1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587912 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1653163 · » Till forumet



Sv: Timrå IK:s ekonomi
Här har vi de som beståmmer. Påtala gärna din åsikt. Självklart sakligt och i god ton.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Till att börja med - MKT viktigt!

Manifestation idag kl 13.30 utanför kommunhuset.
Sorge-ljus och souvenirnedläggning i syfte att signalera till kommunen; det här kan bli verklighet, ta ansvar för ishockeyinfrastrukturen. Media kommer närvara, viktigt med så många närvarande som möjligt.

Köp ljus, på med halsduk osv.

Sprid, mobilisera, anslut!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: För detta alltså.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bergius: Är tid och upplägg optimalt? Lär fortfarande finnas chans att påverka om något ska justeras. Tänk till nu så kan detta ordnas så bra som möjligt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Frella: Isf är det ingen fara med balansräkningen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Supporterklubben agerar. Bra!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Leksands Kommun verkade ju iaf veta värdet av ortens stora reklampelare
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

bongo99:Du har följt med dåligt, det var det man gjorde närman åkte

ur elitserien flyttade upp J20-laget med några få undantag

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Man får tacka för diverse länkar. Nylins krönikor är ju oftast läsvärda. Fint också att bli serverad lite grundläggande kunskaper i företagsekonomi. Det var inte direkt i går som man jobbade inom det området. Fast det råder ju tveklöst delade meningar om det där, så ibland vet man varken ut eller in.

I min värld känns det inte realistiskt att lyckas håva in tre miljoner kr inom en vecka, så jag befarar liksom artikelförfattaren att det är över nu för ett tag. Om vi sedan återuppstår via någon slags fusion med Sundsvall blir det väl inte riktigt samma känsla, men hellre att man supportar en sådan klubb än att man helt lägger ner sitt lilla hockeyengagemang.

Jag skulle i så fall helst se att Timrå förekommer i klubbnamnet, fast nu är vi ju inte riktigt där ännu...

Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Timrå skulle ju fortfarande rent teoretiskt fortfarande äga arenan. Bara att kommunen betalar ränta och amortering/drift. Se det som ett högre driftbidrag. Eller skulle man tex kunna ta över vaktmästarna i kommunal flagg?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
lungan: Zäta har dragit in 400 miljoner kronor i sin karriär. En procent av dessa borde han väl kunna avvara för att rädda klubben i sitt hjärta?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
"Timrå IK ska spela i Timrå" - Ewa Lindstrand

Tillhandahåll då gärna en arena.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Frella: Det faller på balansräkningen. Att ta bort tillgången arena men ha kvar skulden = kk.

Tillgångar
Arena 40 Mkr.
Övrigt 10 Mkr.

Skulder & eget kapital
Lån 40
Eget kapital 10

Arena bort innebär eget kapital -30. Får inte vara minus.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Ja precis. Om det ens är juridiskt genomförbart vet jag inte.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
lungan: Dollarn står i över 8 kr så bra växelkurs nu Zäta. +20% på mindre än ett år. Det har inte varit så fördelaktig att skänka pengar sedan 2009.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Hur får vi kommunen att ompröva sitt horribla beslut?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
ZÄTA jag ber dig, vad är tre ynka miljoner för dig. Ge klubben det de behöver utan Timrå IK som valde att satsa på dig, hade inte du varit där du är idag.

Ge bidrag eller ge ett lån med en avbetalningsplan som startar från och med att Timrå fått ordning på sin ekonomi. Om du får tillbaka 3 miljoner med lite ränta om säg. 5-10 år skulle du verkligen under tiden sakna dessa pengar, se det som en fond, med hög risk dock till en försumbar avkastning.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bara hans kontrakt har gett/är värt över 500 miljoner, såklart att inkomster ger utgifter men.. önskar han någon gång ge något tillbaka så är det nu. Som jag förstår det så avgörs det inom två veckor om vi kommer fortsätta finnas eller aldrig mer finnas i.o.m arenan?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kapten Nosring: En sak är säker iaf, hade Lande haft Zätas stålar har vi nog inte äns varit i den här krisen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Frella:
Syd Kraft / E-on Arena var från starten ett bojsänke.

Det går inte att ha en lokal för 6000 per som bara genererar inkomst 30 kvällar på ett år och 335 kvällar har man det inte.

Hade man i stället haft is i magen 2-3 år efter steget togs upp i elitserien och tillsammans med alla goda krafter som fanns byggt en multiarena inne i stan på gamla rachområdet så hade dom 30 kvällarna blivit snarare 100.


Tänk den gröna plätten i mitten av bilden.
www.trafikverket.se/PageFiles/163991/140612_sundsvallsbron_550x200.jpg 

E-on Arena är hockeymässigt topp tre i Sverige men då den ligger 1.5 mil från krogarna inne i stan så kommer den aldrig att bli ett ställe för spontanbesök.

