Tänkte komma med en tråd där vi alla kan lägga in våra tankar om vårat älskade Timrå inför kommande säsong.
Målvakter 39. Mika Oksa 35. Johan Asplund Har båda visat att de är klass att klara sig i ES. Men kommer de att vara matchvinnarna som Kapanen varit under tidigare säsonger? Ser ett klart + i att vi har två potentiella förstamålvakter, då det blir en positiv konkurrens om vem som ska stå.
Betyg 3/5 (med bra möjlighet att flippa)
Backar 6. Anton Strålman 7. Johan Svedberg 8. Sanny Lindström 9. Kalle Koskinen 21. Mats Hansson 36. Pär Styf 38. Teemu Aalto 52. Carl-Johan Johansson I princip samma backbesättning som förra året, då var det väl den lagdel som ifrågasattes mest. Har tappat Lars Jonsson som icke lockoutspelare men har istället fått in löftet Anton Strålman. Jonsson rosade väl inte marknaden ifjol och får helt enkelt ta nya tag i HV. Att backarna hade svårt att hänga med ifjol behöver inte betyda att de inte gör så iår. Förra året med lockouten var väldigt speciell och tempot var betydligt högre än tidigare år. Krävs att de "unga"(Strålman, Svedberg och Hansson) kliver fram och tar ett större ansvar. Betyg 3/5
Forwards: 10. Christian Söderström 12. Robert Carlsson 13. Peter Regin 51. Valeri Krykov 15. Frans Nielsen 16. Per Hallin 17. Kristian Gahn 24. Magnus Nilsson 26. Mattias Wennerberg 28. Kent Manderville 47. Peter Ström 79. Fredrik Warg 91. Janne Laakkonen Ja vad säger man om årets forwards? Kan bli allt från det ena till det andra. Vi har fått in ganska intressanta spelare i Laakkonen, Ström, Nielsen och Regin som jag tror kommer att vara viktiga under året. Dock med de kännbara förlusterna av Nordgren, Hagos och Jonte så kan det vara svårt att verkligen vara i toppen av forwardsbetsättningar i ES. Dock finns det kvalitéer och jag tror inte forwards behöver skämmas i år. Betyg 4/5
Tränare: Huvudtränare Kent Johansson Ass.tränare Mikael Andersson Under fjolåret såg vi lite brister i coachningen i laget. Det vart kanske lite för analyserande och lugnt med Hussen och Kenta i båset. Det kommer garanterat Micke Andersson att råda bot på. Tror verkligen att kombinationen Kenta-Micke kommer att fungera bättre än Kenta-Hussen, rent coachmässigt. Det enda jag är lite orolig över är strtegin kring försvarsspelet. Det har under alla år sedan Eldebrink lämnade Timrå uppstått lite kaos i försvarsspelet under delar av matcherna. Det har varit väldigt många lätta/onödiga mål i baken helt enkelt. Kanske Micke även kan råda bot på detta? Betyg 4/5
Vart hamnar då Timrå i årets ES? Jag tror på en plats mellan 5-8 och en semifinalplats i slutspelet. Timrå kommer förmodligen inför årets säsong vara ganska nederlagstippade. Det passar oss som handen i handsken. Dags för TIK att ännu en gång röra runt i etablisemanget och visa att vi hör hemma i toppen av ES. Jag kanske till och med är lite för negativ i mitt tips, men TIK får gärna överraska mig med.
Tycho: Som jag ser det så är forwardssidan den svaga länken. Fast samtidigt tycker jag också att vi har fått bra nyförvärv. Spelare som Laakonen och Nielsen skall det bli otroligt roligt att titta på i år. Det som gnager är ju just förlusten av Nordgren. En utpräglad målskytt som kommer att saknas.
Målvaktssidan tror jag är under kontroll. Jag tror att Oksa kommer att vara en bra målvakt. Att döma av det jag sett under försäsongen verkar han vara en stabil och lugn målvakt. Hoppas att det stämmer under serien också. Som du också säger så har vi lite konkurrens på målvaktssidan, vilket är bra. Det torde sporra båda målvakterna till att hela tiden bli bättre.
Backarna och tränarna har jag fullt förtroende för.
Men jag vågar mig inte på att gissa vart vårt kära lag skall hamna. Jag väntar nog mer än gärna till efter matchen mot Modo för att yttra mig i den frågan.
Kerstin_k: Forwardsidan är en katastrof............eller snarare målgörarsidan Inte för att killarna är kassa - utan för att vi tappat säkert 100 poäng och ersatt med kanske 25 poäng.
Nordgren gör 35 per säsong, Hedsröm 35... Vem skall göra dessa poäng???
Vi har bra forwards i laget, men vi har inga målgörare vad jag kan se.
