Percy bygger ju en jättearena i Malmö med affärer,restauranger etc. så Birsta kanske inte är så dumt ändå... Hur ska alla dessa arenor i landet bekostas? Är det skrytbyggen eller frågar publiken efter dem? Kanske blir laget bättre om hallen är bättre. hmmm.
SKB, eller vad de heter Svensk kärnbränslehantering, kanske välkomnar kommunalrådet Jennehags vilja att ta emot radioaktivt kärnbränsle för slutförvar i Timrå. Kanske blir det en arena då? Bequrel Arena -med självlysande specialeffekter.
För övrigt undrar jag vilken TIK-supportertrojka som välkomnar Salmi och Patrik Westling i Halmstad Hammers likt TIK Bergslagen så föredömligt gjorde i Arboga. "Kult"laget Hammers hade hela 400 själar på sin första isträning. Och de anses ju som heta..Skellefteå AIK leder den ligan ur publik frekvens och Timrås 1700 själar måste anses som ett mycket gott första försök i detta att anordna nya händelser utanför rinken.
Till och med amerikanerna diskuterar denna alienation av sporten.. Alienation=främlingsskap, kontaktlöshet, frånvaro, utestängdhet. Läs bl.a under "the malling of the NHL" i bifogad länk. Där finns även ett diskussionsforum tillhörande de angivna böckerna. Flera analyser till varför utvecklingen gått i sådan riktning ges också. Ska vi göra det helt fullt ut så ska vi förståss bygga ihop en ny arena med Birsta köpcentrum.
Det är även Hallarnas fel att snorren inte är som den var,,,ååå,,Den gammla ärliga Hockeysnorren, tillagad på ett äckta primuskök, i 25 graders kyla, av en gumma i hätta och skoteroverall, och lovikavantar så halva vanten satt kvar på korven då man fick den,,,,,,
Inte som dagens Hall kostruerade elektronisktempereade snorrar,,,Lovika dunet hade en viss fördel med,,,eleminerade risken att ketchupen trillade av så man kunde vräka på mer så man vart ricktig inklinad
Hagge23 : När det gäller NHL har Du fel. Nu ska jag villigt erkänna att jag inte är någon expert på NHL-klubbarnas finanser , men uppenbarligen behöver inte alla föreningar sponsorer som namnger arenorna. Detroits "Joe Louis Arena" exempelvis är en ren och skär hyllning till stadens store son ( idrottskultur i USA på min ära). Dessutom förekommer det som bekant ingen reklam på dräkterna så det är väl TV-intäkter och diverese annat som inbringar slantarna. Dessutom ägs ju de flesta föreningarna av miljardärer. Detroits ägare har exempelvis en jättelik Pizzarestaurangkedja.
När det gäller LLA så väntar jag bara på den första journalist som kommer att säga att det "kokar i Löfbergs Lila Arena"
Jag har sett att ni funderar på en ny hall. Hoppas ni har vait inne på den iofs kassa FBK sidan (www.farjestadsbk.se) och tittat vad som är klart här nere om en månad! Den är helt grym! Jag var inne i den förra veckan och den är stor men ändå väldigt tight. Hoppas ni kan få nått lika bra. den har en massa loger och resauranger och så vilket många av er inte verkar gilla men faktum är att det är så en klubb kan dra in pengar. annars blir det ju dyrare biljetter för oss vanliga och det är det väl ingen som vill. Löfbergs Lila Arena har ca 8500 platser och är HELT ägd av FBK vilket gör att alla pengar går till föreningen. Löfbergs betalar 1,5 miljoner per år i 20 år framöver för att få kalla arenan LLA. man kan tycka vad man vill om det men det betalar ju en toppspelare varje år bara för namnet, inte illa tycker jag. Om man ser hur det fungerar i USA har ju alla arenor företags namn. Eriksson betalade hundratals miljoner för att döpa en arena nere i carolina tror jag det var. bara ETT exempel. Hoppas att nden nya säsongen blir kul och att det går bra för er. givetvis hoppas jag att mitt eget FBK tar hem guldet så att vi får tyst på Djurgårdarna:) Hoppas att ni kommer ner hit när TIK är på besök så att ni får se vårt hockeypalats! hagge23
Att låta sig sponsras av LADA tycker jag låter som ett utmärkt förslag, på så sätt stoppar man ju amerikaniseringen oxo. Och Ryssland är ju en gammal fin hockeynation. (Örebro kallade ju sin arena för Toyota-hallen innan man konkade, ingen bra hockeykultur i japan tydligen...)
