Timrå Icon: Inte vet jag - men med facit i hand: så skulle vi kanske ha nypit Conny Strömberg när han runt jul deklarerade att han ville till elitserien.
Med honom i laget hade vi haft ett PP värt namnet, och en spelare som förmodligen är bättre än vad Bremberg var ifjol (och då var Bremberg kanske avgörande för att vi klarade oss kvar).
Tror inte heller att Conny S hade varit dyrare än Stümpel heller...
Frella: Nä, skillnaden Timrås centersida i år jämfört med i fjol är ganska likvärdig. Men med den trubbighet vi har i år offensivt (Jimmy brukar använda den fina metaforen med det korta täcket) blir avsaknaden av en center större. I fjol drällde och svängde vi, men vi producerade mer (och släppte in mer). I en kvalserie passade det ganska bra. Den enorma impotens vi uppvisat långa stunder i år är oöverträffad under den här elitseriesejouren.
Sen är ju kvalserien alltid en gambling. Oavsett lag kommer man förr eller senare trilla dit. Timrås uppträdande under dom här två måstematcherna (Rögle och Växjö) gav i a f mig the chills. Det var inte någon positiv respons på den pressen direkt. Blir det en liknande reaktion i kvalserien (såsom DIF i fjol, och även i år) är det jävligt stor risk för degradering.
Motståndarna vet man inte heller var man har. Minst ett lag lär utmana på allvar (och förmodligen gå upp). Ju fler faktorer man kan ha på sin sida som får pendeln att svänga över så att en oviss kamp slutar med seger, desto bättre. Vi hade rejält med flyt i fjol, trots allt. Tur att DIF vek ner sig, och rejäl tur i matchen mot Leksand borta. Kan fortfarande få rysningar när jag tänker på den där missen som...Bergenström?...lyckades med. Mål där, och hela kvalseriependeln hade kunnat börja snurra åt fel håll.
Summa summarum: vi vet inte ett skit om vad som händer i kvalet. Vi visste dock på förhand att vi verkligen, verkligen behövde en förstecenter. Det var också det Nubben talade om när Spelarjakten drog igång.
Nu blev det ingen center, och så klart: Nubbben har jobbbat svinhårt. Gjort allt han kunnat, ryckt i alla trådar. Men ingen center. För mig är det ett misslyckande. Jag tror Nubbben tycker detsamma. Finns en massa följdfrågor (förutom dom uppenbara: varför börja så sent med tanke på att det blev ännu svårare när man var helt avsågade? t ex). Såsom: jagade man rätt spelare? Nubben siktade uppenbarligen högt (Stumpen var ju 5:e/6:e val). Var det med facit i hand smart? Eller skulle man ha siktat in sig på snäppet under redan från början och haft större chans? Jag menar...vi har Molinder att jämföra med i dagens förstakedja. Finns det ens något allsvenskt lag med ambitioner som skulle mönstra något slikt? Nä. Men vi gör. Och vi ska snart spela i samma kvalserie.
Men, men. Det känns viktigt här på forumet att inte klanka ner på Nubben. Han har gjort sitt bästa, vi ska sluta upp och dra åt samma håll. Fine by me. Jag ska inte älta mitt låga förtroende mer. Nu har vi det vi har, och snart får vi se om det räckte.
söder över:Fast det är lite lustigt det där, för jag kom mycket väl ihåg att mycket av kritiken från fans som riktades mot honom när det begav sig, var att han skulle ha varit toppstyrd, ja rentav en marionett till TJ, och att TJ höll hårt på lädret.. ungefär den motsatta uppfattningen man får när man hör den kritik som riktas åt det hållet idag...
Det var mycket "Agera Linkan"
"Vi avvaktar"
"Men för helvete TJ, skjut till lite pengar"
Är det inte lite lustigt egentligen, hur perspektiven förskjuts över tid...?
Bragd-Birger: Vi kanske ska ta och bena ut, en gång för alla, vad Nubben gjort/gjorde för den här föreningen. Vilka spelare han var personligt ansvarig för respektive vilka som kom hit genom kontakter. Vi kanske också ska väga in att Kent Norberg tog och drog där en kall Februaridag (officiellt alltså. Han var klar för Frölunda en bit in i December). Jag minns hur hatiskt det var när han drog. Hur supportrar minsann skulle hänga honom när han kom hit o.s.v.
När han senare återkommer till föreningen blir han helgonförklarad. Han har hjärta för Timrå, han kan det här med hockey, han vet vad han gör...
Alltså, jag vet inte vad jag ska tycka. Jag kommer få massor av bannor från personer som hållit på den här föreningen i decenier. Att jag inte vet vad jag talar om. Och visst, så kan det säkert vara. Men en sportchef som betett sig så som Nubben gjort mot mig (jag vet bara vad som skrivits i media), det är en sportchef som inte vinner mitt förtroende.
Att Kent är en kompetent sportchef betvivlar jag inte alls. Men att höja honom till skyarna som en frälsare har jag svårt att se. Nubben är en bra kille, no more, no less.
250kg kärlek: För att utveckla diskussionen så plockade Nubben med sig Hahl, senare Lehtonen och också Pyörälä. Alla nyckelspelare i Timrå IK. Han tog också Dahlén som var muntligt överens med Timrå IK något år innan Nubben drog till Frölunda.
Den här killen har alltså efter att han återkommit till föreningen denna hjältestatus bland supportrar?
Ni kanske hör att jag är rätt skeptisk.
250kg kärlek: Och vad fan skulle Nubben göra i det här läget?
Pistolhota en en europeisk toppcenter med ingenmansland som enda bonus?
Eller hota med våldtäkt om han inte kommer hit och räddar oss?
Slappna av för fan och skyll inte på Nubben.
Vi är inte en atraktiv förening. Ingen vill komma till oss.
Tragiskt, men så har det blivit. Där är vi nu.
Och de är inte Nubbens fel.
Redigerad kommentar
jå1:Jag mötte Lassie..nej jag menar Schtaans spelarbuss igår vid 6-tiden, ni skulle smugit på dem o bjussat på Cryptosporid-vatten till laget, ung som Looben gjorde i finalserien för 2 år sen! Men de kanske är immuna nu?
Hemmafacit är katastrofalt dåligt, nu tål man vad som helst i E-on Arena. Det är bara att fara ut och stötta laget. Sen kan man ju alltid hoppas på något kul av någon kompis i pausen, en historia t. ex. Jag bjuder på denna redan nu:
En äldre man stod och väntade på Ö-vikståget i Sundsvall. Då kommer en SJ-tjänstman fram och tittar på mannens biljett. -Men detta är ju en barnbiljett utbrister han. -Ja, svarade mannen, då förstår du hur försenade ni är.
Redigerad kommentar