Kongo: Enligt vad jag fått höra så avbokade styrelsen beställningen som skulle göras på Stripes. Men jag tänkte ta ett snack med ansvariga ang. beställning av bla Isfacklor och eventuellt bengaler att bränna av utanför kvalserie hallarna. sånt kan ju skapa lite drag och stämning.
Dalan: Att bränna isfacklor/bengaler utanför hallarna känns floppartat. Får man inte ha dom inne i hallen är det lika bra att skippa. Stripes samt miniflaggor till ett kaos-TIFO vore däremot trevligt. Får se om det lättar upp framöver så kan man kanske vara med och engagera sig.
Kongo: Isfacklor kan man få ha i några hallar om man söker tillstånd först, bengalerna däremot är en stämningshöjare i klacken när man marcherar mot hallen.
Miniflaggorna säger jag inte ens nånting om... ingen verkar våga ta med sig sina flaggor på matcherna längre, de bryder nog hellre väggen med dem än viftar med de som man ska göra....
Tifona kommer ta fart till Kvalserien, det kan jag nästan garantera.
Tifo gruppen ska kolla lite och se vad de lämpligaste ingredienserna i ett tifo är så får du veta mer sen... Ta och sköt ditt du och slå på din trumma....
Mer info följer...
Inom kort kommer även Eagle Line uppdateras lite flitigare. Info om resor, Tifo, kommande matcher m.m kommer läggas ut där.
Bara genom en kampanj här på HS och på Supporterklubbens hemsida är mycket vunnet. Uppmana folk att gå i matchtröjor (vilket jag själv nästan aldrig gör), ha halsduk, ta med sig sina flaggor osv. Dra igång lite snack före om att köra halsduks-TIFO, så är alla med på det.
Dalan: Med miniflaggor syftade jag på riktigt små flaggor i plast med sidor på bara någon decimeter. Exempelvis 150 röda och 150 vita.
Den stora overhead-flaggan skulle kunna utnyttjas på sittplats om det samtidigt är ett TIFO på södra stå. Då är det viktigt med några nyckelpersoner på sittplats, och att speakern är med på noterna och informerar publiken om vad som gäller.
Då förstår jag dig Kongo, din ide´ är inte så dum, det gäller bara att få sittplats publiken med på det, men allting går utom nyfödda barn som jag sa när min farfar var ung...
Vi skulle kunna snacka ihop oss någon match och utbyta ideer så kan det här nog ordna sig.
Jag var visst frånvarande ett tag, läste inläggen längre ner nu.... Då säger jag det nu Kongo så alla får tid att förbereda sig...
Nästa hemma match ska hela Södra stå vara rödvit. delar av Hardcore FanZ har t.ex bestämt att åka på borta matcher iförda shorts säsongen ut, inklusive kvalserien. Vi uppmanar därför fler att följa vårt exempel, lite galnare supportrar gör det roligare på resorna... Tänk bara på minen från familjen på Hagsta krogs parkering när vi dansade ring dans runt en skrålande stereo utanför bussen... Sånt bränner in minnen i skallen på folk att vi inte är några råbarkade huliganer, utan snälla och söta Gulliganer =)
HF har kommit in i Tifo gruppen och det kommer bli stor ändring på läktaren i kvalserien.
Kvalseriepremiären hemma. Timrå Supporterklubbs största TIFO genom tiderna. 1) Nya läktarflaggan används på södra sitt. Ett gäng nyckelpersoner ser till att flaggan kommer upp.
Speakern informerar med jämna mellanrum före matchen. Dessutom information i matchprogrammet.
2) Gamla läktarflaggan (finns den kvar?) används på norra sitt.
3) Jumboflaggorna (2 st?) används nedanför södra stå, och nedanför sittplatsläktaren mitt emot.
4) Det stora påkostade TIFO't görs på södra stå, med exempelvis miniflaggor, konfetti, halsdukar och vanliga flaggor, ett så kallat kaos-TIFO.
Kongo: Dina ideer är inte alls dumma. kanske går det att genomföra, kanske inte på alla punkter.
