1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590549 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK 2007/08

« · 927169 · » Till forumet

Sv: Timrå IK 2007/08
fighter: Luleå kommer nog att grisa bra i eftermiddag, blir nog lika tight som en 3ggr för liten kroppstrumpa i latex!
Synd att Hahl inte spelar, vi får hoppas att det räcker med 5 dgrs vila.
Jag har ännu inte gett upp hoppet om att få se Tenkrat göra debut idag.
Kommentera

Undrar om dom orkar tända om till dagens match,efter urladdningen i torsdags.det brukar vara svårt,jag är nöjd med 1pinne idag.
Kommentera

Då var klockan 04:35 och fylletaxin har stämplat ut.
Kommentera

RocknRolf2: Det var inte dåligt, kanske lite onödigt med 5 utvisningar, men det var ju sista matchen där för han ;)
Kommentera

Tenkrat spelade igår och gjorde ett mål. Han lyckades även med 5 tvåminutare i samma match (!). Totala stats i Kladno blev: 13 4 5 9
Kommentera

ralus: Jag jag såg det var tvungen att läsa 4 inlägg för att fatta vad du menade kontra Roffe ggr 2.
Kommentera

Hahl Bundy: tvärtom, pebben är en ung spelare på uppgång..inget ont om robban, men hans glory days börjar ta slut..
Kommentera

ralus: Jag tycker Robban är bättre i dagsläget än Pebben. Robban spelar smartare och är målfarligare, faktiskt. Bryr mig inte om Pebben är 10 år yngre, de bästa ska spela
Kommentera

ralus: Är Pebben på nedgång o Robban på uppgång? El. Vad menar du?
Kommentera

RocknRolf2: där håller jag inte med, jag kör hellre en spelare på uppgång, än en spelare på nedgång i fjärdefemman
Kommentera

Hellre Pebben än Robban som 13:e forward. Alla gånger
Kommentera

El Maco: När spelade Robban ens i bp senast? Men, men, säsongen är lång, han kan fortfarande sluta som hjälte.
Kommentera

T T: Robban som trettonde forward och jag nickar instämmande. *buuuhuuuu*

Sista säsongen i år?
Kommentera

T T: Ja idagsläget. Men inte om en sisådär 4-5 dgr :)
Kommentera

Är denna forwardsuppställning bara en hägring...

Pärra-Hahl-Pyrre
Jonte-Regin-Tenkrat
Sundh-Bagarn-Hynning
Pebben-Erik-Svensson

Extra: Robban (Pääjärvi, Lander, Oscar J)
Kommentera

GävleLasse: ..det är ju tur att Brynäs har en bred trupp på pappret... eller nåt.
Kommentera

Ambroo: Det tvivlar inte heller jag ett ögonblick på. Men karln har ju liksom ett förhållande med Timrå känns det som. Nubben kontra Stillman liksom. Visst kan han mycket väl välja HV71 framför Timrå av den anledningen att familjen har närmare hem till Tibro och att föräldrarna samt svärföräldrarna vill träffa barnbarnet Liv.

Men varför träna en hel sommar med Timrå IK och sedan snuva oss på konfekten.

För mig känns det hela som en efterhandsrekonstruktion gjord utav media för att skapa en slags "cliffhanger" och ha någonting att skriva om. Ingen har väl riktigt trott på scenariot att Anton kanske skulle få åka hem redan nu och när nu den möjligheten dykt upp så måste man försöka hitta olika vinklingar.

Spekulationerna känns väldigt skeva.
Kommentera

Uno Gordon: Nu är det ju iofs så att Strålman kommer att få kopiöst med istid i vilket lag han än ev. väljer.
Kommentera

Gidde: Bruttolön såklart. Han var en div.1-spelare som fick ett tvåårigt rookiekontrakt. Det måste vara det bästa kontrakt en sportchef någonsin har skrivit räknat på kapacitet per krona.
Kommentera

Uno Gordon:

Jodå, jag håller med dig i att det haltar.

