1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587545 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1652664 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan: Räcker väl med att skicka klubben i konkurs så är man en metropol i klass med Gnarp.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Henrik Zetterberg måste väl för fan gå in och stötta klubben. Gör han inte det så är det skamligt!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Frella: Huvudsaken är att den där kommunen till slut får vad den förtjänar.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan: Samexistens med Sundsvall Hockey igen from nästa år? I Timrå kommer man ha Sveriges största anläggning för rinkbandy och ungdomshockey.
Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi

Knylan: Hur i helskotta kan SSK överleva med typ 15 "fiaskosäsonger" i rad? Då borde Timrå kunna fixa detta.

Hoppas på bra med publik i kväll. Finns det lite kämpaglöd bland marginalpubliken så är det dags att visa det och sluta upp bakom föreningen i kväll.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Rätt tråd...

Efter att ha försökt samla tankarna nu under tiden sedan pressmeddelandet kom och i ett hysteriskt försök att försöka hitta en ljusglimt så tänker jag att det besked som kom är att kommunen inte kommer köpa tillbaka arenan. Det är ju på inget sätt ett nytt besked, det har man ju vetat sedan man drog tillbaka skrivelsen. Då lät det ju som att man ändå kunde hitta andra vägar. Sen förstår man ju samtidigt att det väl lär vara den enda hållbara vägen. 

Likt en oerhört sargad kvinna i ett förhållande med en kraftigt försupen man men som ändå gör allt i sin makt för att hitta ljusglimtar så vill jag ändå lyfta den biten.

Att föreningen helt skulle utplånas för evigt ser jag dock som uteslutet. Dock bör en ombildning ske på andra sidan kommungränsen, om man nu ska gå händelserna riktigt långt i förväg.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Oavsett utfall så måste man beundra Lars Nolanders arbete för vår älskade klubb:

"– Vår målsättning är att klara upp det här, att slutföra säsongen och överleva långsiktigt. Vi tänker inte på något annat sätt och kan inte heller göra det, då skulle man inte kunna jobba med det här. Vi ska lösa problemen, det är vår förbannade skyldighet, men vi är också beroende av andra parter."

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Är vårt öde på väg att beseglas snart? Man ser både fram emot att något händer samtidigt som det kan innebära att slutet är nära.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: Så sant! Håller med dig till 100%
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Alla här: Försök påverka de ni känner inom näringslivet att stötta Timrå IK och vara med på resan uppåt igen!! Det handlar om liv och död nu (för föreningen alltså)!

Gå också på matcherna, ta med så många bekanta som möjligt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Frella:

Jag vet faktiskt inte riktigt. Tänkte bara att det säkert finns förmögna personer och företag som är intresserade av elithockey och därmed har en del att bidra med. Kanske inte riktigt Percy Nilsson-klass, men många bäckar små...

Skönt nu med julledighet i ca 2 1/2 veckor. Den generositeten hade man inte riktigt räknat med, men även vi kulturarbetare får oss en släng av sleven ibland.

Bara därför firar man nu med några rejäla bärs på stadens (Malmö) krogar. Riktigt hemmastadd har man blivit. För knappt ett år sedan hade jag skitsvårt att hitta i den här stan...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
DJ Hemp: Är det kanske nåt sånt man dragit igång efter att man drog tillbaka skrivelsen till kommunen?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Något för TIK att ta efter?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Ärendet om alkoholtillståndet nedlagt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: Det står bl.a om nya krav från kronofogden, utredningen om alkoholtillståndet och nu även att föreningen vill göra sig av med restaurangverksamheten och att det är nära en lösning.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Någon som kan berätta vad det står om E.ON ARENA i Premium-artikeln på ST nu?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: jag tror som du... Det är ENDAST kommunen som kan rädda Timrå ik och på lång sikt se till att föreningen blir hållbar det finns inget företag eller så som kan ro runt tik's shl kostnader för ett tomt o snart omordent eon arena...
Jag har endel med kommuner att göra genom jobbet och det finns alltsom oftast ett bra utbud av tjänstemän som kan ta fram underlag och väl underbyggda slutsatser i alla frågor som rör kommunens pengar och jag är övertygad om att Timrå ik är värda att hjälpa. Timrå som ort hade varit totalt okänt utanför Norrland... Ja utöver de som känt lukten vid Östrand då...

