1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587944 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1652773 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi
bongo99: Frågan är hur mycket bättre det skulle ha varit med köttnacken Tony Andersson.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vi vinner ikväll, får förskott på driftbidraget så vi klarar det akuta lägetf, vinner några fler matcher sen konkar vi lagomt till när vi nått play-off... Så är det att vara TIK'are...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
De som bär skulden för denna kris är de tidigare ledningara i tik samt alla timråbor som år efter år röstat fram sossen Lindstrand...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
[email protected]

Men var saklig och håll god ton!!
Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi

ante08:

Frågan blir då om hon tänkt bygga en ny arena för under 29 miljoner eller om man räknar med att banken är snäll och säljer arenan billigt till kommunen efter konkursen?

Nu är det nog kört. Väldigt synd...  jag ger Timrå kommun 5 år utan TIK innan sammanslagning med Sundsvall.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Den enes död blir den andres bröd? AIK - potentiell vinnare på vår kris. Fattas bara...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Det pågår en liten insamling här på Arenan också, så har ni lite småpengar liggandes så ta med dem.
Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi
RunarUp: Bra där! Själv försökte jag skänka en slant till insamlingen, men det står bara att ett fel inträffade när tjänsten beställdes.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan: Äntligen medlem!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

ante08:

Timrå kommun erbjöds att betala 29 miljoner kronor för att ta över Eon Arena.
Kommunen nobbade budet – och nu riskerar Timrå IK konkurs.
– Beloppet är alldeles för högt, säger Ewa Lindstrand (S), kommunalråd i Timrå.
Under flera veckors tid har Timrå kommun, näringslivet, Handelsbanken och Timrå IK försökt få till en lösning som ska rädda föreningens ekonomi.
Läs också: Behöver tre miljoner – inom en vecka.
Huvudspåret har hela tiden gått ut på att Timrå kommun ska köpa tillbaka Eon Arena och ta över driften för arenan. Under torsdagen kom pressmeddelandet från klubben där det slogs fast att kommunen säger nej till ta över arenan.
– Det är mitt näst svåraste beslut under mina år som kommunalråd i Timrå. Det svåraste var när vi tvingades varsla hundra personer under 2008 till följd av lågkonjunkturen, säger Ewa Lindstrand.
Sporten kan nu avslöja prislappen som kommunen sade nej till.
– Det bokförda värdet på arenan ligger på 45 miljoner, men sedan var prislappen lägre då banken var beredd att skriva av en del av lånet, säger Ewa Lindstrand.
Enligt våra uppgifter så handlade det om 16 miljoner kronor?
– Den siffran stämmer.
Det gör att prislappen ni skulle betala landade på 29 miljoner?
– Ja, det stämmer och det beloppet var alldeles för högt. Hade vi sagt ja till detta hade vi fått ompröva hela vår investeringsbudget för 2015 och tvingats blåsa av det mesta av investeringarna.
Hur stor är budgeten?
– Den ligger totalt på 34–35 miljoner. Där ligger planerade saker som en renovering av matsalen på Söråkers skola, en renovering av Ala skola samt ett allaktivitetshus i Tallnäs. Men också utveckling av utemiljö i Söråkers centrum och ett grönare Sörberge.
Enligt Ewa Lindstrand så har klubben länge varit informerad om kommunens inställning.
– Det har de vetat om ända sedan 25 september då vi hade ett möte. En gång i tiden skänkte vi arenan till klubben och då känns det som en omöjligt att köpa tillbaka den för den här summan, säger hon och tillägger:
– Näringslivet, banken och Timrå IK har hela tiden att jobbat för att kommunen skulle ta över ägandet och då så skulle det lösa mycket. Kommunen har hamnat i en gisslansituation här och vår gemensamma politiska bedömning är att det är för mycket pengar.
Vad kan ni erbjuda klubben nu?
– Vi är beredda att betala ut förskottsutbetalningen på driftsbidraget. Det kan vi göra samtidigt som jag hoppas att näringslivet nu kliver in. Sedan kanske banken skulle kunna skriva av hela lånet.
Men att köpa tillbaka hallen är uteslutet?
– Nej, det säger jag inte. Men inte under rådande förutsättningar.
Skulle Timrå IK gå i konkurs kan arenan ändå bli så att Eon Arena hamnar i kommunens ägande.
– I så fall kommer en konkursförvaltare att undersöka om någon är intresserad av att köpa ishallen och det brukar inte finnas så många potentiella köpare sådana här gånger.
Men då kan ishockeylaget vara borta.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
ante08: Hoppas lokalbefolkningen i Sörberge njuter av ett grönare landskap.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan: Done! :)
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
TIK-krisen: Kommunalrådet Ewa Lindstrand om mångmiljonbudet som Timrå kommun valde att nobba. "Det är mitt näst svåraste beslut under mina år som kommunalråd i Timrå", säger hon.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Pucken:Åh där kom det 2 till.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Knylan: Done!

