Det nya TV avtalet innebär att varje ES klubb får ca 15 000 000 per år för TV rättigheterna, mer än en fördubbling mot förut, som det står i Dagbladet så skall man inte lägga detta på löner utan investera i Arenan, fler sittplatser och Jumbotron t.e.x.
TIKbiff: Härligt, känns som om det är på tiden att en medie/jumboskärm kommer på plats. Man har nästan inbillat sig att Kovland t om skulle vara före med en sådan. Men det lär nog i allafall dröja till nästa säsong.
Fet-Ecke: Viktigast måste väl ändå en utbyggnad av publikkapaciteten ändå vara.
5800 i max antal åskådare gör Kulturmagasinet till Sveriges näst minsta elitseriearena, näst efter Mora Ishall som tar 4500.
Bara vetskapen om att Arenan hade ett snittutnyttjande på 95% förra säsongen borde väl vara skäl nog att se över möjligheterna för att kunna erbjuda fler besökare möjlighet att komma och se hockey.
Jumbotron i alla ära, men det är snarare mer en utgift än en inkomstkälla.
Per HApps: Jag håller med om att publikkapaciteten i arenan är väl klen i nuläget, och där bör klubben agera snarast möjligt. Sen vad som är viktigast är svårt att säga. En jumbotron/mediakub skulle ju ge väldigt mycket större möjligheter för reklam och sådant. En stor utgift på kort sikt, men än större inkomster på lite längre sikt..
Per HApps: Håller med om att publikmässigt håller inte arenan måttet. Jag tror att många inte kommer in/vill inte ta sig ut dit för att trängas. Jag tror att det skulle vara nära fullsatt även om arenan skulle ta in 8-9000 personer.
Fet-Ecke: Där väljer jag att inte hålla med dig. För det första går en jumbtronlösning loss på minst 3-4 millar. Sedan tillkommer det lön till dom som skall sköta den, en stab på minst 4 gubbar/tanter. Så innan man har ens börjat tjänat tjäna in lite deg så har utgifterna passerat en väldans massa pengar.
Fet-Ecke: Tänk till! Någon /några måste filma det som händer i hallen.. Någon måste snabbredigera detta för att kunna lägga ut det på jimbon.. Någon måste sköta själva jumbon... Byta bilder. lägga ut reklam. mm. Det krävs folk om det skall bli bra. Och blir det inte bra så kan man lika gärna vara utan jumbo.
Janken: Men frågan man ställer sig måste ju vara varför i allsindar 10 av 12 elitserielag just tycker att det lönar sig tämligen bra, ja, fast det nu bara är av ondo och ställer till problem att sköta jobbet med en mediakub..?
Fet-Ecke: Jojo, men det är inte "barra" att sälja. Jag tro inte att dom befintliga sponsorerna laddar in mera spons bara för att få synas på en jumbo.
Det som kan ske är att dom byter ut plats på sargen till förmån för plats på en jumbo, men det generarer ju inga nya slantar, bara en omfördelning av redan befintliga.
Det som ger friska pengar i kassakistan är om det kommer nya besökare utöver dom redan 5400 som nu snittar i Arenan.
Per HApps: jag ser helst att kapaciteten blir större i arenan, sedan är ju inte fördubblingen ett engångsbelopp, så jumbotronen kan man ta säsongen efter så man får tid att fixa personal och sälja in den.
Per HApps: Jo, jag är också inne på att man i första hand bör bygga ut för att öka publik-kapaciteten. Det går väl inte men jag skull önska en kapacitet på ca 8000 åskådare.
Fet-Ecke: Tyvärr tror inte jag att hallens nuvarande utrymme gör det möjligt att ta in så många som 8 000. Dock bör det vara fullt möjligt att bygga till så det går in ca. 7 000.
Dream Team: Med det intresse som finns här i Timrå så är det ju synd att det är så begränsat med utrymme. Tror att det skulle ha blivit packat även om det hade funkat med 8000 pers.
Per HApps: frågan är om det kommer gå ihop sig, mer än i slutspelet? vi säger att publikkapaciteten ökar till, förslagsvis 6500 åskådare, men hur många matcher under grundserien kommer hallen fyllas? de 2 första matcherna, + derby mot modo, och slutspel, förhoppningsvis. Lönar det sig för Timrå isf, att öka ut publikkapaciteten, om vi ändå kommer snitta, tex 5700-6000 ??