Tyvärr måste besluten fattas av den politiska delen av kommunen och där kommer helt nya patetiska paralleller in i ekvationen... Så som tex klassiskt politiskt revirpinkeri...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
sargad: Med en spelarbudget som Sundsvalls hade vi nog varit avhängda redan. Men att dom går upp är nog vad som krävs för att åter skapa hetta i distriktet. Problemet är att jag har svårt att se sponsorkakan räcka till ytterligare ett elitlag.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
söder över: Det här sportsliga resultatet har man nog inte tagit höjd för. Det fanns/finns nog inte ekonomi för detta sportsliga scenario. Laget presterar för dåligt(punkt).
Någon med lite inblick i ekonomin; Hur hade det ekonomiskt sätt ut om vi haft en spelar och ledarbudget i klass med t ex Sundsvall Hockey eller något annat topplag i ettan?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

söder över: Svaret på denna fråga är...

Timrå kommun måste ta ett (snabbt) BESLUT! Vill man rädda klubben så måste antingen driftsbidraget höjas med några miljoner per år eller så köper de tillbaka arenan.

Annars återstår konkurs och börja om från början. Då får kommunen ändå arenan i sitt knä utan något elitlag.

Så enkelt är det faktiskt!

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: jag vill också uppmärksamma dem för deras enorma slit i en konstant uppförsbacke! Ingen levande människa bör ha rätt att ifrågasätta deras glöd!

Men i övrigt då? Hur fan ska detta gå? Jag har en uppfattning om att man måste göra någonting för att få pengar i det långa loppet...

Ärligt talat vi bara torskar hedersamt hela tiden... Vi har inte råd med förstärkningar och publiken flyr ihop med varumärket... Hur många utanför oss hårdhudade supportrar ser varumärket som något annat än pissig ekonomi, tomma stolar och säkra förluster?

Och skatten? Ja den är sen... Igen...

Hur länge ska detta ekorrhjul snurra? Ett par år? Hur ska man lyckas bygga hållbarhet och vinnarmentalitet blandat med stolthet o sådant som stärker varumärket och lockar sponsorer och publik?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Jockz: Men är inte bankens villkor en ganska liten grej av hela problemet? Jag har åtminstone förstått det så av att läsa här inne, jag kan väldigt lite om hela grejen ska tilläggas. Bättre villkor hjälper en del, men det är väl själva driften av arenan som är det största bajsläckaget?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan: Nä, det där var kanske inte det stringentaste pressmeddelandet man läst. Men ok. Försäljning av arenan är inte längre universallösningen. Återstår att se vad som konkret kommer ut av denna flerpartsdialog.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Jag är otroligt tacksam för det enorma arbete som Lars och Tommy lägger ner för vår älskade klubb.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
T T: Antar att lånet och räntan ska omförhandlas sett till dagens kostym? Isåfall är det nog väldigt fördelaktigt med dessa parter vid samma förhandlingsbord.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
flyttat
 
Vad säger det där pressmeddelandet egentligen, är det någon som begriper det? En dialog mellan förening, kommun, banker och näringsliv förutsätter jag alltid pågår. Det hade varit intressant att veta, och det lär väl kanske benas ut lite i och med de artiklar som jag förutsätter att ST kommer publicera.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
"Det som är väldigt positivt är att alla, dvs. föreningen, kommunen, banker och näringslivet i distriktet samlats tillsammans för att inte bara kortsiktigt, utan även långsiktigt lösa detta en gång för alla"
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn och spud: Om det gör er gladare kan jag meddela att jag tycker att ni är jätteläskiga båda två.

Annars: pallar inte kolla ikväll. Hur ser det ut?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hälge: Det spelar ju ingen roll för den där idioten lägger ju ut konversationerna öppet i tråden i allafall. Så småaktig är han. Diskretion är inte hans starka sida så att säga.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
spud och Magnus Rövarn: Kan inte ni ta erat samtal via bubblor så länge ni pratar om annat än Timrås ekonomi ?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : Bortsett från att du bidrar med hysteriska och förvirrade inlägg här har du ju även visst dig på bild i olika medier.

Du kan inte skrämma en liten flicka.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

spud: Du vet bra lite om mig du om du har den inställningen att jag inte ens kan skrämma en liten flicka. Skulle akta mig för att ha en sådan inställning till en främling om jag vore i dina kläder.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : jag har verkligen inga problem att möta dig. Du kan skrämmer inte ens en liten flicka.