1) Den nya läktarflaggan kanske fungerar bättre på sittplats, den har ju inte fungerat så bra på Södra stå iaf pga vissa dönickar som inte kan knyta loss den i hörnet.
2) Den gamla läktarflaggan finns inte kvar, den blev sönder sliten på läktarn pga för dålig kvalite´....men där skulle man kanske kunna använda något billigare alternativ... En läktarflagga liknande den nya kostar ju faktiskt 20.000:-
3) För tillfället finns 1 Jumboflagga, den ligger nytvättad och klar hemma hos mig, den andra var så tresig så den gick inte att laga. Men diskussioner har förts ang en ny beställning av jumbo flaggor.
4) Vad kan man säga... Låter underbart, problemet är bara att få tag i folk som klipper konfetti... Material kan också vara ett problem... Papperskungen har tidigare sponsrat med 2 lådor med papper, alltså 5000 ark. Problemet är så att Vita kopierings papper är nästan gratis, och de färgade papperna (500 ark) kostar nästan dubbelt så mycket som en kartong (2500) ark vita papper... Men jag ska prata med SCA om sponsring och då behövs bara folk som är villiga att klippa papper... Sånt är jobbigt och tidsödande. Men det ska vi väl ordna eller hur =)
Liten fråga bara vad ska ni göra med alla som är på sitt och knappt vill bli störda av Hockeyn.,,tror på en himla suc+e och störa dom med en flagga,,,,,,
Och gamla flaggan var det inte den som ni gjorde de stora flaggorna av som man inte får ha med överallt???
Skarin: Man skulle bli TIFO-kille på heltid... Men i dagsläget finns inte mycket tid, framåt kvalseriestarten har vi spelat klart serien så då lättar det upp lite. Att planera ett TIFO till premiären ska vara hanterbart. Några snackar ihop sig, får budget av SK, ser över vad som måste införskaffas, och beställer. Har ett nytt möte, drar upp riktlinjer, utökar kretsen med medhjälpare, och ser i vilken omfattning som TIFO't kan arrangeras. Sen samling mitt på dan matchdagen och styr upp det sista.
Dalan: Aldrig kollat om det finns s.k dokumentförstörare inom Tiks väggar? Passar utmärkt som konfettiklippare. Om inte kan du ge mig ett bud. Jag är beredd att släppa denna konfettiklenod ( som är sedan 63) om det går till rätt ändamål. Det gäller att spara in på arbetskraften.... =)
Kongo: Måste säga det att jag har varit inne på i stort sett likadana tankar som dig. Tänkte ge lite form av svar eller vad man nu kan kalla det på punkterna du satt upp:
1) En läktarflagga för sittplats tror då åtminstone jag skulle bli svår att fixa dessutom går en läktarflagga på ca 15.000 eller något (detta var en gissning kom ihåg det) och då beställer man nog inte in en sån för att använda på sittplats. Sen så är ju den som finns för hög på höjden för att passa in på sittläktaren men det är jag osäker på.
2) Med gamla läktarflaggan, menar du då den rödvit rutiga som användes säsongen 99/00? Om du menar den så är den så trasig som den kan bli och då kanske den är slängd också tyvärr men det är jag osäker på. Borde gå att göra något av den tycker jag och då kanske flaggor.
3) Finns bara en jumboflagga för tillfället och det är den som används nu på matcherna (vill bara påpeka att Hardcore Fanz tar åt sig all ära som gäller jumboflaggan nämligen vi som tog fram den igen). Sen så finns pinnen kvar till den andra flaggan men ingen flagga, antar att den är trasig. Skulle jävligt gärna vilja att SK beställde in två nya jumboflaggor och det verkade också vara på väg men antar att dom också avbeställdes. Återigen så är detta bara saker som jag tror inget annat, bara baserat på rykten jag fått ta del av.
4) Håller med i allt men har ytterligare idéer och det gäller banderoller och främst så kallade tvåpinns-flaggor. För den Tifo intresserade så vet man vad en tvåpinns-flagga är men det är i vilket fall en form av flagga eller banderoll där man har någon logga, figur eller något annat på ett tygstycke sen så har man en pinne i varsin sida som man håller upp flaggan med (ganska uppenbart).
