1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591405 inlägg · 6216 ämnen

Slaget om Västernorrland Del 4 Modo-Timrå 12/3-07

« · 853015 Till forumet

Slaget om Västernorrland Del 4 Modo-Timrå 12/3-07
Nu var det ett tag sen man skrev och det beror till står del på situationen, men inte blir det bättre så det är väl lika bra att dela med sig av ett par rader... Tyvärr tror jag att vår tripp till Ö-vik blir vår sista och således har vi då också spelat färdigt för den här säsongen. Det finns mängder av punkter som talar för detta, men jag hoppas naturligtvis att jag har fel;

*Noll intensitet och kyla från start - De är laddade och går på knock

*Backe darrar - Krizan spikar

*6 av 7 backar är stöpta i samma form - Deras backar tar egna initiativ

*Förstacentrarna saknas troligen - Sundström leder sitt lag

*En kedja som producerar - Där finns jokrar och toppnamn som levererar

*Jonte? Nilsson? Hallin? Robban? Regin? Osv... - Döme! Steen! Hedman!

*Coachingen är obefintlig - Deras dito är aktiv och slug

*Defensiven sviktar - Deras dito är stor, stark, tung och smart

*Offensiven håller till i hörnen - Deras dito söker sig mot mål

*BP är alldeles för passivt - Deras dito håller rent framför mål och stressar

*PP är för statiskt och ineffektivt - Deras dito har fantasi och tar backskott

*Flytet och förmågan att avgöra finns inte - Deras dito FINNS

Och;

*Vi har gjort minst mål borta - De har släppt in minst mål hemma
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland Del 4 Modo-Timrå 12/3-07
Ambroo:
Mest anmärknings värda tycker jag är att laget (tik) totalt saknar linjer i spelet, spelarna verkar även tappat sin roll i lagelen.

Så var det inte tidigare, undrar om inte Kenta å Micke tappat lite aktoritet.

Men vi får inte vika ner oss, nu tar vi 2 raka.....
Kommentera

Ambroo: .. Och ändå har det blivit 2 uddamåls förluster bara..

Men jag tror tyvärr som dig, att det blir ingen mer hemmamatch denna sässe.
Kommentera

Ambroo: Pessimist javisst. Vinner Timrå så är allt precis tvärtom. Pissenkelt att vinna nu när dom tror att det är i princip klart. Hejja!
Kommentera

actionleif: Knäcken från igår blir svår att komma ifrån. För min del känns det som årets bakfylla, men läsken lät jag bli...
Kommentera

Ambroo: Nu är du negativ i överkant, känns det som. Det är en riktigt bra match, två bra lag och Timrå är lite bättre, bortsett från första 15 minutrarna.

Dessutom är jag så ruskigt imponerad av Strålman. Vilken back han är, visst har han varit bra tidigare i år, men sista månaden så anser jag att han lyft sig ytterligare ett snäpp och är ES bästa back.
Kommentera

Abron: Jag vet egentligen inte vad jag ska tycka, tro eller hoppas, mer än att vi ordnar upp detta. Dock är det så att vår oförmåga att hitta spelvägar och öppna lägen, precis som du skriver, oroar. Just nu går det mesta på chans och vilja, men det räcker uppenbarligen inte...
Kommentera

Ambroo:
Precis.
Men det kan vända på en pizzekvart, finns ju där, gäller bara att plocka fram.

Hoppas på en match till i EoN, så innerligt mycket.....
Kommentera

Poffa: Kanske, men det är ju en del av besvikelse och sen är det ju så att det är målen som avgör. Jag tycker att vi också var bättre i det stora hela igår, så även i Ö-vik, men det är i de avgörande lägena vi sviker.

Strålman är en av de sju som inte är stöpta i samma form och det är en form som knappt någon annan är gjord i. I övrigt så är det på tok för alldagligt och medelmåttigt...
Kommentera

Sinnesstämningen är relativt låg idag. Ingenting känns speciellt roligt efter en förlust som den vi fick uppleva under gårdagen. Det riktigt svider i själen att se sitt lag spela 5 mot 3 i nästan 3 minuter utan att åstadkomma någonting framåt. Sen kan jag (sedvanligt) heller inte begripa vad domaren höll på med igår. Men det är ingen idé att jag födjupar mig mer i det, då blir jag bara förbannad.

