"...Märket skall finnas på alla interna handlingar så långt det är möjligt. Det skall finnas på protokoll, kallelser, inbjudningar, anställningsavtal, spelarkontrakt, hemsidan och på vårt brevpapper..."
"...Det skall vara fint och unikt att få vårt klassiska klubbmärke därför skall också ett standar och diplom att tas fram för speciella uppvaktningar samt ett fåtal exklusiva profilprodukter..."
Jag förstår inte riktigt detta, varör förse alla dokument med klubbmärket men sedan hålla en restriktiv policy vad avser klubbmärkets nyttjande som profilprodukt. Jag antar att tiden får utvisa det hela.
Frella: Tja, en retro tröja med klassiskt snitt och tallar på, fynd för 5000 spänn styck eller nått, skulle jag kallas "julgran" även om jag hade en sån? ;-)
Ett stort steg framåt. Hoppas bara att det innebär att man så småningom kan köpa sig en tallprydd tröja / halsduk dessutom. Gissar att diverse ekonomiska avvägningar (många örnprodukter i lager) spelar in. Men det vore en dålig affär att inte tillåta några produkter med klassisk logga.
Johan: Oj, här var det snabba ryck, må jag säga. Man hade väl nästan gett upp tanken på att få se TIK-tröjan prydd med tallarna igen. Oj vad klubben kommer att få sälja tröjor inför nästa säsong! Själv är ett köp utlovat redan nu!
Dream Team: Så enkelt, så snyggt, så underbart. Fansen har fått en delseger. Efter 7 års diskussion i denna gästbok så har det äntligen hänt något. YIPPIE!! Hoppas nu inte bara detta är en dimridå och att man likväl inte kommer att kunna köpa nått souvenitshopen till hösten. Det får tiden utvisa!
wesse: Man väljer mao att gå framåt, och bakåt. Resultatet blir att man står stilla. Klokt inlägg PerHApps! Vi ska vara störst bäst och vackrast även utanför rinken.
El Maco: Hur påverkar detta motionen? Jag är lätt konspiratorisk av mig och ser med ens hur detta mycket väl skulle kunna vara en dimridå för att röja motionen ur vägen.
Genom den nu valda vägen syns tallarna internt, men för den stora massan blir vi även fortsättningsvis förknippade med rödkråkan.
Tillägg: Vidare tror den konspiratoriska delen av mig inte heller att exlusiva profilprodukter inkluderar retrotröjor. Jag ser snarare framför mig kristallprydnader för prydnadsändamåk.
TIKbiff: Problemet är väl att alla klubbar nästan har lyft ut produktskapandet till NEH och då brukar det bli lite tunt bland sk "övriga produkter" som Glas mm
Bytet av klubbmärket är ett litet - men ack så viktigt och estetiskt tilldragande - första steg. Vackert så. Känns dock lite märkligt när man sedan envisas med att framhäva örnjävelns betydelse som 'varumärke'. Jag må vara egoistisk, men nog bryr jag mig mer om örnens närvaro på timråsouvenirer än på anställningskontrakten...
Så, nja. Detta känns onekligen som en desperat eftergift inför årsmötet. Men nog tarvas det mer innan vi tallefjantar låter oss nöjas?
JAA!!! Äntligen tänkte dom till lite grann i styrelsen i Timrå IK. Detta var skit bra. Och nu kommer souvenirer börja säljas som bara den. OJO vilket bra beslut.
Bragd-Birger: Jasså så det kommer inte säljas på souvenirerna. VA??? Hann inte läsa igenom allt i nyheten vart så glad men nej nej. Men det är ju iallafall en bra början...
Tjalle: Motionen finns att läsa i sin helhet i mitt filarkiv. Följande yrkar jag
· Att årsmötet beslutar att Timrå IK ska använda det klassiska Klubbmärket med två tallar och namnet Timrå IK såsom det presenteras på omslaget till boken ”Timrå IK – En klassiker” · Att Klubbmärket ska profileras på brevpapper, i matchannononser, i mediakontakter, på Internet, av Hockeyligan och Svenska Ishockeyförbundet, målas på isen samt i övrigt nyttjas i officiella sammanhang.
· Att Klubbmärket placeras på matchstället där det idag är en röd örn eller på annan plats där klubbledningen finner det lämpligt
El Maco: Finns det inte risk att klubbledningen "misstolkar" den sista att-satsen? Om de tex hävdar att det inte finns någon lämplig plats över huvudtaget. Det är ju inte bindande om man tolkar det hårt.
Tjalle: Underbart med tallarna!! Nu kan man ju bara hoppas att försäljningen av sovenirerna tar fart igen!! det här måste vi stödja genom att handla lite tröjor!
miiike66: Har just sett uppdrag granskning om spelare som tackar nej till Tre Kronor, speciellt kollade dom Marcus Näslund... han verkar inte riktigt vilja ge tillbaks nåt till landet som med sin höga skatt gav ungar som han rätten till idrott i unga år. Tacksamhet= nix!
orion: Har du glömt att han är Religös ? Mer vill ha mer och faan vill ha fler. Han borde lyssna på Kvinna böske. Du kan ingenting ta med dig dit du går.