För att förstärka Dr Octagons lysande inlägg. Vi prövar med en metafor : Vad föredrar ni för glass ? Alternativ 1 : En våffla med kulor kanske ? Eller varför inte en mjukglass... och ok lite strössel till ( nymodighet sedan 15 år tillbaka) men inte för mycket. Alternativ 2 : En chockladdoppad våffla med sockerindränkta kulor med strössel, chockladsås, grädde, sylt och toppat med en grön gelégroda. Var tog glassen vägen ?
Liz, F m fl: Det är många som fullständigt missuppfattar debatten. Det gäller att följa med i utvecklingen och samtidigt ha lite bättre urskiljning vad gäller marknadskrafternas påverkan. Jag menar inte att Timrå IK ska återgå till "månskensrink". Istället avser jag att initiera en debatt i frågan hur vi ska motverka att hockeyn försvinner utom den vanlige medborgarens räckhåll.
Vad gäller Strimmorna…. För tusende gången!! Det handlar inte om att jag störs av dem. Jag anser dock att det är synd att man även inom idrotten är så förlegade vad gäller könsrollerna. I övrigt vill jag inte kommentera det faktum att stora delar av den hockeyointresserade medelålderspubliken väcks till liv när det dyker upp lättklädda tonåringar.
Timrå Hockey Center. Det är ett bra amerikansk påverkat namn för er arena. Örnarna måste ändå få vara kvar. Eller annars kan ju en timmerbil vara ett bra logo. Vi har ju Scania chassit som ingång för spelarna.
För det första så är det ju ingen som tvinger en att kolla på reklamen i pausen. När man står i kön för att köpa en varm korv så kan man ju kolla in publiken eller prata med andra suppotrar om matchens gång... eller hur?
För det andra så har aldrig sittplatsen varit så aktiv som när strimmorna kom till ladan. Hade aldrig i mitt liv sett en enda på sittplats klappat händerna. De satt där och klagade på allt som Timrå gjorde även om det ledde eller låg under. Strimmorna gör ett bra jobb. Gillar man de inte så behöver man ju inte titta på dem då! Så svårt är det väl inte om man inte vill se. De stör ju inte och står heller inte i vägen för nån.
Och ang. sponsorerna så hade vi inte haft hälften av de spelare vi har idag och troligen hade vi spelat inne i lilla strimmahallen... Utlänska spelare kunde vi glömma och att vara "storebror" till Sundsvall hockey skulle bli lillebror" istället. Hade vi tur kanske vi skulle få spela derbyn med Njurunda. Hur skoj låter det på en skala på 1-10?
Jag rekommenderar att man snabbt tar kontakt med en viss bilproducent för sponsring av den nya arenan. Då får jag äntligen alla att kalla "arenan" för LADA ! Hockekonservatismen regerar !
För övrigt måste denna tråd vara nytt rekord i Gästboken. Jag vet inte hur många "Finansiärerna " det har skrivits på raken.
