Har varit borta ett tag inte kunnat se det senaste, är det ngn speciell spelare det ryktas om?
Vill bara fylla i ang Z:a...ingen tröja bör enligt min mening höjas i taket, inte innan z:a har tagit sitt sista skär på isen...och då i en timrå tröja...
Bragd-Birger: Självklart får det ju inte bli så att vi ska stå och falla med om att Dahlén kommer eller ej. Hur som helst så lär man väl vara med och slåss om denne och får vi honom inte får vi hoppas att man har någon annan på gång. Men någon av samma klass kommer vi inte kunna hitta. Ulf Dahlén kommer inte kunna ersätta Zetterberg men det är så nära man kan komma en en ersättare till honom i dagsläget.
Dessutom så är Uffe en bra ledare och en kille som lyfter stämmningen i ett omklädningsrum. Väljer Dahlén Sverige så kommer de som drar längsta strået om honom stå för årets bästa värvning helt klart. Men vi ska inte hoppas för mycket, chansen att han kommer hit är ändå ganska liten så Nubben har nog även någon plan B.
TIK kommer precis som du skriver bli nederlagstippade helt klart. Det kommer förhoppningsvis även finnas en enorm revanschlusta hos våra spelare. Det¨känns bra! Minst 2 forwardsplatser till att fylla, Christian Söderström och Ulf Dahlén får bli mina drömnamn då men ser gärna att vi breddar med en 1-2 st till forwards. Christian Sjögren ser ut att bli verklighet inom en snar framtid, sedan kanske ytterliggare någon om vi skulle hitta någon bra och om budgeten skulle tillåta det, vilket är tveksamt om Dahlén mot all förmodan skulle skriva på för oss.
Jimmy: Jo, det känns som att det faktiskt finns en viss chans att Dahlén väljer Timrå. Men som sagt, den där kommentaren stör mig. Jag gillar inte alls tanken på att Dahlén på något sätt blir den där ouppnåeliga drömmen som man sätter sitt hopp till. En tilltänkt Messias som ska frälsa oss från Ondo.
Timrås chanser nästa säsong (som det ser ut i dagsläget) är på pappret små. Oddsen kan dock förbättras - genom hårt jobb, revanschlusta och ett sammansvetsat lag. Därför vill jag ha truppen spikad så snart som möjligt. Och därför vill jag ha spelare som inte räds Fan själv.
Mathiasson, Jindrich, Hallin m fl är Hjältar med stort H. De väljer att stanna kvar och kämpa. Medans vi går på stranden och lapar mjukglass kommer dom - garanterat - svettas på gymmet med ordet REVANSCH framför ögonen. Dom vet vad som gick snett förra säsongen, och det tänker dom kämpa för att slippa uppleva igen. Det är den typ av spelare jag som supporter vill sätta mitt hopp till. De står för själva essensen av det som ett lag kan byggas kring.
Därför känns det som att en misslyckad värvning av Dahlén kan vara förödande. Att någonting viktigt kan pysa ur ballongen när den spricker. Så vill inte jag ha det. Timrå IK måste visa stolthet, inte stå med mössan i hand. Dahlén behöver inte bestämma sig nu. Men han kan pressas lite, fås att bekänna färg. Helt enkelt: är snubben verkligen vad Timrå vill stå och falla med?
Bragd-Birger: Har gott i samma funderingar som dig under dagen, den där meningen har dykt upp under hela arbetspasset i huvet på mig. Måste säga att ditt drömscenario är mycket bra skrivet!
Dahlén sa även att han gillar Timrå, brukar hoppas att det går bra för oss. Det låter positivt, men så läste man i dagens Sportbladet (som för övrigt inte gav Zätas nysignade kontrakt med Detriot en notis ens en gång) där det står att Dahlén är på väg till självaste Björklöven men att Leksand står först i kö. Det har för mig hela tiden kännts att Leksand har störst chans av klubbarna i Sverige men vi lever ju i alla fall med i hans tankar, det har vi fått bekräftat idag och finns det liv så finns det hopp!
Dahléns uttalande om att inte vilja spela i ett lag som kämpar för nerflyttning har gnagt i mig hela dagen. Tyder en sådan inställning på att man är gjord av det rätta virket? Är en sådan man värdig Timrås färger? Att få mönstra isen tillsammans med våra rödvita hjältar?
Möjligen, men det stör mig major. Mitt drömscenario är att Nubben ringer upp Dahlén. Lägger korten på bordet och säger 'det här laget (plus den och den spelaren) är det vi spelar med i höst. Vi kommer bli nederlagstippade som faen, men jag tror stenhårt på dom här killarnas potential. Det är dock ingen enkel uppgift som väntar, snarare ett krig som utkämpas i femtio omgångar. Med dig i laget skulle vår spelartrupp vara komplett. Då mönstrar vi det starkaste lag vi kan utefter våra resurser. Om inte detta låter intressant vill vi ha besked nu, så att vi kan leta efter den sista förstärkningen någon annanstans.'
Bättre att få besked nu, glömma och gå vidare. Pallar han inte så pallar han inte.
Bragd-Birger: Sant det är klart att det är beundransvärt om Dalen väljer Löven, men till trots så om Dahlen kommer tillbaka så borde det vara elit spel som är det primära, om han spelar överhuvudtaget...