Sedin-tvillingarna hade det likadant också, dom spelade för juniorlön fastän de tillhörde de klart bästa i laget.

Det enda jag reagerade mot var att det inte kändes som om man lever så knapert på den där lönen, så jag tror faktiskt att det var 33000 före skatt.
Kommentera

Gidde: Det kanske var efter skatt också. Skitsamma. Jag noterade bara vad som sades i en intervju för ett bra tag sedan och gjorde ett utdrag av vad jag dragit mig till minnes...

Och visst han tjänade förhållandesvis bra i jämförelse med medelsvensken i snitt. Men för att vara en sådan supertalang och hockeyspelare, så är det väl inte något vidare.

Betänk att de flesta spelarna tjänar någonstans i runda slängar mellan 75-100.000kr/mån.

Då haltar ersättningen betänkligt.
Kommentera

Uno Gordon:

Menar du att han hade det knapert med endast 33 000 kr/månad EFTER skatt?

Det är nog rätt många hushåll i Sverige som tjänar klart mindre än det...

Säker på att det inte var före skatt?
Kommentera

T T: Nu drog jag till med en summa pengar baserat på att han tjänade 33.000kr/mån ungefär efter skatt ifjol. Han var faktiskt en lagets sämsta betalda spelare. Nubben har t.o.m. erkänt att han emellertid skämdes över detta.

Anton sa ju nåt i stil med..."Man tjänar väl inte sådär superbra kanske, men jag är fortfarande ung och under utveckling och vi har diskuterat det där Nubben å jag, och det är klart att det kan bli knapert vissa månader när det är mycket utgifter och sådär, särskilt nu när vi snart väntar tillökning i familjen, men man får köpa hem mat och fylla frysarna helt enkelt, sedan vet jag att om det skulle krisa så får jag låna pengar i sådana fall och sedan ställer ju föräldrarna och svärföräldrarna upp på ett fint sätt, så jag och Johanna klarar oss just nu i vartfall och de stora pengarna kommer ju förhoppningsvis att ramla in på kontot om några år, så jag är inte orolig."

Så Anton kanske begär ännu mer pengar och Timrå accepterar det lönekravet. Men i detta fall tror absolut inte pengarna är något bekymmer. Man kommer nog fram till en acceptabel lösning för båda parter om nu så skulle bli aktuellt.

Och jag tror inte att Anton tittar i plånboken i första hand. Han vill spela hockey i bra lag och han vet vad han får i Timrå. Han kommer bli en ledande back konstant med istid och där har det ingen betydelse att vi bytt tränare. För vågar Challe släppa fram Magnus Pääjärvi-Svensson så kommer han garanterat att matcha Strålman också.

Och sedan känner han ju de flesta spelarna i laget och smälter in hur lätt som helst.
Kommentera

Ambroo: Håller med, får kosta vad de kosta vill för blir Strålman ledig så behöver vi verkligen han i PP.
Kommentera

T T: Så är det naturligtvis, men skulle det nu vara så att Strålman vänder hemåt så är det självklart att TIK jobbar på honom och kosta vad det kosta vill känns det som...
Kommentera

Uno Gordon: Men är det inte lite naivt att tro att Strålman skulle välja oss för 100.000/mån om han erbjuds det tredubbla någon annanstans?
Kommentera

T T: Det finns alltid pengar til Nyförvärv. Det har väl de senaste säsongerna visat.
Kommentera

T T: Inte f-n tackar Timrå nej till Anton Strålman om han vill komma hem och lira med Timrå. Det är väl snarare så att man inte aktivt söker efter spelare i dagsläget. Men om det dyker upp någonting väldigt intressant på marknaden som skulle tillföra laget någonting så omprövar man ju det beslutet...

