bisterfinnen: lite skillnad på lag kanske, han har knappt fått chansen i Toronto. Inte för att han varit dålig men för att tränaren har sina favoriter och väljer envist att satsa på dom (tänk Lagerbäck9
bisterfinnen: Det där med finnarna svider. Verkligen. Lyllos er modolider som håller på ett lag med endast hemvävda spelare. Så tänker jag ofta. Ok, visst hade ni sju utländska spelare på planen när SM-bucklan bärgades, och visst var det fler än vad Timrå använde någon gång under kvartsfinalerna, men...det känns ändå som att det inte var så. På riktigt, liksom. I min värld - och jag tror även din - var ert guld ett bevis på någonting annat. Någonting som kanske ser annorlunda ut på pappret och i verkligheten, men känns som sanning i ens hjärta. Där tycker jag att vi ska befinna oss.
Bragd-Birger: Du glömmer dock att Modo är världens bästa NHL-fostrare, och har världens bästa spelare där borta. Vilket sannerligen märktes under lock-out-säsongen. Nu hamnade man visserligen rätt skrynkligt till i tabellen om man jämför med, exempelvis, usla plantskolan Timrå men...det beror som bekant på att Timrå plockade hem en massa legoknektar utan känslor för laget nu när man hade möjlighet att shoppa loss. Eller ok, om man ska hårddra det kanske Modo plockade in fler. Men ändå. Att det såg ut som det gjorde och blev ett av elitseriehistoriens största byxneddragningar vad gäller 'myt' kontra 'verklighet' har en massa förklaringar. Förklaringar som man känner i hjärtat om man är en sann modolid. Alla som känner annorlunda är bara avundsjuka.
Bragd-Birger: Otroligt hur du får till det gång på gång! Hur gör du för att aldrig misslyckas med dina lustigheter? Har vi månne en ny Adde Malmberg i vardande? Verkligen imponerande nivå på inläggen. Ja man får nästan gåshud...
Allt det här gnabbandet mellan modos och timrås supportrar tycker jag mest är ganska gulligt. Att länsderbyna är på allvar och sevärda är kul och som det ska vara, men denna fejkade rivalitet tycker jag är fjantig.. Om det är ett lag förutom Timrå som kanske ska få vinna SM-guld så är det modo i mina ögon. Inte för att jag har några särskilda band till staden som sådan (vilken jag nog inte har med Timrå kommun heller när allt kommer omkring, jag kanske ska börja hålla på Sundsvall Hockey..?).
Äh, Det är kul att retas med modo och det är kul när modoliderna retas tillbaka.. men att det ska sitta djupare än så tror jag inte ett dugg på. :)
Tant-Gert: De kanske behövs en sådan situation som mellan Colorado - Detroit på sena 90 - talet när Claude Lemiux körde över ja vet inte om de är rätt men jag tror de var Draper, kanske en sådan sak som ska krävas för att få rivalitet ?!
Snoop: Frågan är väl; Är det eftersträvansvärt? Jag tyckte det var beklämmande att någon kommer på den urbota dumma idén att håna en kanske skadad spelare i tisdagens derby. Även om det bara var några stycken, det kändes så lågt. Gärna hårt, men fair. Det tror jag Öviksborna och deras även objektivt sett gnällige tränare tycker också. :)
Tant-Gert: Det jag menar är att de så klart inte ska behöva bli sådana skador för att få rivalitet, angående de där tjatet om hånandet mot Warg så lägg ner, finns alltid folk i allas publik som gör sådant, ligger en Timrå spelare skadad så sitter de nog ett och annat röt ägg och skrattar uppe i övik också satt.
Tant-Gert: Om Timrå lyckas vara med i de avgörande matcherna lite oftare i framtiden är det möjligt att en verklig rivalitet växer fram. Som det är nu känns det som väldigt mycket baseras på timråfansens komplex över att vara den lilla klubben i länet. De ser sig själva som en allvarlig utmanare medan vi ser på dem som något som ska passeras på vägen till de intressanta matcherna.
Bragd-Birger: Jag glömde stum av beundran och skrivkramp pga den prestationsångest man drabbas av när man läser dina nobelprisvärdiga underfundigheter. Bra påpekande!
Wayne Gresky: Där lyckades du fint med att missa poängen. Grattis.
Vad du som semitrollande och självutnämnd talesman för alla modosupportrar tycker ger jag i ärlighetens namn inte så mycket för i den här frågan :) Du vill bara lägga ytterligare brännbart material på den brasa du försöker få igång.
Vill jag veta vad de vettiga modosupportrarna tycker så läser något modo-forum, det är mest troll som frekvent skriver på andra klubbars forum. (någon form av hävdelsebehov? en kärlekslös uppväxt? en störning i den anala fasen?)
Det är just det här som är så fjompigt, att en modosupporter tror sig göra klubben en tjänst genom att hacka på närmsta grannen.. LHC är ett legitimt mål i mina ögon med deras wanna-be firma och dylika rejält fåniga tendenser.
Tant-Gert: Det är bara kul att kivas lite med sina småsyskon, lätta gliringar, inget värre än så. De flesta av er är dessutom rätt trevliga när man träffar er. Så slappna av och ta inte allt på så stort allvar. :)
Wayne Gresky: Jag är inte sämre än att jag kan tagga ner! Jag glömde de där smileysarna igen. Jag gör det ofta och då låter inläggen så knastertorrt elaka. Inte min intention.