Lovar att se till att få ett ärende till dina trakter och god tid på dig att planera så du får ditt efterlängtade möte.

Ö-vik har faktiskt en del att komma med, de är inte alls lika apatiska i väntan på att "fabriken" ska anställa igen, som övriga Västernorrland. Sen har jag inte sagt att det är en nöjesmetropol.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Så du menar att man skall belåna sig igenom livet och ständigt stå i skuld och ha amorteringar. Bra då vet jag din inställning. Därmed sätter jag punkt. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
spud: Kom ner till Timrå och ta en kaffe då eller törs du inte din fega jävel? Det är bara att PMa en tid så möts vi upp. Jag svär att du inte kommer dyka upp. För det har du inte stake nog till. Men se det har jag! Jag törs se folk i ögonen. Åh är ingen jävla hycklare.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
spud: Övik har inte ett jävla dugg. Sveriges dödaste stad tillsammans med Härnösand. Jag skulle inte ens bosätta mig däruppe för 1 miljon. Finns inte en chans i helvetet.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Byggsumman var 55 miljoner. Du kan ju inte räkna in en massa påbyggnader flera år senare i totalsumman.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Magnus Rövarn : Vart kom den ifrån? 

Du kan väl inte på fullaste allvar mena att det enbart är personer som bor i Timrå som har rätt att måla upp en bild av den byn?

Tror ni som bor där nog måste ta till er bilden som vi som inte bor där för att det ska bli någon vändning på den spiralen. Och det gäller fan i princip alla kommuner i Västernorrland, utom Svall och i viss mån Övik de har något att bygga på.

Vi kan ju enkelt säga att dessa kommuner inte är avfolkade pga slumpen... 

Kul rescension av mig, men när det kommer till att ha förmågor så ligger du jävligt risigt till i jämförelse med de flesta på detta forum. Bara din oförmåga att se nyktert på din hemkommun gör att man skrattar åt dig. 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : Om du skulle köpa en villa för en miljon, tar du det från matkontot eller skjuter du till 150 Tkr som du sparat och lånar resten på banken? Sannolikt det sistnämnda. Samtidigt finansierar du dina kostnader mat och ränta genom din intäkt lön. På samma sätt fungerar det för företag, kommuner och andra organisationer. Det oansvariga (sms-lånet) är att låna till mat. Köpet av villan är en investering i en tillgång som finansieras med tidigare resultat (sparade 150 Tkr) och ett lån. Det är inte ansvarslöst utan en väl avvägd investering.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn: Hälften av byggsumman på över 100 miljoner är runt 50. Klubben behöver sälja för kanske 35. Bokfört värde är 40.

Jag är ingen ekonom, men tror att jag i alla fall har en liten insikt om hur det fungerar. Du verkar sakna kunskap på detta område, och innan du har det är det svårt att ha en sakligt välgrundad åsikt i den här frågan. Har man en sakligt välgrundad uppfattning är det ingen tvekan om att ett övertagande kommer ge ett positivt ekonomiskt utfall för kommunen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Hälften av 55 är väl styvt 25 miljoner. Vill man vara petnoga så är det 27,5 miljoner + 9 miljoner för driften av arenan. Åh då landar vi på 36,5 miljoner som skall tas ifrån något.

Du menar att på fullaste allvar att kommunen skall låna pengarna nu också och skuldsätta sig ännu mera? Herregud man tar ju sig för pannan. Det är ju samma logik som att ta ett SMS-lån.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn: Var har du fått siffran 25 miljoner från?

Den som blir skyldig svaret på frågan "vart pengarna ska komma ifrån" är den som inte vill ha ett övertagande då man som konsekvens av detta möter ett intäktsbortfall som heter duga.

Resultatbudgeten påverkas positivt. I balansbudgeten får man uppskattningsvis 5 bonusmiljoner (bokfört värde) i tillgångar om arenan övertas för 35 miljoner.

