1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590751 inlägg · 6217 ämnen

TIK:s ekonomi

« · 1101262 Till forumet

Sv: TIK:s ekonomi
Laken: Jag tycker det är beundransvärt att du orkar föra dina små krig här på hockeysnack. Du sa förut du skulle ta en timeout - men det klarade du uppenbarligen inte av då suget vart för stort?=) Även fast jag inte alltid håller med dig så är det skönt att ha dig tillbaka igen så grytan rörs om - annars skulle detta forum vara lite dött skulle jag tro.

Förövrigt är jag på plats i fiendeland nu - var på en affär i Skellefteå, jävlarns! Det var SAIK-prylar överallt man kunde köpa, är det likadant i Sundsvall tro?

Ikväll äre Piteå - Boden som gäller! Ska bli intressant=)
Kommentera

Tvåtallar: Ok, jag ska sluta nu (ett tag i alla fall). ;-)
Nu har jag fått ge min syn på saken - att det är i själva informationsflödet ifrån klubben till oss supportrar det brister.

Ja, se på Luleå och Skellefteå! Tyvärr tappade vi lite av det, att vara hårdast kämpande, på vägen. Men jag hoppas vi kommer dit igen!
Kommentera

Laken: Att man pratar med sponsorer behöver inte, i min hjärna, betyda att pengarna är slut. Däremot kanske man vill vara säker på att man inte tappar så mycket överskott som man vill få in efter en säsong.

Att man slipper Jontes kostnad, ja det var ju bra. Men hur blev det när man sparkade Mäkiaho? Du tror inte att dom var tvungen att slanta upp lite pengar för att lösa honom från kontraktet?

Du sitter och gör ett akvarium av en fiskdamm!
Kommentera

Laken: Snälla snälla Laken lägg ner ekonomi snacket nu.
TimråIK sköter sin ekonomi förträfligt.
Det finns lag i ES tex DIF som skulle ge vad som helst för att vara i Timrås kläder.
God ekonomi ger sportsliga framgångar på sikt.
Skulle det värvas spelare till höger och vänster allt eftersom supportrar och folk runt omkring skriker skulle vi vara i Dif läge nu.
Och förmodligen i samma tabell läge.

Hur många lag har inte på dom senaste åren försökt med köpelag utan att lyckas

Och vad händer inte ens med Förundas ekonmi och nubben som värvar är man garanterd nått SM Guld

Fördelen med köpelagen är att det blir massor med bra hockey spelare över i dom klubbarna.
Det är bara att ta för sig

Hockey är en lagsport Inget köpelag kan slå ett homogent arbetande lag med god stämmning.
Kommentera

Maggan: Det gör dom, det vet jag!
Och då borde detta i så fall betyda att pengarna är slut, eller?

Om ja, vart tog de (pengarna) vägen? Det tycker jag klubben i så fall borde förklara!
Kommentera

Maggan: Nej, aldrig.
Men då måste man ju ifrån klubben meddela det också, speciellt efter att vi fick pengar för Jonte och dessutom slipper hans lönekostnad. Annars undrar ju alla vad som händer. Eller hur?

Jag tycker så klart det är BRA att vi har en ekonomiskt ansvarsfull klubbledning men varför värvar vi inte?

1) Vi har inte ekonomi till det (hur kan då andra lag ha det?).
2) Begänsad marknad (hur kan då andra lag hitta spelare?).
3) Någonting annat.
Kommentera

Laken: Och vad vet vi, dom kanske för en dialog med sina sponsorer? Allt behöver ju inte gå via tidningen eftersom folk i allmänhet försöker läsa mellan raderna hela tiden. Ett uttalande som blir felciterat verkar ju orsaka masshysteri i gb'n.
Kommentera

Laken: Motfråga. Om du vet att du ev skulle bli arbetslös och inte ha samma summa att röra dig med nästa år; skulle du fortarande spendera lika mycket nu?
Kommentera

Maggan: Ja och det kan ju vara jätte ansvarsfullt!
Men varför går man inte ut och berättar det i så fall? Det är där det brister, i kommunikationen utåt mot sponsorer, supportrar.
Kommentera

Maggan: Fråga. Alltså reklamintäker och liknande är inte det mesta klart innan säsongen startar?
Kommentera

Dunc: Två saker till:

Jag vill INTE att TJ ska ersättas, jag vill att han ska värva!
Jag vill INTE att Linkan ska ersättas, jag vill att han ska värva!
Kommentera

Laken: Kan ju vara som jag skrev för ett tag sedan, att styrelse och klubbledning vet att det kommer att bli svårt att få tag på sponsorer och därför väljer att hålla lite hårdare på de pengar som blev över.
Kommentera

Dunc: Dessutom glömde du visst att svara på mina två frågor...

