1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590805 inlägg · 6217 ämnen

Slutspel -07

« · 842116 · » Till forumet

Sv: Slutspel -07
shinzawai: Våra skador ligger kanske på ett andligare plan? Karma?

Vi har innan denna säsong haft relativt skadefritt i alla Kentas säsonger här, det har endast varit någon enstaka spelare och de största bekymren vållade Kimmo Kapanens reumatism oss.

Sedan så är det ju spännande hur alla våra skador hamnar på fel positioner. Just nu är fem av nio backar skadade till exempel medan vi har 14 forwards att tillgå. För några veckor sedan så hade vi tre av fyra centrar skadade men alla ytterforwards och backar (utom Lotvonen) var friska.

Vi tillåts aldrig att få någon rytm. Sedan att det tillkommer skador som handlar om träning som det diskuterats är ju självfallet relaterat till att våra spelare har fått spela mer i matcherna jämfört med MoDos tex. Spelare som belastas mer är ofta tröttare och det har säkert spelat in i en del av skadorna vi fått.

Hur det ser ut nästkommande veckorna blir mycket spännande att se, kan vi ta oss till semifinal så tycker jag att laget har gjort en heroisk säsong på sitt sätt. Åker vi ur har vi i alla fall uppnått säsongens målsättning även om vi gjort det på ett märkligt sätt.
Kommentera

Tycho: Bästa för oss blir att bli 5:a.
Kommentera

Basen: Något av de två lagen kanske... :)
Kommentera

El Maco: Skulle vara kul om både Linköping och Frölunda går till slutspel och blir 7:a och 8:a. Hur kommer man att välja då.
Kommentera

shinzawai: Jag tror vi får avvakta och se hur skadeläget ser ut nästa säsong också. Ser det likadant ut då så känns det som om man kan börja fundera. En skadefylld säsong är singen skadefylld säsong - två skadefyllda säsonger är två skadefyllda säsonger för mycket....
Kommentera

Shadar Logoth: Om man är bättre tränad kanske man kommer in i en situation en halv sekund tidigare och kanske klarar sig?
Kommentera

RTS: Är det inte enklare att diskutera på rätt forum? Mindre förvirring så.
Kommentera

Shadar Logoth: Exakt jag har just besvarat Bonjo killarna på Nolaskogarnas Forum,
Kommentera

timrå_ik: Ja, det måste vara väldigt dåligt tränade då de bryter ben i handen och får blindtarmsproblem.
Två extra löprundor hade löste de problemen.

Det måste även gå att täna så man inte får hjärnskakning och spela hockey med magsjuka är väl ingenting.....

Fan ta Tord Johansson.
Kommentera

Även jag. Känns som om Brynäs är bästa matchupen för oss. Dock kan Boork ha en hel del rävar bakom öronen.
Kommentera

Poffa: Ja hoppas du har rätt i det uttalandet.Dock är inte frölunda klara för slutspel än dom är nog tvugna att vinna dom sista 2matcherna.Jag håller mina tummar för att fröl. ska missa slutspel.
Kommentera

Poffa: Ser helst att vi slipper MoDo... kommer vi till slutspel e det lika bra vi dänger till HV eller FBK direkt. :)
Kommentera

Dream Team: Skulle MODO få välja på Frölunda och Timrå så tror jag också man väljer Frölunda. Detta trots att Frölunda har en bra formkurva. MODO har nämligen lättare för det spel Frölunda spelar än det spel Timrå spelar.
Kommentera

Laken: Det vill nog alla just nu.
Kommentera

Jag vill också ha Brynäs i slutspelet!
Kommentera

Dream Team:
Intressant !
Men kanske man skulle kalla det för Sjödin effekten istället ?
Kommentera

Dream Team: Ja detta ser bra ut.Jag hoppas verkligen att det slår in.Men tyvärr så tror jag att inget lag väljer frivilligt frölunda. men det beror på hur det går i dom 2sista omg.Frölunda kanske inte spelar slutspel.Men det är i min fantasi det.Men det skulle vara ett drömscenario att nåt av dom förmodade topplagen fröl,link,missar slutspelet,och då helst frölunda.Och jag håller med dig av dom ovan nämda 7lagen så vill jag ha brynäs i kvarten.
Kommentera

El Maco: Jag tar mig an uppgiften att räkna ut "the Boork-effect", för Brynäs del; Nyheten blev officiell den 14 februari (detta i pressen, inom laget hade det självklart varit känt en längre tid). Då hade vi precis haft ett uppehåll för LG Games och lagen hade väl haft läge att både läka skador och börja köra lite tuffare träning inför slutspelet.