Sedan vet jag att Anton inte är särskilt dyr, visst han skulle kräva en liten löneförhöjning i förhållande till vad han tjänade ifjol. Men låt oss säga att Anton begär 100.000kr/mån för att lira i rödvitt. Det är en billig penning för en sådan klassback och sedan vet vi ju redan vad vi får för någonting. Det är ju ingen "köpa grisen i säcken"-värvning precis.
Kommentera

Strålman? Är inte spelarbudgettaket nått? Det skulle inte vara likt TJ att ge Nubben en check in blanco.
Kommentera

Mer från Challe...
Kommentera

actionleif: Det stämmer det senaste man sagt är att han ska spela en period, kommer troligen spela sporatiskt från premiären men det tar nog ca tre till fyra mathcer innan han spelar hen hel!
Kommentera

actionleif: Jo, 1 period el. nåt hörde jag.
Kommentera

RocknRolf2: Hörde rykten om att Pärssinen skulle testa imorrn mot Djyrgårn.. Vet dock inte om det stämmer
Kommentera

Är Pärssinen med i premiären eller inte? några andra som eventuellt är borta? (förutom Tenkrat)
Kommentera

htikare: Till seriestarten så tror jag att Röda tallen var helt rätt ute på forwards. (Carlsson på Tenkrats plats, Svensson i 4:e)

Backparen är nog:

Koskinen-Lotvonen
Marttinen-Jonsson
Lindström-Styf
Kokko-Moe
Kommentera

Någon som sett nån Alagsträning på slutet o sett hur challe formerar kedjor o femmor nu på träning inför Djurgården o snart seriestarten?
Kommentera

Och det här såg ju inte så jättehett ut...

Ståplatser kvar:
987

Sittplatser kvar:
953

Konstigt att det inte blir fler än 300-350 ståplatskort sålda i år igen. Visst är vi väl fler än så som ser fler än 20 matcher inkl. slutspel?
Kommentera

Röda Tallen: aaa vi får verkligen hoppas att kedjerna ser ut sådär i vinter:D
Kommentera

Röda Tallen: Vet inte hur du tänkte angående angående backparet Jonsson-Styf, jag hade inte parat ihop två rightare. Helst ska man ha en av varje i ett komplett backpar.
Kommentera

Vet inte om det varit uppe tiigare men Ankan tippar Timrå som etta.

"1. Timrå - bra nyförvärv Hynning, Pyörälä, Tenkrat och backen Marttinen. Dessutom Hahl och Lotvonen friska. Strålman, Warg och Hallin borta men de nya lyfter laget. Förresten tycker jag att matchserien Modo-Timrå förra säsongen var lite av den moraliska finalen. "

se.unibet.com/punter/index.jsp
Kommentera

Ambroo: Kanske, vi får se. Men ska man till final så måste laget vara så bra helt enkelt.
Kommentera

klm: Ser dock x antal stavfel. Skulle kanske ha läst igenom först, hehe.
Kommentera

Röda Tallen: Något överskattat, men du ska ha cred för det korta stycket.
Kommentera

Röda Tallen: Tack för en mycket bra genomgång. Jag tror att Strålman kommer att saknas, men förhoppningsvis kan Jonsson och Marttinen innebära ett gott substitut.
Kommentera

Mindre än en vecka kvar till premiären nu. Det börjar dra ihop sig.
Jag tänkte gå igen truppen och jämföra lite hur jag tycker att det ser ut i år jämfört med förra året.
Jag har även betygsatt spelarna efter följande betygsskala:
5+ Landslagsklass
4+ Hög elitserieklass
3+ Medelgod elitseriespelare
2+ Sämre elitseriespelare
1+ Allsvensklass

