LingaN: för det första, för att jag var en bra bit rent geografiskt från medlemsmötet. För det andra så ser jag hellre att Nubbens m fl. svar är offentliga. Dvs inte nåt som riktas särskilt just till mig. Ev. kan jag maila och redovisa svaren här.
RocknRolf2: Om du så gärna skulle velat ha svar från Nubben, varför dök du inte upp på medlemsmötet för några veckor sedan? Och som Jimmy sa, så har du även kunnat mejla han som han sade på medlemsmötet och som han sa i Ernie Eagles intervju.
JimmyH: Inte faan skall du inbilla mig att Mandervill skulle ersätta Hedström ! Vilket skit snack. Han vart ju inte ens kontrakterad förren säsongen startad. Då hade det gått minst 2-3 månader sedan Hedström gjort klart med Ankorna.
Vi behöver inte springa till "pappa " och fråga hela tiden. Vår generation har nått ni unga saknar - Slutledningsförmåga och logik
JimmyH: Det spelar egentligen mindre roll, det var fortfarande helt galet att ta Hedström för givet.
Jo det är sant, det skulle vara väldigt intressant att höra hur de försvarar sitt agerande utifrån ekonomisk resursfördelning, fallet Hedström, nyförvärven osv. jag tycker dock vi är fler som förtjänar vettiga förklaringar istället för att dem ska pressas ut genom dold debatt. Nubben gav en del (mestadels mindre tillfredställande) svar i earnie eagles intervju, men det är fler som har en del förklaringar att göra... Herr T. Johansson tex.
RocknRolf2: Enligt Nubben så var det så angående Påhlsson i alla fall, det sa han till mig eller om det var på medlemsmötet. Minns inte men han bruklar inte ljuga.
Då kan man såklart säkert tycka att det var givet att Påhlsson skulle få kontrakt men så var det inte heller i och med lönetaket, han hade säkert kunnat hamna någon annanstans.
Debatten är nog i alla fall enklare att föra med klubbledningen, då de är dem som har svaren på varför man agerade på ett visst sätt trots allt. Vi kan bara gissa genom vad som har stått i tidningar.
JimmyH: Jag tror inte heller vi kommer mycket längre, men det var visst klart att det skulle bli nhl-spel i somras. Det snackades det om hela våren.
"Hade inte Samuel Påhlsson fått nytt kontrakt i Anaheim hade Jonte aldrig stuckit över. Det är fakta" Är det fakta? det har jag inte hört tidigare.
Vissa saker tål att ältas, som till exempel när man gör avgörande felbeslut som kan få rent katastrofala följder. Visst skulle jag kunna diskutera fram och tillbaka med klubbledningen, men jag föredrar offentlig debatt.
RocknRolf2: Hade inte Samuel Påhlsson fått nytt kontrakt i Anaheim hade Jonte aldrig stuckit över. Det är fakta. Det var mycket förvirring under förra sommaren, det var inte ens klart att det skulle bli NHL-spel.
Han visar ju i och med att han vill hem trots sin succé därborta att han inte är en spelare som gör det väntade alla gånger.
Men nu är vi där vi är och klubben tycks i alla fall göra sitt för att rädda oss ur detta. Adam Svoboda, Marko Jantunen och kanske Timo Pärssinen eller någon annan.
Vill du älta vad som hände i somras mer fram och tillbaka så tror jag att klubbledningen svarar på sakliga mail.
RocknRolf2: Jag tycker han var värd det men inte du. Eller jag tyckte det då i alla fall, med facit i hand är det lätt att tycka annat.
Närmare kommer vi nog inte varandra där. Man måste titta på lönesituationen. Nubben får en budget han måste följa.
Varken du eller jag känner till spelarlönerna vilket gör att vissa prioriteringar blir svåra att diskutera.
Möjligen kan man tycka i efterhand att budgeten skulle varit större från början och att vi skulle haft mer bredd på spets i truppen. Men är man inte insatt i ekonomin så äör det svårt att yttra sig där också. Men helt klart är att ska man snåla någonstans så bör det inte vara på spelartruppen, om det nu var så.