Okej, nu har vi fått svar på vad som menas med att använda "Timrå Red Eagles" om "Varumärke". Se länk till kort intervju med Janne S i Sundsvalls Tidning.
"— Det ena utesluter inte det andra. Artistnamnet Timrå Red Eagles blir kvar och det använder vi oss av när vi marknadsför laget, på deras matchställ och i annonser till exempel. Klubbmärket med tallarna kommer vi i stället att använda i officiella sammanhang, säger Timrås ordförande Jan Söderström."
Jag frågar mig vad som är ett mer officiellt sammanhang än när laget spelar? När tidningarna och teve rapporterar och när bortåt femtusen åskådare betalat inträde? Ärligt talat. Vad som står på brevpapperet är ointressant i sammanhanget. Det är laget som ska profileras och på rätt sätt.
Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker att det här bara verkar bli en halvmesyr. Det återuppväckta och nyrenoverade klubbmärket är klockrent, jag tar av mig min tänkta hatt. Jättesnyggt och stilrent. Så gör då inte misstaget att förvandla alltihop till en tom gest. Gå hela vägen nu en gång för alla och sluta örna runt. Väldigt få tycker att det det är särskilt kul med fågeln. Den är dessutom väldigt ful i jämförelse med den nygamla skapelsen.
Laget heter TIMRÅ IK och ingenting annat. Det är namnet vi alla bekänner oss till i vår ishockeymässiga trosbekännelse. Och det är ett så kallat varumärke. Ett varumärke med så otroligt mycket mer potential för framtiden och styrka redan idag i sitt misshandlade skick än vad man någonsin kan åstadkomma med "Timrå Red Eagles"
El Maco: Håller med. Omvärldsanalysen som ligger till grund för beslutet måste vara ytterst bristfällig, till och med nästintill omdömeslös.
Halvmesyr är ordet.
Tror man att framgången de senaste åren sitter i örnen? Timrå IK blir varken bättre eller sämre med tallar eller örnar, men, jag är säker på att när tidens tand gnagt en stund så inser till och med de mest örnvänliga att namnet Timrå red eagles är passé. Ett minne av en konstig epok. Timrå IK har en stolt historia och väcker ett sug efter hockey i regionen, ja över spridda delar av vårt land. Det varumärke som är värt namnet är Timrå IK och den hockey man företräder. Att i det sammanhanget visa upp en örn istället för det stilrena, historiska klubbmärket är för mig en stor gåta.
dr dängroth: Av det man själv hört så anser vissa personer i Timrå IK att utan örnen skulle Timrå IK inte vara där de är idag. Att örnen är en stor del i Timrås framgång.
Skulle vara intressant att i siffror se vad örnen ger för inkomster. Ser man det rent souvenirmässigt så är det inte konstigt att man ökat försäljningen sedan 95 typ. Jag är övertygad om att man med tallarna/eller bara Timrå IK skulle ha betydligt högre souvenirförsäljningssiffror än med denna sjukt fula fågel.
Kanske sitter det dagisbarn som sponsoransvariga på företagen runt om i landet och vägrar något annat än örnen? Som sagt så skulle det vara intressant att se exakt vad örnen ger för inkomst.
Det kan väl tänkas att örnskrället går hem hos personer som inte är hardcore-supportrar. Därav kanske det är önskvärt att ha kvar den. Den är ju "tuffare" än tallarna, så det kanske lockar någon..? Nått positivt finns ju uppenbarligen med örnen eftersom den envist klänger sig kvar.
Personligen hoppas jag att ledningen redan fått upp ögonen för det som diskuteras här. Att tallarna får en mjukstart samt att örnen försvinner i takt med att prylarna försvinner från shoppen.
Hoppas bara att det inte stannar vid detta, då är ju tallarnas ingång förgäves.
Hoppas verkligen man skrotat samarbetet med NEH också, sällan har sånna fula souvenirer skådats som de dem tagit fram. Om inte annat kanske vi kan få se ett bar brinnande tallar och annat häftigt?
Men varför har målgruppen "kids" inte strejkat i de andra elitserieklubbarnas publikum där man återgått till sitt originalmärke? Jo, förmodligen eftersom det inte handlar uteslutande om ett klubbmärke,, ungarna vill se sin favoritlirare i 3-4 minuter, sen springa runt i korridorerna. Shit, dom måste ha högsta prioritet. Blah.
Precis allt annat som Timrå IK gör bryter totalt mot märkesfrågan. Man är seriens mest nytänkande när det gäller värvningar, arenan är nästintill 5-stjärnig. Men då det kommer till klubbmärket så ska man helt plötsligt börja skämma ut sig och agera helt oförståeligt.
Dags för att få se mer supportrar i styrelsen och inte enbart gamla hockeyfarsor? Känns lite som så.
Bergius: På nåt vis känns det inte så då alla som har NEH som leverantör har samma sortiment och allt ser likadant ut men med annat lagnamn i stort sett. Men oavsett så borde den som ritar Timrå IK souvenirer gå på designkurs, och kanske känna av lite vad folk vill ha.
Isbjörnen2: Måste ta Erixon i försvar nu känner jag. Han spelade halva säsongen ifjol med ett ben brutet i foten som mörkades. Han tvingades att spela ändå då vi inte hade några andra backar att tillgå eftersom skadesituationen var ren ... | #Läs mer ·