pinus: Fel. Jag är inte alltid så negativ. Men hittills denna säsong är jag besviken, speciellt rent spelmässigt. Men man kan lalla på i livet också och välja att aldrig se några fel eller brister. Om man inte orkar ha ett kritiskt tänkande. Valet är ens eget.
Jag eftersträvar inte att vara pessimist snarare realist.
Jag har varit jättenöjd också, till exempel under de flesta år vi hade med Kenta.
JimmyH: Challe företräder Timrå IK och jag kan inte förstå varför han måste vara så j-vla arrogant och dryg efter en seger? Och varför han alltid ska klaga på domaren? Se till ditt eget lag istället, Challe! Där kan du ju faktiskt förändra och förbättra!
Apropå förändra och förbättra... Vårat offensiva spel är fortfarande ett skämt, eller förresten jag skulle vilja gå så långt och påstå att vi inte har ett offensivt spel! Vi förlitar oss enbart på individuella prestationer bland alla våra stjärnforwards och ibland lyckas det.
Timrå IK har övergett det man en gång stod för, ett offensivt, frejdigt lag som kämpade till sista svettdroppen. Fler och fler härinne upptäcker det jag sett sedan länge - vi är inte speciellt roliga att se på längre. Ytterst sorgligt men också helt sant!
Timrå IK är inne på en farlig väg, bort ifrån den roliga offensiva hockeyn som Kenta förespråkade. Då blir det också allt svårare att locka publik och därmed få inkomster. Alla som inte hycklar med sanningen kan se detta! Ja, man kan faktiskt spela en rolig, offensiv hockey och fortfarande vara framgångsrika!
Titta på laget vi har! Titta på forwardsuppsättningen! Tänk... Får vi verkligen ut 90-100% av detta lag? Svaret är så klart ett rungande NEJ!!! Varför inte vore intressant att höra, vad tror ni andra???
Ett försvar till Challe är självklart backsidan, där vi saknar spelande backar, vilket gör att vi har problem med att vända spelet snabbt o.s.v. Vi får ju nästan aldrig några snabba omställningar nuförtiden. Vidare så ser jag en brist i kombinationerna mellan våra forwards, de känns oftast ensamma i anfallsspelet.
73Sjöbba: Challe med sin attityd ligger helt rätt i tiden tycker jag. TIK är inte den fattige och bortkomne kusinen från landet längre, som står med mössan vackert i hand och bara är glad över att få vistas med de stora grabbarna. TIK börjar så sakteliga bli en maktfaktor i svensk hockey och det är banne mig dax att vi börjar att bete oss som en sådan också.
Challe är charmig och grymt mediatränad, en inte helt dålig egenskap som kommer väl tillpass längre fram på senvintern då de stora rikstäckande drakarna kommer att skriva spaltmeter om ishockey. Challe gillas av reportrarna och skapar rubriker. All publicitet är bra publicitet!
Per HApps: Han är väl samme person som han var 20 år som spelare? Sen kan man välja att använda värdeladdade ord som "dryg och arrogant" eller "kaxig och rolig" beroende på vad man har för grundinställning. Trodde någon att man skulle få en medial Kenta som säger "Njaae, jag tycker vi spelar bra i andra" som mest utförlig kommentar efter en match eller en betydligt mer utåtriktad person? Vi får exakt den person som Timrå städslade som huvudtränare.
El Maco: När du säger att jag går i taket så tar du i så du måste ha skitit på dig. Eftersom jag vet att du är läskunnig så kan du enkelt läsa i mitt inlägg att jag tycker att Challe var dryg och arrogant i intervjuen efter matchen. Gnälla i media om att han tog den utvisningen men inte den utvisningen kan vara lite barnsligt tycker jag, lite Haraldvarning på den.
F.ö. Tycker jag att Timrås spel påminner lite för mycket om trav, ingen fart lixom.
För övrigt konstigt att domaren inte blåste av vid Kokkos skada. Regelboken säger visserligen att domaren inte skall blåsa av förrän än medspelare har pucken under kontroll, men samtidigt också att domaren omedelbart skall blåsa om det är uppenbart att en spelare skadats allvarligt. Jag anser att en huvudskada är en uppenbart allvarlig skada ! När jag sedan ser reprisen på hockeyligan ser jag att domaren inte heller verkar bry sig efter avblåsningen...