JimmyH: Det hela handlade om Anaheim skulle erbjuda Hedström tillräckligt med pengar, som var ca 500000 dollar, vilket Hedström själv sagt var acceptabelt. Det är inga pengar over there att snacka om, så jag anser att det var rätt självklart att de skulle ta chansen att fynda. Att sen förhandlingarna drog ut på tiden var väl inte så konstigt, så gör dem för att försöka pruta ner lönerna. Kolla Z t ex.
JimmyH: Sedan var det inte klart att han skulle tacka ja, men högst sannolikt med tanke på att han personligen uttryckt att han ville spela i NHL. Han kan väl inte vänta hur länge som helst?
JimmyH: Nej, han var inte värd chansningen att inte värva nån annan mer etablerad spelare. Dessutom köper jag inte Manderville som Hedströms ersättare. Snacka om olika spelartyper, Manderville har aldrig varit nån producerande spelare (osv).
RocknRolf2: Ja det är klart att han får chansen men det var inte klart att han skulle tacka ja. Han tackade ju nej året innan då han också spelat VM och Wikegård skrattade åt våran värvning för att han var säker att han skulle spela i NHL men då blev han kvar här ändå.
Det är klart han får chansen nästa säsong också, men troligtvis åker han hem.
Han är en forward av högsta klass och väl värd en chansing, med dessutom Kent Manderville som reserv utifall han skulle sticka så kändes det väl bra då.
JimmyH: Men Hedström sa ju själv tidigt att han ville spela i NHL, det var hans målsättning. Det har ju Nubben själv sagt också. Fortfarande oväntat att han stack? Oväntat att han fick chansen? Nej, nej, självklart inte!
Framgångsrik och billig vm-spelare, klart han får chansen!
Kapten Blod: Intressant, men jag tycker du frångår några viktiga punkter i min kritik. 1. "Här kan man till att börja med märka att du anser dig ha större kunskap än Nubben när det gäller nyförvärvens kapacitet." Jag bedömmer nyförvärven utifrån vad de presterat i sina tidigare respektive klubbar och jag antar att det är den huvudsakliga utgångspunkten även för en sportchef när han värvar spelare. Sedan spekuleras det naturligtvis i vilken utveckling det finns i olika spelare, men att förutsätta att att i princip alla spelare ska höja sig flera snäpp i sin nya klubb är naturligtvis helt orimligt. Med ett sånt synsätt så kan knappast spelare som Nielsen, Ström, Wennerberg, CJ-Johansson anklagas för att ha floppat i år. Nej, då ligger väl snarare floppen för denna misslyckade satsning i själva satsningens grundtanke. Jag håller inte alls med dig beträffande nyförvärvens betydelse för lagets framgång. Jag anser att nyförvärven hade väldigt stor, tja i princip avgörande betydelse för det här laget. Varför? Jo helt enkelt för att klubben helt enkelt tappat i princip alla tidigare producerande spelare. Du pratar om en nedåtgående spiral. Varför kom den överhuvudtaget? De gamla spelarna höll länge måttet bra (spelare som Manderville, Robban, Hallin osv), men när deras brister lyser igenom alltför så finns det liksom knappt nån kompensation att hämta hos de nya. Vem producerar där förutom Warg? Det känns paradoxalt att förklara att nyförvärven inte lyckats bättre pga denna spiral när det i själa verket antagligen är just nyförvärven som har en stor del i den nedåtgående trenden.
2. Ja, jag understryker gärna att jag ville se, eller krävde ett- ett par tyngre namn än Lakkonnen som topp och typ Warg som tvåa. Du pratar så fint om klubbens värvningsideal osv (som det för övrigt finns flera framgångsrika undantag på - t ex. Hedström), men om inte klubben nån endaste gång, oavsett omständigheterna (vi tappade ju tamefan all spets!) kan göra undantag och verkligen satsa hårt (allt!) på att få hit spelfördelare, en bra målvakt osv så är det allvarligt fel! Man måste se situationen i sin helhet (som sagt). Dessutom har man ju nu under paniken under höst/vinter visat att man visst har ekonomiskt kapital att värva tungt (hur i helvete skulle vi få hit Svoboda eller ens spekulera i spelare som Pärssinen eller Januten annars?) om det verkligen behövs. Om man verkligen hade spänt sina ekonomiska muskler på samma sätt i våras, tror du verkligen själv att vi inte hade fått hit nåt endaste tyngre än Lakkonen som spets?