Målvakter:
Johan Backlund +++++
Magnus Åkerlund +++

Målvakter totalt: ++++
Backlund var stabil och bra nästan hela förra säsongen. Precis som hela laget hade han dock en svacka när skadehelvetet var som värst. Men efter det kom han tillbaka och spelade riktigt bra i slutspelet, vilket ledde till en plats som förste målvakt i VM.
Jag tror att Backlund har växt en del med anledning av att det gick bra i VM. Han kommer vara ännu bättre i åd och är given i Tre Kronor.
Magnus Åkerlund har jag tidigare inte sett spela. Det jag har sett är tre träningsmatcher. SAIPA, Modo och Brynäs. Han var riktigt bra mot Saipa och Modo medan han istället var riktigt darrig mot Brynäs.
Vi behöver verkligen en bättre back up till Backlund än var Johan Asplund var.
Jag tror och hoppas att Åkerlund kommer lyckas bättre. Var nära att sätta en tvåa eftersom han inte spelat i elitserien men han får börja som en medelgod spelare så får vi se sen.
Skulle Backlund bli skadad så får vi problem. Visserligen har vi en bra junior målvakt i Jesper Backlund men Åkerlund är kannapast redo att bli förstemålvakt. Så då blir det för Nubben att värva.

Målvaktssidan jämfört med förra året: Det ser något bättre ut.

Förstafemman:

Jyri Marttinen ++++ ------ Kimmi Lotvonen ++++
Martinen hoppas vi alla på ska kunna ersätta Stålman iaf lite granna. Men han har dock inte sett jätte vass ut på försäsongen. Men 30 poäng, varav 13 mål, på 44 matcher i Finland talar sitt tydliga språk. Marttinen är en klassback. En bra offensiv back, precis vad vi behöver.
Är Lotvonen hel så vet vi att han är riktigt bra.

Timo Pärssinen +++++ ------ Riku Hahl +++++ ------- Mika Pyörälä +++++

En sagolikt bra första kedja.
Riku Hahl given i finska landslaget kommer få en jäkla massa assistpoäng i år när han kommer ha två målsprutor på båda sidor om sig.
En första kedja kan inte bli mycket bättre än så här.

Förstafemman jämfört med förra säsongen: Förra säsongen var vår första femma väldigt omtalat. Tyvärr höll den inte länge pga skador. Men även om Hedström, Hahl och Pärssinen hade spelat tillsammans hela säsongen så tycker jag att årets första femma känns vassare. Speciellt med tanke på att Hedström var långt ifrån toppform förra säsongen.

Andrafemman:

Sanny Lindström ++++ ------- Kalle Koskinen ++++
Sanny är nästan alltid bra. Han kan vi lita på. Kan säkert få göra en och annan landskamp även om jag inte betygsatt honom som landslagsklass här. Kalle Koskinen har sett grym ut på försäsongen. Tyckte han var bra i slutspelet förra säsongen. Jag fattar mig inte på alla som klankar ned på honom hela tiden. Får han bara vara hel nu då så kan han vara hur bra som helst.

Peter Tenkrat +++++ ----- Peter Regin +++++ ------ Jonathan Hedström +++++
Tenkrat ska bli jäkligt spännande att se.
Peter Regin är visserligen Dansk landslagsman men frågan är om han inte hade platsat i det svenska landslaget också. Han har ju en grym teknik. Nu väntar vi bara på poäng görandet också. Det lär nog lossna i år.
Jonathan Hedström kommer definitivt vara bättre än under föregående säsong. an såg riktigt bra ut under SCA cupen.

Andrafemman jämfört med förra säsongen: Mycket mycket bättre

Tredjefemman:

Robin Jonsson ++++ ------- Pär Styf ++++
Robin Jonsson gjorde rätt som gick till oss. Han kommer säkerligen blomma ut till kanske till och med en landslagsback.
Pär Styf är en annan som jag tycker får oförtjänt mycket kritik. Visst han har sina obligatoriska indianare. Men som ren defensiv tuff och hård back så håller han hög elitserieklass.

Fredrik Hynning ++++ ------ Johan Andersson ++++ ------ Oscar Sund +++
Här ska det bli kul att se om Hynning fortsätter leverera poäng. 17 mål som han gjorde i Luleå tyder ju på viss klass. Frågan är hur mycket speltid han kommer få i Power Play när vi har två så vassa lines som första och andra är. Vi ska nog inte räkna med att han gör lika mycket poäng som under föregående säsong.
Johan Andersson är en stabil spelare som det ska bli kul att se om han kan bli ännu bättre. Oscar Sund lika så. Vill se lite mer poäng under denna säsong, men frågan är om det verkligen kommer behövas?