Synd att inte alla arenor bandar och lägger ut presskonferenserna. Verkar vara riktigt trevliga och underhållande stunder. Frölunda är annars duktiga här och det var rätt intressant att höra Brynästränarens kommentarer kring att han inte har råd att kritisera domaren... Ser också att LT har lagt ut en del citat från Södertälje på den bifogade länken
JimmyH: Jag är så jävla osynkad. Tack för repeterad information.
Sen skriver Big Birger vackert om matchen. I det allmänna förkastandet av parkeringsautomater och biljettförsäljning vill jag tillägga utfarterna från parkeringen. Att vara hockeyvän i Södertälje är att plåga sig själv.
El Maco: Ser du inte att JimmyH redan beskrivit vad Challe sa efter matchen längre ner? I så fall är den återstående gåtan vad 73Sjöbba går i taket över mer än allmän Challergi?
El Maco: I TV-intervjun så var han irriterad över domarinsatsen och nämnde våra skador och situationerna kring dem. Han var även stolt över hur vi kunde vända matchen trots att vi bara hade fyra backar och att vi mötte Sveriges bäst spelande lag som Leffe Strömberg hade kallat sitt lag före match. På tal om ödmjukhet alltså.
Något i detta ska ha upprört tydligen, vad det var vet jag inte. Vill minnas att jag skrivit ett inlägg ganska likt detta tidigare. ;)
El Maco: Känns ju inte sådär superförvånande att SSK haft svårigheter att locka marginalåskådaren till arenan. Lång jävla kö till parkeringsautomaten, sen rena farsen framme vid luckorna. I vanliga fall - dvs när vändkorsen snurrat sisådär en femtonhundra färre varv än i dag - är det segt om man inte tjackat förköp. Nu var det helt absurt.
Apropå matchen då. Första kvaten kan jag inte uttala mig om, av skäl beskrivna ovan. Sen var det jämmerdal fram till ungefär halva andra. Plötsligt började SSK köra några fuskbyten, där man visserligen behöll hängslena på men släppte ut svångremmen några hack. Halvribba på undertecknad: kan snålspelande SSK förledas in på låt-oss-öka-tempot-och-börja-byta-chanser-spåret? Möjligen, möjligen. Positiva vibbar inför tredje.
Vibbar som sannerligen visade sig befogade. Hånskrattade faktiskt åt hur korkade SSK:arna var som helt plötsligt slutade bromsa spelet och trodde sig tjäna på att kasta puckar i flipperstil. Face it: SSK har ungefär tre forwards som behärskar ett sådant tempo. Timrå har 7-8. Och naturligtvis blir chansratiot helt vansinnigt från en leffe strömbergsk synvinkel. Och naturligtvis är en 1-0 ledning jävligt bräcklig när man ger sig själva sådana odds.
Kontentan blir: snygg forcering Timrå, taskig ödmjukhet SSK. Problemet för de vackraste av de två lagen återstår: förmågan att genom eget initiativ finna den fart man behöver för att spela ett vägvinnande anfallsspel. Mot lag som själva blåser på (VF, FBK, LHC, HV) går det lite av sig självt. Men mot bromsande, kompakta och betonghandledsspäckade lag som SSK, Lule, Mora och gänget har man det förbannat svårt. Här måste Challe - och spelarna - verkligen finna botemedel. I ett slutspel är jag inte särdeles orolig. Då finns det alltid procent att krama ur. Procent som, under denna mer serielunksbetonade delen av säsongen, generellt endast går att plocka fram fullt ut hos de lag som lirar för sin överlevnad.
Jag är i a f jävligt nöjd med två poäng. SSK är riktigt jobbiga att möta. Det har dom visat med besked på slutet, och dom kommer visa det framgent också. Dessutom är Videll en av seriens mest attraktiva lirare att beskåda. Skulle lätt skära av mig lillfingret vid andra leden om man kunde få han på ett femårskontrakt utan NHL-klausul.
RR2 och Hemp firar den välförtjänta segern! Det såg mörkt ut ett tag, men till slut fick kringelpacket vad de tålde! Helt enkelt en retroaktiv fin julklapp detta, och 2 poäng är 2 poäng är 2 poäng...
Bissett19: Hoppsan. Offff with his head! Men jag fattade på 73:an längre ner att han hade sagt något kaxigt i teveintervujun efter matchen. Var det bara ett brett leende.
Gillar man inte smajl förstår jag att man ropar efter Kenta. Han såg ut som om han varit på begravning oavsett vi vunnit en kvart mot Luleå i sudden eller förlorat en träningmatch mot Mora i SCA-cupen.