Vad bidrar du själv med förutom att klaga på mig?
Hur är sanningen då, herr allvetare?
Kommentera

Dunc: Nej, jag tycker om att diskutera Timrå IK, är inte det själva idén med den här sidan?

Klipper också in en mening som jag skrev tidigare, vilket sammanfattar själva situationen ganska väl:

"Alltså mycket av dessa spekulationer kommer ju sig av att klubben inte informerar, det leder då i sin tur till spekulationer."

Varför går klubben inte ut och säger och säger som det är? Oavsett om det är positiva eller negativa nyheter så får ju folk (supportrar) en förståelse för hur man handlar (ej = köper).

Nu undrar ju alla hur man inte, som det verkar, kan ha råd att värva - när Hahl inte fick sitt superkontrakt, när Jonte lämnade, när andra lag har råd o.s.v.
Kommentera

Dunc:

Eller.

Ju mer en människa pratar, desto mindre kommer folk ihåg.

Eller.

Smitta kommer in genom munnen, olyckor går motsatta vägen.
Kommentera

Laken: Det finns ett ordspråk som säger att: Tiga är guld o tala är silver. Försök att ta åt dig det.
För att gå vidare. Läs årsredovisningen. Där har du mycket att hämta. Bara fakta.
Kommentera

Dunc: Vad bidrar du själv med förutom att klaga på mig?
Hur är sanningen då, herr allvetare?
Kommentera

Laken: Det märks att du har noll koll.
Kommentera

Hahl Bundy: Ja, tydligen är det så. ;-)
Kommentera

Laken: Det är farligt att spekulera eftersom några tolkar saker o ting som skrivs härinne som en vedertagen sanning.
Det vet du väl nu?:)
Kommentera

Återgår till denna tråd...

Alltså mycket av dessa spekulationer kommer ju sig av att klubben inte informerar, det leder då i sin tur till spekulationer.

Orsaken/orsakerna till penningbristen inom Timrå IK skulle också kunna vara att man placerat sitt kapital på marknaden (i aktier och fonder) som sedan fallit som en sten?
Eller att man valt och prioriterat att betala av på de lån som man har?

Jag har inte en aning utan spekulerar bara fritt!
Kommentera

Jag kopierar också in ett tidigare inlägg kring detta ifrån Ice Tea. Hoppas det är okej, annars får du be någon moderator ta bort detta inlägg, Ice Tea.

"RTS: Har jag drömt eller sa inte TJ innan säsongstarten att:

"Vi har sålt mer årskort och reklamplatser än tidigare tack vare fjolårets sportsliga resultat"

Och nu säger han:
"Vi har inte sålt årskort som vi budgeterat med, och sedan har reklamintäkterna påverkats av lågkonjukturen."

Frågorna blir ju då:
Hade lågkonjunkturen redan slagit igenom i somras?
Hur många årskort har man budgeterat?
Hur många åskådare har man budgeterat med?
Hur många reklamplatser säljer man under pågående säsong?

Det här är frågor som man gärna vill ha svar på?

Ice Tea"
Kommentera

T T: Ok, tack!

Vi hade (har?) 10 miljoner i eget kapital?

Vi erbjöd Riku Hahl ett superkontrakt som han tackade nej till och flyttade.
Fick Mikko Lehtonen Riku Hahls kontrakt rakt av?

Vi fick 700 000 från CSKA för Jonte + att vi slipper hans lönekostnad på ca. 300 000/mån.

Hur går dessa två artiklar ihop?
2008-08-19:
www.st.nu/sport/index.php?action=visa_artikel&id=753844
2008-12-15:
dagbladet.se/sport/ishockey/tikkollen/1.387962

Hur kan andra lag som Djurgården och Brynäs anse sig ha råd att värva? Och då har de ändå inte sluppit undan en lönekostnad på ca. 300 000/mån. som Timrå har gjort.

Ja, det är väl några av sakerna man funderar kring. Undertecknad har inte svaren!
Kommentera

jokklas: Exakt. ;-)
Kommentera

Hälge:
Och med mina och Ambroos hockeykorvar så kommer omsättningen att säkert passera 100 millar.
Kommentera

Hälge: Så du menar att avsaknad av årskort hos dig (än så länge) inte slagit så illa på totalen? *drar en lättnads suck* ;-)
Kommentera

TIK:s ekonomi
Hittade ingen passande tråd och har jag missat det här någonstans, så är det bara att radera detta inlägg.

Reklam- och årskortsförsäljningen ser bra ut, trots att jag inte har köpt säsongskort till den här säsongen.
Kommentera

« · 1101262