1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591249 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Örebro HK 2022-10-08

« · 2387502 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - Örebro HK 2022-10-08
Två tuffa bortamatcher mot Leksand och sedan Malmö väntar. Sedan två hemma mot Luleå och Rögle. Alla dessa lag plockade vi dock en del poäng mot förra säsongen så hoppas vi kan spela som i tredje mot Örebro och verkligen visa ifrån start att vi spelar med hög intensitet. Inget mer lojt spel!
Låst ämne

Rip Kirby: Mhm! Täcka slagskott med munnen…

Snacka om rollspelare!

Jag saknar lite den där spelaren som tar sig in under huden på motståndarn hittills i år…

Landers offensiva tacklingar a’la Foten Forsberg väcker tjurighet det syns direkt men i övrigt känns det lite för snällt.
Jag tycker inte att Svensson ser ut som sig själv riktigt på isen nu heller. Han har blivit mjukare. Mer som Erixon… har skägget lite känning av någon skada tro? Farten på rören har aldrig varit hans styrka men den känns lägre än vanligt. Ihop med mjukare fysiskt spel är det bara täckningarna kvar på plus kontot…

Var det någon utöver jag som reagerade med ett litet leende när Stenkvist fyllde på offensivt och utmanade en Örebro back genom att ganska försiktigt och tafatt ta pucken och åka rakt in i honom?

☺️

Det såg inte skitbra ut…

Pucktransporterna genom mittzonen såg bättre ut i tredje när passet ur egen zon blev kortare och Frw åkte upp pucken eller väggade ett pass i mittzon.

Kan dom seriöst pratat om att söka långa uppspel även fast det varit stendött de två senaste säsongerna (undantaget LaLeggia-Rattie)?
Låst ämne

Kerstin_k: I stort sett alla offensiva spelare har haft problem att skapa något, inte bara Halloran. Tror grunden handlar om 1. Felkomponerade kedjor 2. Feltänk hur man tar sig an speluppbyggnaden genom mittzon 3. Forwards som tvingats lyssna på hur man "ska sätta försvarsspelet". Just tredje punkten kanske gått förbi Halloran och några till, men den punkten dödar också mycket kreativitet hos de andra. Till och med Hanzl och Dahlén ser hämmade ut och ser ut att fundera på om de ska forechecka eller om det är en säkerhetsrisk bakåt att göra det. Det är såklart att även forwards ska delta i hemjobbet, men det känns snarare som en självklarhet och inget de ska behöva göra avancerade uträkningar i huvudet för att förstå. Allt sånt ska gå på automatik. Och tror mycket av det kommer med högre tempo/skridskoåkning
Låst ämne

söder över: Hundkedjan (Axelsson-Andersson-Sundh)
Låst ämne

10017: Bagarn? Kommer inte ihåg heller…
Låst ämne

Kerstin_k: Ja tyvärr har Halloran en tendens att alltid komma ute på högerkanten och bli uttryckt vid sargen och haft svårt att skapa lägen på egen hand.

För mig att hans lön ligger på typ 120 000 kr. Stod det i listan som nån av blaskorna gick ut med om alla spelarlöner.
Så inte så dyr trots allt, även om man önskar lite mer som sagt.
Låst ämne

thorwald: Jo helt rätt, också där vi konstruerat kedjorna lite fel i början och slängt in alla "godbitar" i de 2 första kedjorna. Nu efter omvaskningen fick vi istället 4 kedjor som kompletterar varandra på ett helt annat sätt och skapar ett hot med flera producernade kedjor istället.
Låst ämne

thorwald: ja han skulle passat med Anton Axelsson och Björn Svensson när de begav sig. Minns ej tredjelänken där. Hundkedjan
Låst ämne

DenRöda: Tänker att Halloran är nutidens Blake Sloan. Snabbt rakt fram och ett hyffsat skott. Men han sätter ju inte upp sig själv i jättebra lägen ofta. Han får inte ut vidare mycket av sin skridskoåkning heller.

Idag körde han jävligt snabbt rakt fram och beslöt sig för att dribbla ensam vid offensiv blå. Pucktapp och 2-0 till Örebro.

I min bok behöver han visa mycket mer för att vara värd alla dollars. Framför allt eftersom han lär ha kostat en del.
Låst ämne

thorwald: sannerligen. Gäller att vara på tå när Lalegget vill öppna isen!

