mikenomad:
Ja, är man sugen på att leta "systemfel" hos Challe och ledningen, så är väl detta något som man kanske skulle vilja ha förklarat.
Det läggs ju ett allt för stort ansvar på orutinerade målvakter, som inte är vana vid att prestera under längre psykisk stress.
Alla gör ju grova tavlor emellanåt som exempelvis Liv och Honken. Dessa har ju dock ett härdat psyke och kan göra årets räddning 30 sekunder senare. För den som inte har den erfarenheten är det ju lätt att bli skitnödig resten av matchen och sådant speglar ju av sig på hela laget. Ju prekärare som tabelläget är desto mer ökar pressen.
Timrå har hittills gjort 26 mål. Det är fler än MoDo, SSK, BIF, RBK, LHC och FBK. Bortsett från MoDo och SSK har övriga lag 3-7 vinster fastän man producerar sämre än TIK framåt.
Däremot är det inget lag som släpper till mer än TIK. Det blir svårt att vinna matcher och ta poäng annat än i undantagsfall om man släpper in 3 i snitt. Så offensivt behöver man nog inte gnugga så mycket mer. Det gäller väl först och främst att lyfta det defensiva och ge Lindbäck och Åkerlund bättre moraliskt stöd.
Sedan tycker jag flera supportrar undervärderar sin egen hockeykunskap. Man behöver inte ha varit landslagspelare för att kunna ishockey.
Challe är bra på att sticka ut hakan och även kritisera egna spelare i media. Däremot verkar han inte lika bra på att ta emot negativ kritik. Han var bra som spelare, men jag tror ärligt att han inte passar som tränare. Han vill verkligen, men får inte ut det till spelarna.
Tycker överlag att det spel som presteras under Challe Berglunds era i Timrå har präglats av individuella prestationer från vissa stjärnspelare. Ett bra grundspel med en bra spelidé har lyst med sin frånvaro. Jämför med när vi hade Kenta Johansson, när spelarna hade hög forchecking med snabba spelvändningar. Man hade både fart framåt och bakåt. Med Challes så kallade system så är det mest burskydd, långt mellan lagdelarna, och för lite tydlighet. Ett exempel i matchen senast är ju när vi ligger under med 3-1 så låter vi Djurgården bygga upp spelet i lugn och ro medans vi själva backar hem i mittzonen med något försök till styrspel. Vi har en forward som liggger lite högre i banan, men där gör han ingen nytta själv. Skulle denne råka vinna puck så är spelaren i fråga alldeles för ensam för att kunna åstadkomma något. Vi blir för stillastående helt enkelt.
Ett annat exempel är pp spelet där pucktempot är alldeles för lågt. Hur ofta ser man pass, pass mellan backarna och ett direktskott? Sedan förstår jag inte varför man har Daniel Corso framför målet, i stället för att använda honom som spelfördelare. Ett tydligt exempel på Challes oförmåga att coacha ett hockeylag.
I väntan på Kenta Johanssons återkomst, så ser jag i dagsläget bara ett alternativ som ersättare för Challe denna säsong. Nämligen Leif Boork. Ett tråkigt namn kanske. Men han skulle med lätthet styra upp dagens vilseledda Timrå IK.