Nu har tåget gått,  Ewa Lindstrand som sa att " Timrå ska spela i Timrå" nu snart får säga -Timrå spelade i Timrå. 

Alla är förlorare i detta om Timrå IK går i graven.

Undrar om eftertänksamhetens kranka blekhet kom i kapp alla som skrev på namninsamlingen.

www.namninsamling.com/site/list.asp?id=3198

Nr. 82, 725, 278 sticker i alla fall ut lite.

Jag skrev inte på i alla fall. 

Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Frella: nja, menar du att skulden som fortfarande finns skulle "ägas" av Timrå IK men att kommunen skulle få tillbaka arenan och därifrån äga den och också drifta den?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Frella: Som jämförelse vore det intressant att veta vad IFSH betalar för att få nyttja Gärde.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
bongo99: Oavsett lag hade man ändå stått med en hall som kostar 12mkr per år att driva. Lycka till med den ekvationen i Hockeyettan.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Om kommunen istället för att köpa ut lånet bara skulle överta amorteringen och arenan skrivas över för en krona på kommunen. Funkar det ekonomiskt? Dyrare i längden men billigare för kommunen i kort perspektiv.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Jaha . De är dags igen såg jag på nyheterna . Var sätter man in pengarna ?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Varför ska man starta ett företag som ska omsätta 30-40 miljoner direkt efter en rekonstruktion när man helt saknar medel och tappat en hel det förtroende kapital hos sponsorer och leverantörer? Hade det inte varit bättre att köra med juniorer och börja bygga nått nytt från scratch. Ja man kanske ramlat ur en serie till, men det är ändå bättre en en konkurs.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: bongo99 är nog bara ytterligare en av dessa befjädrade signaturer som bara reggar sig här för att onda och sprida skadeglädje

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
bongo99: tyvärr tyder ditt inlägg på väldigt begränsad kunskap om ekonomi och företagskunskap.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Per HApps: ytterligare en aspekt i det läget som uppstått (till alla er som inte riktigt förstår detta med ekonomi): när det blev klart med en rekonstruktion så började föreningen om på 0, zero, zip, nada. Fanns inte en svensk femöring i kassan. Att börja ett nystartat företag med den kassan, en iskall partner finansiellt, med en lokalhyra (och därmed förenliga kostnader) som inte är proportionella...lycka till.
Det är naivt och tro att det ska gå vägen med den dealen som utgångspunkt. Kanske (jag är dock mycket tveksam) hade detta kunna redas ut med en topplacering från omgång ett och med det ett större engagemang från såväl supportrar som sponsorer.

Det är tråkigt när ingen enda människa tycks förstå att man inte kan starta ett nytt företag som ska omsätta 30-40 miljoner med noll kronor i kassan.!i min värld har styrelsen gjort allt de kunnat, sparat in på allt som finns, men ändå inte lyckats få balans i ekonomin. Så mycket mer kan man inte göra. Ja, inte mer än att under rådande läge be om hjälp från utomstående, från dem som teoretiskt har en chans att rädda upp läget.
Nu vet jag hur kommunen tänker, nu vet jag vad dem som sitter på makten anser att Timrå IK som varumärke är värt. Jag tror att man begår ett gigantiskt misstag som man vid en konkurs kommer att inse och med facit i hand tvingas konstatera att "vi tog fel beslut".

Tråkigt är det. Förbannat tråkigt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Låt ST veta att det finns lite läsintresse kring att få veta hur Zäta ställer sig till det hela, och huruvida han är villig att låna/ge pengar. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Det är faan sjukt att man så snabbt hamnar i skiten igen efter att ha fått en stor del av skulderna avskrivna.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Tydligen finns det ju pengar, om man kan lägga ner 8 millar på en bokstav, men inte på en kommuns själva essens .