Wayne Gresky: Jag tycker att det är rätt fascinerande att MoDoiter på generell basis ser sig själva som så oerhört mycket bättre under kvartsfinalspelet 2006/07. Ja, för att man nu gick hela vägen. Av ditt inlägg att döma får jag uppfattningen att vi inte ens var med i matchen. Trots att det gick till sju matcher? Trots att Jonte Hedström var en ribbträff från att skicka ut er ur slutspelet? Trots att vi hade ledningen länge i match sju? Nej, just det. Alla motargument vi lägger fram visar förstås bara prov på bitterhet och avundsjuka.
En annan sak funderade jag på nu i tisdags. När bortaklacken efter att derbyförlust nummer två av två möjliga den här säsongen inkasserats skriker: "- Timrå IK har inget SM-guld, har inget SM-guld..". Den ramsan gör ju saken rätt intressant. Vad jag vill minnas så hade väl MoDo redan ett guld från säsongen 1978/79 gömt nånstans djupt nere i byrålådan. Varför har inte klacken använt sig av den här ramsan tidigare? Ja, den har väl varit minst lika aktuell tidigare. Är det så att man på något sätt har skämts för det guldet och har velat förneka det, eller är det helt enkelt för länge sen så att gemene man i Ö-viksområdet har glömt bort den händelsen?
Dream Team: Äh, Modoröven är smiskad och klar för denna gång. Klart att smisket svider annars skulle man slippa höra tramset. Vem minns förra sässen?, vi lever i nuet och har smiskat upp dom 2ggr om nu. Känns helt ok för min del iaf.
73Sjöbba: Den oproportioneligt höga alkoholkonsumtionen i Timrå beror alltså på att folk vill glömma föregående säsong? Det skulle förklara en hel del...
Wayne Gresky: Återigen - om man finner sig vara svarslös p g a motparten knivskarpa argument är det bättre att hålla tyst än att försöka vinna poäng på att ironisera över den andras förmåga att få en svarslös. Bara ett tips.
I övrigt så är dina 'jaja, det är bara Timrå med sitt lillebrorskomplex som bryr sig, vi modolider skiter väl i den menlösa klubben-i-mängden' - inlägg komiska. Och drivkraften för mina ideliga modolidattacker. Antingen så tror ni att hela omvärlden är dumma i huvudet, eller så inser ni inte att ni själva är det.
Ni är inte bara lite intresserade av Timrå. Ni är fixerade. Vissa omgångar står det tio ggr mer timrårelaterat (förutsatt att dom förlorade, eller någon ur publiken/supporterleden/kommunregistret gjorde något ofördelaktigt) än modolid-dito på er lilla hockeysnackshörna. Face it. Det man pratar, skriver, tänker, andas, sjunger om när man plinkar banjo etc är man inte ointresserad av. Detta behöver uppenbarligen bankas in. Liksom faktumet att 'det hemvävda guldet' är lika mycket ett köpeguld som något annat i elitseriehistorien, och att ett Modo som spelade med alla sina NHL-spelare var ett skitdåligt hockeylag.
Se mig nu inte som elak. Se mig som den ovän som vill dig väl. Går du för långt in i dimmorna kommer du snart att finna att alla tolkningar som görs av någon annan är diametralt motsatt dina egna. Då blir det jobbigt att vara den ende som 'ser ljuset'.
Bragd-Birger: Du glömmer att vi inte hade med alla våra NHL-spelare. Hade Påhlsson och Sundström varit med och Näslund spelat hela säsongen så hade resultatet blivit ett helt annat. Så lock out-säsongen säger absolut ingenting.
Vill du och andra tikare visa att den gemena bilden av er är felaktig (dvs att ni inte känner till något om världen utanför trailerparken) så har ni nu en jättechans att joina resten av HS-eliten i HS-Cupen och en gång för alla visa var skåpet ska stå:
Wayne Gresky: Hehe. Oväntat att det skulle komma en modolidisk 'hade bara bla bla...'. Fakta: Öviks hjältar stod till ert förfogande. Två av förstakedjans allra största modohjärtan tvingades dock neka till spel. Sundström därför att han fick en pistol mot pannan och nödgades dra till Italien i stället. Näslund insåg till sin oerhörda förskräckelse att en längre vistelse i Sverige skulle medföra att hans kapital skulle öka något mindre i värde, ety hans grymma och oförstående fosterland ville skumma hans räntepengar på förmögenhetsskatt. Och Påhlsson fick väl helt enkelt stå åt sidan till förmån för lite kul transatlanter.
Slutsats: till skillnad från dig tycker jag att lock out-säsongen säger en hel del.
Wayne Gresky: Lägg ner nu, Wayne Gnällsky, klart att Samme föredrog Göteborg före Dö-vik. Sedan är han ju dessutom fostrad till hockey-mogul i metropolen Ånge. Ingen Dö-vik-true-beliver alltså.
Herminator: Jag presenterar bara fakta som verkar ha glömts bort av somliga (vi har ju utrett tidigare varför glömskan är så utbredd i timrå). Rätt ska vara rätt, det är allt.
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.