En mille borde supportrarna kunna dra in i alla fall.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Och bli medlem! De pengarna går rakt in i föreningen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan:Kul att se,bara på sista timmen har 7 st personer skänkt pengar.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Johan J: 32,94%?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Äh, ska vi försöka få lite rull på denna eller? Vad säger ni? Det skulle åtminstone se bra ut.

För oss som inte kan se matchen live ikväll så kräver jag att vi åtminstone stödjer med den biljettpeng vi avsett betala om vi kunnat vara på plats.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Edb: Rent hypotetiskt skulle det vara intressant att veta om läget skulle vara mer eller mindre detsamma även om laget spelat ungefär som förväntat och legat någonstans på plats 7-10. Förmodligen hade vi snittat kanske 4-500 till under senaste 1-2 månaderna, men hade det bara gjort att detta prekära läget skjutits fram några veckor?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
32,94% - Vad gör politikerna i Timrå kommun av pengarna?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Sputnik: Bra idé? Att framföra sin åsikt till politikerna är det minsta man kan göra. Självklart i god ton.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Gorkyman: skulle nästan kunna vara en bra ide. Så skulle dom få se hur mycket människor som faktiskt bryr sig om klubben timrå. Även de som inte bor i kommunen men har TIK i sitt hjärta.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Gorkyman: Precis. I IT-åldern finns möjligheten att mejla och påtala för politiker alla fördelarna för kommunen om TIK kan finnas kvar, och vad som går förlorat om kommunen inte tar ansvar för ishockeyanläggningen i kommunen.

Tänk på att åtminstone en politiker, Tony Andersson, verkar vara en person som gärna vill sätta sig på tvären. En argumentering kan där få motsatt effekt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå kommer bli en förbifart om timrå ik konkar, enda gången man åkte dit var för timrå ik. Farsan pratade alltid om timrå ik och lill strimma, hur laget alltid kämpar .man fick ett genuint intresse efter det. Efter matcherna stannade man på sibylla och käkade sedan hemfärd till hsd där man pratade om matchen och spelare. Nu kommer ingen prata om timrå, inga prata om kämparglöd, inget sibylla osv. Det är ledsamt att de har gått såhär långt. Fy fan
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Gorkyman:Ja då kom den då...dödsstöten för Timrå IK (Men även för Timrå som komun vilket jag anser blir den absolut största förloraren på det hela)

I mina ögon så spelar inga fler nödlösningar eller insatser nån roll längre. Att få ut driftsbidrag i förtid när man i allafall kommer att ha oket E-on på sina axlar. Att tvingas inse att laget vid en ev, överlevnad kommer att bli ännu mindre sevärt med ännu mindre intresse runt sig ser jag som en omöjlighet efter flera år av lidande....

Då ser jag tyvärr hellre att föreningenmed Nollan i spetsen lägger ner verksamheten.

Tack Timrå komun!!!!!!

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Sputnik:   Vi kan ju alltid bombardera Kommunen med mail och på deras Facebook sida
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Gorkyman: ångest!!!! Inget timrå ik
Inget hockeyintresse som sagt!!!
Sen vad är timrå kommun utan hockeylaget...NADA!!!
(Sorry ni som bor i timrå, inget illa ment. Bor själv i en håla). Hade nog knappt känt till orten utan hockeylaget. Tycker kommunen kan gå in och hjälpa till. Eller är man så blind så man inte förstår vad man mister i en konkurs av föreningen timrå ik.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Edb: Heja på Sundsvall är ju värre än att spänna på granngubben om frugan går bort.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Herminator:  ALDRIG I HELVETE ATT JAG GÖR HELLER !     Inget TIMRÅ IK inget hockeyintresse !
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan:  Kommunen borde åtminstone kunna betala ut driftbidraget som skall betalas i feb, redan nu. Tror det är 2,25M, räcker till skatteskulden denna gång iaf. Eller tänker dom hålla inne den också, och hoppas på KK, så man slipper betala !   J.... muppar
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan: har läst Hamrén nu. Tack för tips.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

stoff:

