1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

588629 inlägg · 6216 ämnen

Södertälje SK - Timrå IK 2010-01-04

1222867 · » Till forumet

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2010-01-04

Bragd-Birger: Ja tänk om vi gått som tåget innan, Nej denna säsong är ett stort skämt. Bara hoppas att det kommer att bli förändringar inom organisationen, men jag kan nästan garantera att det kommer bli mkt små förändringar.

Igår satte jag mig i bilen, vred på nyckeln och började färden från jobbet ner till ScaniaRinken, efter 1km ångrade jag mig och körde tillbaka. Kanske årets hittils bästa beslut.

Kommentera

RTS: Om 'raset' skulle ha kommit när Lander & PS var borta vore det fint. Men nu har snarare hela säsongen varit en enda lång nerförsbacke. Med en liten puckel i mitten.
Klart är att Lander & PS behövs in i laget, inte minst för att jaga på dom andra.
Kommentera

RTS: Det är väl precis som BB antyder, att det faktum att två nittonåringar med reströtthet ses som presumtiva frälsare inte är ett överbetyg direkt till den här upplagan av TIK.

Hurra, Rögle förlorade. Vi slåss om att vara minst dåliga.

Det känns sådär.
Kommentera

Bragd-Birger: Riktigt så var det väl  kanske inte, men jag har hela tiden hävdat att med dessa två borta så kommer raset, du sa väl nått i stilen att det fanns större bekymmer än detta i Timrå , och det är väl sant.

Kommentera

Bragd-Birger: Lite kul att du tycker det hastar att få Hem Lander å Mps bums, När jag frågade dig för 2månader sedan, så såg du det inte som ett problem att dessa skull missa ett antal matcher med Tik.... haha.

Kommentera

Per HApps: Riskera klubbens fortsatta elitseriestatus i Kvalserien för ett par extra miljoner i kassan? Det tycker jag är balans på slak lina. Visst går det vägen så är det naturligtvis ett välkommet tillskott men Kvalserien måste undvikas till sista blodsdroppe.
Kommentera

El Maco: Klart Challe vill vinna varje match - han är en vinnarskalle! Hoppas vi hinner få hem Lander och Pääjärvi till drabbningen mot Färjestad...
Kommentera

tik02:

In med hockeykunnit folk i ledningen som fattar vad det handlar om.
Kommentera

Konstigt att det funkar i SSK med en rejäl utskällning, sen går man ut och vänder mot "super-töntarna" i TIK, för där går det inte att få nåt resultat trots en rejäl skrapa.
Kommentera

keni: Måste även tillägga hur våran bredd är,
kolla på brynäs hur många viktiga spelare har dom borta egentligen????

ÄNDÅ vinner man och kämpar ner lagen, så klaga inte Timrå ni är inte bättre tyvärr
Kommentera

Bragd-Birger:
ja håller nog med dig, om vi på läktaren å tv plats kan se såna saker borde väl Challe kunna se att vissa spelare är loja och underpresetar men fortfaranmde får förtroende,
tror att många blivit väldigt bekväma och räknar med att få spela i varje match vi har många skador men va f..a agera väckarklocka någongång Challe.!!!!!!!!!!!
pinsamt svagt agerande.
bänka hynning om det är så, karlsson flodhästen som vi har längst bak.
sätt in sean istället hungrig junior som bara vill bli bättre och visa publiken och media att han är att räkna med.

gör någonting.

tjuren fredinand. istället för att stånga slickar han lite så är det just nu
Kommentera

Upprop till alla Tik:are. Vad kan vi göra för att våra röster når fram till ledningen för Timrå IK. Ska vi fortsätta stillatigande se vårt kära TIK köras totalt i botten, kanske gå så långt som att t.o.m hamna utanför elitserien, och då mina kära vänner, kommer vi aldrig någonsin tillbaka. (se på Leksand, och men den fina ekonomin som dom har). Jag menar, ledningen har ett jävla stort ansvar både för sin publik, och sedan många år, trogna supportrar. Det här som vi håller på med nu, man sitter och skriver av sig sin hopplöshet och ilska i forumet, det verkar ju i alla fall inte nå fram till dom som det berör, så vad sjutton ska man ta sig till, Börjar hamna nu i ett allt farligare läge i tabellen, och på torsdag är det dags igen för möte mot ett lag som är djupt inne i en negativ formkurva (FBK), och då vet ju alla som har följt TIK denna säsong vad som kommer att hända. Det funkar inte med dom ersättare som har plockats fram istället för våra skadade ordinarie, kan väl platsa i Allettan möjligen, men fan inte i elitserien.
Kommentera