Walli ihop med Halloran har fler teoretiska fördelar…
Hallorans fysiska spel är faktiskt lite sämre än vad man ser i knattehockeyn… ihop med Dahlén blir det en kedja som motståndarna lätt skaffar sig momentum mot då det inte kommer bli några vunna Timrå dueller…

Walli spottar inte i det glaset… Lundin kan ta kampen med. Erik A not too much…

Men Halloran kan vara ett vapen men måste användas på ett rätt smalt sätt..

Inte så konstigt. Rattie var lite lika där men lite mer tjurig och frän…

Halloran är duktig på forechecking! Han är snabb och jävligt intensiv i det momentet…
Låst ämne

Sputnik: Ja absolut. Det är helt olika spelare. Men jag är lite allergisk att att man snackar om top 6 osv. Som om de andra kedjorna per automatik vore sämre. Det gäller att hitta de som spelar bäst tillsammans och just Halloran kanske inte passar med de Hanzl och Dahlén. Tycker faktiskt han funkade bättre med Lander och EP, men nu var det ju försäsong så kanske inte kan dra för stora växlar när det gäller deras kemi. Walli har ju visat framfötterna så han skulle kanske kunna gå in med t.ex Halloran och Lundin eller Andersson som center.
Låst ämne

thorwald: Problemet tror jag ligger i att en del räknat in Halloran som topp 6 och ersättare till Rattie, det är 2 helt olika spelartyper egentligen. Själv har jag sen han blev signat mer sett honom i en 3:e kedjeroll med mycket speed som sagt.
Låst ämne

DenRöda: Jo jag tror Halloran passar bättre i en kedja som mer borrar ner skallen och kör ett intensivt och snabbt omställningsspel.
Låst ämne

DenRöda: Ja kanske, men just pucktappen är han inte ensam om i laget. Vi har spelat alldeles för svårt och Halloran ska nog hämta upp med speed bakifrån istället för att passa runt. Alla kan inte ta emot passningar som Hanzl eller Rattie ifrån LaLeggia. Vi har även backar som sinkar tempot genom att ta alldeles för lång tid på sig. Såklart frustrerande om man är en spelare med speed som sitt signum.
Låst ämne

thorwald: Ja,själv tror jag nog mer att Beslutet att bänka ändå har med grunder i spelet att göra, kanske kände Ante och CO att han kanske inte gjorde jobbet och "var där" idag och vi behövde jaga för att ta viktiga poäng. Typ.
Låst ämne

thorwald: Skall också tillägga att de flesta pucktappen sker i samband med passningarna till just Halloran. LaLeggia>Halloran är en risk som heter duga. Det kan vara dags att sätta ner Halloran i 3e. Det fick fick han även göra i Örebro sista 10 matcherna.
Låst ämne

Sputnik: Kan tänka mig att det som hänt är att Halloran är frustrerad pga obefintligt spel. Han uttrycker missnöje och blir sedd som att han sprider dålig stämning/blir syndabock. Hoppas att det löser sig. Halloran är en av det bättre spelarna när han får saker att stämma. Tror kanske ändå det är bra att folk blir missnöjda så man kan lyfta lite på locket. Något har ju uppenbarligen inte stämt i spelet. Behöver inte vara någon större grej beroende på hur spelarna kan hantera lite schismer.
Låst ämne

Dubbeld: Walli och Halloran kanske är en bra mix med…

Blir lite tyngd i linan genom Walli och även om Halloran är snabb så kommer inte Walli vara långt efter…
Låst ämne

Sputnik: Ja det stämmer nog.
Låst ämne

7043: Det var väl så vi spelade i 3:e med just Hartmann-Hanzl-Wedin? Fick ju positivt utslag på konstellationerna i allafall!
Låst ämne

Dubbeld:

Dahlén-Lander-Pettersson

Lander styr, Dahlén tar ansvar för att finnas på ytor i offensiven där han kan slå snabba pass eller göra mål, Pettersson kändes mer involverad i försvarspelet när Dahlén fick vara med och lira. Kan ha varit slumpen men ändå.

Hartmann-Hanzl-Wedin
Bra mix med offensiv och defensiv. Ansvarsfull 2a Lina lixom!

Walli-Andersson/Lundin-Halloran
Både Lundin och Andersson har gjort bra matcher men har båda svårt att vara konsekventa. Lundin känns hårdare och Andersson snabbare. Dom kanske kan matchas beroende på motstånd?