Men vi får göra vårt bästa i att försöka se ljuset i mörkret, just nu ligger två viktiga bortamatcher för dörren. Två matcher där vi har all chans att ta revanch för gårdagens förlust. Vi kan jämna ut det här igen (och kanske rent av gå förbi) bara vi har den rätta viljan när vi går in i matcherna.

Kom igen grabbar nu tar vi och tvålar dit Modoliderna på deras hemmaplan.
FORZZA FORZZA FORZZA !!!
Kommentera

-Gurra-: "Det riktigt svider i själen att se sitt lag spela 5 mot 3 i nästan 3 minuter utan att åstadkomma någonting framåt."

Ett ribbskott är alltid ett ribbskott och det är väl ändå någonting?
Kommentera

Ambroo: nä ett ribbskott är ingenting, man vinner väl inte en match på ribbskott..
Kommentera

Jonas_: Jo om pucken går i mål efter träffen i ribban
Kommentera

andyo: Jo då ja, men nu pratade vi inte om ribba in ;)
Kommentera

andyo: Fast du vinner ju inte på det faktum att pucken träffade ribban innan den gick in. Du vinner fortfarande på att pucken letar sig över mållinjen, inte hur den tog sig dit. (avd. viktig diskussion).
Kommentera

Jonas_: Det relevanta är om det skapades någonting eller ej och ett ribbskott är som sagt alltid ett ribbskott och det kommer knappast till om man inte skapar...
Kommentera

Kerstin_k: Det beror på vad Jonas menar med "ribbskott" om ett skott som tar i ribban och sedan letar sig över mållinjen - är en form av ett ribbskott så vinner man matcher på det - eller förlorar, beror på hur man ser på det.

Det där är ju enligt mig en tolkningsfråga.
Kommentera

andyo: Ska vi snacka ribbskott 2-3 sidor här på HS nu?
Klar som spad att ett ribbskott är ett läge.
Kommentera

actionleif: och detta var ju inte enbart vänt till andyo dårå..
Kommentera

Ambroo: nä men, nu hade jag ju tanken på matchen igår, jontes ribbskott. Där vann vi ingen match på de. JIPPI! hurra! den gick BARA i ribban.
Kommentera

Jonas_: Läs Ambroos inlägg igen så kan vi se om du läser rätt denna gång, som han skriver, det pratas om att det skapas något, och ett ribbskott är ju att skapa något.
Kommentera

Ambroo: Där har vi också en poäng.

Näe nu jävlar får laget rycka upp sig å visa vart skåpet ska stå imorrn i Övik. Vi kan ju vinna, men vi kan ju lika gärna förlora som senast, men saken är den att vi KAN vinna. Som någon här observerat så går spelarna alldeles för lite PÅ mål, utan vill istället ut i hörnen och på nått jävla mirakulöst sätt spela bort MoDos spelare där varje byte - genom att cirkulera, dumpa och hämta puckar osv - men med bara HALVFART. Skär in framför mål å skjut, in med puckarna framför mål å se till att det står nån jävel där som skottar.

Vårt spel i PP ser ganska uppgivet ut, i många lägen ser det ut som att INGEN vill ta tag i det hela, förutom när Warg, Hedström och Pärssinen är inne. Varför inte göra det enkelt genom att styra spelet i PP som så att backarna får så bra läge som möjligt å skjuta och sen se till att resten kommer in på mål?
Kommentera

actionleif: hahaha sant, men de här med ribbskott verkar ju vara en hel vetenskap =D ironi på hög nivå de här
Kommentera

andyo:
En sak som jag också undrar över är att vi i 5 mot 4 spelar backarna med klubban utåt mot sargen men däremot spelar vi dem med klubban inåt i 5 mot 3.

Är det säkerhetstänk måntro?
Kommentera

actionleif: Nu när vi alla vet att Jonas just menade Jontes ribbskott igår så kan vi ju lägga ner den här diskussionen. Eftersom han menade att det just i DET läget inte ledde till att vi vann matchen.
Kommentera

actionleif: ja jag läste de rätt, men om vi ska ta skapande biten så skapar du ju något så fort du dumpar pucken i den offensiva zonen.. de är ungefär lika mycket skapande i båda delar anser jag...
Kommentera

Men visst man får väl lite mer hopp efter att pucken tagit i ribban, helt rätt..
Kommentera

actionleif:

Ribba som ribba..Alltid läge när Ribban är inblandad..;)
Kommentera

Jonas_: Om jag nu förstått dig rätt så tycker du att om vi vänder på det såhär:

Motståndaren skjuter i ribban är lika farligt som när de dumpar pucken i sarghörnet.. Okej då förstår jag ditt resonemang.

