jag ju tidigare att "Lill-Nyllet" behöver en bra omgivning för att öht producera och det starka kollektivet skall förhoppningsvis hjälpa honom att "lyfta".
JimmyH: Jag har inte uttalat mig om Sundh eller Svensson. Bara läst mig till att de skall vara bra. Men har ingen egen uppfattning om det i dagsläget.
Men att jag sväljer allt med Nubben tillbakavisar jag. Däremot har jag ett stort förtroende för honom och med all rätt. Resultaten får väl tala för sig själv tycker jag.
I början när han tillträdde som sportchef skrev jag faktiskt en krönika där jag var beredd att se hans huvud på fat. Då var jag skeptisk. Men i takt med åren har känslan för Nubben som både person och sportchef växt sig betydligt starkare.
Åh självklart måste jag väl tro att de spelare Nubben rekryterar är de rätta. Jag kan ju inleda säsongen med att kräva ett misstroendevotum mot karln innan vi sett några resultat.
Jag är docjk precis som alltid rak och ärlig och finns det minsta tveksamheter från min sida angående Nubbens arbete lovar jag dels personligen och författa en tråd härinne.
Jag är inte rädd för att föra fram en obekväm ståndpunkt.
RavenLord: Okej. Det låter ju bra. Det är ju dom egenskaperna han förmodligen är värvad för. Värvningen av honom har ju blivit sågad ganska hårt bland övriga hockeyfans. Inte många som förstår att han är värvad som roll/breddspelare och för just de egenskaperna du nämnde. Många tror att han skall vara en poängspruta.
Om han besitter de egenskaper du tog upp är det ett fullt godkänt nyförvär och han kommer säkerligen lyckas fylla platsen efter Wennerberg.
Kerstin_k: När han spela i BIF var det många som klaga på han,jag tillhörde dock en av de som tyckte han gjorde ett bra jobb då han gav allt och slet och snurra i sarghörnorna medan det var många andra som gled och hängde läpp. Så det är en rejäl slitvarg ni fått som rätt använd kan vara till stor nytta för laget.
The great one: RV har alltid varit ett löst sammansatt kompisgäng som haft ett gemensamt intresse för läktarkultur. Det finns ingen ingångsrit eller medlemskap, RV existerar bara på läktaren - därav en läktargrupp.