www.allehanda.se/angermanland/harnosand/nyberg-redo-ta-over-y-et 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Det samlades in 9120 kr på matchen ikväll också. Bra.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
dr-nix: Tusen tack för infon.
Ska genast göra detta.
Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Finns det något postgiro el bankgiro där man slänga in lite slantar?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kapten Nosring:
Timrås ekonomiska kris är akut.
Nu vill målvaktslegendaren Kimmo Kapanen hjälpa klubben från att gå i konkurs
– Det här gör ont, säger han.
Tidigare i dag kom chockbeskedet att Timrå IK behöver tre miljoner inom en vecka för att undvika en konkurs. Ett par timmar efter beskedet ringer en bedrövad Kimmo Kapanen till sporten:
– Vad är det som händer? Det får ju inte sluta med konkurs. Timrå betyder så mycket för mig och för så många fans, säger finländaren.
Kapanen är en av klubbens mest uppskattade och största profiler i modern tid. 2002 räddade han kvar Timrå i elitserien och var sedan lagets stora stjärna under succésäsongerna därefter.
Trots att det är tio år sedan han flyttade hem till Finland igen, där han i dag är vd i sin moderklubb Kalpa, så är det Timrå som är laget i hans hjärta.
– Vi är många som var med om en fantastisk resa med Timrå, då vi gick från att rädda oss kvar till att bli ett av Sveriges bästa lag. Det är jobbigt att se hur klubben nu kämpar för sin existens, säger Kapanen, samtidigt som han ställer massa frågor om vad som hänt.
– Jag har ju förstått att det varit tufft ekonomiskt rätt länge men jag kunde inte ana att det är så här illa.
Vid Timrås rekonstruktion så skänkte Kapanen en mindre summa pengar plus sin sista matchtröja i Timrå, som sedan auktionerades ut. Nu vill han försöka hjälpa klubben igen.
– Jag har inga miljoner jag kan bidra med men kan vi gamla spelare hjälpa till på något sätt så vill vi göra det. Kan vi exempelvis ordna en match med oss för att dra in pengar så är det självklart att vi ställer upp, säger Kapanen.
När Timrås klubbdirektör Lars Nolander får höra om Kapanens reaktioner blir han rörd och lite tagen.
– Det är stort att han hör av sig och vill hjälpa oss. Det visar också hur mycket Timrå IK betyder för många människor. Det gör ont att kommunen inte förstår det, säger Nolander och fortsätter:
– Hade vi bara haft respit och vetat att vi lever i minst en månad till så hade vi kunnat ordna en sådan match, men nu hinns det tyvärr inte.
Nolander menar att det är i sådana här svåra tider som engagemang från sådana som Kimmo Kapanen kan ge lösningar som gör att Timrå IK räddas.
– Jag har fått flera samtal i dag från personer som vill hjälpa till och som tipsar om hur vi på olika sätt kan få in pengar. Det är när krisen är på sin spets som de avgörande lösningarna och idéerna kan komma fram, säger Nolander.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Någon med premium som kan berätta vad Kapanen säger? 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vargher85: Någon mer som mejlat? Jag har mejlat och ringt Ewa och Tony A. Tony är dock lite svårbedömd, verkar som hans prio 1 är att sätta sig på tvären oavsett vad det gäller.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vargher85:

Ja, man kan ju inte gärna bosätta sig i något som försvinner... : )
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Sååå Nollan sade alltså näst in till svart på vitt att om vi inte får in tre miljoner kronor inom månadens slut så finns vi inte mer. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Jag har mailat Ewa Lindstrand. Inga sarkasmer eller liknande. Däremot berättade jag att jag har jobbat i kommunen för inte så länge sedan, men valde att byta jobb p.g.a. resorna. Men att jag sedan dess har haft tankar på söka jobb i kommunen på nytt och i samma veva bosätta mig i Timrå. Chansen att jag gör det krymper väsentligt om Timrå försvinner.

Och jag kan lägga till att jag tillhör en yrkesgrupp det råder stor brist på.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vargher85: dom får väl för fan ta ner kostnaderna för dessa projekt...

Ventilation kan man fixa med motorsåg asbilligt!

Nä nu skojja jag lite...

Men om en byggfirma kan bidra till att arbetsleda de unga som senare skall nyttja allaktivitetshuset vore väl både politiskt korrekt och billigt? Med byggfirma menar jag någon som kan ta ansvar och jobba jävligt billigt så kommunen kan ta sig an en hockey arena isst ...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vargher85: 29 Mkr för anläggningen som kostat 100 Mkr att bygga. Bisarr jävla kommunledning.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

"Den ligger totalt på 34–35 miljoner. Där ligger planerade saker som en renovering av matsalen på Söråkers skola, en renovering av Ala skola samt ett allaktivitetshus i Tallnäs. Men också utveckling av utemiljö i Söråkers centrum och ett grönare Sörberge."

Ett allaktivitetshus i Tallnäs... här saknas det inte visioner vill jag lova. En renovering av Ala skola kan jag förstå att ma vill satsa på, liksom matsalen i Söråkers skola, men resten känns som blaha. Och om jag ska vara helt ärlig så är skolans problem inte att inomhusmiljön oftast är dåligt.

 På det hela taget känns det som en felprioritering att göra sig av med hockeylaget.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Roger gjorde mig lite lugnare nu faktiskt, åtminstone en aning.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Det vore ett bra läge att ha en manifestation för TIK i Timrå centrum till helgen.
Kommentera

« · 1653163 · »