I fallet Hedström så förstår jag inte riktigt vad du menar. " jag anser att det var rätt av Nubben att inte släppa en sådan kille" ? Nubben låste väl aldrig Hedström på något endaste vis, nej, Nubben gav honom kontraktsförslag och Hedström kom muntligt överrens med Timrå. Ja, allt väl så länge. Felet och det stora misstaget var att man mer eller mindre kallt räknade med att Hedström verkligen skulle bli kvar och utgöra en av de viktiga nyckelspelar-rollerna i Timrå. Denna teori bekräftar du ju också själv när du skriver att man tog Hedström för givet vilket gjorde att man inte hade råd med andra dyra spelare - "Med Hedström på lönelistan fanns inget direkt utrymme att värva". Om nu så verkligen var fallet, så understryker det ju verkligen vilket luftslottsbygge och ett rejält självmål hanteringen av fallet Hedström var för hela Timrås värvningssituation även om jag själv anser att man hade haft råd med minst nåt till bättre namn oavsetts Hedström vara eller icke-vara. Här på hockeysnack gror trist nog föreställningen om att det var oväntat eller otur (!) att Hedström verkligen stack, vilket faktiskt är patetiskt och rätt märkligt. Det har jag aldrig hört av nån hockeyintresserad nån annanstans, inte ens av hockeyjournalisterna som så ofta har fel i övrigt.
Så det var alltså inte fel av Nubben/styrelsen att gambla så mycket som man faktiskt gjorde? Inget fel i att man gamblade så mycket och snålade spåass att man misslyckades ställa ett slagkraftigt och komplett lag på benen och därmed riskerar hela klubbens framtid??
Helg Ernest: Nubben var klar tidigast av alla med truppen. Manderville fick inte plats i den lönebudget Thomas Johansson givit honom. När sedan Jonte stack så var Manderville reserven som tog över efter honom.
Spetsen i laget från början var Hedström-Laakkonen-Nordgren, det är inga dåliga spelare. Samtliga försvann. Att säga att man borde fatta att Hedström skulle sticka är också fel, det ser man nu då han vill hem igen. Det var faktiskt mycket nära att han stannade i höstas. Familjen ville aldrig åka och höll på att hålla kvar honom.
Kapten Blod: Det är väldigt få, om ens någon spelare som ligger under sin normala kapacitet i denna truppen, problemet är att ingen forward ligger över sin kapacitet. Det tror jag säkert att 3-4 stycken hade gjort med spelare som Nordgren, Hedström och en Laakkonen så som han är/var i Finland i laget.
WarhawK: Mej veteligen var det väll bara Norgren dom plockade ? Hade vi haft ett lag, typ som vi hade innan NHL strejken, då hade det inte gjort så mycket att tappa Norgren. Möjligt att dom kanske plockat någon fler, men laget har ju inte varit fyllt av fd. reserver och allsvensa spelare
Helg Ernest: Vad hade det hjälpt er med spikad trupp i april/maj när NHL fick plocka kontrakterade spelare ända till slutet av augusti ju inför denna säsongen .. då hade ni iaf kunnat förlora hälfen av er klara trupp så är det tillbaka på ruta 1
Helg Ernest: Hade jag varit Nubben hade nog inte jag heller kontrakterat Manderville efter dennes fjolår. Han är dyr, var skadad mycket och stod inte alls att känna igen då han väl spelade. Huserade väl mest i 3e-4e formationerna. Inte konstigt att man låter honom ligga i ett eventuellt fack.
Kapten Blod: Om man inte bortser från att han startade värva för sent. Truppen skulle ha varit spikad April-Maj senast. Han tänkte inte ens kontraktera Mandervill utan fick plocka in honom som en nödlösning.
