1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590579 inlägg · 6217 ämnen

Spektakel!

« · 104623 · » Till forumet

Sv: Spektakel!
Redax 2: Nu vet ju ingen här av alla supportrar vad Timrå kan ha fått för pengar för placeringen mitt på magen/bröstet.
Visst örnen och tallarna är fortfarande varumärket för Timrå s hockeylag och kan användas hejvilt på tröjor/mössor mm . Men att börja spekulera och spotta ut mer och fler olika tröj
modeller för sälja på dom yngre/barnens ha lusta [ och som förälder ska man behöva utstå allt tjat och grin från barnen ] då är man ut på fel spår. det räcker väl med den här rätt gräsliga mixtröjan med halva Detroit Red Wings/Timrå IK med nr 20 å ryggen, tänk ifall Zäta får åka hem utan en enda match i Detroit.. Nu blir inte så.. men tänk om. NU går visst intäkter på denna tröja både till ungdomshockey i NSK och Timrå och det är bra.
Men det gäller hitta en värdig balans i allt fiskade efter pengar.
Kom ihåg allt kan inte köpas för pengar !!!!
Kommentera

För mig är varumärket Timrå en röd tröja det står TIMRÅ med vita bokstäver på med typsnitt av modellen Times (eller vad det nu är...). Örnet har tillkommit senare och kan med fördel byttas ut eller flyttas på om pengarna är rätt...
Kommentera

BlackBay: Ursäkta men nu förstår jag inte skillnaden mellan att ha det som det var på den goda tiden med tallarna på armarna och Timrå på magen och som det tydligen är nu med örnarna på armarna, Timrå på magen och AXA under Timrå. Rent estetiskt kanske det blir plottrigtl men annars är det ingen skillnad. Det är många som vill återgå till den gamla klassiska dräkten och den har ej heller något klubbmärke på lilla maggen...
Kommentera

BlackBay: Hmmmm. Jag väljer att inte kommentera det där inlägget.
Kommentera

Redax 2: Att sätta dit en företagslogga istället för LAGETs loggo ger helt fel signaler till allmänheten.
Personligen tycker jag (o säkert många med mej) att det känns som om ledningen skämms för sitt lag eftersom dom inte längre törs ha föreningsloggan på bröstet där alla stolta lag har sina loggor.
TIK-loggan visar ju för tusan spelarna klubbtillhörighet..... tillhör de AXA kanske??.
Sen har vi ju det här med mediadelen..... Vad händer med VARUMÄRKET TIMRÅ IK???...... AXA IK????

Alltså ursäkta men... det här suger!!!!!!!!
Kommentera

Skarin: man får hoppas att den ser bra ut då jag inte har någon matchtröja ännu men får en med det dära erbjudandet från timraik.nu så jag väntar med spänning på en bild av tröjan.
Kommentera

dr-nix: Siffran var som sagt bara ett exempel eftersom jag inte har en aning om hur mycket det är. Dock är poängen att det är en svår balansgång att följa. Var går gränsen? Vad är tillräckligt dyrt? När rear vi ut vår själ?

Vem skickar det f.ö fel signal till?
Kommentera

dr-nix: Ja precis, och självfallet är det på det sättet också.
Kommentera

Skarin: jag har inget emot att ha en AXA logo istället för örn logon men jag hoppas bara att dom har fått rätt betalt.
Kommentera

250kg kärlek: Tack för det!
Många borde rannsaka sig själva och tänka efter lite, innan man går ut och klagar på lagets nya tröjor.
Visst kan jag hålla med om att det låter lite komiskt att gå från örn-loggan till havregryn, men samtidigt lite tufft också på nåt sätt.

Vad tjänade klubben på att ha örn-loggan? Vad kommer klubben att tjäna nu, med AXA på magen?

