Tycho: Och att det finns fler hockeyintresserade i S-vall som lättare skulle kunna ta sig till och från arenan ser jag varken som ett acceptabelt eller logiskt argument för en flytt. Timrå IK:s hemmaarena ska helt klart ligga i Timrå Kommun. Det finns andra, bättre sätt att utöka publikintäkterna på.
Håller med. Birsta är perfekt, mitt mellan S-vall o Timrå. Ny arena, gärna för 14000 åskådare. Det gäller bara att kunna sälja in produkten så kommer folket.
Tycho: Jag är inne på din linje. Ni borde få bort allt som kan kopplas samman med Sundsvall. Media skriver ju för jämnan Sundsvall istället för Timrå... förstår du?
Strindlund: Skogen västerut på andra sidan värdshuset är nog det enda vettiga jag kan tänka mig om jag funderar lite snabbt,blir nära till motorvägen vilket gör att det borde kunna flyta på bra vid hemfärd. skidspåret ligger där och firmorna mitt emot värdshuset men dom måste ju kunna flytta,blir nog värre o göra sig av med skidåkarna hehe
"shinzawai: "Heja Västernorrland! Imorgon får vi ett semifinallag!" Exakt, men agerar vi jävligt snabbt kanske det kan bli mer! Hur då jo, nubben och ecke kommer överens att denna matchserie naturligtvis slutar i remi. Lagen slås ihop till M/T-hockey och spelar i röd/vit/grön-prickiga tröjor. Tänk er med Kokko och Jonsson i 1:a backpar kan inte ens FBK besvära oss. Och om alla ser nyktert på saken så kan vi ju erkänna att Västernorrland inte är stort nog för 2 elitklubbar som båda vill ta det där sista steget! Ensam är inte stark! I ett längre perspektiv så byggs en ny arena i Härnösand som tar 20 000 åskådare det kommer att borga för en ekonomisk och sportslig framgångsaga som kommer att bestå i EONER framåt! DÅ så är NI med!?"
Det här är enda vägen att på riktigt utmana FBK, vi kommer att abonnera på SM-guldet!
Pratade med en gubbe på jobbet förra veckan då ST skrev om att det måste byggas nytt inom 5-10 år. Och då helst någonstans i hamnen, jag tycker då i stället att Birsta är den gyllene medelvägen med dom obegränasde parkeringsmöjligheterna, och till Birsta hittar väl för bövelen hela Norrland!
Han sa att om man skulle flytta ut hocken från Timrå, då skulle han då sluta gå på hockey.
Jag kontrade med: Tänk dig tanken att TIK lirar i en flong ny arena i tex Birsta med 8500 på läktarna, klubbkassan sprängfylld och Timrå i topp av tabellen, skulle du då sitta i den lägenhet i Bosvedjan och sura?
Fick bara ett muttrande svar, :)
Inse att om tio år är Sunsvall och Timrå samma kommun, men det behöver ju inte med automatik innebära att TIK-själen försvinner , den skulle troligtvis växa sig mycket starkare.
Oavsett vad som händer i framtiden är gryt-konstruktionen i dagens arena överlägsen. Finns ingen anledning att bygga med två etage så länge man inte snackar riktigt stora arenor av NHL-klass. Publikupplevelsen och publiktrycket är en viktig del av en Timrå-match. Och där pissar grytkonstruktionen på dubbel-etage-diton.
Per HApps: Riv parkeringsplatserna på fisktorget, sen smäller vi upp en ni arena där i anslutning till de nya lyxlägenheterna på "navet". Lagom centralt och lagomt krypavstånd till krogen =)
dr-nix: nåt jag förespråkat länge är en utfart direkt på motorvägen söderut och vet inte riktigt varför ingen gjorts men sitter väl kanske mest i pengarna
AndersN: jo men det skulle ju lösa dom flesta problemen vad gäller trafiken gissar jag (utan att ha gjort en studie i ämnet). Och ett parkeringshus skulle ju sitta fint om man villa bygga ut (på den nuvarande platsen dvs).
Per HApps: Orimligt att man kommer att flytta ifrån nuvarande E.ON Arena de närmasta 5-10 åren tror jag. Man har redan plöjt in alltför mycket pengar i den befintliga arenan. Med andra ord är du för sent ute.
AndersN: Om affärerna är öppna samtidigt som matchen går så kan ni väl låta bösökarna till hockeyn pröjsa parkeringen på samma sätt som på andra ställen. Stoppa i en krona och en till osv. Tar man 8-10 kronor timmen så får ni ett ganska gott extra kapital. Skulle ni inte öka omsättningen?
Per HApps: Enligt vad som sagts i media finns en utvecklingsplan som stannar på en kapacitet på 7 000. Det skulle duga väl i dagens läge, och ett gäng år framöver också. Men visst, på sikt ska man vara öppen för mer radikala förslag (som att bygga helt nytt vid Sundsvalls hamn eller i Birsta).
Jag tycker att det klokaste är att fortsätta utveckla Eon Arena enligt följande: -Hängläktare ovanför logerna -Nya loger längs norra långsidan -Ståplats gästande längst ner på östra kortsidan för 150 pers -Centrerad ståplats (för minst 1000 pers) med uppgångar längst ut på kanterna på västra (låt SK/Läktargruppen vara med i utformningen av detta) -Västra byggs lika hög som östra med sittplats på övre halvan -Allmän utveckling av publikutrymmen
Sen har vi en klockren hockeygryta som sväljer omkring 7000 åskådare.
Kongo: Tror ni skulle tjäna en hel del på att bygga om de loger ni har redan nu också. De 2 jag besökt i er arena har varit lite för små och man har dessutom inte fått speciellt mycket vip-känsla. Om de skulle göras större och mer luxiösa så skulle nog fler företag vilja ha och dessutom betala mer.
Laken: Det TGO/Talangscouten nog menar är att om vi samtidigt värvar tillbaka "Dimman" kan vi nog fylla en hall för 14 000. Fast när man ser hur lag som Färjestad och Modo kan öka sina publiksiffror undrar man inte om kapacitet (och övriga faciliteter) är det enda som räknas för att dubbla sin publik.
Laken: Ja nu ska man lägga till ytterliggare 70 mille på E On, men det blir nog bra, men hur ska man öka publiksiffran? gratis bussar bättre vägar till arenan, det tar väl ca 45 min att ta sig från Skönsmon till E on med buss det måste bli bättre.
Per HApps: Vackert. Men man måste ta hänsyn till att hålla sig inom dagens tak och väggar. Annars lär kostnaderna rinna iväg. Det som finns i dagens utvecklingsplan antar jag begränsar sig till att bygga ut taket och slå ut väggen på västra likt det som gjorts på östra.