Och nu då jag kommit in på ämnet tvåpinns-flaggor så kommer jag ooosökt (för att citera Peter Harrysson) in på att man bör sätta igång att skapa såna. Jag har nu i flera dagar gått runt och funderat på vad man skulle kunna ha på tvåpinns-flaggorna. Bör vara något med anknytning till klubben eller bygden i övrigt för att ta exempel. Exempel skulle ju kunna vara ett rödvitt Y eller nått. Har inte speciellt många idéer och behöver därför hjälp. Ska försöka mig på att skapa lite flaggor någon dag. Om ni har några förslag på motiv så skriv ett mess här i GB eller nått.
Körde inte Patronerna med små blåa och vita plastflaggor/vimplar som delades ut på sittplats ? Kanske något att ta efter ? Sittplats viftar med små flaggor, södra ståplats kör ett kaostifo, Dalan spänner bicepsen med jumboflaggan och Skarin trummar fram en käck schottis.
Konfetti-klippning har jag sysslat med hela säsongen och lär inte lägga av med det inför kvalserien så jag är ju en arbetskraft sen så finns det ju både Dalan och Actionleif i Hardcore Fanz som sysslat sig åt konfetti-klippning i år också. Man får blåsor och man bör vara någon form av idiot om man sitter i timmar och klipper papper som man sen bara kastar ut på läktaren. En timmes klippning motsvarar väl cirka 3-5 minuters kastning men det får man inte tänka på, bara klippa. Jag må vara en jubelidiot men jag kan faktiskt ibland tycka att det är roligt då man komit upp i tempo och känner att kassen blir tyngre och tyngre.
Sen så vet jag att Järnkaminernas tifogrupp får all sin konfetti färdigklippt och allt gratis från ett företag som har en maskin som verkar kunna klippa upp pappersbitar i rätt storlek på några sekunder. SCA borde ju ha någon sån maskin på någon av deras fabriker. Skulle underlätta vill jag lova...
250kg: Nu vet jag inte själv heller vad de har för några apparater men sånt kan ju vara bra att ha för att förstöra eventuella misslyckade kontrakt =) Men så vitt jag vet så blir det väl remsor av såna apparater... Sedan så seglar inte små pappers bitar lika långt och länge som stora, jag vet inte men det kanske beror på tyngdlagen eller tabell läget eller något liknande, små bitar är bara irriterande och sånt testades en match med ca 3 liter hålslag, såntfastnade överallt och jag hittar fortfarande hålslag i mina fickor som följt med genom tvätten =)
En pappers kniv är ett ypperligt verktyg av den billigare varianten till konfetti klippning, men jag har även hört att Djurgårdens supporterklubb, Järnkaminerna har en konfetti maskin som klipper 20 cm höga buntar åt gången. Men hittar du en Pappers skärare till ett bra pris så är jag intresserad.
Knylan: Med SCA:s produktion skulle det kosta multum att ställa om en maskin att klippa små bitar till konfetti... Men tanken var god... Och du har rätt... Det ger en kick att fortsätta klippa papper när man kommit upp i 10 kg
Håckla: Du kanske ska klargöra att jag INTE skickat dig några hot. Inte vad jag minns i alla fall. =)
Dokumentförstörare borde vara en "high" prioiritet i TIK. Att känna hur ett mkt "infekterat" dokument omvandlas till konfetti.. Satan i gatan vilken grej asså... dessutom mkt miljövänligt. KLOCKRENT!
90% av Tiks utrustning återvinns. Rätt eller fel? Kom ihåg: Jag ställer frågan, du ger svaret....
LillHinken: Ett bi Laden tema vore inte helt fel =) Rödvita tubaner med radio styrda flygplan som attackerar borta hallarna =) Mer ideer från dig tack =))
JD: LillHinken rullar bulle med turban och skägg, jag spänner bicept med jumbo flaggan, Skarin kör krigstrumma, Hardcore FanZ röjer som vanligt =))
Nu måste vi fixa ett stor Tifo i hallen, så vitt jag vet så har det aldrig gjorts tidigare, vem vill vara med och hjälpa till med konfetti, hålla ordning på OH flagga på sittplats m.m.