Tredjefemman jämfört med förra säsongen: Bättre än föregående säsong.

Fjärdekedja:
Anton Axelsson +++ ----- Erik Andersson ++ ----- Robert Carlsson +++
Anton Axelsson har varit bra under försäsongen och ska bli riktigt kul att se. Erik Andersson har väl inte visat sådär jättemycket och jag tycker han just nu är vårt svagaste kort. Vi hoppas väl alla att han ska gå in och vara lika bra som brorsan var förra säsongen.
Robban är vår bästa boxplay spelare. Därför tycker jag han ska spela före Björn Svensson. Synd att Björn blir utan plats men men.

Fjärdefemman jämfört med förra säsongen: Ungefär lika bra.

Övriga spelare:
Som övriga spelare har vi Pettri Kokko, Björn Svensson, Erik Moe, Sebastian Erixon, Chrisoffer Erixon, Oskar Johansson, Anton lander och Magnus Svensson-Päjärvi.

Som synes har vi ett lag som bra mycket bredare än föregående säsong.
En sån som Oskar Johansson gjorde 31 poäng varav 25 mål i J20 förra säsongen. Pettri Kokko anser jag inte platsar på sex backar. Men han är ju helt klart en duglig elitseriespelare.
Sebastian Erixon var riktigt riktigt bra när han fick chansen förra året, Moe var bra. Lander och Päjärvi vill man ju ska spela hela tiden, men vems plats skulle dom ta?
Bredden ser bra ut i år, som sagt.

Sammanfattning:

Många tycker vi har dåliga backar. Det är något som jag inte håller med om. Ska man ta sig till semifinal och final ar man inte råd att ha någon back som är dålig. Jag tycker våra backar håller hög elitserieklass. Det tycker jag dom har bevisat under lång tid, tänker på Sanny, Styf, Koskinen.
Sen känns det rätt sjukt att samtliga forwards i de tre första kedjorna var landslagsmänn under förra säsongen. det tyder på viss klass.

Det ska bli spännande att så vad fjärde kedjan kommer prestera. När det gick som bäst under början av förra säsongen var styrkan att det inte spelade någon roll vilken kedja som var på isen. Alla körde på och poängen var spridda över samtliga kedjor.
Det kan nog bli lite annorlunda i år då det framför allt de två första kedjorna som ska stå för poäng görandet.
Men låt oss hoppas att även 3:e och 4:e kedjan spelar respektlöst och satsar framåt.

Laget ser mycket bättre och framför allt mycket bredare ut i år. Skador kommer vi få men vi har fullgoda ersättare.
Kommentera

Marcus: Fullständig trupp och rätt info om spelarna är en grej. Även löpande statistik över lirarna under säsongen skulle uppskattas.
Kommentera

Marcus: En första liten önskan. Byt den blå bakgrunden mot en röd. Ha gärna blått kvar på knappar etc men accentuera att klubbfärgerna är rött och vitt (och lite blått) snarare än en blå bakgrund som ger en känsla av blått och vitt (och lite rött).
Kommentera

BlackBay: Härliga kommentarer! Jag är en av flera"amatörer" som jobbar med den nya hemsidan. ;) Vi tar gärna emot tips på vad som kan förbättras på den befintliga. Först och främst måste kritiken bli mer konkret för att man ska kunna göra någon förbättring. Vad är det som ni tycker ska bli bättre? En hemsida består av en himla massa intryck såsom grafiken, innehållet, interaktiviteten, läsbarheten etc.
Kommentera

Paddan: Enigheten i sidorna gör att de är mycket lättare att hitta, Och surfa
runt. Skulle tro att de har med reklamen på sidorna att göra också.
Kommentera

« · 927169 · »