Förstår inte alls Daggens storhet. Tycker BIK tjänar mer på att vara det spelande laget istället för dem som surar och grisar. Blir bättre fokus från dem.
Zäta75: ja, det är inte givet vilka man föredrar. BIK saknar ju lövens spök-faktor, men ser man till semin ser löven svajigare ut. Absurda nivåskillnader i deras spel - riktigt bra vissa stunder, ohyggligt dåliga andra. Och Pållen i målet ser högst mänsklig ut.
BIK börjar bli läbbiga nu med sin 1a-femma och sitt PP. Är väl seriens bästa lag från jul och framåt? Lite frågetecken för orken och måvaktssituationen.
Känslan nu är 50-50, och oavsett vad det blir kommer det vara en tuff motståndare. Perfekt att det går till 7 matcher, hoppas på en redig jävla holmgång när det ska avgöras. Är vi piggare och friskare får vi en mysig liten insättning på pluskontot.
Zäta75: oavsett vilka som vinner game 7 av Griskatt VS Burköl så lär de ju ha fått sig en skaplig självförtroende boost av att ha tagit sig ur den serien så vi får hoppas på lite avstängningar och att de är lagom trötta och slitna.
MEN... vi får inte glömma att vi har ett så pass bra lag att om vi verkligen gör det vi ska så har jag lite svårt att se vem som ska vinna FYRA FUCKING matcher mot oss? På 52 grundseriematcher förlorade vi 10 st vid fulltid och 2 vid OT/straffar. Det betyder att vi kanske släpper 1-2 matcher i bäst av 7 (ungefär som det såg ut mot AIK och VVIK), möjligen 3 matcher mot en riktigt bra motståndare men INTE FYRA.
Knylan: Ja, vilka vill vi egentligen helst ha av löven eller BIK? Känns som 50/50. Vi ska mest fokusera på vårt eget spel, men man måste också anpassa sig lite efter motståndarna ibland. Hade någon frågat mig tidigare under säsongen hade jag svarat att jag vill möta BIK 100% säkert, nu är jag mer osäker. Ge oss löven för en episk final vettja!
El Maco: Kom ju ytterligare ett minst sagt legendariskt citat av Lill-Kenta i samband med det där också:
”– Det är oturligt för Norrena att smällen tar så. Sen tycker jag inte att Norrena kan vara fridlyst. Det är berguvar och fiskgjusar som är fridlysta. Han är ute ganska ofta och är ganska utmanande. Han kanske skulle hålla sig lite mer mellan stolparna.”
El Maco: Kommer ihåg just den där situationen mycket väl. Visades på sporten på tvn. Norrena var en riktigt ful jäkel. Tjuvslog och kunde få vansinnes utbrott. Men bra keeper det var han.
Hahl Bundy 2.0: han hade väl en incident med Öhrn tidigare? Delade ut ett par smällar efter att ha blivit tacklad och blev väl avstängd ett par matcher?
Perreman: Kommer komma besked idag. Är inte så lätt att se på repriserna så det är nog ett beslut som dom kommer överväga noga. Inte omöjligt att han får en match alternativt att dom tycker han borde fått 5+20 men ingen extra avstängning.
Andersson: Jo precis och det är väl rätt relevant med vara eller icke vara för Liss i den matchen. Men som sagt de är inte kända för att vara snabba, även om det borde gå smidigt att få fram beslut inför match eftersom det lär vara lite lugnare nu än mitt under säsong.
Perreman: De verkar samla ihop ärenden och ta så mycket som möjligt på samma möten. Så om det inte är någon anmälan som måste vara behandlad idag så kan vi nog få vänta till imorgon...
Det kan alltså bli så att vi kan få möta ett Löven i en final som får klara sig utan Liss i någon/några matcher av den enda anledningen att en 18-åring retat honom till vansinne.
Men med det sagt. Jag vädrade lite känslor att BIK skulle nypa den där matchserien i början av den, och nu kan det ju fan i mig falla sig så också. Det känns dock fullständigt vidöppet imorgon, det är så mycket 50-50 som det överhuvudtaget kan bli. BIK har pressen att klara av att vinna den sjunde hemma, medan Löven har pressen på sig att undvika ett fullskaligt fiasko. I början av grundserien var inte frågan OM Löven skulle slå sitt poängrekord från ifjol utan med hur mycket. Wennerholm var i stort sett beredd att låta Löven få representera våra färger i VM senare i vår.
Tar BIK det där så ritas spelplanen om lite. Och jag vet inte, men i och med att många lyfte upp exemplet med Oskarshamnsmatchserien under serien mot Västervik så känns det lite som att den kan passa nu också. Då satt man och skrockade lite åt att AIK fuckade upp och vi fick IKO istället. AIK dominerade hela den säsongen i HA och var en sylvass kandidat, men när IKO vann finalen så var det nog fler än jag som släppte lite på anspänningen. Underskattning är ett helvete i de här sammanhangen, och framförallt mot ett lag som tagit sig till en viss position på egen förmåga och genom att bara bli bättre och bättre. Precis som BIK nu gjort, om de nu vinner imorgon. Med skador på nyckelspelare och en målvakt som knappt spelat tidigare under säsongen. Hade Löven inte vunnit så mycket i början av serien utan varit lika svaga under första halvan av säsongen som de var under den andra så vettefan om de ens nått topp 6, ärligt talat. Så svajigt har det varit.
Vi har fullständigt kört över BIK på hemmaplan i flera års tid nu, men nere i Karlskoga blir det alltid snuskigt tajt. När jag kollade upp det där i höstas så visade det sig att vi inte slagit dem under ordinarie tid på bortaplan sedan säsongen 16/17. Om Löven är ett lag som kommer försöka skruva åt för att strypa oss så tror jag faktiskt att Karlskoga är ett sånt lag som kommer gå ut och testa något annat. De är på alla sätt ett spelande lag, och är inne i ett produktivt skov nu dessutom. Den där bristen på ork vi alla varit fullständigt övertygad om att den skulle dyka upp lyser med sin frånvaro.