El Maco: Tenkrat stod väl just lite i backposition då pucken åkte ner och hade bäst försprång att nå hem gentemot Styf i alla fall. Det handlade alltså kampen om att plocka bort Videll som fri kunde direktskjuta i slottet efter Carlssons rush.
JimmyH: Jag tänker inte kämpa mig blå för att försvara Tenkrat isåfall. Dock kan jag tänka mig att han varvade i mittzon i väntan på nästa spelvändning. Robert Carlsson ska inte få komma först ner och skapa läget. Tio gånger av elva är en egen back först på pucken och kan börja vända upp för nytt anfall.
Sen läste jag just din utmärkta blogg och måste genast tala om att min slutsats om Persson och disciplinnämnden drogs oberoende av din. Great minds think alike serru.
El Maco: Han dömde ut domarinsatsen på våra skador och sa att han var nöjd med att slå Sveriges bäst spelande lag som Leffe Strömberg hade kallat sitt lag innan matchen.
Vad som upprör i det dock har jag inte riktigt fattat.
El Maco: Nej Tenkrat stod bara still i mittzon och tittade på hela spektaklet, han var nästan i vägen för Styf då han febrilt försökte jaga ikapp Videll i mitten.
JimmyH: Okej. Där gick det för fort för mig när det skulle delas ut syndabockar. Var det honom Carlsson åkte ifrån när han kom först ner i hörnet eller skulle han ha tagit Videll framför mål?
El Maco: ...sen sa jag säga angående Persson att den mest horribla utvisningen han inte tog var när Axelsson gjorde någon slags nedbrottning av Jörgen Bemström (?) utanför spelet. Såg ut som om Persson tittade på hela tiden och ändå släppte han det. Tack, tack!
The great one: Hedström var bra idag, både offensivt och i egen zon. Fattar inte heller gnället på Tenkrat. Var han dålig idag? Tyckte det hände saker när han var inne. Han hade ett par riktigt långa byten när han aldrig tog sig till båset för att bli ersatt och då såg det segt ut när han väl kom i närheten av pucken, annars var han helt OK tycker jag. Pyrre bäst av utlänningarna, han har både energi och teknik. Hahl och Pärssinen däremot relativt bleka för dagen. Sämsta insats dock av Lotvonen som hade det tungt.
Annars räddar Backlund oss med en glimrande plock i andra perioden och stabilt spel i övrigt. I tredje perioden tog Timrå av skydden, alternativt nervade SSK ihop inför att försvara en enmålsledning. 1-1 kändes logiskt när det kom, i andra periodvilan trodde jag aldrig att det skulle bli poäng. Sen gick Timrå för seger ett tag till och SSK för att försvara den poäng de hade. Sista minuterna tog TIK det lungt också och sedan var det full fart framåt igen i Sudden. Skönt när den satt.
SSK är nu officiellt ett elitserielag. Det var de inte förra gången vi var här och lyckades förlora. Då var det en freakmatch där allsvenskarna slog elitserien. Nu var det två blivande slutspelslag som kämpade. Dock, har man Stefan Bemström på backen är man mer illa ute i backbesättningen än vi är... Det SSK har som är kul att se är kidsen Videll och Klasen. Våra kids är mer kämpar typ Svensson.
En av de roligaste SSK-insatserna var banderollen med texten "Beware of the Coachcrackers". Bra hemmaklack som oftast. Eftersom det är möjligt att skapa stämning i Södertälje fattar jag inte att det är omöjligt för DIF 35 km norrut. Däremot var biljettsläppet farsartat. Jag stog i en kö som visade sig vara för sittplats så jag växlade över till en något snabbare kö för ståplatsbiljetter. Väl framme var dock alla ståplatsbiljetter till båda klackar slut i väntan på att de behövde printa fler. En stackars snubbe sprang fram och tillbaka med långa remsor. "Här kommer fler ungdom hemma" "Här kommer fler vuxen borta".
På domarfronten undrar jag om man kan anmäla Persson till disciplinnämnden eller något för framkallande av fara. Om han släpper tacklingen på Kokko - och han MÅSTE ha sett den eftersom det var där pucken var, då är det fan bättre att spelarna delar lag och dömer själva. Det var inte något överfall eller det fulaste jag sett på en rink eller så, men det var en farlig tackling backifrån som skadade Kokko så minst 2+10. Ingen hade protesterat över det. Men Persson släpper. Herregud. Istället var den bästa domarinsatsen när fläsk-Dragan slog iväg pucken ner i Timrås rundel efter avblåsning i Södertäljezon i samband med en SSK-utvisning och linjedomaren skickade iväg honom för att hämta tillbaka den. Skolgårdsrättvisa. Bra för Dragan också, han behöver träningen.