Madde: Patronerna har kanske liite bättre budget än SK... Jag ska dit och kolla, men BARA för tifot, det ska bli kul att se så mycket pengar gå upp i rök =)
Det kan hända att jag kommer tillbaka upp på räcket vid sargen.
Men då krävs det att alla inklusive "gaphalsarna" hänger med så vi får igång resten av hallen. Det kan även bli något annat roligt....jag har många tifo på lager. Men för att dom ska bli riktigt bra så måste alla på södra stå hjälpas åt när det väl är dags.
Dalan: Fina sponsorer kanske... =) Bara för tifot, nu blir jag förolämpad!
Varför inte skramla in pengar under pauserna samt före/efter match till Tifon? Andra klubbar gör så och det är iaf lite pengar..
Varför inte börja med att få folk att ta på sig matchtröjor, halsdukar och kepsar först? Eller är det för radikalt för åskådarna? T.o.m. jag har fått en matchtröja på mig... :/
Förstår inte riktigt... För tre år sedan var det 600 gubbar på matcherna, nu är det hyfsat drag och en klack som är norrlandsledande på TIFO:n. Imponerande. Men samtidigt har jag svårt att känna riktig respekt för supportrar som ploppat upp från ingenstans.
GuRRa: Har du Tifon på lager?? vet du vad ett Tifo är över huvud taget?? Inget illa ment, men Tifon är inte när någon står på sargen och får folk att skrika... Ett Tifo är ett läktar arrangemang...
Dalan: Canal Digital hade ett mycket intresssant reportage om TIFOn. I deras tidning. Det är nog som du säger. Det är många som tror sig veta saker om Tifo. Men inte vet i igentligen vad det innebär.
GuRRa: Inget illa ment alls, jag tänkte bara att du skulle veta vad ett Tifo egentligen är, det är inte många som vet det... Det ger en tändning till klacken med en person som får igång allihopa och det sköter du bra..
250kg: Håller med... Inte många vet vad det egentligen är... jag själv vet inte precis allt och ska inte utge mig för att vara en guru inom Tifo kategorin... det finns mycket att lära...
Tifo, eller tifosi är ett italienskt ord för supporter och ursprungligen syftade man på de fanatiska fans som följer Ferrari- stallet i F1- cirkusen.
Idag betyder Tifo mer "läktararragemang". Utförda av supportrarna själva.
Supportrarna är medvetna om att deras enda chans att påverka spelet och ( händelsevis resultatet) är att ställa till en färgsprakande fest på läktaren. Man talar inte om "den tolfte spelaren" på läktaren för inte.
Tifo skiljer sig!
- Flaggtifo( ett hav av flaggor, likadana eller olika...) - mosaiktifo (pappersark som hålls upp av supportrarna och bildar mönster, typ konfetti, ballongstripes). Eller som Kongo antydde. Allt tillsammans, sk kaostifo. Allt i en salig röra... - Rök och pyrotekniska saker lämnar jag därhän. Förbjudet eller? Ska visst kosta 5000 för den klubb som tänder en bengalisk eld!! Folk har visst omkommit.. - Flaggor?! Använd alltid flagga! I somliga serier förbrukar man en läktarflagga över en kväll. Bortkastade pengar. Hem och tvätta!
Järnkaminerna vann föregående år. Vi lär knappast vinna i år. Men vi måste leva efter epitetet: Att alltid vara först med det senaste!
Jag tycker inte vi ska överdriva det här med tifon. Att fotbollen har större tifo-arrangemang är ju en självklarhet. Tänker närmast på Patronerna, med Royale-Lenin i spetsen, som verkligen bevisat för fotbollssverige att det går att genomföra stora tifon även i en sk mindra klack.
Vidare tror jag att Dalan kan vara rätt man att ha hand om de olika tifon som kommer att arrangeras under den nerviga kvalserien.
Godmorgon Timrå IK! En solig dag verkar det bli, Magda har tagit brons och taxibilarna kommer i tid! Det har varit lugnt här i gästboken några timmar, men det är ju som det ska vara efter en tung kväll framför teven med norsk kvinnocurling! Älska Timrå IK och det fria ordet!