Eller Y-Arena. Tänk hur det uttalas på engelska. 3500 ståplats och 3500 sittplats låter bra. Hur många stå går det på en sittplats? F: Du måste ha missförstått mig. Sponsorer är väl bra. Jag talade om hur gemenskapen är större på ståplats, inte om att totalt skrota sittplats. Det är inte antingen eller. Jag försöker bromsa trenden som bara ser kortsiktiga nyttovinster med att b a r a ha sittplats. Den utvecklingen vill inte jag veta av. Man riskerar att förlora själen, det genuina. Varumärket. Folk på ståplats konsumerar dessutom mycket souvenirer. Reser land och rike kring för att stötta sitt lag. Spelarna uppskattar det- det har jag hört flera gånger. Det har gett energi och det där lilla extra. Ståplats bidrar till snacket igång om det heta Timrå IK. Debatterar på nätet. Varumärket you know. Alla är välkomna till isstadion. Hur ska omsättningen öka utan att förlora det genuina? Gammal kultur i mix med det nya.
Då det gäller namn på Arena har jag det perfeckta, med koppling till nuvarande Strimma hallen, så skulle "Z" Arena vara perfeckt inget företagsnamn eller annat sjukt
Den ultimata finansiören är ändå företaget Strimma. Strimmahallen skulle väl vara passande för den nya storarenan. Med garanterat lokal prägel och med de rätat färgerna. Fast en hall med samma namn har vi redan .. hmmm.
Lofwa: Det kan på vissa sätt vara bra med finansiärer som påverkar klubbarna. Jag kan tänka mig att Timrå just nu letar finansiär för upprustningen av Isstadion. Timrå isstadion kommer förmodligen att få ett företagsnamn i framtiden. Allt för att uppnå målet med 3500 sittplatser och 3500 ståplatser som ordföranden pratat om. Det ser jag inga nackdelar med. Men börjar finansiärena röra klubbfärger och logotyper då har det gått för långt. Se MoDo som skräckexempel. Vi får hoppas att Timrå står på sig och inte säljer sin själ till marknaden.
Dängroth mf: Hur kan ni vara så dumma att ni tror att hockeyn i Timrå skulle överleva utan diverse kringarrangemang. Ta tex sittplatserna.såg att nån tyckte att ståplats var gemenskap. Hur mycket pengar tror du att man får in på det då ? Får man inte in pengar så blir det kanske gemenskap i nån lägre serie. Man måste se till att det finns lite kringaktiviteter så inkomsterna ökar. Tror att det är många som går på hockey i andra ärenden, (företag mm). Därför är det ju viktigt att det finns alternativ till de som inte följer matchen till 100 % och kanske är lite mindre intresserade. Det är ju trots allt där pengarna finns...
Sen tycker jag personligen att retar man sig på strimmor mm behöver man ju inte kolla på dom. Har aldrig haft nåra problem att följa med i nån match själv och har därför svårt att förstå hur det kan vara så svårt..
Kanske är jag mer realistisk romantiker än en romantisk realist. Vi måste ju utveckla det hela..vi måste komma med nåt nytt som drar till sig folket.(1700 på första isträningen visar ju att folk inte är intresserade). Vi har ståplats, vi har sittplats...vi måste skaffa liggplats! Där man liksom de gamla romarna kan ligga ned och iaktta matchen och samtidigt bli serverade mat av lättklädda flickor..Vi anammar romarkulturen istället och kan ha lite gladiatorstil över det hela...vilken bra ide. Då har vi hittat en egen nisch.
I det här fallet tycker jag att finansiärerna inte ska bry sig... Nog skulle väl Timrå PineTrees (tallar) låta lika bra...
Och dessutom skulle Timra få behålla sina tallar på sina tröjor... När det gäller matchtröjor så tycker jag att vissa klubbar byter tröjor till varje säsong just för att tjäna pengar på oss supportrar..
Mitt lag Leksand hade redan stjärnorna på tröjan så för oss var det enklare...
Jag är för finasiärer men dom ska hålla sig i bakgrunden och inte påverka klubbarna som dom tydligen gör i dag i vissa klubbar....
