Bo Bly: 4-2, är väl knappast uddamålsseger. Du har väl fem fingrar på varje hand? Håll upp fyra på ena handen och två på den andra och jämnför. Eftersom din hjärnaktivitet idag definitivt inte beskriver en någolunda normal EES-kurva så kan det vara lösningen.
Japp, vi har förlorat mycket pinsamt med 8-0 hemma mot LHC. Men skall vi komma vidare med det här så får du först förklara hur HV:s premiärförlust mot TIK passar in i era konspirationsteorier.
För om HV nu skulle råka vinna uppe i Lkpg på tisdag så har vi tagit 10 av 18 möjliga mot LHC. Kan ni skryta med så mycket mer, från något lag i er derbygrupp? Ursäkta om det är en allt för invecklad fråga för ditt intellekt.
Fan, jag tycker att vi lägger ner tanken på att HV skulle skänka poäng till LHC och liknande... I så fall skulle man säkerligen göra det på ett smidigare sätt än att torska med 0-8... Jag har för länge sedan accepterat att TIK är Sveriges 12:e bästa lag i år och jag hoppas att det så har förblivit när vi ska till att sammanfatta säsongen... Bara i så fall att hoppas att spelarinköpen sköts med en betydligt högre kompetens än inför denna säsong... Detta är rena katastrofen så här långt!
DJ Hemp: Tack för den. Du höjde onekligen nivån på den här debatten.
Jag såg 0-8 matchen mot LHC och trodde fan inte att det var sant. Exempelvis gjorde jätteräkan Axhner två mål. De enda han gjort i ES. 0-8 är den största förlusten hemma i klubbens historia. Och siffror i den här nivån hade vi inte upplevt sedan 1987. Att den smällen kom mot nykomlingen och närmaste grannen LHC kommer att svida länge.
Såg inte senaste 1-5 uppe Lkpg. Men enligt mig initierade källor så var det en total kollaps i sista som det inte finns ursäkter för. Helt lojt och håglöst. Det är också smällar man får ta om de inte upprepas med kontinuetet. Därför tog det hus i helvete när man uppträdde ännu flatare och håglösare i nästa match hemma mot SSK. Den tämligen "fromma publiken" buade i tusental efter slutsignalen. Något som inte hänt sedan sent 70-tal.
Så både spelare som anhängare har gått igenom skärselden den här veckan. Vi har haft en trygg 2:a plats, den bästa i klubbens historia, och har förvaltat den helt katastrofalt sista veckorna (0-5 mot VF också). Det får ju bara inte ske. 2:a platsen betyder ju dessutom den "breda vägen" fram till en eventuell finalplats. Jag kan garantera att om man förlorar emot LHC på tisdag, så kommer Stångebros vaktmästare att få sopa köttslamsor, hårtussar och kindtänder långt in på småtimmarna. Det är nog nu, några billiga poäng typ LHC, VF och SSK hemma får inte skänkas bort utan blodsspillan. Sedan kan man nog åka på däng av samtliga lag borta i årets ES, men då skall man falla med flaggan i topp. Och inte som senast mot LHC. Vi fixar LHC, sedan är det upp till er att reda ut resten.
Jag är övertygad om att HV gör allt för att vinna sina matcher, inte minst mot de närmaste grannarna. Som boende i Jkpg några år kring förra decennieskiftet minns jag att matcherna mot de södra lagen, då MIF och VF, var de allra hetaste... Stod själv intill North Bank-gänget och njöt extra av klassikers som 8-5 (efter underläge med 1-4!) mot MIF hösten -90... Klart som satan att laget inte självmant vill skämmas inför fansen och torska mot LHC i onödan... Nej, problemet är att TIK så här långt själva inte tagit chansen att hänga på de närmaste bottenkonkurrenterna... Jag tvivlar att så sker (kvalserien väntar runt hörnet), men hoppas på ett mirakel... I alla fall hemmaspelet har börjat fungera och MoDo i hallen på tisdag... Ja, förlusten i senaste matchen var väl ett undantag i en för övrigt mycket imponerande matchsvit de senaste säsongerna (inklusive träningsmatcher)? En 2-0-ledning efter OS-mässigt spel av Zäta tappades, oförsvarligt... Det får bara inte hända igen! Kom igen, Timrå...!
Har själv haft en stående teori sedan 96/97, då ES två sista lag för första gången hamnade i Kvalserien. Och det är att dessa två lag vinner Kvalserien. LHC och SSK förstörde en del förra säsongen som var den första då två lag från HA tog ES-platserna. Men klarar sig både ES-lagen i år så ligger jag på + igen.
Det ni kan skattar er lyckliga över är ju att botten denna säsong verkar få gå i den "hårda skolan". Därmed sagt, att vilka som får kvala avgörs först i de sista omgångarna.
Tror därmed att tempot kommer att vara mer avgörande i år än de sistlidna säsongerna. Om dessutom Kapanen håller stilen bör ni inte ha några större problem att reda ut en eventuell Kvalserie. Enda naturliga utmanarna är LIF och Löven. Och dessa imponerar knappast mer än Timrå om man bara tittar på papperet. Så det här fixar ni!!!...eller vilket ES-lag det nu än blir. Finns ingen anledning att gå händelserna i förväg :)
1995/95: SSK tog Rögles plats... 1996/97: Inga förändringar... 1997/98: Löven tog SSK:s plats... 1998/99: LHC tog Lövens plats... 1999/00: Timrå och Löven tog VIK:s och LHC:s platser... 2000/01: SSK och LHC tog Leksands och Lövens platser... Olycksbådande!
Men du kanske inte minns så noga, HV brukar ju nå kvarten... Förutom ifjol, då t o m TIK snodde er niondeplats på upploppet :-)
95/96 så försvann Rögle först till Allsvenskan innan det blev Kvalserie.
Det jag menade var att sedan 96/97, så har det bara varit Kvalserie för de två sista lagen. Och om de två lagen från ES klarar sig kvar i år så blir det ett minimalt + för ES-lagen. Alltså ett lag mer från ES har klarat sig kvar än att lag underifrån har tagit sig upp. Nu är jag bestämt rörig, men så är det :)
"Niklas Rubin är klar för Kärpät. Foto: Tomi Hänninen/Bildbyrån Kärpät meddelar via sin hemsida att den tidigare SHL-målvakten Niklas Rubin skrivit på ett 1+1-årskontrakt med klubben.
Timrå - Modo 9 - 2