Han har säkert ett hjärta för klubben i vilken han fick sitt genombrott, men detta är inget som garanterar några allmosor till densamma. Det är möjligt att han kan göra roligare saker för miljonerna. : (

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Carl Lejonkräk:

Fast jsg har svårt att se att klassiska Timrå IK försvinner för gott. Vi kommer nog igen i någon form. Synd bara om vi tvingas "gå under jorden" under en massa bortkastade år, så att man delvis tvingas lägga ner sitt hockeyintresse. Well, man får fortsätta att gå och titta på MIF då... 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
det är väll nu Z ska ställa upp eller har han inget hjärta för klubben?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Edb: Jag kommer ALDRIG att hålla på Sundsvall Hockey!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp: Stackare..
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

"Nollan" i SR.

En vecka från "konken" således...

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Jag kommer ALDRIG hålla på Sundsvall Hockey.
Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Vad händer om tik konkar, blir det ett nytt lag likt bajen fans? Eller får man hejja på sundsvall uuuurk
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Kommun är så jävla liten och ynklig att man inte ens kan husera en hockeyallsvensk förening som är det ENDA folk utanför landskapsgränsen förknippar med kommunen. Man är ändå helt ointresserad av en sammanslagning med Sundsvall.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan: Får man travestera Magnus Uggla här? -Illa jag mår illa...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan m fl: Ett bra sätt att påverka som privatperson är genom detta:

www.st.nu/skickain/insandare
www.dagbladet.se/skickain/insandare

Inte svårare än att skriva här, och man når andra och framför allt fler. Vad betyder Timrå IK? Varför ska kommunen överta arenan? Vad förlorar man om TIK går förlorat? Vad vinner man om TIK kan finnas kvar? Vad betyder TIK för dig och andra?

Om "alla" i kommunen/regionen är för ett övertagande kommer det också att bli ett övertagande.

Det är bara att svara på alla eller någon av dessa frågor. Kommunens enfaldighet och brist på konsekvensanslys är provocerande. Att författa lysande inlägg här utan att de får vidare spridning och kan påverka är också det nästan provocerande...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Timrå Isstadion: Läs Hamrins text om du inte redan gjort det. Annars är det ju siffror som är svåra att mäta. Samme Hamrin som, för att exemplifiera och lägga ord i hans mun, med största sannolikhet inte ens hade bott i kommunen om det inte vore för just ishockeyn. Det finns sannolikt många fler.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Steken84: Det här handlar inte om att man måste få in en klumpsumma illa kvickt och så är problemet ur världen utan om att man måste hitta en långsiktig lösning. Även om Zäta skulle kliva in med tre miljoner nu så är problemen snart tillbaka. Det skulle givetvis hjälpa till oerhört mycket men detta är verkligen ingenting vi privatpersoner kan göra så mycket åt, mer än att försöka påverka på något sätt. Så har jag uppfattat det hela i alla fall.

Det går inte att kräva att Zäta ska kliva in och betala fyra vaktmästare och en kylanläggning, enkelt uttryckt. Det är kommunala sysslor då anläggningen till väldigt stor del nyttjas i kommunens syfte.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan: det som Nollan säger om att klubben ger kommunen mer intäkter än den kostar är ju intressant. Någon som har fakta om det?

F ö så är det nu som Henrik Zetterberg bör kliva på med ett långfristigt lån om inte rentav en gåva.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Vad har man för ljusglimtar när det kommer till samarbetet Timrå IK-Timrå Kommun genom åren egentligen?

Det enda jag hela tiden tänker på är alla uttalanden av Ewa Lindstrand om hur man minsann haft en överenskommelse gällande Timrå IK:s placering i Timrå Kommun, något som lyfts i samband med diskussioner om att bygga en ny arena i Sundsvall. Ett ständigt jävla motverkande av klubbens utveckling. Ett stoltserande med en av hockeysveriges mer klassiska klubbar men som samtidigt inte alls är villiga att stå bakom föreningen när det blåser som allra mest. Timrå IK ska vara gratis för kommunen, precis som det där rövhålet till ishall de en gång efterskänkte till föreningen och som sedermera verkar vara deras enda hållhake i diskussionen. En så 'fin' gåva som kom utav det faktum att man inte kunde möta Hockeyligans krav på arenastandard. Då fick helt enkelt föreningen ta tag i det hela själv.

Man är ganska så provocerad i detta nu.

Kommentera

« · 1652773 · »