Omgång 50 gick av stapeln den 15 februari. Brynäs spelade dock sin match i omgång 53 redan den 13 februari. Vågar vi tro att man kände till förlängningen internt redan då, och att "the xxx-effect" redan kommit i rullning? Jag gissar att vi törs dra den slutsatsen. Nåväl, räknat från det datumet ser Brynäs resultat ut som följer:

12 Brynäs IF 6 0 2 0 4 12 - 17 -5 4

Brynäs är fetjumbo, det törs man säga här utan att överdriva det minsta. Men de problem som nu ev. kan tänkas härledas till "the Boork-effect" får man väl egentligen gå längre tillbaka för att hitta. När tog Brynäs en trepoängare sist? Jo, det var i omgång 42, den 18 januari, då man bortaslog HV med 3-1. Räknat från efter det datumet ser Brynäs siffror ut såhär:

12 Brynäs IF 12 0 5 6 24 - 33 -9 8

Ska vi hellre kalla det "the Bäckström-effect", eller något annat? Vilka spelares formkurva är det som dippat i övrigt hos Gävlelaget?
Kommentera

Dream Team: Jag får med LHC in i slutspel men tror inte vi kommer att möta dem. Sen beror det väl på lite hur det rullar på för Frölunda de sista matcherna. Fortsätter de slakta allt i sin väg kan de mycket väl hamna i knät på lag fyra efter att lag 1-3 passar.

Brynäs eller Modo. Jag gillar våra odds. Dock hellre Brynäs. Har någon räknat ut en formtabell för BIF sedan Boork fick förlängt?
Kommentera

Kevin O Shea: Är inne på din linje med resorna och Modos val. Dock tror jag att vi kan rubba dem...
Kommentera

Dream Team: Med ditt scenario, så tror jag inte att MoDo väljer Frölunda före Timrå. De kortare resorna till Timrå jämfört med Göteborg kommer att fälla avgörandet.
Och som det känns just nu så är Lillebror allt för starka för att vi skall vinna fyra matcher mot dom...
Kommentera

Dream Team:

Ingen omöjlighet eller ??
Kommentera

mattias - 74: Hmm.. ja, sätt så allt du har, rubbet, verkligen allt, gå all in på Frölunda! ;-)
Kommentera

Skrivet av Mattias-74:

Ser riktigt intressant ut ditt tips, jag tror att segraren i matchen mellan Modo - Frölunda gå hela vägen.

Får man se Färjestad - Frölunda i Final i år igen??
Kommentera

Ambroo: Tja, jag har som sagt en känsla. Vi får väl se vad den är god för på fredag kväll. Partaj eller gravöl, det är frågan. Visst kan tre poäng räcka till att ta fjärdeplatsen. Laget från Gavloe har väl inte vunnit på den här sida nyåret eller nåt. Jag tror dock att man tar en seger mot LHC på hemmaplan. Någon gång är det väl dags för Sjödin att göra comeback. Det räcker till tre poäng. Tyvärr för Timså, som i samma omgång tar tre poäng mot FBK. Här följer mitt tips på hur tabellen kommer att sluta:

1 Färjestads BK 55 26 5 10 14 195 - 144 +51 98
2 HV 71 55 26 3 12 14 169 - 146 +23 96
3 MODO Hockey 55 25 3 7 20 157 - 133 +24 88
4 Brynäs IF 55 19 6 14 16 144 - 132 +12 83
5 Timrå IK 55 23 3 8 21 128 - 135 -7 83
6 Frölunda HC 55 23 1 7 24 163 - 156 +7 78
7 Luleå HF 55 21 4 6 24 163 - 157 +6 77
8 Djurgårdens IF 55 19 5 10 21 144 - 144 0 77
9 Linköpings HC 55 20 2 13 20 146 - 153 -7 77
10 Mora IK 55 22 0 9 24 140 - 153 -13 75
11 Skellefteå AIK 55 17 6 7 25 135 - 177 -42 70
12 IF Malmö Redhawks 55 11 0 15 29 117 - 171 -54 48

Ja, nu kan ni alla luta er tillbaka i era fåtöljer och slappna av. Ni behöver inte sitta och bita sönder era naglar nåt mer, svaret på alla frågo ser ni här ovan. Sluttabellen, elitserien 2006/07! Nåväl, nu ska det ju till ett slutspel också, och hur tror undertecknad att lag 1-3 väljer då. Lag 4 får ju ta det som blir över.

