shinzawai: Vi har ju iaf en "jättebraig" klack hemma likväl som borta. Inte bara några gapiga fylltrattar som tar chansen att supa till lite och gapa på bortaplan när de är långt hemifrån så inte mamma och pappa ser dem. Vår klack har dessutom existerat lååångt före nybyggnationer, arena-byggen o dyl.
Hahl Bundy: Jag måste faktiskt också hålla med om stämningen i E-On Arena, ja i varje fall det som gick fram genom tv-rutan. Det var väl egentligen bara några korta sekunder direkt efter ert 2-0 mål och den där ramsan "röd och vit" eller vad den nu heter, lät så högt att man kunde tro att varenda strupe i E-On sjöng ramsan för full hals. Då var det något som kunde liknas vid en elektrisk stämning och till och med jag som MoDo-supporter fick gåshud på armarna.
Det återstår väl att se vad publiken i Swedbank Arena kan bjuda på för något i stämningsväg ikväll.
Paddan: På plats i arenan kändes det som att den elektriska stämningen verkade åt motsatt håll. Alla var liksom så intensivt fokuserade på det som hände på isen att man kom av sig i hejanden.
Paddan: Ja , jag inte uttala mig eftrsom jag varken var där eller såg på TV. Jag hade gått i ide. Det jag menade var att Hedin verkligen försöker peppa upp er så gott det går. :)
mikenomad: Nyanserat svar, ovanligt. Ni är normalt sett bättre både hemma och borta, helt klart. Men Timråpubliken överglänste varken sig själva eller Modopubliken i tisdags. Håller du med?
"Vår klack har dessutom existerat lååångt före nybyggnationer, arena-byggen o dyl."
Hupp, Modo har 21 säsonger fler i elitserien än Timrå, ska du verkligen plocka fram historik och arv ur trollhatten?
Paddan: Rent generellt tycker jag att slutspel per automatik inte innebär bättre tryck på läktaren. Jag kan bara se till mig själv. När jag är på hockey är jag totalt befriad från simultanförmåga. Vilket innebär att jag blir oförmögen att klappa händerna när något spännande händer. Dom stannar liksom bara där, ett par decimeter ifrån varandra. För att sedanåtergå till klappandet när spänningen är över.
I slutspelet är ju varje match superviktig, varje byte är ju viktigt och det är spännande nästan hela tiden. Det är säkert fler som är som jag. Blir det FÖR spännande får skrikandet och klappandet stå åt sidan ett slag.
shinzawai: Håller helt med dig! Appropå antal ES-säsonger är det totalt ovidkommande i sammanhanget, vi hade en riktig klack lååångt före nybyggnationer, arenabyggen OCH ES-avancemang!
Kerstin_k: Det som möjligen skiljer slutspelsstämningen på läktaren jmf:rt med serielunk är reaktionerna efter i stort sett varje avblåsning. Framförallt om det är efter en avblåsning som inte gått TIK:s väg. DÅ är det ett j-a liv!
Kerstin_k: Tja, jag ska själv inte säga så mycket om stämning och dramatik i matcher förresten. Jag är nog mer en sån där som svär osammanhängande, eller ropar ofullständiga meningar som lösryckta ur sitt sammanhang är fullständigt obegripliga. Fast det märktes nu senast att det är slutspel, den nervositet som inte visat sig tidigare under säsongen gjorde så att hjärtat slog frivolter gång på gång under matchen.
Fast, knepigt nog säger de att alkohol löser det där med röstproblemen... ibland lite väl mycket.
mikenomad: Hmm, vet inte riktigt var du vill komma, men Modo hade också en RIKTIG klack FRAMFÖR ALLT långt innan ombyggnationer, arenabyggen och ES-framgångar. Modos klack har minskat i samband med framgångarna. Om det var ett försök till verbal bitchslap så missade du helt. :)
Kerstin_k: Håller med dig till 100%. Jag kan bara klappa i takt när spelet är förlagt till mittzon. Däremot blir glädjen över målen i regel större i slutspel, men målglädjefnatt är väl en rätt liten del i atmosfären.
