gizzo: Därom tvista de lärde. Den riktiga derbyhettan mot Modo uppstod väl i början av 00-talet, sedan vi efter 18 års harvande gått upp i dåvarande elitserien.
Innan dess var Sundsvall hatobjektet och för egen del är det ff så, de är det lag jag verkligen inte finner nåt försonande med. Vare sig laget el dess "supportrar". Oavsett serietillhörighet. De upphörde ju under några år men börjar röra på sig nu igen. En styggelse som hockeyförening, varken mer eller mindre.
Sedan hade vi väl rätt heta matcher av derbykaraktär mot er också under främst 90-talet.
Jag skulle dock säga att mot både er och Modo finns någon form av ömsesidig respekt. Åtminstone hos de flesta av oss som varit med lite.
gizzo: Tjackcity Hockey kommer alltid att vara den värsta och äckligaste föreningen ur mina Timråögon sett. Däremot så har de inte så mycket att komma med längre, förurom årets grupprunk i en stadsbuss påväg mot Ånäshallen.
Med det sagt så är Modo också ett hatobjekt, dels sportsligt men även där en del supporterrelaterade händelser som häller vatten på kvarn.
Olli Nomadinen : Dessa derbyn är så oerhört viktig för våra klubbars ekonomi, men även intresset och framför allt att visa för resten av Sverige att vi inte stillasittande kommer titta på medan allt(även hockeyn) flyttas söderut. Hockeyn är rotad i folksjälen häruppe på ett helt annat vis, än låt säga Växjö eller LHC för att ta 2 skräckexempel.
Jag kommer alltid se dessa matcher som en del av årens höjdpunkter, och det gör mig innerligt glad att se den passion och stämning den skapar bland fans från berörda klubbar. Vi måste vara med och utvecklas vi också om vi ska ha en möjlighet att hänga med i framtiden, och precis det tycker jag dessa matcher samt ledning inom respektive klubbar faktiskt visat de senaste åren.
Hatkärleken till Timrå/Löven tillåter mig därför att glädjas över t.ex EP’s framfart i NHL, just för att han inte bara representerar Timrå utan även norrlandshockeyn.
Sist men inte minst, bara att njuta av matchen ikväll för det handlar ännu ”bara” om 3 poäng, till våren kommer det vara mer ett skimmer av ångest än glädje över matcherna, hur det än går. Så ba njut!
TIK1928: Har du cmore abonnemanget så ska du ha möjlighet att se alla cmore kanaler (inkl sporten) via cmore appen, dvs via nätet. Du kan behöva en separat inloggning för det men det ska ingå
gizzo: Näe, MoDo ska vara i topp, sen får Timrå gärna vara tvåa. Löven får gärna komma trea. Vad du inte verka förstår är att man hellre möter sin ärkerival i högsta serien, så Timrå får gärna gå upp när MoDo gör det. Ibland känns det som att det är viktigare att hata 'sin rival' än att älska sitt eget lag, finns massa exempel på åsnor som skämmer ut sin egen klubb för att dom 'måste' visa sitt förakt mot andra lag.
Att hata andra lag gör dej automatiskt inte till en bättre supporter.
8839: Tyvärr , av flera skäl. Räcker dock med att jag är sörlänning sen en massa år, så för mej blir det resa upp 70 mil enkel. Men har bokat teven hemma ikväll.
RasmusVS: Själv ogillar jag övik skarpt. Mest pga att de är de onda, vi är de goda.
Jag är dock uppväxt med derbyna mot sandkattorna. När man gömde sig vid tennishallen efter matchen för att kolla på det obligatoriska drängaslagsmålet efteråt.
Olli Nomadinen : Precis så. Matcherna mot Sundsvall hockey slutade dessutom ofta med förlust, trots fullständig dominans. Blir fortfarande irriterad när jag tänker på hur de vann med 1-0 96 eller 97. Minns att pucken gled sakta in mellan benen på antingen Dyrén eller Thoresson. Den tog sig knappt över mållinjen och vi måste ha vunnit skotten med typ 52-2. När jag kom ut efter matchen hade idiotierna i motståndarklacken tryckt upp t-shirts med resultatet. Fattar inte hur de hann, men hatet mot det laget minskade knappast då, efter ytterligare en oförtjänt vinst. Modo hatar jag bara när vi förlorar. Björklöven hatar jag inte alls.
Någon som vet om Madsen spelar ikväll? Har börjat bli lite av en favorit för mig. Jävlar vilken krigare! Älskar reaktionen när han var tvungen att kliva av senast. Blodet rann, det var skrik och hjälmen åkte rakt in i väggen i spelargången av ilska.
puffe: Tråkigt att det var för många mil upp men känslan finns där ändå..på tvn Ja du ..man har sett en jälka massa amatörer i sina dar både här och där , oftast för mycke dryck innanför västen och tomt under toppluvan . Hoppas att klackarna håller sams och inte är alltför oplerade i sina ramsor . Några år sedan hette vi Timrå tattare ..mycket lågt , så började dom vid in marsch.
hubbenorlen: Vår 0-1 förlust då ses ff som den största hockeyframgången någonsin i kattlådan. Oerhört irriterande torsk var det. Visst hade vi Dimman i laget då?