RED DEVILS: Skandal. Vilka jävla sopor på kansliet som inte fixat spelprogrammet så att Timrå lirar borta mot Brynäs eller Modo en lördag i år.
Kommentera

Bragd-Birger: Jag har nog också sakta men säkert ställt mig i Avgå Challe ledet. Inte för att jag tror det ger någon större skillnad i tabellen med en ny röst i båset men mer för att ett lag som TIK där majoriteten av spelarna har skridskoåkning som sin främsta styrka spelar en statisk hockey. Nog för att Challe verkar vilja utnyttja detta i spelvändningar, men de spelvändningar vi får går ju oftast i ultrarapid. De ggr vi skapar feta chanser är mer när vi checkar hårt i offensiv zon, vilket är allt för få ggr under matcherna.

Jag ser gärna en förändring på ledarsidan, men ska vi byta tränare ska det vara en utpräglad offensiv förespråkare, typ Mårts, annars kan vi nog jobba vidare med Challe säsongen ut. Nu får vi ju tillbaka hjärtat i laget också.

Kommentera

Anonymous: Det ser ut som att Anger återkommit i ca:15-nya skepnader....Mardrömmen är sann!
Kommentera

Ja det så verkligen ut som om laget var helt slutkörda,har verkligen SSK så mycket bättre fysträning.
Kommentera

Sen, vad gäller nästa match: chartra privatplan eller vad fan som helst. Vi måste ha in Lander & PS. Vilket f ö är rätt talande. Två jetlaggade, sömnpajade nittonåringar krävs för att lyfta det här laget.
Kommentera

Vad gäller Nevalainens icing-rensing: var det inte den där Challe skrek 'icing! icing!' som en galning när Nevalainen åkte efter pucken? Kan ha fel, men för oss som kollade på TV:n var det ett klart mervärde att höra så mycket kommentarer från båset. Även om det mest var Popovic man hörde.

Annars är det rätt tydligt att man gjort bort sig ordentligt med upplägget över jul. När serien drog i gång igen var man fan inte beredda för fem öre. Skador/J-VM, sure. Men nog faen ska man klara av att spela mer än en period innan man börjar hasa runt med mjölksyra upp till armhålorna?
Ser ju helt absurt ut.

Sen attityden. Hynning är en sådan som jag skulle velat bänka ett par matcher efter gårdagen. Hans kroppsspråk är verkligen bedrövligt. Ett BP sticker ut, när han stod halvloj och petade med klubban helt ointresserad. Till hans försvar ska dock sägas att han till slut lyckades få ut pucken när han bröt en passning.
Men, inställningen. Han ser lika frenetisk ut som Kristina Lugn på Valium.
Enda gången han tänder till är när han, av outgrundlig anledning, bara måste köra en cross-checking i anfallszon.

Nä, detta ä r bedrövligt. Man behöver inte skjuta någon eller kräva avgångar, men detta är nog det sämsta Timrå jag sett i modern tid. Att man inte agerade i Challe-frågan väldigt tidigt på säsongen var ett rejält misstag, är jag rädd. Jag förstår ingenting av vad han håller på med. När man hör honom under match står det än mer klart att ingen annan - han själv inkluderad - gör det heller.
3:e perioden var en enda uppvisning i feghet. Från coacher ner till sista man.
Jag är faktiskt glad över att det inte gick hem. Sådant ska straffa sig, varenda jävla gång. Och det har det gjort också. Men, nästa gång Challe...då..! 20:e gången gillt.
Kommentera

FH - avdammad: Bra 1a och andra delen i 2a såg det skapligt ut. Men i övrigt såg det blekt och tröttsamt ut.
Kommentera

73Sjöbba: Jag tyckte att vi checkade högt i första perioden och då såg det också bra ut. Södertälje kom ingen vart med sin speluppbyggnad. Sen håller jag med om att vi såg väldigt trötta ut . Framför allt i tredje. Vi hade ingen ork/intention att göra mål kändes det som.
Kommentera