Ingen har såvitt jag kan se skrivit att vi ska vinna matchen på ett ribbskott, förutom du då.

Detta är mitt sista inlägg i detta oerhört givande samtalsämne
Kommentera

actionleif: Skulle tro det. När du säger det så är det tamefan helt rätt också. För Kokko, Styf och Koskinen är så jävla riskabla att ha som sista utposter i PP att beredskapsnivåerna i USA under kalla kriget framstår som skämt.
Kommentera

Jonas_: Jag lider med dig...
Kommentera

Ambroo: Du gör de? vad härligt
Kommentera

Jonas_: Vilka de gör jag?
Kommentera

Jonas_: hur lång är en ribba!
Kommentera

Långben: ja tyvärr har jag inte de rätta svaret. men jag ser vart du vill komma ;) men jag har lämnat den diskutionen nu ;)
Kommentera

Ambroo: Gårdagens verkliga totalmörker svärtas väl egentligen bara ner ytterligare av kvartsfinalförlusten i sjunde och avgörande mot Djurgården, säsongen 2004/05, precis som vi bubblat till varandra om. Jag ser få förluster som skulle kunna kännas värre. Det är väl bara en ev. final och en förlust där som kunde vara värre, om jag får spekulera lite om vad jag tror.
Bittert så in i h-vete var det iaf igår. Det man osökt tänker på är självklart Jontes ribbträff i fjärde perioden. Går det att komma närmare än så? Jonte själv var ju helsäker på att han avgjort matchen. Rättvisa skipad genom Enströms slagskott? No way, inte en chans. Inte som det kändes då iaf.

Jag ska ta tillfället i akt att kommentera några av de punkter du tar upp. Det är väl några tankar som jag fick när jag läste det du ville ta upp. Jag tror att jag i stort sett fick med någon liten kommentar om det mesta du skrev.

- Kyla kontra aggressivitet: Här har vi hamnat på knä med en gång i de båda senaste matcherna. Detta håller givetvis inte, framför allt inte på hemmaplan. Där måste man ta initiativet själva, och visa vilka det är som vill styra handlingarna redan från start. Även om man självklart inte kan föra spelet genomgående under matcherna så måste iaf intentionerna från start vara just det. Att ge bort allt som skedde igår fungerar förstås inte alls. På bortaplan är det kanske inte lika lätt att "gå på knock". Eller så provar man, i likhet med hur MoDo gjorde igår, att göra just detta redan i morgon. Våga överraska med något nytt! Vad finns det att förlora, egentligen?

- Backlund sviktade väl egentligen inte så mycket igår, eller är det något speciellt du tänker på? Skottet som Enström avgör med var ju riktigt jävla bra. Det ska man inte ta ifrån honom. Dessutom så hade MoDo folk på mål som gjorde det svårare för Backe att se pucken. Varför Krizan kan spika igen är kanske för att vi skjuter på tok för lite. Speciellt i våra PP-lägen. Det håller inte att bara spela runt pucken, desutom med ett på för tok långsamt passningstempo, när vi har chans till spel, både med en gubbe mer och med två gubbar borta i MoDo. Se på hur vi kvitterade till 3-3 igår. Spel 5 mot 3 och kontroll på pucken uppe vid blå - istället för att spela tillbaka pucken ner till ytterforwards och söka sidledspass/direktpass så går Mika Niskanen på skott. PANG! Då vi har två gubbar fler på isen så kan heller inte MoDo få undan lika lätt vid mål utan en iaf hyfsat skymd Krizan släpper retur. Med på noterna är Timo Pärssinen som heller inte gör något misstag.

Modellen heter alltså (i motsats till hur vi spelade igår): Se till att ha folk som är med och stör vid mål. Sätt en kille som Johan Ryno framför mål, hans närmare 100 pannor flyttar man väl inte så enkelt på. Dessutom kan han säkert virka in nån puck, det har han visat tidigare iaf. Vi har dessutom inte så mycket att förlora med att ge honom chansen. Om han nu är helt fri från skada, vill säga.

