1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK - HC Vita Hästen 2020-12-16

« · 2113996 Till forumet

Sv: Timrå IK - HC Vita Hästen 2020-12-16
sargad:

Spelbolag om några har väl ännu sämre moral än bankerna. Ifall dom tjänar pengar så skiter dom i det etiska, moraliska och lagliga. Bara de genererar vinster.
Låst ämne

8671: Jag har tyckt hela tiden att minst en etablerad back till måste in, så skumma tider nu så det kommer väll inte hända, är isf vi fans och sponsorer som måste skramla då, jag gör det gärna, Pelle hade en helt klart sämre match igår, hamnar ofta för högt upp i banan sen får vi kontringar emot oss.
Låst ämne

Rytter: Jag vet iallafall att Kenttä är en jävel på trav. Han lägger ju ofta system hos Nubbens spelbutik.
Låst ämne

Rytter: Vänta nu "Ifall dom tjänar pengar så skiter dom i det etiska, moraliska och lagliga."

Det här gäller ju lika mycket för båda?
Låst ämne

Knylan: Ja, deras gameplan att spela tight och på kontringar fungerade ju bra! Målvaktsspelet också mycket bra liksom inställningen att jobba hårt för varandra. Effektiviteten kunde de inte klaga på heller! (12 skott 3 mål). En perfekt genomförd match för dem!
Låst ämne

Knylan: Får jag spekulera lite fritt i Varför Skägget rusar runt lite som han gör ibland så kan jag faktiskt tänka mig att Freddan och Ante sett att det finns något dolt spelsinne där inne och sagt att han skall våga lite mer. Skägget har ju själv sagt att han blivit inspirerad av att spela i ett topplag som spelar för att vinna nånting/gå upp. Därav tror jag att han överilar sig när han nu spelar i ett "offensivt" lag för första gången och ibland hamnar lite snett mellanåt. Samtidigt kanske jag är den enda som ändå ser nått litet potential i han när allt stämmer även lite i det offensiva. Tycker heller inte vi har nån annan back i jämförelse som kan käka upp motståndare i kamper i egen zon som honom heller. Jämnar ut sig med hans vågade rusningar ibland. Förhoppningsvis kan man slipa på detaljer så han kan hitta ett mer balanserat spel vad det lider. Då kan vi få lite av en 2 vägsback mer än bara en utpräglad sheriff som skall chippa ut puck som enda uppgift. Tänk er en Caslava light. 😋
Låst ämne

Matsg: tight och tight, dom släpper ändå till 35 skott på mål, visst spelade hästen bra men dom vinner en sån här match 1/30 gånger.

Det man dock kan ta med sig är att när vi väl jagar kvittering så får vi bara iväg 1 skott på mål på 10 minuter in i tredje perioden (och bara 7 skott på hela tredje). Det här var nog inte den sista matchen som vi jagar en kvittering på slutet så här hoppas jag man sätter sig ner och analyserar varför så många inte var beredd att göra grovjobbet när det behövdes. Sen måste jag säga, varför tar inte Freddan ut målvakten när vi får PP med 4 minuter kvar i ställning 1-3? Totalt hjärnsläpp.
Låst ämne

Sputnik: ”problemet” är väl bara att vi är det lag som spenderar överlägset mest tid i anfallszon och, naturligtvis, överlägset minst tid i försvarszon. Svensson har sina styrkor i ett statiskt defensivt jobb. Man kanske skulle dra ner hans istid och låta honom spela mycket BP (vilket han så klart redan gör)? Speciellt i matcher där motståndarna uttryckligen fokuserar på ett kontringsspel.
Låst ämne

8671: Håller inte med om att ta målvakten i 5 mot 4 med 4 minuter kvar. Det står ju bara 1 - 3. Rätt stor risk för 1 - 4.

Håller med om att man kanske skulle dra ner hans istid i matcher där motståndarna uttryckligen fokuserar på ett kontringsspel. Alternativt säga åt honom att han spelar i Almtuna den matchen. ;-D
Låst ämne

Spock: Gör vi inte mål i det PP så är matchen körd. Målskillnad är inget vi behövde tänka på. Tycker det här var en sån match där vi behövde varenda köttskalle framför motståndarkassen, finlir funkade inte en gång under hela matchen.
Låst ämne

rabon:

Brukar loppen vara riggade?
Låst ämne

8671:

Tror att det inte är i seriespelet ni kommer ha mest nytta av Svensson, där kan han stundtals istället vara en säkerhetsrisk.