John K: Det jag upplevde som dom största problemen igår var att TIK blev ifrånåkta(skumt ord) och hade inget tempo i spelvändningarna. Så fort en SSkare fick tag på pucken i egen zon så åkte samtliga hemåt och ställde upp eller bytte. Ingen checkade högt. Jag kommer inte ihåg vem det var som blev ifrånåkt av Josefsson direkt efter nedsläppet i 4 perioden. Dom hade vilat lika mycket och det borde inte vara en sån stor skillnad. Jag tyckte att det såg orkeslöst ut.
Kommentera

73Sjöbba: Självklart är spelvändningar och kontringar en ingående ingrediens i det hela.
Dock menar jag att man inte får göra som TIK, stanna i egen zon och bara slå ifrån sig över egen blå. Det var ju faktiskt fallet långa stunder i 2:dra & 3:dje perioden igår.
Kommentera

John K: Att inte alla lag parkerar i anfallszon. Just ja, det är kanske 2 lag som möts ;)

Spelvändningar och kontringar, vad är det?
Kommentera

liston: Om det är sant att man INTE FICK anfalla så är det grymt sjukt.
ANFALL ÄR BÄSTA FÖRSVAR. Det blir inte baklängesmål så länge man håller pucken i offesiv zon. Så fort man tillåter motståndarna att trycka på riskerar man bakslag. Thats it!
Kommentera

Jag går hellre kraftigt minus än spelar kvalserien mot Leksand och Malmö. Just nu skulle jag gladeligen ta en placering i ingemansland. Sen skulle jag önska att man snabbt som blixten kontrakterade Anders Lindbäck och Kamil Piros för nästa säsong. Två nyckelspelare som sticker ut i ett i övrigt ganska grått lag.
Kommentera

liston:

Vem vill se ett lag som INTE får vinna, ska det stå naturligtvis.
Kommentera

Per HApps:

Thats only dreams, vem vill se ett lag som får vinna.

Tilldelar Challe all skit för det som händer just nu, och jag står för det.

Laget som sådant är för bra för att ligga där de ligger, om ser till varje spelare indivduellt.

Nevalaininen har två utv. igår dom gör 1 mål. slår en passning på 40 m icing, mål på tekn.efter.

OT, ett dåligt jobb bakom mål blir 3-2.

Det håller inte i KS.
Kommentera

liston:
Om det nu är ebb i Timrå IK's kassa så skulle kanske en kvalserie kunna vara räddningen.  5 hemmamatcher med förhoppningsvis ett snitt på 5000 pers.

Men då kan ju inte Challe stå i båset , hans behov att få pratminus i media kommer då att vara en belastning.

Men som vi spelar mot våra bottenkompisar så kommer vi inte att överleva då vi har en monumental förmåga att inte kunna föra matcher mot sämre lag.

5000 x 5 matcher med en snittbiljett på 180:- ger 4,5 millar. Och dessa kan ju komma väl till pass när man skall betala in pensionspengarna efter säsongen.

Kommentera

FH - avdammad: "Rädda att förlora?".

En klockren iaktagelse.

När Timrå leder en match med 2-3 mål blir man plötsligt mer rädda att förlora än viljan att göra fler mål. Därför ser det ofta ut som det gör och baklängesmålen trillar in.
Det som måste in i spelarnas hjärnor är att fortsätta gasa på även i ledning.
Men frågan är om man har den mentala orken för detta. Jag tror att det är nåt mentalt skit som kommit in och det är förödande.
Dags att boka in en idrottspsykolog nu! Helst innan det är för sent.
Antagligen väl investerade slantar.
Kommentera

MB:
Nu är jag less på den smilfinken.
Är helt övertygad om att Challe vet att han kommer att få sluta efter denna säsong och har gett sig den på att inte vinna en match till.
Det var så uppenbart i sista perioden igår att man häpnade.
Vilken coach säger till sina spelare att åka fram till egen blå och peta ut pucken för att sedan vänta på att motståndaren skall komma tillbaka anfall efter anfall.

Man fick inte anfalla.

Ta bort hönshjärnan nu innan kvalet är ett faktum, för ett kval med det här laget som inte får vinna eller kan numera också för självförtroendet måste vara lägre än botten, kommer att gå käpprätt åt h-vete.
Jag har stora planer på att inte se match till förrän Challe är borta.