- Backarna är ju det riktigt stora problemet, och förmodligen det som gör att matcherna ofta får den karaktär de får. Så har det väl egentligen sett ut under större delen av säsongen. Vi klarade oss någotsånär bra så länge Lotvonen fanns med och kunde styra upp det hela. Nej, Timrås backar är på tok för enkla att checka bort i egen zon. Det går alldeles för långsamt och det är alldeles för mycket pucktapp där som orsakar att motståndaren direkt kan skapa tryck. Strålman är såklart undantagen här. Vilket backspel han visar upp, helt otroligt bra! Han har som jag ser det tagit ytterligare ett kliv nu under de senaste veckorna och är nu lätt ES bäste back! Som 20-åring...
Ja, jag säger då det. Det ska mycket till om Toronto väljer att inte plocka över honomm redan till kommande säsong.
Här har Nubben en utmaning som heter duga inför nästa säsong. Dels att täcka en rätt så säker förlust av Strålman, plus att han måste hitta åtminstone en riktigt bra spelande back ytterligare. Han Marttinen som väl ska vara klar, vad är han för typ av back?

- Centrarna. Ja, Hahl saknas egenligen alldeles otroligt mycket. För även om Warg, iaf fram till nu, har axlat ansvaret som förste center på ett väldigt bra sätt, så ska vi inte glömma bort att vi nog hade en av elitseriens bättre andracentrar i just Fredrik Warg, så länge som Riku Hahl kunde sköta om förstafemman. Om Warg nu inte kan spela så är jag nog rädd att det är kört. Kanske redan på onsdag. För så viktig är han. En blivande VM-center, borde det kunna vara.

- Kedjornas struktur påminer väl lite om varann i de båda lagen. Iaf sett till hur man valt att sätta ihop, eller ska vi säga försökt sätta ihop lagen. Här är det, återigen, det faktum att vi inte har nog med duktiga centrar som förstör det hela ganska mycket. För även om Johan Andersson fått chansen i Tre Kronor så innebär ju detta inte att han är uppgiften mogen att bära en kedja i ett SM-slutspel. Robban Carlsson ska vi inte ens tala om. Han bör väl helst bara få agera brunkare och ställa till med jävelskap i boxplay. Men som center, nej, det håller inte, inte allls. Dock så tycker jag att kedjan med Hallin, Nilsson och Regin fick riktigt mycket bra uträttat igår. De ställer till med massor av problem för MoDo när de biter sig fast och snurrar runt. Tyvärr så hamnar de väl lite för ofta ute i hörnen. Hallin försöker ju göra sin mycket väl pantenterade "gå runt målet, vända runt och sätta upp den i taket"-fint, men MoDos försvar läser tyvärr detta allt för enkelt. Det är dock en underskattad kedja, helt klart.

- Självklart håller det inte att ha bara en producerande kedja. Jonte har ju hamnat i helt fel roll dessutom. Han ska inte vara den som håller i pucken och bygger spelet i PP; han ska väl istället genom att använda sig av sin fart och aggresivitet och vilja, inte minst, vara den som finns där och stör och sätter upp en gubbe i planket och på så vis skapar ytor för de andra. tänk Timo Pärssinen). Plus att han såklart kan få göra nåt mål ibland. Gärna fler i stil med det han gjorde igår, det gör inget. Men som playmaker? Nej, där är det återigen saknaden av Hahl som på nytt gör sig påmind.
Kommentera

Dream Team:

Jo tjena vilket inlägg..Har du inget liv eller..;)

Men i vanlig ordning har du alldeles rätt
Kommentera

Dream Team: Ujujuj, så mycket neggande...men min kritik; Strålman BÄSTE ES-back just nu?? Kom igen! Top 5 ja, men titta på tex Enström, vilken skridskoåkning, o egna körningar! FBK har ju (tyvärr) åxå en o annan tung back.
Kommentera

zigge: Enström är samma spelartyp, men Strålman är något snäpp vassare över lag.

Strålman är i mina ögon ES bästa back, just nu.
Kommentera

zigge: Jag är nog alldeles för mycket realist för att orka med att vara negativ. Detta är den "diagnos" som jag vill sätta på hur jag tycker att Timrå IK ser ut, eller hur de agerar i dagsläget. Om denna uppfattas som negativ, må så vara. Det är såhär jag upplever det just nu.

Ja, ES-bäste back. Varför skulle han inte kunna vara det?
Kommentera

Dream Team: Marttinen verkar ha hyfsade offensiva kvalitéer i alla fall, två mål i första perioden mot Löven borta nu
Kommentera

Jag är en medgångssupporter, och jag gav upp långt innan jul. Hockey är kul, när Timrå vinner samt när klacken lyfter taket.. Vilket i och för sig inte heller är ofta numera. Om Timrå går vidare till semi, lovar jag att skärpa mig. Kanske, börjar Modo att darra om Timrå lyckas vinna på måndag. Kanske, tänker de på deras oförmåga att aldrig lyckas ta guld, att alltid stypa på mållinjen även om det är en bit kvar nu.. Och kanske, vänder lyckan tillbaks mot oss igen, efter den här usla säsongen med skador och fan å hans moster.. Ja, för kanske, vill gudarna skapa lite rättvisa. Det är inte över förrän råttorna segerdansar i glashuset.

