1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590624 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK - Leksands IF 2015-10-18

1705279 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2015-10-18
Tre hörnor straff!
Kommentera

El Maco: in me Bulla!!!
Kommentera

dr dängroth: Nu har Timrå fått en hörna, se nu till att få nåt förna, Bulla, Bulla, Bulla!
Kommentera

Hörnhockey, jag är skeptisk
Kommentera

Andersson: Alla. Så. Klart och färdigt. Woho, nu blir det 9 poäng i veckan!1 11!!1! !
Kommentera

Mattsson blev iaf bättre efter kritiken här på forumet . Kanske ska börja klaga lite på vissa forwards också ?
Kommentera

Glen Morangie:

Vi ska väl kvala om saken först också, hur nu det kommer att gå till i vår, men annars tror jag faktiskt att du är någonting på spåren.
Kommentera

Glen Morangie: Leksand kom ofta in med pucken i anfallszon under kontroll och gick på kassen, det var den stora skillnaden tycker jag. Att som Timrå, slå ner pucken bakom förlängd mållinje och sedan brunka hörn i varenda anfall blir lika genomskinligt som tråkigt i längden.
Kommentera

Jag håller fullt och fast med, vill man bli på dåligt humör ska man gå på Timrås hemmamatcher... Vad sysslar dom med på träningarna. Titta på deras uppspel t.ex., alla lag gör ett eller två pass. Timrås uppspel är 3 eller 4 pass men det är på tvärs och inte i djupled så hela motståndarlaget hinner tillbaka så dom kan kontra direkt. Powerplay finns inte heller så även jag funderar på, är Jens och Roger dom rätta att ta hand om Timrå IK. Är vi på väg ner till Div 1?
Kommentera

Knylan: Ok nu har Mattsson spelat upp sig, nu väntar vi bara på resten av laget! Fast med Jens-Roger vid tömmarna blir nog denna resa mest lik den i sången "Prästens lilla kråka skulle ut och åka"... å vi kommer slinka ner i diket som kallas Div 1
Kommentera

cally47: Gillar Berglund med. Senaste matcherna har han varit osynlig dock.
Kommentera

Berglund gillar jag, spelar med ett stort hjärta och är väl en av få som vågar gå in i en närkamp. Men en sak jag inte förstår är hur man kan spela Jeremy Boyce i sista matchminuten i dagens match när man jagar kvittering? Samt att man plockar målvakten när man inte ens har hunnit bygga upp ett spel utan att man tar ut Mattsson när spelet är i mittzon. Straffat sig i tidigare matcher.
Kommentera

Vad var det jag sa? Vi fixade inte Leksand nu heller. Det här känns om möjligt ännu värre än 1981/82. Kan vi inte bara slå våra påsar ihop med Sundsvall innan säsongen tar slut? I så fall är det ju bara ett lag från Medelpad som åker ur Superettan...
Kommentera

Kongo: (Haha, fan vet hur många tusen ord jag kräkt ur mig nu under senaste timmarna.)

Ja men det kan jag köpa, absolut. Så är det ju, bilden ligger ju kvar från sista åren i ES, det håller jag med om. Vi följer vår strategi med att värva ungt och svenskt och så vidare, men det kommer ju hela tiden tillbaka till att vi sladdar i botten i år igen, även om vi bara har fem poäng upp till en femteplacering. Strategin är ju på nästintill alla sätt god men det faktum att den verkar ta så lång tid att få något resultat på gör ju den ganska så farlig när det i andra änden resulterar i krympande publiksiffror och därigenom krympande sponsorintäkter. Strategin ska fortsätta, men vi kommer ju inte ta några som helst steg som förening om inte spelarna tar steg i sin utveckling. Frågan är ju hur de tar de stegen.

Vi har ett för odynamiskt lag helt enkelt och vi behöver redskap för att göra det mer dynamiskt. Man skulle väl kunna likna det vid att vi plockat in personal i ett företag på olika positioner som inte slutfört sina utbildningar ännu, eller att de avbrutit sina utbildningar och sen hoppas på att de lär sig det sista på vägen genom att lära av andra, äldre, kollegor. Saken är då den att de kollegor de ska lära sig av inte finns, det är liksom därför de nya blivit anställda i förstaläget. Väldigt riskabelt. Jag tänker att man ändå vill ha någon att fråga, någon som varit med förut.