Men man lär av sina misstag. Vad jag hört är visst 3 man klar redan för nästa säsong.
RR2: Jag anser att du har fel på några viktiga punkter.
1. Kritiken mot Nubben avseende värvningarna: Här kan man till att börja med märka att du anser dig ha större kunskap än Nubben när det gäller nyförvärvens kapacitet. Tillåt mig tvivla. Du hittar förklaringen till årets dåliga resultat dels i de värvningar som faktiskt gjordes (samt även brist på de ”rätta” nyförvärven). Detta är ett mycket förenklat sätt att se det på. När ett lag av ngn anledning börjar få resultat emot sig är det lätt att allt hamnar i en nedåtgående spiral. Alla blir sämre än vad de egentligen är - detta gäller givetvis också nyförvärven. Det är dessutom troligt att nyförvärven drabbas av den nedåtgående spiralen än värre. Detta eftersom de inte har ngn grundmurad kännedom om lagets spel och linjer innan det skiter sig och när allting skiter sig saknas linjerna helt. Jag är missnöjd med värvningen av Calle Johansson och i viss mån Peter Ström. Calle även fast han är suverän på blå i power-play och dessutom har producerat en hel del. Han är dock för seg i zon och ganska dålig på att markera. Detta är alltför klart för att det skulle kunna vara en frukt av dåligt självförtroende - Nubben borde ha vetat om detta. Han håller för låg nivå helt enkelt. Peter Ström därför att han inte håller en jämn nivå. Vissa matcher är han bra, slår klockrena pass och spelar tight för att i andra helt tappa konceptet. Det känns som om han har tappat stinget och detta är ngt som Nubben eventuellt hade kunnat förutspå. Övriga spelare tycker jag är bra värvningar om än de knäckts av den nedåtgående spiralen - ta bara Frans Nielsen som i ngn av de första omgångarna gjorde ett konstmål och var kung för att nu spela helt värdelöst.
2. Kritiken mot Nubben avseende värvningarna som uteblev Du skriver fint om roller som skall fördelas och så vidare. det skulle vara intressant attt se vilka roller som du menar. När du får tillfälle att kommentera detta anger du - bättre målvakt och en målskytt och en förste center. Det känns relativt tydligt att du vill ha namn. Timrå fungerar inte så. Med några få undantag har Timrå gjort till en hedervärd tradition att värva spelare med stukade självförtroenden, spirande talanger och missförstådda genier. Av dessa har man gjort landslagsspelare och NHL-spelare. När det gäller flykten av NHL-spelare, vilket jag anser höra till denna rubrik eftersom grunden till att vi inte värvade vissa spelare delvis är att vi blev tagna på sängen. När det gäller NHL var det inte ens klart om det skulle bli ngt spel förrän i slutet av säsongen. Nubben lär ändå ha kalkylerat med att vissa skulle försvinna - förutom proffsen. Dessa vissa var Hedström och Hagos. Nubben satte dock nog ett stort frågetecken för Hagos, vilket också visade sig vara riktigt. Hagos skulle ha varit kvar minst en säsong - jäkla agenter. När det gäller Hedström så var det ganska nära att han skulle stanna. Hans familj ville det som det verkar. Hedström hade varit kung i årets elitserie och jag anser att det var rätt av Nubben att inte släppa en sådan kille. När man släpper spelare - behandlar de som förlorade - då är de körda (se bara exemplet Lars Jonsson). Med Hedström på lönelistan fanns inget direkt utrymme att värva - dessutom var det en sjuk marknad där NHL plockade mer än vad de kunde svälja - detta hade man nog inte heller räknat med eftersom det i det nya NHL-avtalet fanns regler om straff för de lag som plockade spelare utan att låta de spela. Slutligen stack Gunno, vilket var en jävla skräll.
--------------------
Summa summarum anser jag inte att Nubben gjort ngt fel - han gamblade och det gick åt fanders. Med Hedström i laget hade nog läget varit ett annat. Ett par misslyckade nyförvärv är väl inget att oja sig över.