"Nä, vi går mot bättre tider, tro mej, tro mej. Det här är inget skämt"
Kommentera

Redax 2: jag skiter totalt i örnen men att ta emot en 100 000kr t.ex skickar fel signal..
Kommentera

dr-nix: Blåsta? Hur? Betänk att örnen är kvar och kan användas på alla plagg etc. Den är ej borta. Däremot får man helt ny matchtröja som man kanske kan sälja nya replika-tröjor av (Kan tänka mig de yngre vill ha senaste modellen). Vad är intäkten på att ha örnen på magen? Vad betalar Axa? Även om det bara skulle vara 100.000 kr så är det en vinst. Sedan kan man ju fundera var gränsen mellan stolthet och prostitution går men med tanke på årets resultat kan man nog inte vara alltför kräsen... Personligen tycker jag det är tufft att vilja sponsra ett lag som alla säger skall bli sist så all heder åt AXA även om dom varit och tafsat på våra tröjor och heder...
Kommentera

äsh bry ingen som bryr sig om TIK blir lurade på miljoner iaf så jag släpper ämnet.
Kommentera

250kg kärlek: du har en poäng men det jag vill säga är att om AXA inte betalat en ordentlig summa till TIK för denna reklamplats så har TIK gjort bort sig, men jag antar att dom fått riktigt mycket pengar..vad kan anses som ok för en sådan plats? 5-10miljoner?.. om dom fått 1-2 mille så har dom blivit blåsta..
Kommentera

Skarin: Visst har du många poänger där, pengar är viktig [ för viktig ] i dagens hockeysverige och för Timrå. Men man behöver inte göra en sellout på tröjornas utseende. Timrå har alltid stått för stil och en god hockeykultur så ser jag det. För många fans är det här med tradition väldigt väldigt viktig, bytet från tallarna till örnens dominans och sedan till en ren företagslogga mitt på magen/bröstet blir magstarkt för många. Magen/bröstet är en sådan där starkt emotionellt symboliska område där har du magen [ där sitter känslolivet] och bröstet [ Hjärtat ]. därför blir det extra känsligt att ta bort föreningsloggan och sätta dit en ren reklamplats. hade det var en ny stor logga på arslet då hade få brytt sig eller hur ;-)
Kommentera

Skarin: Jag är helt och fullt inne på din linje. Det är kanske dags att rannsaka OSS själva och ställa oss frågan: Vad vill vi med vårt lag? Ska vi fortsätta harva på i de undre regionerna? Ska vi eventuellt åka ner i en lägre division bara för att vi älskar tröjorna mer än det sportsliga? Det ultimata är att ha allt det traditionella och kulturella samtidigt som att skörda framgång i all oändlighet. 2002 fungerar det inte.

Varför se det som ett problem att varumärket AXA pryder framsidan på lagets dräkt? Må hända att Ludmila skamfilat det en aning, men namn som Kajsa Bergqvist, Lars Frölander och Magdalena Forsberg sponsras fortrfarande av AXA och tycker det är okej. Det duger för mig också.

Däremot är det viktigt att varumärket Timrå inte får försvinna till fördel för en massa sponsorer. Det hoppas jag styrelsen har koll på. Men om det sitter ett "AXA" mitt i skiten gör mig inget så länge de betalar sin beskärda del för vår överlevnad i elitserien. Lilla Timrå skulle vara chanslös om inte sådana sponsorer som exempelvis AXA kliver in i handlingarna.
Ett steg i rätt riktning av TIKs styrelse ( om man nu låter klubbmärket vara i fokus vill säga).
Kommentera

Skarin: naturligtvis men om det är några jävla struntpengar vi pratar om så är det totalt bortkastat utan det måste gälla seriösa pengar som ger möjligthet till en bra rustning & utbyggnad at ladan..
Kommentera

Vad har det för betydelse hur Timrås tröjor ser ut? Klubben har kanske gjort ett jätteklipp genom att vara sponsrade av just AXA och på så sätt få in bra mycket pengar som i sin tur bl a kan användas när hallen ska rustas upp. Det är väl det som är det viktiga, att föreningen på bästa tänkbara sätt får in så mycket pengar som möjligt. Inte vad laget i våra hjärtan spelar i för tröjor.
Så ser jag på den här saken i alla fall.