Kerstin_k: För mig är det mv-sidan som jag tycker verkar osäker. Har sett laget 8ggr nu på försäsong och fortfarande så har jag inte vid något tillfälle tyckt att keepern imponerat. Båda har alternerat och stått lika mycket. Enda tillfälle då det sett bra ut är matchen mot Mora i SCA de första perioderna. Annars har det varit medel eller direkt dåligt. Matchen mot Leksand i Norrtelje var rena bottennappet. Men sedan har det ju blivit något bättre. Målvaktssidan är för mig fortfarande svajig. Hoppas på att det blir bättre. Backsidan ser för mig hyfsad ut. Det gäller för Kenta att para ihop rätt killar. Något överraskande har Alto och Strålman fått spela ihop och gjort det bra. Kalle Koskinen är otippat den som inte så här långt levt upp till sitt rykte. Hansson måste få spela tillsammans med en rutinerad, då kan det bli bra. Vad gäller forwards och centrar så är det återigen osäkert. Vore bra om Krykov var i form när han nu återkommer. Är han det så har vi en förstecenter. Gärna tillsammans med "Robban o kanske Janne Laakonen. Frans Nielsen har absolut inte gjort bort sig i den nya miljön och borde rimligtvis fortsätta utvecklas. Omgivningen är förhoppningsvis bättre än vad han hade i Malmö. Tillsammans med t.ex. Magnus Nilsson och förslagsvis Vennerberg borde de kunna bli en slagkraftig konstellation. Både Frasse o Wennerberg har varit hyfsade under försäsongen. Tillsammans med Magnus skulle det kunna bli en riktigt bra andrafemma. T.ex. framför Sanny och Svebba. Sedan blir det svårare. En tredjeformation med "Crippe, Regin o Peter Ström kanske vore något. Väntar fortfarande på att "Crippe" skall börja använda sitt fantastiska skott. Då återstår att försöka få till en femma med "Halle", Wargh. Hur man nu gör det?
Tycho: Jag tror att Ström kommer att bli väldigt viktig för laget och Warg har jag på känn kan få ett litet genombrott i år, vältränad och spelsugen.
Styf, Sanny, Kalle K, Aalto måste vara hela och stabila i år, Strålman slår igenom med dunder & brak. Hansson får det tyvärr tungt. Calle eller Svebba 6:e back
Målvaktssidan är det största frågetecknet, floppar Oksa så blir det nog oroligt där bak. Klarar Asplund att ta steget till en stabil elitserie MV i år? Kan behövas värva en MV under säsongen.
Kommer Krykov upp i normal standard så räcker det långt i årets ES. Laakonen kommer att skrapa ihop en massa assistpoäng. Hur länge ska vi vänta på Crippes målskytte? Manderville = inställning, boxplay. danskarna blir nog bra men är de några pålitliga målskyttar...
Sist men inte minst så saknas en eller fler riktiga målskyttar. Kommer Gunno tillbaka så OK då men det saknas i mitt tycke i alla fall en målskytt till. Värvning av målskytt nödvändig.
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.
Målvakter
39. Mika Oksa
35. Johan Asplund
Har båda visat att de är klass att klara sig i ES. Men kommer de att vara matchvinnarna som Kapanen varit under tidigare säsonger? Ser ett klart + i att vi har två potentiella förstamålvakter, då det blir en positiv konkurrens om vem som ska stå.
Betyg 3/5 (med bra möjlighet att flippa)
Backar
6. Anton Strålman
7. Johan Svedberg
8. Sanny Lindström
9. Kalle Koskinen
21. Mats Hansson
36. Pär Styf
38. Teemu Aalto
52. Carl-Johan Johansson
I princip samma backbesättning som förra året, då var det väl den lagdel som ifrågasattes mest. Har tappat Lars Jonsson som icke lockoutspelare men har istället fått in löftet Anton Strålman. Jonsson rosade väl inte marknaden ifjol och får helt enkelt ta nya tag i HV. Att backarna hade svårt att hänga med ifjol behöver inte betyda att de inte gör så iår. Förra året med lockouten var väldigt speciell och tempot var betydligt högre än tidigare år. Krävs att de "unga"(Strålman, Svedberg och Hansson) kliver fram och tar ett större ansvar.
Betyg 3/5
Forwards:
10. Christian Söderström
12. Robert Carlsson
13. Peter Regin
51. Valeri Krykov
15. Frans Nielsen
16. Per Hallin
17. Kristian Gahn
24. Magnus Nilsson
26. Mattias Wennerberg
28. Kent Manderville
47. Peter Ström
79. Fredrik Warg
91. Janne Laakkonen
Ja vad säger man om årets forwards? Kan bli allt från det ena till det andra. Vi har fått in ganska intressanta spelare i Laakkonen, Ström, Nielsen och Regin som jag tror kommer att vara viktiga under året. Dock med de kännbara förlusterna av Nordgren, Hagos och Jonte så kan det vara svårt att verkligen vara i toppen av forwardsbetsättningar i ES. Dock finns det kvalitéer och jag tror inte forwards behöver skämmas i år.
Betyg 4/5
Tränare:
Huvudtränare
Kent Johansson
Ass.tränare
Mikael Andersson
Under fjolåret såg vi lite brister i coachningen i laget. Det vart kanske lite för analyserande och lugnt med Hussen och Kenta i båset. Det kommer garanterat Micke Andersson att råda bot på. Tror verkligen att kombinationen Kenta-Micke kommer att fungera bättre än Kenta-Hussen, rent coachmässigt. Det enda jag är lite orolig över är strtegin kring försvarsspelet. Det har under alla år sedan Eldebrink lämnade Timrå uppstått lite kaos i försvarsspelet under delar av matcherna. Det har varit väldigt många lätta/onödiga mål i baken helt enkelt. Kanske Micke även kan råda bot på detta?
Betyg 4/5
Vart hamnar då Timrå i årets ES? Jag tror på en plats mellan 5-8 och en semifinalplats i slutspelet. Timrå kommer förmodligen inför årets säsong vara ganska nederlagstippade. Det passar oss som handen i handsken. Dags för TIK att ännu en gång röra runt i etablisemanget och visa att vi hör hemma i toppen av ES. Jag kanske till och med är lite för negativ i mitt tips, men TIK får gärna överraska mig med.
Timrå IK för alltid