Kapten Blod: ungefär så ja, men inte riktigt. jag menar inte att man hade räknat med att nyförvärven skulle prestera som de gör (i så fall hade ju Nubben aldrig värvat dem får vi hoppas). Nej, jag menar att nyförvärven presterar på samma nivå som de gjort en längre tid i sina respektive klubbar tidigare. Alltså har dem egentligen inte floppat. Floppen är istället att man snålade och räknade med att alla nyförvärv skulle prestera så oerhört mycket bättre i Timrå än tidigare. Knappt ett etablerat namn (Laakkonen?!) trots att man tappat i princip alla producerande nyckelspelare (nu blev det upprepning igen, men bara så att du inte misstolkar mig).
Dessutom anser jag att den befintliga truppen var beroende av vissa särskilda spelartyper för att hitta sina normala roller, spelartyper som man misslyckades tillföra laget under försäsongen.
RR2: Överbelastad på arbetet. Jag filar på mitt svar till imorgon! Jag uppfattar dock din inställning enligt följande.
Dumenar att de prestationer som nyförvärven isolerat utför idag är vad man hade att räkna med… Misslyckandet ligger i Nubbens oförmåga att inse detta och att vidare inse att de enskilda nyförvärven inte skulle klara de uppgifter som de roller som fanns att fördela innehöll. Du riktar också kritik mot Nubben för hans hantering av lagbygget inför frågan om vissa spelare skulle försvinna till NHL. Slutligen anser du att kritik inte är lika berättigad avseende de som inte är nyförvärv eftersom du redan vet att de kan, d.v.s. de ligger under sin nivå.
RocknRolf2: Jag brukar hacka på dina inlägg ner det bara blir kopior på varandra men nu vill jag tacka för ditt inlägg Igår kl. 16:51. Välbalanserat. Hoppas du kan fortsätta att skriva inlägg på en sådan nivå.
Nu får vi alla kämpa med näbbar och klor...... och labbar och fötter och fotknölar och spadar och kättingar och slipmaskiner och skruvdragare och cirkelsågar och skohorn och penvässare och fan och hans moster och alla, till stånds, möjliga medel för att parkera på rätt sida om strecket.
Paddan: Nej, jag hade ungefär lika stora förhoppningar på Oksa och Svoboda - eftersom de båda är värvade för att bli förstemålvakt. Lite lägre förhoppningar på Asplund således.
RocknRolf2: Kämpar gör man väl, men då det inter ser ut som många tror på vad de gör så faller det hela ganska platt. Ser oinspirerat och segt ut på många håll. Sällan man är etta i närkamper osv, förutom då i 3e perioderna då det redan är kört...
Frella: sedan tycker jag inte det är i kämpatakterna det brister - vissa byten i vissa matcher kanske, men knappast i längden. Nej där är det det lagets kollektiva kunnande som avgör
Frella: okej, ja då har vi har olika uppfattningar om Robbans prestationer. Refererade bara till ST för att visa att jag inte direkt är ensam där. Förutom Bergius är El Maco är en etablerad skribent som håller med mig i den frågan (2005-11-24 02:41): "Carlsson och Hallin har gjort allt man kan begära och mer därtill".
RocknRolf2: Men även om laget är felkomponerat så måste ju de gamla spelarna fortfarande ha kvar så pass mycket heder i korppen att man ger allt i varje byte? Det gör man inte nu.
Och vad gäller Robbans betyg i ST så väljer jag att se med egna ögon, och i dem är Robban en besvikelse. Det här året och förra.
Vet inte om vi kommer så mycket längre i den här diskussionen nu, men... Vi har de spelare vi har i år. Eventuella förändringar i nästa transferfönster kommer i viljet fallk att vara marginella - dvs en eller två spelare.
Jag har väntat och väntat på förstärkningar i målskyttet, men gett upp nu. I stället hoppas jag på Kentas förmåga att göra ett sammansvetsat lag av detta numera utdömda kadaver, bespottat och nederlagstippat etc etc. Det är möjligen vad som kan rädda det som räddas kan.