Hellre att klubben har råd att fixa till hallen och att kunna värva mer etablerade klasspelare, än att laget spelar i vackra och sexiga tröjor.
Kommentera

Hälge: nu funkar länken, Modo har ju MODO-loggan mitt på tröjan och en relativt stor AXA loggan under, det ser ju ganska OK ut men AXA mitt på tröjan..och ingen föreningslogga alls på tröjans framsida njaaa ÄR väldigt tveksam att det kan se bra ut - Man ska väl inte uttala sig att för mycket igentligen innan man har sett den själv. Men man har väl lite fantasi och kan se den framför sig..
det här ger en svårt att sova inatt...
Kommentera

för någon slags gräns måste dom ändå väl ha endå när det gäller att "förstöra" tröjorna med reklam, jag förstår att dom är beroende av reklamen men det är inte direkt bra PR att ha tröjor med så mycket reklam på dem att det ser fult ut..
Kommentera

Knylan: om det inte var nummer på tröjorna borde det väll vara reklam tröjor ?? man får iaf hoppas det...
Kommentera

Knylan:

Kommer inte på så många förslag på smeknamn, men här är ett axplock:
- Sädesärlorna (Inte som Eagles - men nästan)
Kommentera

finns det ingen som har någon bild på dessa tröjor?
Kommentera

Hälge: Såg tyvärr ej tröjan från så jättenära avstånd men tror Timrås var större och ännu mer centrerad. AXA loggan var placerad precis där örnen var placerad förut, sen Timrå texten precis ovanför. Sen att man satte en liten örn på varje arm gör inte tröjan snyggare direkt. Det var förresten inga nummer på tröjorna så detta kanske var nån tidig betaversion. *hoppas*

Jag trodde det var nån form av reklamtröja först, som dom sedan skulle byta ut mot riktiga matchstället men så var icke fallet. Det såg hur som helst inte sådär nämnvärt bra ut.

Någon som kan komma på något riktigt bra smeknamn nu för laget?
Kommentera

Den enda motiveringen jag kan tänka mig TIK har till valet av sponsorn på det sättet är att dom behöver pengarna för att rusta upp ladan och samtidigt bygga ut den?...
Kommentera

Kan det vara så här det kommer att se ut..?
Taget från MoDos tröjor..
Kommentera

gud: Vad har ni emot örnen egentligen???.
Kommentera

Men fy faen va ILLA!!!!. Vart ska detta sluta????.
Kommentera

BlackBay: det låter ju inget kul alls att få en stor blaffig företagslogga mitt på tröjan där det ska sitta en föreningslogga/symbol / örn eller tallar
där tycker jag att örnen är helt OK, jag är inte så ortodox som dom flesta äldre supportrarna är, fast jag hade förmånen att få se Strimma livs levande i ladan - skit samma.
Förra hösten fick jag tillfället att se en målad prototyp/förslag
av en ny matchdräkt till TIK av popkonstnären Christian Beijer. Som han hade tagit fram på uppdrag av TIK-styrelsen... Men som bekant så hamnade Timrå i prekärt läge i serien och flera [dyra..?] spelare behövdes värva, ny tränare så därav så la man förslaget i malpåsen vad jag kunde förstå och av förklarliga skäl. Men nu verkar pengarna åter fått styra tröjutformningen.....
Men hur såg den ut då undrar ni säkert ??
Christian insåg att det är så mycket kultur och tradition i Timrå så han utgick från Wifsta/Östrands klassika röda/blåa revärer över axlarna [ precis som SAIK ] han skippade dom blå och hade kvar dom röda korta revärer på en vit tröja och annars så var dräkten i princip lik den nuvarande röd/vit, lite mer snitts på färgfälten samt en mindre örn mitt på bröstet och snörning i krage fram som förr i tiden - Skitsnyggt - Jag är övertygad om att både dom äldre talldiggarna och dom yngre.. örnfansen skulle ha blivit nöjd med denna dräkt - det gamla och nya i skön symbios - nu ska väl inte jag röra om i grytan allt för mycket, för har TIK bestämt sig och skrivit kontrakt samt gjort tröjorna så kan vi skrika oss blå men dräkterna kommer ändå ha AXA loggan på bröstet den 24/9 - Nu gäller för ALLA [ spelare, fans, ledare ] att kavla upp ärmarna och spotta i händer och jobba oss till ett stabilt eliteserielag = bra ekonomi och då är det kanske läge för Christians dräkt ! Det vore trevligt ! men jag har det svårt känslomässigt att acceptera AXA loggan - det vill jag att ni förstår...
Kommentera