I detta fall då så ska en sån som Lindgren, nyanställd okvalificerad marknadschef, vända sig till den rutinerade ekonomichefen Hallin för råd om hur man jobbar med vad nu en marknadschef gör. Hallin kan ju eventuellt ha lite koll på vad en marknadschef gör, men det är ju fortfarande en annan roll i företaget. Överst står VD:n Forsberg och rekryteringschef Norberg och kliar sig i huvudet. Det kommer säkert att lösa sig på sikt men frågan är ju vad det kommer kosta på vägen, framförallt om företaget redan är ganska så illa ute.

Slut på näringslivsliknelser nu, haha.
Kommentera

Knylan: Största problemet vi har är att vi har en tränare som är fullständigt oduglig, visa mig dom meriterna han har ,vi saknar fullständigt ett eget grundspel,ett eget powerplay man grinar när man ser det spelet vi presterar nu .Låter vi det fortgå så kan jag inte se ett annat slutresuitat än division 1 o konkurs
Kommentera

Knylan: Tack Olle för att du lyckas vara så sansad och skriver det jag inte lyckas få ur mig. Vi är ofta rörande överens du och jag, men jag saknar kylan. Såna här torskar dödar en hel dag för mig. Först imorgon kommer jag att kunna se klart på det och klarar först då att förmedla några vettiga tankar i skrift.

Frella har för övrigt öst ur sig en hel del bra på twitter i ett gäng monologtweets. Jag försökte där jag med och är inne på mycket av det du pekar på i en diskussion med Skarin.
Kommentera

Sen ska vi DEFINITIVT komma ihåg även det positiva. Bryhnisveen värvades för att vara vår försteback, den back som skulle kunna bidra rejält till vår offensiv. Resultatet är att han är vårt absolut största offensiva hot. Vi har som sagt gjort tre spelmål på hela veckan, han har assist på alla tre. Han är en kanonvärvning och har presterat mer poängmässigt än vad jag vågade hoppas innan säsongen. Snittar nästan en poäng per match, i ett lag som snittar exakt två mål per match.

Så, det finns goda exempel. Varesig Lindgren eller Johnsson har ju varit dåliga, de gör allt de kan för att lyckas, men det räcker inte till. Vi får inte den där nästan överilade utvecklingen vi vill ha på våra spelare helt enkelt. Steget och utmaningen är för stor. Det är mycket möjligt att det kommer att bli bättre och bättre under säsongen, men då är vi ju återigen i ett läge där vi måste jaga för att hinna ikapp och risken är då stor att vi återigen missar playoff och spiralen fortsätter.

Problemet är ju sannolikt exakt det som exempelvis Harald Lückner med flera pekade på inför säsongen, nämligen bristen på rutin i laget och då framförallt på de ledande offensiva spelarna. Vi har Hallin och Molinder, de har nästan spelat nästan 1000 elitseriematcher tillsammans men de är inga offensiva ledare. Återstår att se vad Lindhagen kan bidra med framöver men inte heller han har ju ren offensiv prägel på sitt spel, långt ifrån. Det är svårt att komma till några andra slutsatser än att laget är för naivt byggt, rent krasst. Det är i alla fall mitt svar på varför vi ligger där vi ligger.
Kommentera

söder över: Kan inte annat än hålla med!
Klockrent inlägg!

Hur ska publiken lockas tillbaka?
Att lägga upp x antal hundringar för att se ett lag som inte är med från start håller naturligtvis inte speciellt med det tabelläge som vi befinner oss i.

Jag tror att hade man haft en renodlad 1:a femma eller kedja med rutin och kunnande så skulle lovande juniorer / yngre spelare kunna blomma ut utan den press som jag tror finns idag med tanke på den uttalade målsättningen.
Det skulle även locka några åskådare fler tror jag. Det är liksom för jämngrått idag..
Kommentera

Knylan: Jag tror du har fastnat i den gamla bilden av TIK och tanken om att få rejäl bang for the buck. Jag tycker det ser ut som att man följer en strategi.
Kommentera

Kongo: Förutsättningarna är att vi har en lönebudget som är fullt jämförbar klubbar som ligger betydligt högre i tabellen.