Och RÖDÖGA, har du fortfarande samma inställning till Challe så beklagar jag, jag är påläst.
Kommentera

El Maco: Håller med om att första perioden var bra och bitvis den andra. Men tycker sedan att vi blev väldigt defensiva ( rädda att förlora ? ). Spelet fungerade bäst när vi hade hög forechecking ( gjorde det mot Linköping också ). Vi störde helt enkelt Södertäljes uppspel vilket gjorde att de spridde puckar över hela planen. Vi hade också i första perioden högre speltempo både i offensiven och i förmågan att snabbt backa bakåt. Sen blev det segare och min enkla analys är att det var en kombination av rädsla för att förlora och den fysiska orken som inte räckte till.
I övrigt :Nevalainens icingflipppuck som indirekt orsakade 2-2 var verkligen deprimerande att skåda. M Karlsson känns verkligen som en felinvestering. Piros är verkligen spelaren som sticker ut från den grå massan. Där har TIK gjort en bra värvning. Dessutom noterade jag att han igår också gjorde en väldigt stark defensiv insats.
Kommentera

Kattgubben: "Kan vi inte bara Sanny och Kolan byta tröja lite diskret under powerbreaket i matchen mot FBK? De är på vissa håll oerhört missnöjd med hans insats so far, kanske i samma utsträckning som vi är missnöjda med Kolan. Det skulle gynna båda lagen ... win-win för faaan. ;-)"

Anledningen till att man inte är nöjd med Sanny är att han inte presterat det man förväntat sig.
Det är inte så konstigt eftersom han inte trivs så bra i FBK. Dit gick han för pengarna och det är inte alltid så lyckat. Det är bättre att spela med hjärtat och i ett lag där man trivs, vilket var fallet när han spelade sina säsonger i Timrå IK.
Kommentera

Johan J: Allt handlar ju om pengarna som inte fanns för klubben för att ställa ett stabilt lag kryddat med 4 till 5 mycket bra karaktärer på isen!!svårare är det ju inte!
Kommentera

Johan J: Skitsnack and you know it.
Kommentera

MB: Challe skiter i klubben och resultaten så länge lönen är på kontot den 26:e. Lön säsongen ut och sedan ny arbetsgivare - vad säger man som supporter?
Kommentera

Challe verkar inte alltför nedslagen.........
Kommentera

El Maco: Vacker analys. Problemet är väl bara att det ser ut likadant i allt för många matcher. Vi leder, vi kämpar, vi bjuder till, vi viker ner oss. Jag tyckte också det såg skapligt ut långa stunder under matchens gång och kände stor säkerhet i hr man uppträdde i tredje, fram till Hynnings enastående cross-checking. Vi har kontroll men låter SSK få momentum efter en bedrövlig utv i offensiv zon. Vi rider ut BP men som ett brev på posten lyfter en egentligen ohotad Nevalainen oförklarligt till icing. Mål och sen är vi ett slaget lag. 

Problemet är ju att vi i varje match, oavsett om vi är bättre eller sämre än motståndarna, hittar ett sätt att förlora i matcherna. Vidare är det allt för ofta för få som verkligen vill något i matcherna. Idag var det Axelsson och Sonneberg som bidrog, övriga såg mest ut att glida runt och hoppas spela 0-0. Gott så men ska vi ta oss ur detta krävs det att fler än en formation per match vill göra något åt den situation man satt sig i.

Tyvärr tror jag det är Lander och MPS vi får sätta vårat hopp till. Lander vet vi går till jobbet varje dag och kan MPS utnyttja ytorna han får på större rink så kommer han att bidra. MPS är puckkär vilket vi också sett i JVM. Kan bara Lander krascha nätet på samma sätt som i natt så får MPS gärna slänga puckar på mål i tid och otid.

Frågan är hur mycket våra nödlösningar (Svensson, P3, Nevalainen, Nylander) kostat. Man borde samlat ihop till en spetsspelare snart...

Kommentera

Jafyfan. Parkeringen var lugn, underlättar att det bara var 2900 på matchen. Så har man tagit sig igenom det de legitimerade surfittorna skrivit på hockeysnack också, då återstår bara att skriva sitt egen sammanfattning och sen gå ut för att spöa en pensionär på stan eller nåt.