Nej, slut på svammel.
Kommentera

RocknRolf2: Ok, svar på tal om något det där, tack! ;-)

Ja, och frågan är väl hur duktig han är i spelet över banan i övrigt. Klarar han av att hålla i pucken i egen zon utan att få stora "Kalle Koskinen"-darren, eller har han sin styrka enbart i offensiv zon? Skjuta kan han ju, uppenbarligen, men Anton Strålman, om vi roar oss med att göra en liten jämförelse, har ju ett betydligt bredare register än så.
Kommentera

Dream Team: Stackars dej som ser allt i nattsvart. Tänd en lågenergilampa och lyft blicken!
Jag orkar inte ens läsa ditt meterlånga inlägg. Finns det nå'n substans i analyserna??!Skriv en krönika istället!
Kommentera

Det finns några saker som talar för MoDo i denna serie. En är att vi leder med 2-1 i matcher. Ytterligare en är att vi har fler hemmamatcher. En tredje skulle kunna vara att Fredrik Warg är borta.

Annars finns det en del som talar För Timrå. Den första matchen var Timrå bättre. Den andra matchen såg jag på neutral mark på O’learys i Stockholm. Jag kunde därför vara mer objektiv än jag annars kan. Jag tycker att Timrå var det bättre laget den matchen. Att MoDo vann var lite mer av en slump. Den tredje matchen däremot anser jag att MoDo var bättre. Anfallen känns mer giftiga. Samtidigt hade vi tur i många av boxplayen, Timrå borde kunnat avgöra tidigare.

Om Timrå tror att de har förlorat denna kvartsfinal så är det kört. Däremot om de fortfarande tror på sig själva kan de mycket väl vinna i Swedbank två gånger.

Om Timrå inte längre tror på sig själv det bara några få procents chans att ni vinner. Däremot om ni ser verkligheten som den är det 65/35 i MoDofavör.

Jag ser knappast denna serie som vunnen. Det är fortfarande oerhört jämt och jag gissar att det kommer fortsätta så.

Strålman eller Enström? Just nu Enström, men när man summerar dem som hockeyspelare tror jag att Strålman kommer rankas högre.
Kommentera

Dream Team: Hm, ja, Marttinen är nog inte tänkt som ersättare till Strålman, utan snarare att höja den offensiva kvalitéen på backarna överlag. Som ersättare till Strålman siktar man nog (ännu) högre... vilket vi också fick en föraning om i och med det uttalade intresset för Per Hållberg.

Marttinen + annan etablerad back så bör backsidan gå framåt nästa år.

Målvaktsidan känns bra med Backlund, men Asplund har naturligtvis spelat sin sista match i Timråtröjan (och på elitnivå för den delen också). En bättre backup tack!

Framåt så ryker (tack och lov) garanterat Nilsson, Wennerberg, Ryno... och tyvärr även Warg. Hallin kan gå om SSK går upp, känns 50/50. Annars siktar man nog på att behålla resten. Om vi räknar Hynning, Pyörälä och Axelsson som klara så känns det som ett klart steg framåt det med. Dem 3 plus en bra center (Wargs ersättare) behövs.
Hynning är väl den jag är mest oroad över, har en obehaglig halvfloppskänsla där
Kommentera

Någon som jag skulle vilja se i timrå dressen är Per Ledin =D och Emil Kåberg vore rolig att ha i laget =D
Kommentera

Jean1: Återigen, det är upp till var och en att tolka det som skrivs på det sätt man själv önskar. Upplevs det jag sa som nattsvart, fair with me.

Men om du nu inte har läst det jag skriver, vilket du påstår att du inte orkade göra, hur kan du då dra den slutsats du nu gör?
Kommentera

På backsidan så skulle de fan vara en liten dröm att se Kenny Jönson. en stabil och säker back
Kommentera

Jonas_: Det vore ju sjysst att se Jagr framåt också. Stabil poängplockare lixom...

Förresten, Svedberg lär möjligtvis få gå också, även om jag tycker han funkar som 7-8e back
Kommentera

« · 853015