Det är klart att de har den ambitionen, det är ju därför de skrivit på för oss, för att de ser en stor möjlighet att få vara ledande spelare i en klubb som siktar på att nå SHL inom fem år. Det går inte att klandra dom för att de tar den chansen. Men det gör det ju inte att det är rimligt för oss att sätta den tilltron till dom. Det är ju en STOR chansning, en chansning som ju uppenbart inte ens är i närheten av att gå hem heller. Vi ligger näst sist, bakom storheter som Pantern, Tingsryd, Oskarshamn, Asplöven och så vidare.

Tanken är ju, som alltid med våra lagbyggen, väldigt god och intressant. Vi tänker att vi ska få rejäl bang for the buck. Billiga, breda, lagbyggen som ska ta motståndarna med storm. Smågrus värvas från konkurrerande klubbar där spelarna tidigare inte fått samma ansvar som de ska få hos oss. Och så HOPPAS vi. Men det skiter sig, gång efter annan.

Det är klart att vi hela tiden har en usel ekonomi att skylla på, det argumentet går hela tiden att lyfta fram. Men ekonomin har ju nått de bottennivåerna till väldigt stor del på grund av rangliga lagbyggen vilket har spridit sig som en pest över resten av föreningen. Tidigare var det dyra och dåliga lagbyggen, nu är det billiga, väldigt unga och otillräckliga lagbyggen. Den där "ungdomliga entusiasmen" som vi hoppas så mycket på fungerar inte över en serie på 52 omgångar, de unga spelarna ska försöka ta varandra till nya nivåer där ingen av dom varit förut. Ingen av dom har tidigare representerat ett seniorlag där man exempelvis har lyckats låsa upp problem med powerplay, och de lite äldre spelarna har inte heller haft tongivande roller i powerplay i sina tidigare klubbar.

Det är en djävulskt tuff situation alltså. Jag förstår Nubbens problem, han måste ju jobba såhär och jag betvivlar inte hans kompetens en sekund, men något är det ju som går fel hela tiden. Samtidigt kan vi inte chansa ekonomiskt, inte en millimeter. Allt måste ske med full kontroll.
Kommentera

IceTee: jag har fan ingen bra lösning... Forsberg är erkänt duktig på att jobba med yngre spelare och han vill ju föra laget i en offensiv hög tempo hockey och det är vad jag vill se med!

Sedan kan man kanske fundera över upplägg och detaljstyrning...
Jag menar inövade varianter tex. Ett grundlir att vila sig emot även om kastar om i kedjorna...

Jag har lite svårt att hitta röda trådar...

Är det ide fattigt så får väl Forsberg sätta sig och kika på gamla Saik matcher för att hitta vägar att röra sina spelare i anfallzonen så det händer något! Jag skulle säga att kanske 3 matcher iår sett riktigt bra ut i det offensiva spelet men på slutet nu så har det sett rätt jävla katastrofalt ut helt osynkat och stillastående...

Jag menar en spelare som håller puck i ett hörn har i absolut bästa fall en back att spela övriga kedje kamrater har ju "tagit skydd" i passningsskugga och står därtill stilla...

Det här laget kommer inte avgöra så värst många matcher till sin fördel längs sargerna stillastående...

Fart offervilja och kaxighet är vad som behöver praktiseras med det här laget...

Ang Pelle Hallin så brukar han ju dippa så här års tyvärr för att sedan komma starkt på slutet... Han är en cup människa... Var det challe eller Perra som sa något om att han ville se Pelle dyka upp förbannad till nedsläpp för att få ut hans bästa egenskaper?

Han får ta sig i kragen och komma igen nu för han är väldigt behövd!

Det är rent allmänt jävligt lite känsloyttringar på isen med detta laget.
Jag vet inte om det handlar om disciplin eller om det bara är så dom har det i truppen. Man tänder sällan till ens när man får en tvåa efter att motståndaren filmat...

