Idag fick Tifo gruppen hem en av sina beställningar som ska göras innan slutspelet:
10 rullar Stripes i färgerna rött och vitt. Varje rulle är på 200 meter så det räcker ett tag =) Skillnaden mot de nya rullarna är att de är 1 meter breda medan de gamla bara var 0,5 meter breda.
Framöver kommer vi även göra beställning på flaggor och kanske något mer roligt... Har Ni några tips?
Dalan: Va i helvete håller datorn på med?? Kan någon moderator rensa lite?
Bergius: Ja, vi gör så gott vi kan och lite till... Trodde det skulle vara en dans på rosor med det är lite hårdare än vi trott... Men roligt är det =)
Bergius: Det är noterat och vi kommer köra något konfetti tifo till... men det är så jävlagt att städa efter =) Ballongerna är vi lite skeptiska till men jag jobbar på en rolig lösning så ingen smäller de innan de ska användas...
Bergius: Konfetti klipper vi med maskin numera, lite drygt att klippa 500 kg konfetti med sax om man säger så =) Nej, det klipper vi på Timrå tryckshop med en maskin som tar en bunt (500 ark) åt gången.
Men städningen efteråt då härliga konfetti tifona är inte lika trevlig... Då kan man bli kvar där en timme efter bara för att sopa upp lite konfetti....
Så vi tar all hjälp vi kan få, även med klippning av stripes före tänkt slutspels match.
Dalan: En inverterad jumboflagga med tallmotivet skulle säkert uppskattas. Switcha färgerna och vips, två kompletterande flaggor.
Leksand brukar använda vanliga, enkelfärgade pinflaggor i klubbens färger. Femtio stycken sånna, hälften röda, hälften vita skulle också höja stämningen.
bobbe: Det ska tydligen vara nått förbud, men det verkar inte speciellt officiellt eftersom så många säger olika saker. Det har dock inte varit några problem för oss att kunna använda konfetti denna säsong, men senast så fick vi städa själv.
Endera finns det inget förbud eller så är det olika i olika hallar på vilken nivå säkerheten ligger, vissa tar reglerna stenhårt (läs Brynäs) och vissa är väldigt slappa. Jag gillar dom slappa mest. =)
Knylan: Varför är jag inte ett dugg förvånad, när det nu handlar om SIF...? :P Att ni fick städa själva har väl mer anknytning till föreningen, men jag tror att förbudet tillkom pga risken att papper skulle hamna på isen...
bobbe: Jo precis, frågan är om TIK fått nått alternativ. Typ, sätt upp ett nät framför klacken, eller så blir det helt förbjudet. Man har nämligen satt upp ett nät framför klacken, men jag trodde det helt berodde på att vissa herrar slänger in snusdosor och annat skräp på isen då dom är mindre nöjd med domherrens insats.
Knylan: De kanske har gjort flera flugor på smällen? ;)
Hmm.. är det vanligt att folk kastar in saker på isen under match? Står du i vår klack och gör det så är risken stor att du får dig en rejäl åthutning. Det är verkligen avskytt här nere!
Jag kan förstå förbud mot kompressorhorn eftersom de i orätta händer kan orsaka hörselskador på oskyldiga men konfettiförbud... Har det någonsin kommit in konfetti på isen? Hur ofta har det hänt historiskt? Jag vet att våra småbröder väl fick bannor i en match men annars? Nä, här går gränsen för vad jag tål vad gäller Hockeyförbundets dumheter! Kaos i seriesystemet, mer och mer slutspelsmatcher och en domarstandard som vore de hämtade från Blindförbundet med en disciplinnämnd som lyssnar mer på massmedia än vill ha en konsekvent linje... Inför de ngn slags generell regel för elitserien vad gäller konfetti så är det civil olydnad påbjuden! Förbundet kan XXXXX XXXX!!!
bobbe: Det händer, men inte så ofta ändå. Det beror helt på hur matchbilden är, tänder det till rejält och man bli riktigt förbannad så slänger vissa in matchprogram, snusdosor, flaskor med mera. Men nu är det ett nät uppsatt så det förhindrar att det kommer in något, dock så bör även vissa människor på sittplats också det. Om en person slänger in grejer på isen så säger vi till på en gång. Om man gör det från sittplats så kommer det upp vakter och tar med personen som gjort det och ger denne en riktigt avhyvling.
Näten är ju för publikens säkerhet minst lika mycket som skydd för snusdosor och annat (Det går att lobba över om man vill det...). Betänk hastigheten på en puck så förstår Ni varför man nog inte vill att publiken skall skada sig (och ställa skadeståndskrav)...
Att nätet är framför klacken kan ju bero på att klacken står nära kortsidan. Tror ej man satt upp ett nät på långsidan om klacken helt plötsligt köpt upp en sittplatssektion...
Redax 2: Risken för att det ska komma ut på isen är liten om man kastar från centrum av klacken dvs i mitten ungefär, sen så beror det på om man kastar en hel klump också. Det kan bli stora klumpar om vi klippt konfettit i maskin och det packats ihop rejält så att den inte delar upp sig i mindre buntar, därmed så blir det tyngre och kan komma in på isen. Fast detta har inte inträffat tror jag.
Men det händer att barnen nere vid sargen råkar slänga in, eftersom konfettit vi kastar hamnar längst nere på läktaren eller i gången mellan sargen och läktaren, där barnen står. Dom tar då upp det och kastar, kan då hända att det kommer in. Men eftersom det sitter ett nät där nu, som iofs skymmer sikten lite grann, så är risken relativt liten.
Redax 2: Jo iofs, men eftersom det inte suttit något nät där innan så blev man lite förbryllad. Men det är både bra för publikens säkerhet, och TIK slipper iaf lite mindre böter. Om dom ens fått några böter för tidigare incidenter. Men det går ju precis som du säger att kasta över eller längre åt höger om man verkligen känner att "fan vad kul att smutsa ner isen och få utskällning efteråt och bara orsaka så att TIK får mycket kritik".
Det är hallägarna som bestämmer om man får använda konfetti. Det beror på städningen såklart och inte risken att det kan komma på isen. Brandrisken har också ett finger med i spelet....
Vi har pratat med Timrå IK och vaktmästarna och gjorde den överens kommelsen att vi städar efter våra konfetti tifon....
Såhär på morgonkvisten har jag funderat lite.. och kommit fram till att Dalan borde få en stoor eloge för allt arbete med sponsorer och dyl. till TIFO-Gruppen, utan han hade det förmodligen aldrig fungerat alls denna säsong
actionleif: Håller med dig, stor eloge. Även ni andra som jobbar för oss andra supportrar, lägger ner tid, arbete.. TIK skall vara glada att de har trogna supportrar som jobbar ihärdigt för deras framgång.
10 rullar Stripes i färgerna rött och vitt. Varje rulle är på 200 meter så det räcker ett tag =) Skillnaden mot de nya rullarna är att de är 1 meter breda medan de gamla bara var 0,5 meter breda.
Framöver kommer vi även göra beställning på flaggor och kanske något mer roligt... Har Ni några tips?
Vi vill höra vad Ni vill ha också!