1:an Färjestad, har att välja mellan 8:an Djurgården och 7:an Luleå. 
FBK ser här en mycket tuff motståndare i Djurgården. Man har elitseriens poängkung "Linkan" Bremberg i laget, dessutom har man haft tufft mot DÍF under säsongen. Det har varit jämna matcher lagen emellan, med en liten fördel FBK. DIF har dock vunnit i Karlstad. Det tror jag avskräcker lite. Luelå har FBK haft lätt för på hemmaplan. Borta har Luleå vunnit båda mötena. Färjestad väljer Luleå.

2:an HV71, har att välja mellan 8:an Djurgården och 6:an Frölunda.
Valet är nog tämligen enkelt för frikyrkolaget. Då man inte tagit stryk av DIF den här säsongen, och efter 2-8 på hemmaplan mot Frölunda nu senast så väljer man såklart Djurgården.

3:an MoDo, har att välja mellan Frölunda och Timrå. Frölunda har man haft barnsligt enkelt för, framför allt på hemmais. Man har även tagit en seger i Scandinavium. Frågan är om Frölundas nyvunna form är något som avskräcker? Jag vet inte, det är svårt att veta riktigt. Frågan är också om man vill möta Timrå i kvartsfinal. Man har dålig statistik på bortaplan, en förlust hemma, samtidigt som man väl visat upp ett vägvinnande anfallsspel i 8-1-segern i höstas, och ett lika vägvinnande försvarsspel nu i 5-3-vinsten nu senast. MoDo väljer Frölunda.

4:an Brynäs får vackert sitta ned och ta med sig Timrå på sista dansen. Det lär dock bli en tryckare som heter duga. Förbluffande jämnt mellan lagen under säsongen. Två segrar var, blott en poäng i fördel till Brynäs i inbördes möten (8 mot 7) och 12-12 i målskillnad. Brynäs har varit starkare i hemmamötena där de gett bort blott en poäng. Timrå, som haft fördel av en hemmamatch mer den här säsongen, har två vinster och en förlust. Jämt så det förslår alltså.

Kvartsfinalerna, enligt mitt tips:
Färjestad-Luleå
HV71-Djurgård en
MoDo-Frölunda
Brynäs-Timrå

Det här ser väl inte så osannolikt ut, eller vad tror ni?
Kommentera

Och där tog HV ledningen mot Brynäs. Chansen till topp-4 kvarstår?
Kommentera

Dream Team: Slutspelet börjar den 6/3 (tis) match två är på torsdagen
Kommentera

73Sjöbba: Antingen den 5:e eller 6:e mars. Beroende på var laget hamnar i serien.
Kommentera

Orkar inte leta, men när spelas omg 1 i slutspelet?
Kommentera

John K: Men vilket nöt jag är då. Det är väl klart att det var det jag menade. Den ramsan är ju t.o.m äldre än.... ja, mig själv.
Kommentera

Dream Team: Det ord du saknar är LOOSERS.

Då blir det så här:

Vi ska vinna, vi ska ta dom,
vi ska göra loosers av dom!
Kommentera

Långben: Det var Johan Andersson. Har du svårt att se nummer/text på tröjorna? 71 blir bara 17 om man vänder på sffrorna...
Kommentera

dr-nix: Och även om det inte blir fler poäng så ser jag inga problem med att inte vara bland dom fyra första..... Minns hur vi plockade linköping för några år sen.
Kommentera

mikenomad: Bra att det inte bara är jag som inser att TIK har en tuff avslutning. Några poäng bör vi kinna skrapa in dock.
Kommentera

Känns som att risken är överhängande att TIK går in i slutspelet med en negativ trend. Modo borta, FBK hemma och VF borta är tre potentiella förluster, ja som det såg ut igår är det tre solklara förluster! Är nog mkt möjligt att vi stannar på 80 p....
Kommentera

actionleif: Tack. Jag har gjort det i forumet och mailat men inte fått nåt svar än : / www.tik031.se/forum/splash.asp