Det här skulle vi ha vunnit. Vi borde nästan ha haft med oss mer än 2-0 efter första och hade det inte varit för två usla insatser av Nevelainen hade vi tagit det här. Precis före 1-2 missade han en rensning i box play och kvitteringen föregicks av en fenomenalt onödig icing i oträngt läge. Bjurling hade dessutom tvål i blocken och gips i benskydden och Timrå borde ha kunnat ha plockat upp någon mer studspuck.

Timrå var bra, bitvis väldigt bra framför båda kassarna och KÄMPADE. Den som påstår att laget hade fel inställning ikväll har väl suttit och kollat swehockey eller nåt. Timrå hade definitivt svagare perioder. Värst var inledningen av andra perioden där vi blev fastcheckade rejält när SSK gick all out och tjurrusade för att komma ikapp. Jag tyckte att TIK klev upp bra sen igen och hade hygglig kontroll i tredje eftera att ha spelat av utvisningen. Så kom den förbannade icingpucken och målet i baken.

Då kan man fundera på vad Nevelainen gör på isen. Vi har tre ordinarie backar borta och Sunnqvist var svag mot Linköping. Jag tycker att Nevelainen skulle ha fått sitta på slutet ändå men jag tror något hände med Styf som försvann (?) efter en tackling. Jävla skit också.

Sammataget två lag som båda har rejäla brister och med flera klantigheter på isen. Hybris måhända men i grunden är vi bättre. Får vi tillbaka några av de skadade plus våra junisar och skapar lite högre lägstanivå så ska vi gneta oss före Södertälje i tabellen. Däremot känns det ofantligt långt till slutspelsstrecket nu, bara att glömma.

Kommentera

Frella:

Så j-vla illa ställt kan det väl inte vara att vi inte lyckats få fram ett kontrakt till Sebbe Erixon nästa säsong? Det är bara betala vad han är värd och skriva ett längre kontrakt. Han tillhör ju topp 2 på backsidan. Förutsättningsvis att Challe inte är kvar nästa säsong, annars blir det nog svårt...

Redigerad kommentar

Kommentera

När dom blåser av en period, så nog tror ja mej ha sett, att pucken i minst 90% av fallen befinner sig i våran försvarsson!!! kan ju knappast va slumpen, i allafall inte specielt uppkäftigt.
Kommentera

Pätr: Klarar vi ES-kontrakt och tappar spelare som Erixon och Lander bör nog ledningen se sig om efter nya jobb illa kvickt. Kan ju tänka mig att Nubben rycker i åtminstone Erixon. Fast det är klart, vem fan vill spela under Challe? Förutom Hynning då...
Kommentera

Ikväll dödförklarar jag slutspelsdrömmen. Jag hade länge förhoppningar, men slutspelet känns alltför långt borta, och ska sanningen fram är det väldigt tveksamt om Timrå förtjänar en plats bland de åtta bästa.

Tyvärr känns det som om Timrå kommer allt närmare Södertälje och Rögle, och då syftar jag inte på tabelläget. Nästa säsong kommer vi att få klara oss utan Magnus Pääjärvi-Svensson, troligen också Anders Lindbäck och det finns även en risk att spelare som Sebastian Erixon, Petr Caslava och Martin Sonnenberg försvinner.

Men det är inte bara mörker, se detta som möjligheten till en omstart. Det behövs en rensning både i ledningen och i spelartruppen, som så många redan har påpekat.

Angående spelartruppen så blir det allt tydligare att man har för små resurser för att spelare ska kunna misslyckas. Egentligen vill jag inte sitta här och låta huvuden rulla, men samtidigt kan man inte förneka att det finns ett antal spelare i Timrå som inte lever upp till kraven man faktiskt kan ställa på dem.

För några år sedan hamnade jag i en diskussion härinne beträffande en spelare som jag ansåg undermålig, medan en annan hockeysnackare ville ge honom en chans. Jag tänker inte gräva ner mig i gammalt groll, bara konstatera att det tiden blir alltmer avlägsen.