Han Berglund som får ta en go del dynga här...
Han syns, han driver på, han försöker! Är det fel? Vem tar han speltid ifrån som skulle få mer uträttat?
Han är tunn i närkamperna men så är läget! Eftersom att laget saknar fart och rörelse i spelet och därigenom inte öppnar ytor åt varandra så blir det brunnar lir och kontringar som gäller och där är han inte direkt ensam om att var chanslös! Jag tycker flera utav de spelare som packar fler kilon med muskler ändå bara knappt tangerar Berglunds närkampsspel... Molinder exempelvis... 6kilo/13cm kan man tycka ska göra mer skillnad men icke...

Det är något som inte stämmer just nu.

Man behöver hitta på lite nytt som fungerar och skapa en ny trygghet runt det...

Så jävla akterseglat som vi spelar nu har vi fan inte spelat sedan de senaste åren i elitserien...
Kommentera

Knylan: Betyget till den som satt samman laget måste relateras till förutsättningarna. Hur ser det ut där?

Delar inte ditt resonemang om för stor press. Om man som 22-åring har som mål att bli ledande spelare på högsta nivå bör man se det som en väldigt bra möjlighet att få mycket förtroende på så hög nivå som möjligt.
Kommentera

söder över: Jag tror att vi utan omsvep kan utnämna Johan Mattsson till veckans spelare, det kan han ha efter hur jag och andra slaktat honom här tidigare. Gratulerar till det.

Nu någon timme efter matchslut så börjar man landa lite ändå. Leksand ska så klart ligga högre i tabellen än vad de gör. Vi blir fullständigt överkörda fram tills att vi får vårt första powerplay, då har över halva matchen gått. Eller överkörda och överkörda, vi saknar offensiv helt enkelt. Vi kommer ingenstans, mycket på grund av deras defensiv och att de hela tiden får vända på oss. Vi kontrollerar dock vår defensiv väldigt, väldigt bra. Mattsson behövde ju på inget sätt göra en stormatch för att det ändå skulle stå 0-1 inför tredje. Det glöms bort. Vi blev överkörda i aspekten spelövertag men inte mycket mer än så. Leksand är också impotenta precis som oss, det såg man.

Vi förlorar skotten i första med 2-9, då minns jag ens knappt våra två skott. Vi vinner skotten i tredje med 15-6, vi vinner även skotten i matchen. Trots att vi blev "överkörda". Leksand har vaknat nu och är påväg uppåt i tabellen, det kommer inte gå sensationellt bra för dom, men de kommer sluta före oss iaf. Det kan vi nog enas kring. Vi får väl fortsätta att vara täta defensivt. Det hade inte heller skadat om vi kunde få ha våra två tilltänkta förstacentrar friska och hela. Synd bara att ingen av dom håller för att vara förste- och andrecenter. Johnsson står på 0+2 efter sju spelade och går sönder hela tiden. Lindgren är också borta då och då och står på 1+2.

Det är inte deras fel att de inte håller för att bära ansvaret för en 87-årig förenings samlade hopp om framtiden, det felet ligger hos den/de som satte samman laget och drog en grov chansning. Det är ingen liten press att sätta på två 22-åringar, att de ska rocka offensiven i en klubb som SKRIKER efter framgång, på alla plan. Får vi sportslig framgång så kommer resten komma av sig själv, det hoppet sätter vi till en spelare som var skadad stora delar av fjolåret och en annan spelare som alternerade center- och ytterforwardspel i Mora förra säsongen. De ska vara våra två främsta centrar.

Födda 1993. 22 år gamla. 87-årig förening. En förening som varit ett hårstrå från att gå i konkurs för en kvart sen, 40 anställda, flera hundra aktiva ungdomsspelare. Vikande publiksiffror. Två 22-åriga centrar som inte ens kommer från våra egna led, som aldrig ens varit i närheten av samma ansvar förut. Jag tycker nog att det är ganska så styggt, jag hade absolut inte fixat den pressen i den åldern.
Kommentera

Laken: Idag förtjänade laget möjligen noll åskådare. Jag har dock aldrig gått på en Timrå-match för lagets skull, utan för föreningen Timrå IK där laget som bonus genom åren ofta bjudit på fantastisk underhållning.
Kommentera

Knylan: det är sannerligen helt jävla otroligt!