shinzawai: Det är väl som du skrev nu, att er klack minskat i samband med framgångarna. Har liten erfarenhet av klack-traditionerna i Ö-vik för sisådär 10-12 år sedan och bakåt. Typiskt i Ö-vik är väl annars en form av "bandy-publik" sas. Dvs otroligt kunnig publik som unisont blir helgalen om Modo spelar bra men som är knäpptyst vid motgång. "Verbal bitchslap"...oj...nu känner jag mig som en fossil. Förklara för farfar!
mikenomad: Dom flesta känner nog igen sig i detta. Det finns ju dom som "enbart" håller igång under matcherna. All heder. FBK:s klackledare glömmer jag inte, imponerande kille som stod med ryggen mot plan till 90% av matcherna o enbart eldade på FBK:s klack. Som sagt, själv är jag nog lik dig,Kerstin K o Paddan, förutom styrkeblasken då :)
mikenomad: Din beskrivning gäller väl fortfarande vad gäller kunnighet och tjurighet vid dåligt spel. Publiken är fruktansvärt snabb på att se 6 man på banan, och som den där NHL-krönikören uppskattas en bra backchecking lika mycket som ett hårt skott. Spelar Modo bra är det ofta ett djävla drag på hela arenan, men när spelet inte sitter där blir det väldigt fort väldigt tyst och tjurigt; på gott och ont.
shinzawai: Men, att en publik tystnar i motgång eller utan effektiv uppstyrning av någon typ av klackledare är väl knappast bara ett Övikiskt (intressant ord) problem, även om det kanske märks extra tydligt i just Övik.
mikenomad: håller med fullständigt, men man måste inse att det finns ett stort mått av masshypnos när man står i klacken (oavsett vilket lag), man är "ganska" enögd - på gott och ont - men det är ju trots allt en del av tjusningen.
Skall åka med bussen upp i dag, första regelrätta supporterresan för min del, ser VERKLIGEN fram mot detta och hoppas på grymt drag i SWEDBANK. Kul med hatet mellan lagen som trots allt är med glimten i ögat....
Bespara oss från fotbolls-, LHC- & DIF supportrar så blir hockeyslutspelet en fröjd för alla, oavsett vem som vinner :)
MixMasterMike: Håller med om att det är härligt med hatet mellan lagen det är krig överallt på läktaren, på planen, på arbetsplatser runt om i v-norrland, MEN som du skrev det är ju med glimten i ögat eftersom det trots allt "bara" handlar om hockey.
Nu i efterhand så har jag hört av säkra källor att varför han föll ihop sådär inte berodde på någon klubba, utan helt sonika var det kramp i livmodern bara ! Men det kan nog göra ont det med...
svasse24: Ja det här känns bra än så länge.Känns som om TIMRÅIK har ett litet psykiskt övertag påminner lite om kvartsfinalspelet mot linköping för några år sen.Det lag som kan behålla kylan längst vinner förmodligen.Jag hoppas av hela mitt hjärta att det blir TIMRÅIK men som sagt det blir tufft.
"Lika trevlig som den reslige forwarden har varit att titta på efter jul, lika löjeväckande var det att se honom hoppa in från båset för att vara med och slåss."
Vimmelborg har själv sagt att Morrison bara tog tag i en Timråtröja och sa något, lämnade aldrig båset, slog inget slag.
shinzawai: Det talar för sig själv, Winnerborg var för snäll mot modospelarna så bördan ligger på Lyckner, det är nu coacherna visar vad dom går för och då är Lillkenta den absolut coolaste tränarn i slutspelet.
sibbesabbe: Det där var en kul grej.Faan jag fick 7rätt missade bla vem som har flest poäng jag trodde Z men det var gummimannen.Jag trodde man mena på en säsong jag hade för bråttom.
Röda Tallen: Det var bra.Men om man hade läst på sin läxa lite bättre så hade man löst detta.Det var ochså jävligt bra av Matias74 att ha 7rätt.Jag ger mig själv underkjänt.
Hejsan Har 1 sittplats på östra och 1 ståplats biljett till matchen på lördag,ifall nån vill köpa så maila mig. priset är samma som på ticnet. [email protected]