Boyce-Andersson/Lundin-Alvarez

Alvarez gör nytta när man inte förväntar sig det av honom och Boyce är kanske inte så värst bäst men han är i vart fall 110% om det så än rör sig om 2 minuter per match…
Låst ämne

Sputnik: Då får vi en kedja med Hartmann - Hanzl - Wedin? Bägge är RW men det bör väl fan inte vara något problem. Sa innan säsongen att det skulle kunna vara en riktigt jobbig kedja att möta. Offensiv kvalitet finns det gott om dessutom.
Låst ämne

10017: Läste på Twitter, får tas med nypa salt som sagt. Bänkad blev han däremot och är väl första spelaren som varit i topp 6, utöver Boyce/Blomman som hannat på bänken. Så nån form av statement är det från tränarkojan i allafall.
Låst ämne

Sputnik: Måste säga att jag är förvånad om Lander uttrycker sig så. Halloran är ett av få positiva utropstecken denna säsong. Han spelar kreativt och är orädd, förstår inte varför man skulle vilja hämma honom? Sen har de ju inte heller spelat i samma kedja senaste tiden så därför verkar det ännu märkligare.
Låst ämne

Sputnik: bespar oss vaga rykten
Låst ämne

Kollar på presskonferensen och måste säga jag gillar Örebros tränare. Saklig och kan även lyfta fram motståndarlaget hur de gör bra saker. Tycker annars ofta det är många snubbar likt Leksands tränare som skyller ifrån sig eller på annat sätt är bitter på PKn.
Låst ämne

Zäta75: Halloran behöver vara i en snabb kedja för att göra bra ifrån sig t.ex när han lirade i Örebro med Abols o Kovács.

Märker att grabben behöver bromsa sin fart relativt ofta (Vilket han ska inte behöva göra) vid anfall bara för att resten av laget hänger efter.
Låst ämne

Zäta75: Tror Halloran kan funka bra i en grävlingskedja med Lundin och Andersson. Spelare som trycker fast pucken i sarg, sen kan han åka förbi och norpa pucken med sin speed. Eller att han får en pass av Lundin/Andersson bakom mål. Han behöver spelare som spelar enkelt och funkar extremt dåligt med "skönlirare" som t.ex Hanzl och Dahlén, då han inte alls är den som är van vid den typen av avancerade 4D-puzzel passningar.
Låst ämne

Zäta75: Ja, jag har ju förespråkat Halloran ner i en 3:e kedja med och när han värvades så ansåg jag honom för den rollen med, då jag tycker Hartmann har lite mer i arsenalen egentligen för en topp 6 roll i Timrå.
Låst ämne

Sputnik: Lundin måste spela center. Får han inte plats där får man väl låna ut honom eller bryta kontraktet. Han passar lika bra som vinge som Dahlén hade gjort som center i BP.

Tycker det är värt att fortsätta med dom omgjorda toppkedjorna. Halloran som speedig ytter i 3e med Lundin.
Låst ämne

Viktigt att göra som Timrå i tredje ikväll:

Bryta mönstret.

Idag hade man fler avslut och därmed en statistiskt större chans att vinna.

Vi tar inte några onödiga puck out utvisningar!

Det är fan positivt!
Låst ämne

Sputnik: Jag tror Halloran kan göra sig bra i en 3e kedja hos oss med sin speed. Nog för att han har gjort många mål och poäng både på försäsong och i ordinarue säsong. Borde bli svår att peta från två första kedjorna tycker säkert många. Men I denna match blev det mycket bättre när han blev petad det går inte att blunda för. Vi lär köra vidare som vi slutade i 3e perioden och i min bok går både Hartmann och Wedin som han konkurrerar emot före. Stort cred till Ante att han vågade ändra kedjorna inför 3e. Möjligen med stor hjälp av Lander? Det vore ett generalfel att gå tillbaka till startkedjorna igen och inte köra vidare med de nya som spelade bra ihop i slutet av denna match.
Låst ämne

thorwald: Han känns som många övriga i laget, att han inte hittat sin roll. Sen fram och tillbaks i laget mellan att spela center och vinge. Kanske kan han hitta lite trygghet nu om hans kedja fortsätter att klaffa.
Låst ämne

mikenomad: satt hårt inne och med några konstiga domslut mot 6 fingers. Vi slapp Möller och Lindström.
Låst ämne