Dock i slutspelet när det blir mer kamp och nivån höjs tror jag han kommer växa ut mer och komma till sin fulla rätt. Det är där man behöver de defensiva generalerna som bara fokuserar på att stänga ner och neutralisera motståndarnas bästa kedja och proppa sådana som HutchKINGS.
Låst ämne

8671: Fast nu är du där igen. "dra ner hans istid", vem ska få mer istid då? Du kan ju inte bara peka på nyförvärv för det kommer inte hända. Vi har dom spelare vi har nu så vi måste väl matcha efter dom förutsättningarna?

Jag kan inte argumentera emot kritiken på Svensson utan det jag stör mig på är din stora överdriften av bristerna. Både på Svensson och på försvaret. Vi släpper in 1,95 mål per match. Det är sjukt bra och bäst i serien. Behöver vi verkligen få ner dom siffrorna ännu lägre? Vill man verkligen börja experimentera där?

Jag tänker också att en anledning vi spenderar lite tid i egen zon är pga att Svensson vinner närkamper, tacklar, täcker skott och styr bort puckar. Lerebäck och Ragnarsson kanske är bättre på att hantera puck än Svensson, men är dom verkligen bättre på att ta tillbaka pucken? Jag ser hellre att vi fortsätter köra som vi gjort dom senaste 17 matcherna än att börja vaska om direkt efter en förlust.
Låst ämne

8671: Tror du har rätt med siffrorna, de ligger bakom runt 50% av baklängesmålen vid lika styrka.
Kan väl egentligen tycka att differensen mellan Ohårde/GC och Perto/Fillur är såpass stor att man egentligen inte behöver mer belägg.

I min värld får man splitta första backpar och lira Perta-Ohårde, Fillur-GC eller vise versa.
Vägrar man prompt från ledarhåll kan jag tycka att man skall testa J.Carlsson med Skäggo, Jonathan har legat fint med i spelet hittills denna säsong, behöver nog inte göra några större förändringar i sitt spel för att komplettera upp Svensson och framförallt behöver 3an bara hålla koll på en back, inte två.

Är väl inte jättesåld på Filluren/Ragger dock, Ragnarsson går iallafall inte bort sig framåt, kanske skulle funka som "enabler" till Fille som inte riktigt hittat rätt hittills.

Om vi söker en back, då känns det ju ganska konstigt att leta efter nån som kan ta höjd för Svensson eller Fille.
Jag hade personligen sett nån som kan spetsa till anfallsspelet isåsantfall.
Ska man ha båda i en spelare får man nog ha en jävla insamling, kanske rigga lite matcher eller ringa Daniel Kindberg om man ska ha råd.
Låst ämne

John Cena: Svensson snittar 21 min per match och har sämst +/- (det borde rimligen vara tvärtom när man spelar i ett lag som har +55 i målskillnad och leder serien) Carlsson, Ragnarsson och Lerebäck spelar alla betydligt mindre än så, jag kan tycka att det kan vara en idé att spela dom mer. Det finns säkert en anledning till att det är så men det finns också en anledning till att Svensson inte klarar av spelvändningarna och det beror på att han är långsam på skridskorna.

Vadå ”ta tillbaka pucken”, motståndarna får ju knappt låna pucken? Vi spenderar så mycket tid i anfallszon under matcherna att Johansson fryser fast i isen mellan stolparna.

Jag fattar att det är svårt att få gehör för min åsikt eftersom vi vinner matcherna. Jag får återkomma när/om vi förlorar 3/5 matcher. Sen kommer jag ihåg hur det lät här inne för några år sedan när flera lyckliga lallare (inte du) satt och sa ”äh vad finns det att klaga på, vi ligger faktiskt trea i serien”. Alla minns hur det gick den säsongen. Tycker man måste kunna belysa svagheter även fast vi generellt går bra. Vi leder serien storstilat och spelar riktigt bra nästan hela tiden men serielunken är en sak, slutspel är en helt annan.
Låst ämne

« · 2113996