Härligt inlägg med!

Kategori glaset är halv fullt!
Kommentera

JobbaPuck: det här är ett lag som måste åka skridskor. Finns många unga killar med bra kvalité men när dem inte gör vad dem är bra på så går det åt fanders.
Betänk att vi inte har målskyttar, inga defensiva pjäser, i gen monster-målis utan helt enkelt ett rätt mediokert lag med ganska få skills.
Det laget däremot besitter är ungdomlig frenesi, en jävla vilja och ett go som kan köra sönder det bästa av lag i den här serien.

Men då funkar det inte att glida in på en skridsko. Det funkar inte att gå in i en match med den nonchalans man gjorde idag. Har man inte skillsen "gratis" får man jobba för det. Och det måste alla i det här laget göra.

Man bänkade (?) Hallin idag, Lander och några till. Detta efter tveksamma insatser på isen. Bra tycker jag. Samtidigt är det oroväckande att en spelare som Hallin bänkas då det ska vara pappan i laget.

Njae, det ser minst sagt tufft ut. Det här laget måste göra 2 mål och släppa in max 1. Det ör lättare sagt än gjort. Det ser redan nu rätt krampaktigt ut. Spelarna har börjat tvivla på sig själva och det låser sig.

Tur man varit med ett tag och vet att det inte är enkelt att älska detta lag. Men att göra förändringar nu skulle antagligen lösa upp en del knutar i det här laget. För det ser krampaktigt ut. På riktigt.
Kommentera

Vad har vi för spelidé? Vad är det för riktlinjer dom ritas upp? Hur exempelvis taktiken ut för dagens match? Jag ser inga linjer. Sen dessa ständiga formationsändringar... Vad vill man uppnå där?

Tidigare spelade vi med frenesi och skapade vettiga chanser. Nu sen derbytorsken är det mest fastgjutna fötter och betonghandleder.

Timrä IK har bränt sina buntar med slipp-ur-fängelse-kort. Kommun, näringsliv, bank och allmänhet har gjort sitt. Nu är det dags för föreningen att börja betala tillbaka!

Fin vecka som vankas förresten... Med det här liret är det "bortasväng - noll poäng" i antågande och en fastkilning i botten.
Kommentera

Detta har varit en helt otrolig vecka på sätt och vis. På tre matcher har vi gjort sammanlagt tre spelmål men ändå tagit fem poäng.
Kommentera

söder över: Utveckla spelare eller avveckla??
Har vi verkligen rätt folk som leder detta lag?
Man får den publik man förtjänar....
Ett lagbygge som åter igen är felbyggt.
Att tala om att vara topp 5 när man inte har en enda målskytt i laget och inte nåt powerplay att tala om gör ju att löjets skimmer hänger tungt över Isstadion, tyvärr!!!
Kommentera

Bänka Emil och ring j20
Kommentera

Såg bedrövligt ut. Kan fortfarande inte förstå hur man kan ha en så dålig offensiv som vi har idag/har haft hela säsongen!

En annan sak jag inte köper, är: VARFÖR I H****** SKA EMIL BERGLUND SPELA EXAKT ALLT OCH JÄMT?!? VAD HAR HAN ENS GJORT FÖR ATT FÅ SPELA OFFENSIVT? HAN BIDRAR INTE ETT SKIT. Oskarshamn skulle ha köpt han som det var tänkt, istället för att vi förlängde..
Kommentera

28 mål på 14 matcher ... tror #¤%¤# att det blir svårt då
Kommentera

Ishockey är ett spel där man med fördel bör använda saker som puckkontroll teknik och fart
Kommentera

jå1: ja det är nog så...

Det här håller inte!

Ingen kommer att blomma utan fortsätta mellanmjölka på i sitt spel!

Det saknas driv i det här på isen!

Wedin gick i stå Marklund gick i stå Boyce gick i stå Lindgren gick i stå.
Hallin gick i stå. Molinder frös fast.
Osv...

Man kan inte vinna matcher när man har tre frw som verkligen kämpar på isen...