Väl talat Octagon och FH. Jag värnar om det som är genuint, dvs den svenska ståplatskulturen. Jag menar icke att klanka ned på enskilda individer i sin hyllning till TIK ej heller att allt amerikanskt är av ondo. Jag gillar mycket av den amerikanska kulturen. Med genuint menar jag att publiken själva deltar i evenemanget. Har man inget själv så kopierar man andra. Vi har något själva och behöver inte anamma alla så kallade trender som gör tillställningen själlös. Det som är genuint i ett land är det inte i det andra. Men visst, allt som funkar och förhöjer upplevelsen och intensiteten av hockeymatchen är OK. Det är väl därför man går dit. För att se hockey. Hockey är en intensiv sport och om denna intensivitet håller hela vägen ut på läktaren har man lyckats. Kärleken till laget ska väl inte dränkas i tingeltangel som drar uppmärksamheten åt ett annat håll än till isen. Ståplats är gemenskap. Tingeltangel är cirkus. Varumärket är genuinitet och engagemang i de former de uppstår. För övrigt gillar jag inte fördummningen av den breda publiken..att de skulle kräva det ena eller det andra. Finns det någon marknadsundersökning som visar vad folket vill ha på en hockeymatch?
Provar igen med länken till boken om hockeyns förfall... skrivet av amerikaner...
Octagon m fl: Hårda ord? Möjligen. Jag menar inget illa och vill ingen ont. Dock tycker jag om att ta ut svängarna och höja temperaturen här i livet. Kanske jag fick för många halvljumma 'kokta med bröd' när jag var liten. (Jag får väl ta upp det med min terapeut.
Varför heter det föresten en 'kokt' när alla vet att korven bara ska vara värmd, annars spricker den, och att skinnet ska spricka med en snärt när man tar den första tuggan.
Är det något som jag har svårt med så är det det svenska tassande som katten kring het gröt. Jag inser dock att vårt samhälle till stor del bygger på ett rakt och stadigt - njaa!
Men ibland blir det för mycket av den homeopatiska förtunningen.
Kanske det är därför som jag är så förtjust i den hjärtligt blodfyllda hockey som TIK är representant för.
För övrigt anser jag att hockey ska uppleva på ståplats för full hals.
Men det ena utesluter ju inte det andra. Ordet 'event' bör nog undvikas men hockey ska i alla fall vara en upplevelse.
En satt i går kvällst, och kikte på nyhetaran kl 21, vart lite konfunderad då det var ett långt inslag om Hockey på A-ekonomi, var från hockey skolan i Huddinge,,,,, Vart lite mer konfunderad då dessa hög skole belästa personer började tala,,,,
Dom sa att elitklubbarna kan inte fortsätta att lita på sponsorer i framtiden, utan utnyttja det dom har som dom kan känna stora slantar på, ibland mer än vad dom får in på sponsring Nämligen varumärket och reklamvärden i föreningen, I form av Souvenirer mm,,,,,, Sedan man kom till sans efter chocken bara att det var Hockey på A-ekonomi , så kom tanken över mig,,,, inte f-n visste jag att dessa nobla herrar fick sin utbildning i Timrås Gästbok , Tänk ifall fler läste den.
Hmm, Marknaden förslags vis, med en hemsida som är mest besökt i Sverige Över 3000 redan idag, över 13000 igår, så skulle det bli ett j-la stort varuhus om man fick fingrarna ur vagnen, och insåg vilken potential om man satsade, förutsättningarna finns en skicklig Webbis,,,, vad saknas då jo folk som insett marknads värdet, Sitter dom där av nostalgiska själ? Då är det dags att byta ut dem, för nu är det 2000 talet och IT som gäller då är det Rock Roll på handeln,
Det som stör mig mest i den här tråden är att vissa tydligen accepterar spräckt kokekorv?
Varför reagerar ingen?
Ringa kött och kryddor kan man stå ut med!
Men att servera kokekorven spräckt, är lika perverterat som att låta Babben Larsson eller Willysson dansa i motljus tillsammans med våra Strimmlor.
Snacka om solförmörkelse...
Kokekorv ska givetvis aldrig befinna sig i ett kokande läge (det är då spräckningen sätter in) Kokekorv ska serveras aningen varmare än ljummen. Den ska vara lika stinn som en vattensjuk bäver. När man sedan sätter tänderna i den stinna kokekorven så ska det riktigt knäppa till när skinnet brister.