Det är frågan, för vi kan inte tänka tillbaka på säsongen som var, med alla NHL-proffs som fyllde arenorna. Jag tror att jag prioriterar en jumbotron, strax före en utökning av publikkapaciteten !
tjobba: Merparten av sittplatserna gick väl åt som smör under den förra säsongen, visst? Så länge det fylls på med ytterligare möjligheter att sitta och se på hockey går det nog alldeles utmärkt att sälja ett snitt på kanske 6 200-6 600. Sen har det såklart mycket att göra med vilka spelare som är på isen, nåt annat är ju bara dumt att påstå.
Dream Team: Jag tror att många drar sig för att åka ut p.g.a. att det känns som att det är svårt att få tag på biljetter/trångt om plats i arenan. En rejäl utbyggnad ang. platser ser jag som en ökad tillströmning av folk också.
Visst va det inte alltid fullt men nästan alla sittplatser fyldes. va ju ståplats som oftast inte blev slutsålda så jag tror man lätt skulle kunna fylla 1000 sittplaster till. förmånga avgör om det ska gå med tanke på sitt eller stå plats... Men juotron måste givetvis också prioriteras. mer Reklam intäkter å så. Plus alla repriser.
Bergius: Sittplatserna var slutsålda ganska ofta i fjol det var bara det att det kunde vara ett företag som köpt biljetter som inte dök upp. Då såg det ju tomt ut.
Appropå stoleksmässigt, mängd mässigt så tycker jag att Timrå borde lätt kunna öka publik trycket. Deffinitvit om Leksand kan göra det!!! Hur mycket rymmer deras nya ARENA??
Med ökad publikkapacitet kommer ju krävas fler och bättre faciliteter, så alla alternativ i omröstningen går ju i stort sett hand i hand. Men att en utbyggnad är ett måste är väl rätt klart redan nu. Folk som inte får sittplats stannar oftast hemma, spelar ingen roll om det gäller slutspel eller inte. Med minskade ståplatser och en utökning av sittplatser skulle vi nog kunna fullbelägga arenan oftare, samt med bättre faciliteter.
tjobba: Hade publikkapaciteten varit bättre så hade det självklart kommit mer publik, speciellt under fjolåret när Z o kompani höll låda. Självklart är placeringen i tabellen av största vikt för att locka folk. Kan svära på att, hade det kunnat tas in mera publik under fjolåret så hade de också fått det. Hur kul är det att åka till "Eon Arena" och inte komma in? Ja på ståplats möjligen. Många, verkligen många, avstår att åka ut när man inte har en chans att komma in o se matchen på ett bra sätt. Därför är en utökning av sittplatserna av största vikt. Frågan är om inte det är viktigare än att sätta in en jumbotron, trots att även detta ger bra avkastning. Allra bäst är förtåss att både publikkapaciteten ökas ut och att Jumbotronen sätts upp.
När Timrå Isstadion stod klar runt 1966 var publikkapaciteten 10.000. Jag menar inte att man skall inbilla sig att behovet är så stort, men 7000 borde det väl ligga på istället för dagens 5800. Säsongen 2004/2005 snittades det in 5480 sett över grundseriens hemmamatcher, alltså 320 st i från fullsatt under hela säsongen.
Så nog borde man kunna öka snittet med 700 om det fanns möjlighet att vara garanterad sikt öven om man kommer 20 min innan matchstart.
tjobba: Tror timrå behöver en större kapacitet ändå, det är inte direkt man kan vara säker på en sittplats, speciellt under slutspelet när de säljs slut på 2 minuter. Se Brynäs, bygger ut arenan nu som senare ska ta typ 7500 personer, frågan är om det går dåligt, kommer de fortsätta ha sina 3500 mot Luleå, LHC SSK osv? Visserligen, en ny arena gör det roligare att gå på hockey :)
Per HApps: "Det som kan ske är att dom byter ut plats på sargen till förmån för plats på en jumbo, men det generarer ju inga nya slantar, bara en omfördelning av redan befintliga."
Då finns det ju utrymme över på sargen för nya sponsorer. Vilket innebär mer inkomster. Eller räknar jag fel där?
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.