Investeringen finansieras sannolikt som investeringsbudgeten i övrigt, genom tidigare positivt resultat och upplåning. Sannolikt som när Mariedalsskolan byggs om för 40 miljoner. Det innebär alltså inte att man måste spara 40 miljoner på snöröjning (vilket kanske inte skulle vara ett problem med det nya klimatet).
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : jag håller med dig. Jag ser inga konstigheter i att föreningen har någon form av redovisningsskyldighet till kommunen så länge som inte kommunen är med och lägger sig i det sportsliga (mer än att de kan ha åsikter på det ekonomiska).
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

250kg kärlek: Du har en poäng där. Åh jag förstår vinklingen. Men då vill jag ha en kalkyl ristad i sten på vad det är för eftergifter kommunen i sådana fall måste göra för att rädda Timrå IK. Aldrig att jag bara samtycker rakt av enbart av emotionella skäl. Det har varit för många turer för att man bara skall kunna rycka på axlarna åt det som inträffat och sedan pytsa in ännu mera.

Åh sedan vidhåller jag att föreningen måste börja sätta hårt mot hårt och ställa lite krav och upprätta en policy. Spelar du i Timrå så bor du i Timrå. Det gick på 90-talet och det går nu också. Det handlar bara om ren och skär bekvämlighet. Trenden måste vända. Klubben skall kvartalsvis redovisa sitt arbete både i pressutskick, medlemsträffar och hos kommunalrådet. Det skall inte finna en enda jävla tveksamhet till i affärerna kring Timrå IK. Nu skall det självsaneras.

För det kan inte vara möjligt att en kommun bara skall ha skyldigheter men inga rättigheter att få ta del av några intäkter. Den ordningen är fullständigt uppåt väggarna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : alternativet är en förening som försvinner upp i rök. En förening som åtminstone jag förknippar väldigt starkt med Timrå Kommun. En stor del av mig skulle nog "dö" i och med föreningens bortgång om nu så skulle bli fallet.
Då känns det angeläget att kommunen verkligen funderar ett varv extra innan man slutgiltigt bestämmer sig för att inte hjälpa till med ett återköp av arenan.
Jag tror man vinner i längden på att köpa arenan än att inte göra det. Visst det kommer kanske att kosta 3-4-5 miljoner mer än det gör idag men frågan är vad det kostar att inte ha Timrå IK i kommunen som en attraktionskraft när det gäller toppidrott. Får föreningen arbeta på det sätt man gör idag, utan en massa stress från skatteverket, kronofogden och andra fordringsägare så tycker i alla fall jag att föreningen är på rätt väg.

Skälet att det blivit som det blivit är ju det som hände under tiden andra drev föreningen och det är ett tungt skäl till att jag tycker att de som finns i ledningen idag åtminstone får möjlighet att ge detta en ärlig chans. Det har man inte fått tycker jag.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kongo: Det är fortfarande så att pengarna skall tas ifrån budget och det finns inte 25 miljoner avsatta i någon förvaltning till att bara pynta in i morgondag i arenan.

Kan du motivera för mig vart pengarna skall komma ifrån? Är det skatterna för Timråborna som skall skjuta i höjden för att finansiera detta? Det fanns väl en anledning till varför kommunen för 11år sedan skänkte bort arenan. För att man inte ville stå där med dyra driftskostnader och förvalta. Man har ju även avsagt sig förvaltning av Högbo (det tegelröda sjuvåningshuset intill Kommunhuset) och låter nu Timråbo sköta detta.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Modano: Samma sak med dig. Ett jävla internettroll som inte vet ett piss om kommunen. Ge dig till känna din jävla ynkrygg och drick en kopp kaffe mellan fyra ögon så skall vi se vem som bräcker vem. Är jävligt less på idioter som inte kan ta att det är i underläge. Spelar ingen roll vad som diskuteras på detta forum så tror 90% att det ALLTID vet bättre än mig.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
spud: Du kom för i helvete inte och snacka med mig om Timrå Kommun eller Timrå. Jag lär ha torrare under fötterna än vad du någonsin kommer ha! Jag har bott i kommunen i 31år. Jag har absolut noll och ingenting jag behöver bevisa för dig så knip igen kakelhålet om du tror att du kan mästra mig din lilla skithög.Du är en falskspelande ful gökunge utan förmåga att kunna göra tonartshöjningar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Magnus Rövarn : Men lägg ner ditt svammel Utan TIMRÅ IK finns inte något att leva för i byggden säger de jag känner där. Blir det kk kommer de ALDRIG mera tillbaka till eliten du säger AIK ÖREBRO HÄSTEN lyckades ja men det är stora städer inte en by med en gata. Mögligen kan man i framtiden vinna sm i kast med liten boll om du kan ställa upp och bygga upp det från grunden RÖVARN.
Kommentera

« · 1652664 · »