Berglund Dahlén Öhrn Bohman Nilsson Bryniz och Fernholm

Mot ett LAG kommer aldrig att gå...

Om jag skulle utse min största besvikelse idag så får det nog vara en delad post av Lindhagen som var riktigt mjuk och Molinder som inte kändes kompatibel med någon spelare i rött!
Kommentera

Styrelsemöte o förändringar ett måste nu
Inget pp och ska vara topp 5 - inga målskyttar
AGERA NU
Kommentera

Laken: Näe mer publik kommer inte komma för att se på sånt här uselt spel och det verkar ju inte direkt som att laget kommer börja rada upp segrar med tanke på att det görs 1 ynka mål per match. Ny ekonomiskt kris snart? Det är för fan nattsvart det här.
Kommentera

In Nubben we DON'T trust! Det går inte att leva på gamla meriter längre...

Roger och Jens gör så gott dom kan med detta korta, lätta lag.

Sedan bör en del spelare se sig själva i spegeln efter första halvan av matchen.
Kommentera

Det var länge sedan det såg så kollektivt trögt ut?

Har man upptäckt något i livet som är roligare än hockey?

Värdelösa passningar.

Inga aggressioner.

Ingen som tar ett blåmärke för att.

komma in på Leksands mål.

Tröga ben.

Leksands match helt och hållet!

Vi blev ägda sönder och samman på hemma is utan att visa någon jävla känsla whatsoever över den lilla våldtäkten!

Pissmatch!

Bra spelat av Leksand.
Kommentera

Suck och stön, dom räcker inte till helt enkelt.
Detta med filten stämmer bra.
Roligt m 1-2 iallafall. Det får vi ta med oss....
Kommentera

Nä, vad säger ni? Ytterligare en defensiv center på det här så. Hockey ska spelas i mittzon.
Kommentera

Jahapp. Ska vi gissa på att vi ändå lyckas göra 1-2, nu när det är två mål att ta igen. Så länge det bara är ett mål så är det OMÖJLIGT, lite större differens så går det helt plötsligt. Classic. Kuklag.
Kommentera

söder över: Alltså, Timrås offensiv måste ju vara den sämsta någonsin.
Kommentera

Vi är ett bottenlag, Nubben har misslyckats! Laget förtjänar absolut inte mer publik än de som orkar gå på matcherna. Första perioden var direkt pinsam!

Kval neråt tillsammans med Sundsvall känns ganska troligt i dagsläget.
Kommentera

Det känns inte så kört ändå men framför allt behöver frw komma igån med benen!
Det är tufft att vara back när laget blir så här långt.

Backarna måste få hjälp i uppspelen för Leksand tokkör med tre på topp!
Vi måste få upp pucken förbi dessa snabbt! När det lyckats 3-4 ggr så kommer det bli lugnare igen!

Känns ganska öppet även om det är uppförsbacke...
Kommentera

Knylan: Vi börjar att komma igång nu. Nu väntar vi bara på mål.
Kommentera

Ändå bra press i PP och sekvenserna efteråt! Kaaanske kan vi åstadkomma något. Leksand har också halvdåligt självförtroende i avslutsfasen, plus att vi fan i mig leder skotten i perioden.
Kommentera

Det är ett helt obegripligt lag detta. Kommer ihåg när Jimmy beskrev något skeende för några år sen med att det var som om vi hade ett täcke som var lite för kort, fungerade defensiven så fungerade inte offensiven och vice versa. Exakt så är det fortfarande. Vi gör en bra match rent defensivt idag, peppar peppar, men är helt obefintliga offensivt. Tidigare matcher har vi ofta pressat och pressat och sen endera gått bort oss defensivt eller släppt in skitmål på grund av målvaktsgroda.

Vi har åtminstone chansen så länge vi håller ner siffrorna, ett slumpmål på detta så...
Kommentera

Vi står still utan puck...
Varenda rörelse man gör utan puck är till synes bara för att täcka av en leksing inte för att göra sig spelbar eller söka ett läge att göra mål på...
Kommentera

DJ Hemp: ja det var riktigt surt. En värre pannkaka var til-löven 0-10 inför dryga 7900 åskådare på hemmaplan
Kommentera

1705279 · »