Vi på bortastå tyckte det var roligast på slutet. Trist att det var dålig uppslutning norrifrån. Trodde fler skulle vara där med tanke på klämdagar och fredag och allt. Visst, sitta och gno på E4 i tio timmar totalt är väl lite mindre sexigt än alternativet folkisar i soffan och TV-sändning. Jag är oändligt tacksam över tevebevakningen av elitserien men det är lite trist att det kväver resandet. Det kändes dock tryckt att stå under bevakning av en HS-profil. Själv känner jag mig otränad och hade ont i halsen redan efter första perioden. Och då var det inte många ramsor vi kört. Lite bättre fart och mer smärtor i slutet av matchen.
Ambroo: Tenkrat kommer ju aldrig till för skott trots bra bössa o skridskoåkning...kanske kunde prova som back istället där vi har brist på just skyttar från blå o lite bättre skridskoåkning...men men exemplet med Jesper Matson visade ju att det är vissa svårigheter o ställa om..
The great one: Är det befogat nu? Ngn särskild anledning? Jag var väldigt skeptiskt till Challe, men han har iaf överträffat alla förhoppningar jag hade på honom...
Tycker ändå inte vi ska "måla fan på väggen" i förväg. Det är bra av Challe att stå upp för laget, men visst blir han lite för mycket "spelare" emellanåt i intervjuerna. Tycker ändå att det är bättre att vara "lite" kaxig än att vara som typ Harald Luckner och gnälla på allt som man inte kan påverka, det är jäkligt pinsamt! Naturligtvis ska ödmjukheten alltid finnas där, men ikväll antar jag att herr Strömberg skrikit ett och annat till TIK-båset som kan ha höjt adrenalinet lite!
En 4:e plats i nuläget ska vi vara nöjda med so far. Och jag håller med dig att spelet i stora delar är tråkigt att se på, men jag tror ändå att det är rätt sätt att spela på i längden speciellt i ett slutspel när det krävs en tajt defensiv. Förutsatt att laget börjar göra saker enklare och skjuta mycket mera och gå hårt/skymma på kassen istället för att spela på bladet ända in på målinjen vilket gör en galen! Boxplay 83% någonting är lysande, PP är inte bra men det kommer, snabba pass sidled, direktskott PÅ mål, in framför kassen och styra, raka in returer, FAN va enkelt det är med hockey!!
Återigen, det finns enorm kapacitet i laget och det kommer att visa sig framöver!
The great one: Alltid? Han får ris och ros när han ska ha det. Jag tycker dock att han får lite väl mycket ris emellanåt. Idag är han bäste forward i konkurens med Andersson och Hahl. Även Svensson bör rosas en aning.
pachole: Tenkrat var ju totalt kass och blev också, med all rätt, bänkad. Jonte däremot tillhörde topp tre. Han tog stort ansvar och var så där lagomt grinig. Det enda som fattades där var ett mål.
Springsteen: Fan, undrar vad du lider av?! Du måste vara VÄRLDENS mest negativa supporter! Det enda du gör är att spy galla över allt och alla! Skärpning! Är man en TIK supporter i själen ska man banne mig inte hålla på så, men du kanske håller på nåt annat lag? Finns ju ett lag till i Västernorrland som har samma typ av supportrar som du verkar vara! Bättre då att ha lite konstruktiva tankar/funderingar/åsikter om saker och ting. Hur det än är nu så kan jag lova dig att laget kommer att göra ett "djävulskt" bra slutspel och med lite flyt även vinna finalen!
Upp med huvudet NUUU! Från nu och framåt ska vi stötta laget till 100% i UR OCH SKUR!! 49p och en 4:e plats är inte fy skam även om det finns mer att ta utav.
Ja det är bedrövligt att se Tik:s anfallsspel. Finns inte en snygg kombination att skåda, bara nått d-la chansspel hela tiden!!! Sedan har vi backar som inte KAN göra nåt konstruktivt med pucken.
Rip Kirby: Lilla farbrorn Röd o Vit HOCKEYDYNAMIT önskar alla dessa trevliga Timråiter som brukar husera härinne i vår bok en riktigt GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR med en seger mot Mordor den 4/1 🎄❄️🧑🎄🎊🎉🎀