jag vill se tröjan först innan jag dömmer den.
Kommentera

BlackBay:
tyvärr så kan man inte få allt här i livet..
jag och många till vill ha tallarna...du? och
några till vill ha örnjäveln..;0) vem vet..
AXA märket kanske är skitsnyggt??

kontentan av allt detta är att TIMRÅ IK måste
få in pengar.. är detta ett sätt att få in pengar
så "köper" jag det...det är inte gratis att bedriva
ett elitlag...
Kommentera

gud: Kan inte påsta att jag tror att ett AXA-märke skulle vara snyggare än örnen..... knappast
Kommentera

Nu faller vi i samma grop som alla försigpåare som dömer ut laget, bara för att de inte känner till alla spelarnamn.

Nya spelartröjor med reklam, låt oss se den först och sedan diskutera för och emot. Jag ser i alla fall fram emot att slippa höra fågeldansen vid presentationen i Malmö. Undrar vad som kommer istället?
Kommentera

Patrick:
vilka är vi som skäms??
Kommentera

Eftersom jag inte sett de nya tröjorna så borde jag kanske egentligen hålla tyst. Men jag kan ju alltid försöka skapa mig en bild av hur de ser ut efter vad som är skrivet här.

Först TIMRÅ och sedan en stor logga under där det står AXA. Hmm... undrar just vad bottentippade Timrå kommer få höra nu då när det går tungt i matcherna? "- Timrå axa!"? Man kanske tittar på Frölunda - Timrå på Canal+ och så får man höra Arne Hergerfors säga "Näe, nu får nu Timrå ta och axa på lite grann om de ska komma ikapp".
Hela Sverige skattar åt vårt stolta hockeylag.
Vi skäms.

Något som skulle vara VÄLDIGT intressant att få veta är hur många miljoner Timrå fått av Axa för att vi ska behöva stå ut med detta psykiska lidande? I tanke på att Timrå är ett bottentippat fd. kvalserielag så torde man ju inte vara i någon vidare förhandlingsposition. Lägg där till att Örnen var långt ifrån omtyckt av alla så kan det ändå inte ha blivit några gigantiska summor - sorgligt nog.
Kommentera

Har redan uppfunnit en ny ramsa:

Axa braxa örnen flaxar, vi vill se när Timrå Axar! Nä, det är helt enkelt för dåligt...
Kommentera

Trött efter dagens slit på mitt hårda arbete sätter jag mig framför burken för att njuta av husfriden då man för en gångs skull får vara ifred och helt ensam i mitt eget hushåll. Förväntansfull tar jag mig en glassbåt inhandlad från en av stans glassbilar, och klickar mig ut i cyberrymden för att läsa det senaste som hänt oss Tik:are.

Det dröjer inte länge förän den nyöppnade glassbåten faller, i mitt tycke ljudlöst, över tangentbordet. Jag märker hur det svartnar för ögonen och jag känner en stark smärta i bröstet. Då jag efter en stund uppfattar att jag inte alls drabbats av varken stroke eller hjärtinfarkt, utan helt enkelt fått reda på att Timrå IK, laget i mitt hjärta, ersatt den kraftigt omdebbatterade örnen med en AXA-logotype. Mitt på bröstet ska våra spelare stolt göra reklam för våra svenska sädesslag.

Snabbt associerar jag till Ludmila Enqvist, kvinnan som blåste AXA på ett oräkneligt antal flingpaket som efter många om och men forslades över till Ryssland för att ge energi till de svältande människorna. För här hemma i Sverige, där kunde de inte säljas. Ludmila var ju med på dem.