Spräckt kokekorv är död kokekorv!
Själv har jag svårt att acceptera innerink. Visst ska hockey spelas ute? Då skulle Strimmorna dessutom dansa i skoteroveraller...
Det är alltså innerinkarnas fel att vi har lättklädda flickor som försöker höja stämmningen i hallen.
Octagon: Jag tror inte någon vill ha en utveckling mot "underhållning som bjuds i gigantiska nöjestempel och biljettpriserna gör det omöjligt för en medelsvensson att följa sitt favoritlag". Det skulle ju bl a innebära att det vore omöjligt med elithockey på platser som typ Timrå, Övik och Leksand.
Det gäller att hitta en klok balans mellan tradition och förnyelse när man utvecklar "Produkten ishockey" Själv är jag t ex ganska tveksam till örnen och skulle önska tallarna tillbaka på tröjorna etc.
Men att ha kokt med bröd som enda kringaktiviet är att vrida klockan tillbaka alltför långt. Då skulle det nog till slut bara bli en allt med förgubbad ståplatspublik kvar på matcherna. vad vi än tycker om amerikaniseringen och kommerialiseringen av samhället så är den ett faktum som vi måste förhålla oss till på ett eller annat sätt.
Octagon: Jag tror inte någon vill ha en utveckling mot "underhållning som bjuds i gigantiska nöjestempel och biljettpriserna gör det omöjligt för en medelsvensson att följa sitt favoritlag". Det skulle ju bl a innebära att det vore omöjligt med elithockey på platser som typ Timrå, Övik och Leksand.
Det gäller att hitta en klok balans mellan tradition och förnyelse när man utvecklar "Produkten ishockey" Själv är jag t ex ganska tveksam till örnen och skulle önska tallarna tillbaka på tröjorna etc.
Men att ha kokt med bröd som enda kringaktiviet är att vrida klockan tillbaka alltför långt. Då skulle det nog till slut bara bli en allt med förgubbad ståplatspublik kvar på matcherna. vad vi än tycker om amerikaniseringen och kommerialiseringen av samhället så är den ett faktum som vi måste förhålla oss till på ett eller annat sätt.
Instämmer med Dr Octagon. Jag gillar USA och amerikanska företeelser i USA. Däremot har jag oerhört svårt för den svenska undfallenheten och det närmast automatiska beteendet att anamma allt som kommer från det stora landet i väster. Den här diskussionen handlar inte om anti eller pro-USA. Den handlar om vad allt detta tingel-tangel tillför vår svenska ishockey. För övrigt så tycker jag att Mika:s inlägg var alldeles utmärkt även om jag inte delar alla hennes åsikter. Sanningen kanske är att hon är realist och jag en obotlig idrottsromantiker . Men man får aldrig resignera även om krafterna drar åt ett annat håll. Våga vara annorlunda !
El Perro: Hårda ord!! Det är väl knappast ngn som har påstått att den amerikanska hockeykulturen alltigenom är ond. Min åsikt är dock att svenskar är väl ivriga att svälja allt som produceras i USA. Amerikaner är, tvivels utan, ett historielöst folk. Detta kompenseras av det stora underhållningsvansinnet. Allt måste vara roligt. Precis som det är blodlöst att se finnar och svenskar dansa salsa är det superfånigt att i sin helhet anamma denna event-hysteri.
Med detta har jag inte påstått att det inte finns guldkorn att finna. Jag bävar dock inför det faktum att vi strävar åt en hockey där ståplats är ett minne blott, hockeyn är en del av den underhållning som bjuds i gigantiska nöjestempel och biljettpriserna gör det omöjligt för en medelsvensson att följa sitt favoritlag. Man måste kväva denna utveckling i sin linda.
Sen kan det ju tilläggas att Lind och några till hade bytt lag.Fagemo gjorde tex. mål för det hopmixade hemmalaget.