Timrå har kanske råd att ge spelare en chans, men inte hur många som helst, inte nu längre. I framtiden måste ansvariga visa en formidabel fingertoppskänsla, det är det som kommer avgöra huruvida Timrå ska jämställas med SSK och Rögle, eller jaga efter lag som Luleå och Skellefteå, lag vi i teorin borde kunna konkurrera med.
Kommentera

söder över: När alla spelare står stilla o igen vill ha pucken som du riktigt konstaterar....då kan man inte annat än inse att nummer et problemt är Challe o has inetsätt att få spelarna trygga få dom våga..jag menar brynas räögels o täljes spelarmaterial är ju inet bättre än vårat men ändå ser man inte alls denna totala förlorar rädsla o mentala blockaden som hos oss..

Brynäs vänder ofta matcher...vi tappar konstant ledningar o vänder näst intill aldrig några i år..

Hur skall föreningen bli av med Challe i tid o hitta en bättre ersättare så inte Charles driver skeppet helt i sank samtidigt som vi förmodligen nu också är lätt bankrutta ekonomiskt..

Jag hör också till de som tror att linkan gör vad han kan...men resten av klubbledningen känns som om de redan tagit mental time out...
Kommentera

Skarin: Popovic utskällning i deras time out verkar iaf väckt SSK. Vårat sorgliga skämt till lag verkar sova ständigt. Är Nevalainen bättre än Micha? Ytterst tveksamt. Är Nylander en bra värvning? Svar njet. Man kan förstå varför detta energiknippe utan skridskoåking fick sparken. Pärssinen tillbaka i sin fantastiska standard. Kanske är det bättre att han bara spelar varannan match?

Vi får trösta oss med att Lander snart är tillbaka, där finns det iaf hjärta och vilja för laget. Det är väl han som kan rädda oss från KS mer eller mindre.

Kommentera

MB: De är ju helt fantastiskt vad man kan falla i genom i matcherna, gång efter annan, men man spelar på samma vis gång efter annan. De gick ju bra där i mitten på 2000 talet, med billiga lyckade värvningar, mycke utländare. undra om inte vi får sota lite för de idag? för lite stomme från egna regionen som man lite långsiktigare kunde bygga runt. sen tror jag personligen ingenting på våran tränare. Inte i dag i Timrå i alla fall.
Kommentera

Helt allvarligt så kan det väl omöjligt funnits någon som trodde på seger vid 0-2 efter första perioden!? Allt som händer går att utläsa långt i förväg. Jag får ont i hela kroppen av att titta på det här "laget" och det "spel" som är tänkt att genomföras. Det mesta som hockey handlar om saknar vi. För att inte tala om organisationen.

Nu tycker jag att Charles Berglund ska få ta över Tre Kronor. Eller varför inte Småkronorna. Charles är framtiden. Vilken tränare han är alltså! Det var mysigt att få höra vad som sas från lagens bänk iaf. H-gud!

Kommentera

Foyn: sant sant, någon nämnde(nedan) att dom dragit ner på frukten i omklädningsrummet, kn det vara till förmån för chipsen?
Kommentera

RocknRolf2: Hahaha ok! Ja hela skiten luktar amatör.

Man vet att leder Timrå med 2-3 mål så tappar de det, de måste ha något sorts rekord att tappa sådana ledningar nu på de två senaste säsongerna.

Att de två säsongerna även spelat genom uselt mot de lag man SKA ha bakom sig och det fortsätter utan något händer visar att ledningen inte har en plan, det finns ingen ledning i Timrå, varken runt laget eller i organisationen. SSK har gjort vissa förändringar, bytt lagkapten mm, vad fan har Timrå gjort.

Det står helt klart att de inte finns någon harmoni eller hjärta i laget, det måste man ta tag i, men är rädd för att inget kommer att hända då föreningen inte besitter de rätta kunnande för ES-hockey. Det har visat sig ganska länge nu.
Kommentera

RocknRolf2: Jag tror int faen vi klarar det ! RBK och SSK har mer hjärta... Plus att deras backar inte är chipsfeta.
Kommentera

mikenomad: Hehe, jorå, ilskan från i höstas har snarare bytts ut till ett "räddas det som räddas kan". Trots allt så tror jag vi grejar att hålla SSK och Rögle bakom. Landers och Pääjärvis återkomst kommer att bidra till det.

Redigerad kommentar

Kommentera

1222867 · »