Samtidigt läser jag att folk tycker det är bra med AXA på bröstet. "Vad som helst utom örnen" heter det. Undra om samma perssoner hade sagt samma sak om tallarna fått lämna sin plats åt en AXA-logga?

"-Ja, det var ju tur att det inte var en örn ialla fall".

Knappast, hade det däremot skett i omvänd ordning, att AXA blivit ersatt av en örn hade nog många dragit en lättnadens suck.

Jag tillhör inte den skara som tycker att det var bra när tallarna försvann, men jag har faktiskt börjat anpassa mig till örnen och när man just gjort det kommer detta dråpslag. Om en del av Timrå IK-kulturen försvann i och med örnens intåg, kom den knappast tillbaka med AXA-loggon.

Nu är det som det är, och jag hoppas att det blev dyrt för AXA. Men faktum är att jag nog hade väntat mig ett på papperet starkare lag om jag i våras visste att AXA skulle agera mittpunkt på tröjorna säsongen 02/03.

För övrigt undrar jag om vi kan vänta oss en TIK-musli i souvernirshopen i år? Det vore smaskens när surströmmings-säsongen är över.
Kommentera

BlackBay: Tyvär så är det här verkligheten, vi ska nog vara glada att större företag än Timråbo, Oskars surströmming m.m vill sponsra Timrå IK, men nog hade dräkten varit betydligt snyggare utan en massa kladd som det var på 70-talet. men det är likadant i Finland, Tyskland m.m.
Kommentera

Salle: Det är bra tragiskt att reklamen ska förstöra matchtröjorna..... borde vara som i NHL... reklamfritt på tröjorna..... måste väl ända finnas nån annanstans att smeta ut reklamen än att förfula matchställen?
Kommentera

Knylan: Även MoDo kommer då att bli kallade "Grynen" i vinter eftersom även dom har AXA-loggan på magen. dom har minskat ner klubbmärket så det nu försvinner bland all reklam.
Kommentera

BlackBay:
problemet för vaktmästarna var kanske inte
att städa... utan att komma åt..under apberget
på södra var det förråd för pojklagen och jag
kan inte tro att det var lätt att komma åt allt
papper bland alla hockeysaker som låg där..
Kommentera

gud: ja det tro fan att han va lite kinkig.... tänk dej in hans sits o plocka undan efter massa snorungar... he he
Kommentera

Redax 2:
det var inte bara brandrisken som var problemet..
vaktmästarna inne i ladan ville strypa oss efter varje
match.. för det föll på deras lott att städa efter oss..
Kommentera

Hälge:
kan berätta vid ett tillfälle så blev vi
jagade av farbror polisen..och dom
var inte heller så glada..;0)
Kommentera

Redax 2: En god ide. Om Södertälje pridar så kommer det inte födas varken fler hockeyspelare eller supportrar i fallafellstaden.
Kommentera

Farbror Hasse: Jo, det verkar som SSK haft ett antal färger genom åren. Alla dressar de haft har ju kunnat spårats bakåt i tiden.

F.ö var tipskuponger vanliga när jag började gå. Minns den brandfara (1 dm konfettilager) som fanns under Södra (Ja, jag vet att jag tjatat om det men det är lätt bli nostalgisk när man snackar hockey...).

Nä, får de bara bra betalt får de gärna ersätta Timrå med Tieto. Så länge man ej rör färgerna är jag nöjd...
Kommentera

gud: bra kuriosa... många yngre idag är uppväxta med guldsked i munnen o mobil näven... he he
Kommentera

gud: Så det var ni....då är det dig och dina kompisar man ska vara förbannad på :-)
Kommentera

Redax 2:
när man var i knylans ålder så snodde vi
alla telefonkataloger i telefonkioskerna som
fanns för.. då jädrar fick vi ihop tunnt papper..

#kuriosa för er yngre#
telefonkioskar fanns innan mobilen..
det var små avlånga kiosker och där
i dessa så fanns det telefoner som man
stoppade en slant i så kunde man ringa..
Kommentera

« · 104623 · »