Olli Nomadinen : Ja, det känns som att han var med. Så det måste ha varit 97. Vi hade snott Dyrén från dom och så släppte han in den där pucken. Det kändes surt på så många sätt. Angående Dimman så minns jag hur stort det kändes att han kom direkt från AHL. För att inte tala om Karjalainen, som hade spelat tillsammans med Gretzky. Vi var liksom en del av finrummet. Det var onekligen längre mellan den svenska andradivisionen och AHL/NHL på den tiden.
russkiy medved blyat: Man får skriva om vad man vill här!!!! Tycker du att de är"tjabb" så behöver du inte läsa de våran vän från Småland ser till att vi får lyfta på smilbanden! Dessutom är han domare o kan förklara vissa obegripliga domslut för alla!!! Så lägg ner den där attityden! Skämmes!!!!
Tikkare: Snart börjar resan , om 1timme . Dom första 5-10 minuter och dom sista 5 tär hårdast på psyket innan man får en bild över hur lagen uppträder denna kväll , vilka som är på och över på och av . Målvakterna är dom en vägg eller .. Taktiken fungerar den . Nu börjar man känna en oro och en lätt antydning till fruktan till denna batalj VINST ...ja ..då säger vi så !
hubbenorlen: Exakt, Dimman hade väl dessutom färgat in nån match i Rangers vill jag minnas. Var sinnessjukt stort då! Och Karjalainen ja, bara namnet.....en etablerad elitspelare som skrev på för oss. Vi var i schmööret 😎
Usch o fy för känslan inför den här matchen. Modo är klara favoriter om man läser tidningarna o ju fler segrar i rad mot dom vi har (7st) desto närmare kommer första förlusten. 6 p match dessutom. Kan bara gå på ett vis... torsk! Tips 0-4. Hatar den här skitsporten! Överbevisa mig om att jag har fel... giv mig frid... Vinn! Avskyr när Six Finger Charlie vinner mot oss.
Olli Hahl: är det för tidigt att börja smutta på wirren nu? Kan inte matchen börja snart🥵 Har en dålig känsla i kroppen och tror det kommer bli svårt ..måtte jag ha fel..👊
Tikkare: För tidigt? man måste ju ha en stänkare i tid för att hålla nerverna i styr. Har dock en bra känsla, kan vara så att MoDo äntligen slår ett topplag på bortaplan, har inte hänt ännu
Tikkare: Kom ihåg vad jag skrev efter förra matchen att Mordor kommer att få sota för vad som hände mot Karlskoga!! Rabbarna kommer att se ut som Detroit i fornstora dar en enda stor röd o vit hockeydynamit gubbe!!!! O nä de e aldrig för tidigt att njuta av ngt gött!😁😁👍👏😎
JonteD: Jo, men att jag är positiv är positivt för Er. Jag är oftast negativ, för då blir man inte besviken. När jag nån gång är positiv går det åt fanders, så min positiva känsla kanske svalnar under kvällen, men är fortfarande liiite positiv. Dock kul med intresset för denna matchen.
Olli Nomadinen : Minns fortfarande ST:s löpsedel inför den säsongen: Sex Elitseriespelare klara för Timrå. Micke Lind och Casselstål var väl tyngst då, sen tillkom Dimman och Karjalainen. Vilket lag alltså. Det var då man började drömma om avancemang på allvar. Det dröjde visserligen ytterligare några år, men den entusiasmen som fanns i föreningen då, med återtagandet av Timrå IK-namnet och den stolthet som följde var fantastisk.
hubbenorlen: Nyköping i playoffutträdet, var det väl? Och man provade ett helt nytt grepp och ändra platsen för laget att göra entré på isen. Från det gamla väl beprövade, från bakom omklädningsrummen, kom laget ut från kortsidan på västra stå. Magplask, big-time oavsett!
JonteD: Träffade på en Modoit på hockeybussen... måste varit det för cyklopet var på, tumvantar på för att få plats med alla sex fingrar samt banjon i fint fodral på ryggen. 😁😉
Tikkare: Boo, med två o:n till och med, Ahl var Haukelandklass när vi gick upp. Vi var totalt överlägsna hela säsongen men vek ner oss i kvalserien. Den avgörande 4-0-matchen mot Nyköping är fortfarande den bästa hockeymatch jag sett. Inte spelmässigt kanske, men det var den första och enda gången jag har har förstått vad begreppet elektrisk stämning innebär.
Ryktas om att Modano knäcker extra som trunkbärare i kväll. Det ska tydligen ha hörts ett glädjetjut när bagageluckan öppnades på besökande modospelarnas buss!