Ju mer jag umgås med känslan att det faktiskt kan bli BIK vi får möta desto mer kryper osäkerheten sig på. Att penetrera hårt försvarande lag är något vi tränat på i över en halv säsong nu, men att möta ett lag som faktiskt har flera SHL-mässiga forwards (fler än Löven) och som vill anfalla är väldigt sällsynt. Vi har inte heller mött BIK sedan vi torskade mot dem borta precis före nyår (matchen efter vi slog Löven hemma).
Vinner de imorrn så är det en sanslös bedrift med tanke på skadeläget och förväntningarna före matchserien, men det kommer vara oerhört välförtjänt. De är det bästa laget i den där matchserien, och är det dessutom utan sin förstekeeper.
JoseGonzales: På tal om dåliga domare, har ni sett detta? Linjemannen verkar vara ganska sugen på att vara i centrum. Tog alltså två felaktiga matchstraff i samma match..
9108: Som jag förstod det var endast Daggen möjlig inför matchen på fredag. Han hade tränat med juniorerna och smsat till Helmersson "Jag var bäst på träningen!" haha
Puckat: Karlskogas rehabcoach, Håkan Persson, bekräftar för SVT Sport att Juel inte finns med på bussen upp.
"Han är inte med på resan upp till Umeå och kommer att missa båda matcherna där uppe. Vi har en ny statustagning på fredag med vår ortoped och sedan får vi ta det därifrån, säger Persson."
El Maco: Det stämmer mycket bra, men vad jag minns från den tiden var att då tyckte jag man visade mer än vad man gör idag på jumbotronen. Det känns verkligen som att man INTE visar det hemmalaget gör på jumbotronen men visar det motståndarna gör upprepade gånger. Det är inte rättvist och blir ganska skevt.
Vet inte om jag tycker det är uppenbart att Liss gör en buttending, ser mer ut som han slår med handsken rakt upp i ansiktet. Men den är rätt ful alltså..blir inte förvånad om han missar morgondagens match.
Sputnik: jag har ett vagt minne av att riktlinjerna när jumbotronerna var nya var att man absolut INTE fick reprisera utvisningssituationer, vare sig tagna eller missade, antagligen för att inte hetsa publiken. Men det var före alla regler om videogranskningar såklart. Åren går och nu är det skandal att Löven inte repriserar en buttending.
Slutspelsminne, när Norrena satte en buttending på Robert Carlsson långt utanför spel. Den där magiska matchen där Manderville senare sänkte samme Norrena med en tackling i en sargduell uppe vid blålinjen. Norrena anmäldes av oss efter matchen och blev avstängd, i arena var det väl ingen som uppfattade vad Norrena gjorde när det hände. Fin serie, skön seger, arga LHC:are. www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/a2bkeA/norrena-anmald-till-disciplinnamnden
JoseGonzales: Nej jag håller med och anser samma angående videodomarna. Det där ska ligan styra upp, det ansvaret ska inte ligga på enskilda individer som är anställda av klubben (oavsett vilken klubb det är).
En annan aspekt av samma problem är ju tex. Västervik där dom inte ens kan köra repriser. Det finns ju risk för ganska orättvisa beslut. Att domarna är blinda och inte kan ta egna beslut på isen, det är ju sen gammalt.
Hassan: Och den som får honom att balla ur är alltså som sagt den år 2002 födda Åke Stakkestad, som åker runt och terroriserar Liss i byte efter byte. Det gör det hela ännu mer skevt, och imponerande.
bar mofftak: Solklar avstängning. Helt klart medvetet helt klart mot ansiktet, helt klart butt-ending. Det där är bara för att skada, finns inget annat syfte med det där. Precis det jag menar med att Liss är värdelös när han är förbannad
297: Om jag förstått regeln rätt ska det visas på jumbotronen om man misstänker att det kan vara ett matchstraff. Ska man verkligen lägga det ansvaret på en biased anställd hos hemmalaget som sköter jumbotronen? När knappt domarna själva kan ta beslut så är det rätt konstigt att man lägger sådant ansvar på en funktionär.
297: Ouch, han ska nog vara borta ett bra tag för den. Det syns tydligt på reprisen att all kraft kommer genom klubban, man ser den vita tejpen på klubban ovanför handsken dessutom.
Sputnik: Jag tror absolut Harald har mycket kompetens som hockeytränare men han är faktiskt riktigt dålig på intervjua och kommentera play-by-play. Har blivit otroligt frustrerad när jag ser honom kommentera för han kan inte låta bli att välja sida oavsett vilka han kommenterar..
Sputnik: Vill även minnas en match i Jönköping senast vi var uppe. Då drog HV på sig en utvisning, men i arenan visades repris på när Svedberg var och petade på en HV-spelare som rundad vårt mål. Hyfsad påverkan på publik och möjligtvis domare att se det.
Undrar vilka riktlinjer som finns för reprisvisanden och vem som får göra vad.
297: brukade inte Frölundas sekreteriat vara rätt bra på att försöka avgöra matcher till hemmalagets fördel? Vilka var det Ledin skrek "jävla tattare" till?. Jag fyller snart 50 så minnet sviktar lite
mikenomad: Tror ChipsDick gjorde det medvetet. Han visste att han skulle bli avstängd över jul och nyår. Nu får han vara hemma och umgås med släkten och barna och käka chips och dricka öl, istället för att åka till Östersund o Vimmerby bla.