I övrigt har ju Oksa en mycket bra analys i dagens Dagblad: "– Jag tyckte inte att det var mellan stolparna vi hade de största problemen. Men det är inte jag som tar de besluten, säger Oksa, som tycker att laget skulle behövt en förstärkning på forwardssidan istället. – Det är tufft för målvakterna när man gör så pass få mål som vi har gjort. Gör man bara två-tre mål per match så blir ett misstag av målvakten ofta ödesdigert, säger Oksa, som dock vägrar deppa alltför mycket."
Har inte orkat räkna efter, men visst är det ju så att om motståndarna gör två mål så är våra chanser till 3 poäng nästan borta, med dagens målsnitt. Tidigare år hade detta kunnat sluta 4-1, 5-2 4-3 eller vad fan som helst, men nu vet man att det i stort sett är kört om motståndarna gör fler än ett mål. Det sätter ju utan tvivel försvaret, med målvakten i spetsen, i en närmast omänsklig situation. Nolltolerans...
Näe... Ge oss nu två målgörare och en Kenta som får laget att knyta sig samman så spelar vi i ES nästa år med!
RocknRolf2: Håller med dig helt ang. Robban. Utan att utgå ifrån hans betyg i tidningen anser jag att han tillsammans med Manderville var den viktigaste spelaren under de första 20 omgångarna.
Frella: ditt 16.32. Jo, de gamla spelarna är bättre än såhär, i ett lag som är någorlunda rätt komponerat. Varför skälla på nyförvärven? jo för att deras spelartyper inte tillför ett skvatt. Såna hade vi ju redan.
Frella: som sagt, jag tyckte Robban var helt okej under första ca 20 omgångarna. Det är jag knappast ensam om heller, räkna ut hans snittbetyg i st t ex.
Poffa: De gamla spelarna är och har varit typiska lagkuggar, hårt jobbande spelare som har fyllt sin roll i laget. De har gjort en del poäng och gör faktiskt inte särskilt mycket mindre poäng i dagsläget än förut. De är varken spelarfördelare eller målskyttar, så ja, de behöver spelare med spetskompetens i sin omgivning. Så är det de gamla spelarna eller lagbygget (nyförvärven) som är felet? Hade laget presterat bättre om nyförvärven hade uppfyllt några av de kvalitéer som de gamla spelarna hade runt omkring sig hade förut? tveklöst.
Ta bort Svartvadet, Salomonsson, Horava, Krizan, Pavlikovsky från Modo och ersätt dessa med klart sämre spelare. Tror du Modos övriga spelare skulle bli bättre/sämre?
Jag menar inte att Timrå skulle ersätta allt man tappat, men i alla fall prestera nån, ett par tyngre värvningar. Punkt.
RocknRolf2: Tveksamma form nu? Robban har varit underkänd och inte stått att känna igen större delen av säsongen, bättring senast i intensitet. Starkt att trots det ha gjort 8 mål, det ska han ha beröm för.
Crippe har väl i nuläget en matchtemperatur på -30, och det verkar gå stadigt neråt.
Wennerberg har varit underkänd en längre tid, men har på slutet visat en uppåtgående form.
Sloan ligger även han på minus i matchform, men har iaf sett något piggare ut på slutet.
Hmm, funkar det även åt andra hållet? Om de gamla spelarna varit bättre hade nykomlingarna presterat bättre då? Eller är det så att de gamla spelarna är så dåliga att det krävs storspelare runt dem för att de ska vara bra?
Frella: ok, själv tycker jag Robban och Chrippe trots deras tveksamma form nu är klart bättre än Wennerberg/Sloan. Tycker Robban dessutom var riktigt bra första 20-25 matcherna den här säsongen. Wennerberg har konstant varit kass.
RocknRolf2: Alltså är de gamla spelarna inte bättre än såhär egentligen? De måste alltså ha en Gunno, Krykov eller Zäta bredvid sig för att fungera? Då skeppar jag nog hellre de gamla spelarna...
För det andra så ser jag hellre att Nubbens m fl. svar är offentliga. Dvs inte nåt som riktas särskilt just till mig. Ev. kan jag maila och redovisa svaren här.