Hackey stick: Snyt dig & kamma luggen! Alldrig att man rättar sig i ledet. Om TIK och dess supportrar gjort det i fjol skulle vi enligt experter ha genomfört sässongen sämmre än LHC:s första år. I stället blev TIK en av de bässta nykomlingarna någonsin i elitseriens historia.
Jag är faktiskt böjd att hålla med Hockey Stick till viss del (observera 'till viss del'). Men att gå så långt han gör och säger att man måste ha "ett fullkommligt sanslöst hjärnsläpp", för att göra en tabell med VF för TIK, är jag inte beredd att göra, även om nu VF sannolikt kommer att placera sig före Timrå.
Ett rimlig målsättnig säsongen 2001/2002 borde vara att lägga sig på samma placering som ifjol. Slutspel är fortfarande en bonus. Man blir inte ett etablerat elitserielag över en natt, även om det kanske är lätt att tro det med Timrås fina framfart såhär långt.
Nästa år bör siktet helt klart vara inställt på slutspel däremot, där bonusen skulle vara att överleva kvartsfinalen.
Större press än såhär tycker jag det är onödigt att sätta på laget. Är det inte lite dumt att snacka slutspel nu och sen ska spelarna gå och gräva ner sig efter säsongen för att de "bara" blev 9:a eller 10:a? Om ingenmandsland ifjol kändes som ett SM-guld så skulle ingenmandsland i år kännas som att ta sig till slutspel. Jag skulle bli hur glad som helst.
Jo Patrik, det var inte riktigt så det var menat heller. Jag drog en paralell med HS utalande och hur det lät i fjol. Med tanke på att vi skulle hamna sisst enligt många och kom 9 så skulle denna års placering bli 6:a. Hänger du med? Men det verkar som om de flesta i år har lärt sig att TIK är inget lag man ska underskatta. Nästan alla jag snackat med har stor respekt för TIK som lag och vågar sig på att tippa TIK som slutspels lag.
Personligen så tror jag TIK kommer att ha en sten hård kamp om den sissta slutspels platsen med LHF och HV71.
Är böjd att hålla med om att Timrås förra säsong var bättre än vad jag trott. Visst finns chansen att Timrå kan ta sig till slutspel, det finns flera lag som kommer att vara med och slås om plats åtta: Luleå (kommer att få en tung säsong), Södertälje (kan bli att räkna men, har en strålande målvakt), AIK (svårt att säga, men de kommer garanterat att klara kontarktet, inte omöjligt att de kan bli ett mittenlag, trolig plats 9-10, HV71 (de kan få det svårt, kan även överaska), Timrå (har Z som är en fantastisk spelare, har även skaffat sig rutin sedan förra säsongen, har chans på slutspelsplats 7-8)
Toppen av tabellen:
Djurgården Färjestad Malmö
Ingenmans landet i mitten
Brynäs Frölunda MODO
Slutspels asspiranter
Luleå Södertälje HV71 Timrå AIK
Förtvivlat sist
Linköping
Ingen ranking ordning i övrigt.
Troligen kommer DIF, MIF och FBK att vara de starkaste. Färjestad är nog de som kommer att stå som seriesegrare efter säsongen.
Först, ES 2001-2002
1. Färjestad
2. Brynäs
3. Malmö
4. Djurgården
5. Modo
6. Timrå
7. Frölunda
8. Luleå
9. AIK
10. HV 71
11. Södertälje