Vet inte vad man ska säga om Lundin. Hans corsi är inte smickrande, och ser inte riktigt ut att hänga med. Men samtidigt har han en förmåga att sticka upp likt gubben i lådan och blixtra till när det som mest behövs. Utan hans mål idag hade vi ganska säkert blivit nollade, men nu var det matchavgörande och gjorde så att vi vände matchen.
Låst ämne

kulltorp: Halloran bänkad i 3:e med. Undrar varför just honom? Läste nått vagt om att det tisslas att Lander inte är helt nöjd med hans individualism. Väldigt vagt rykte och inget att starta en Flashbacktråd över nu..
Låst ämne

jå1: En bra tredje och 2 poäng för Timrå och en rejäl modotorsk.
En ganska skön lördag ändå
Låst ämne

7981: Detsamma, överraskande och jobbigt snyggt att ni vann mot Schtaaan. Katter sägs ha 9 liv, Brynäs slår nog det med råge 😉
Låst ämne

Sputnik: Ja, jag ska vara ärlig. Vi satt ett gäng och kollade på matchen på tv men vi slog av efter 2 perioder. Kändes som att mitt Timråhjärta förtärdes av det usla spelet och inställningen.
Men jag hoppas innerligt att vi tar med oss den tredje perioden idag, likväl som vi borde ha tagit med oss den första perioden mot SAIK.

Det finns kanske ett ljus i tunneln.
Låst ämne

mikenomad: Du är på riktigt en av min största favoriter! Och det handlar inte om att vi tycker samma, handlar om att du har en viss jargong som funkar med just dig.
Men har gjort mitt, kommer ej bidra med något mer än tjafs. Vi ska inte han en Axle, JFK eller Pettsbiff. Jag riskerar att bli en sån, alternativt skapa en. Min Timråkärlek är orimlig, väljer att forma en ny Timråit nu istället.

Vi ses på arenan ❤️🤍
Låst ämne

lungan: skrev igår att ni skulle studsa tillbaka hemma med stor publik. Hade dock ett fel, var säker att Dahlén skulle näta!
Sug på segern!
Låst ämne

The great one: kritik är väl en sak, vill man att folk ska ta till sig kritik bör den gärna vara saklig och konstruktiv, mkt beror alltså på hur den uttrycks. Tror ingen bara är ute efter att höra positiva saker om sitt lag, men en bra nivå på saker och ting behöver väl inte vara fel? Eller är allt ok så länge man gömmer sig på nätet, många väljer ju då att uttrycka sig på sätt de aldrig skulle göra irl...
Låst ämne

mikenomad: framför allt ger HS en annan dimension i diskussionerna jämfört med FB. Där får det ju inte existera kritik överhuvud taget. Och dom flesta trådarna där handlar om att folk minsann ska lämna gruppen för att alla inte tycker som dom.

Kritik ska finnas, så länge den är saklig. Precis som olikheter i att se på matcher, hockey, Timrå ik och hela föreningen. Det berikar ju diskussionen.

Påhopp på person är inte okej. Men det lärde väl vi oss här inne när vi slaktade löven i finalen?

9908 som nomaden säger; sov på saken. HS behöver alla sidor av myntet.
Låst ämne

3:e idag var nått nytt, då kom laget till en nivå jag förväntar mig av laget varje dag. Den var inte felfri men det fanns en glöd och en vilja som jag tycker saknats hittills.

Detta måste laget bygga vidare på. Vill laget prestera på SHL nivå ska dagens tredje period framöver vara lagets lägsta nivå framöver.
Låst ämne

9908: Sov på saken. Tycker du tillfört här och bjudit på välskrivna och roliga inlägg. HS är Norén eller fragglarna på lustgas. Det finns inga gråzoner. Verkligen inga. Svart eller vitt gäller, tro mig....jag har försökt komplettera med nyanser men det har gått....sådär. Kan man leva med det har ändå HS sin charm
Låst ämne

Labban: Faktiskt Brynäs har ligans högsta tempo I sig kommer man långt med
Låst ämne

TD: Brynäs spelar betydligt mer påslaget än vad vi gjorde mot Skellefteå. I ärlighetens namn var vi mer utspelade mot Växjö och FBK. Mot SAIK var vi relativt bra med i matchen men med vårat obefintliga egna spel så blir det svårt att vinna sådana matcher.
Låst ämne

Blir inte klok på HV matchen… är HV så här bra eller är LHC så här sopuselt trots att dom tog 3 p… så att HV ser så bra ut?
Låst ämne

Iblann sak mann Strumpan 🙏🥳
Låst ämne

TD: Yes. Men med en match mer spelad också. Lite lurigt så här med en haltande tabell.
Låst ämne

« · 2387502 · »