Jag måste ju gå. Tänk om det är Timrå som spelar ner dom i kvalserien? Jag är ju lärare här i Götet. Då skulle jag kunna götta mig resten av vårterminen : )
Kommentera

magan174: Kontakta Göteborgssektionen.

www.tik031.se/
Kommentera

Maggan: De är ju nedtränade inför slutspelet : )

Maggan, vi har ju nästan samma nick ju : ) Jag har en fråga till dig.Du sitter väl med i Supporterstyrelsen? Hur ska jag göra för att få tag i biljetter till Frölunda Timrå? Jag var på GotEvent på Scandinavium och de sa att om jag vill stå i Timråklacken är det TIK och vår supporterklubb jag ska prata med.
Kommentera

T.o.m. Linköping funderade vad som har hänt med Timrå. Citat "De brukar ju alltid gnugga på som fan".
Då förstår man hur j-la usel vi är just nu. Personligen tycker jag att det har sett ut så här de senaste 20 omgångarna.
Känns som rena lyckträffar de gånger vi har vunnit.

Längtar till nästa säsong.
Kommentera

4EVER: haha,,piska upp jonte!faan då går han ju av på mitten!bättre att stryka han medhårs tills han kommer i slutspels-form!
Kommentera

htikare:
Kan inte mer än hålla med i det du skriver. Med tanke på hur laget spelade så var det rent ut sagt pinsamt att se Kenta. Han borde under andra perioden tagit en Time-out o sen gått ner på tre femmor eller vaskat om i laget och framförallt skulle han ju dammat av Ryno. Fick han inte chansen idag när så forwards spelade så bedrövligt så lär han ju aldrig få chansen. Det var ett hån mot Ryno idag att inte låta honom spela.

Redan nu känns Kenta som ett avslutat kapitel. Skulle gärna se att Micke Andersson tog över ansvaret inför slutspelet, men det lär ju inte ske.

Känns som det bara blir 4 slutspelsmatcher för TIK! Skall det bli fler matcher krävs det en markant uppryckning. Man saknar farten o framförallt skapas det otroligt lite målchanser. Man har i stort sett bara gjort ett mål i snitt på de 7-8 sista matcherna.

Längtar redan nu efter en ny tränartrojka. Kenta är off!!!
Kommentera

Skarin, Långben:

Vad man har kunnat läsa sig till så berodde det inte på att Linköping var bra heller.... Trist!

Piska upp Jonte och grabbarna!
Kommentera

Ambroo: Vandra in till Kenta... Kör ett deeptalk med han, Peppa, ge lite tips, visa lite enkla uppspel... Så kanske vi har en sportslig i slutspelet.
Kommentera

4EVER: Ingen vet vad som hände,inte heller kan förklara detta fenomen som utspelade sig i E.o.n Arena.
Kommentera

4EVER: Det hände ingenting.
Kommentera

Ambroo:

Inte fick vi nån hjälp av er heller.... ;(

Vad hände?
Kommentera

Det är helt overkligt att Kenta inte gör någonting för att försöka förändra kvällens matchbild, som såg exakt likadan ut från första minut till sista.

Riktigt bedrövligt av våra krigare att visa upp ett sådant här "spel" på hemmaplan. Och det är inte första gången.

Formen inför slutspelet känns onekligen något mystisk.
Kommentera

Bo Bly:jaaadu Bo Bly,det är vi nog rätt så många här som undrar skulle jag kunna tänka mig!
Kommentera

Foyn: Vem, jag? Jag vandrar bara från rum till rum...
Kommentera

Talangscouten: Är glad att vi får ny tränare till nästa säsong ..Kenta verkar helt handlingsförlamad . När ingenting fungerar gör han absolut ingenting bara står där med armarna i kors. Ofattbart!

Är Ryno frisk så kan han ju göra lite oväntade ting i anfallszon och det spelar ju ingen roll att han skall spela med VF nästa år..vi måste använda honom nu ..få igång de få "artisthänder" vi har även om han har brister defensivt.

Idag kan det väl ändå inte gått sämre med Ryno på isen?
Kommentera

« · 842116 · »