Faktum är att jag skulle bli mer imponerad än förbannad om Dahlén valde Löven. En spelare som visar lojalitet med sin gamla klubb kan man inte annat än respektera.
Men, så blir det vermotlich icke. Lägga av eller spela elitseriehockey är nog de hetaste alternativen. HV71 ligger ju sämst till (av geografiska skäl). Att dom kan betala en hög lön lär knappast väga tungt för en dollarmiljonär. Återstår således Leksand eller Timrå. Det som talar emot Timrå är den svaga truppen - men samma argument kan användas mot Leksand. De har ju (i dagsläget) inte heller en trupp som signalerar annat än bottenstrid. Ergo: fortsätter Dahlén i Sverige är det fördel Timrå.
Mattsa1250: Angående pengar för Dahlen så borde det finnas en del stålar kvar efter Z:as bortfall. dvs om inte mackan har tagit en stor del. Isåfall får väl supporterföreningen med dess meddlemmar och lokala sponsorer lägga till en slant för att få denna dröm att gå i uppfyllelse...
Patrik87: Dahlen i Timrå! låter som ett önsketänkade, men absolut en spelare tik skulle behöve, det råder det inget tvivel om...och en del stålar finns det antagligen eftersom Z:a till 99% åker till Detroit. ngn annan topp spelare som det går rrykten om?
Man skulle väl kunna sammanfatta det lite kort med att Sjögren är en hårdare och fulare Sjöberg. Men om det är rätt spelare känns ändå tveksamt. Visst, Timrå ska ha skridskostarka spelare, men de ska gärna kunna göra mål också. I alla fall som det ser ut nu..
Jimmy: Min uppfattning om Chrippe och Åhlund står nedan. Sjögren kommer jag ihåg (från Djurgården) som en aggresiv torped som inte backade undan i närkamperna. Därav skulle jag hellre välja Sjögren.
DMF: iof så har jag frågat Panthers supporters om honom och dom tyckte han var en bra spelare och visst är han det men är han den spelar typ tik behöver ? ...behöver inte tik en poängmaskin ?
Nubben: 'Vi är mycket nöjda över att Christian har valt att skriva på för oss. Han är en spelare som tar för sig och jobbar hårt över hela banan. Vi tror att han kan bli ett utropstecken i vinter och att han kommer tillföra laget en hel del i det fysiska spelet'...
Sjögren: 'Jag hade flera alternativ, men Timrå lösning kändes bäst. En anrik förening som spelar kul anfallshockey. Tycker också att laget ser intressant ut, med många utvecklingsbara spelare'....
RunarUp: Long gone? Timrå rockar fett. Det kan nog bli ett hyffsat beat den här säsongen med Kapanen, Matthiasson och gänget. Vi får väl se om det kommer någon sologitarrist..
Tycker inte Christian Sjögren känns som en chansning. Jag har sett han spela och han har ungefär samma spelstil som Markus Sjöberg. fast han är hårdare i kroppen och gillar att åka in och tackla när han får chansen.
Bragd-Birger: Ja, det kommer nog att heta att han har potential och är en utvecklingsbar spelare... Får väl lita på norris, förresten apropå diffare, var tog gone vägen?
Bragd-Birger: Det är han. Han var torped i DIF och ska ju inte göra så mycket annat än att forechecka;-) En intressant spelare, helt klart. Men kanske lite av en chansning!?
Frella: Henrik Eriksson kan jag komma på många användningsområden för, men Christian Sjögren? Någon som är lite mer bevandrad/insatt och kan redogöra för vilka visioner man har rörande honom? Jag kan det då inte. Om det nu inte är så att han är en forecheckare av Guds nåde. Då kan jag i a f se någon vettig tanke bakom.
Så MoDo å Djurgårn var ute efter Lindman oxå, han ratade Djurgårn för det klena publikintresset säger han i ST. Å än en gång har MoDo tappat en back man visat intresse för till Timrå.
Ser att även Ward inte är helt avskriven, kommer senare?
norris: Christian Sjögren lär dyka upp som nyförvärv inom de närmaste dagarna/veckorna. Sen kanske en forward + 1 center, beror väl lite på vad vi tänkt använda Henke Eriksson till.
Frella och andra: Jag tror TIK kommer klara sig ganska bra nästa säsong. Koivunen, Lindman & Krykov är klart intressanta nyförvärv. Visst kommer förlusterna av Z (?) och Fagermo kännas, men jag tror andra spelare t ex ovannämnda och Matthiasson kommer lyfta laget över de undre strecken. Kanske ända till slutspel.
dr Dängroth: Håller med dig till viss del, att slå ur underläge kan vara den bästa förutsättningen för TIK. Dock så är serien så pass lång att till slut tar klass överhand mot överraskningsmomentet
Måste juh hålla med om att Målvaktssidan å Försvarssidan ser stabila ut iår, bättre än ifjol känns det som iaf. Så sa jag juh även inför förra säsongen. Men iår tycker jag mig inte se nån riktigt stor flopp i de namn som värvats. Forwardssidan kräver juh iaf 1 center & 1-2 nya forwards.
Tycker frowardssidan ser ganska likgiltig ut med förra årets. Centersidan kanske bättre i helhet nu med 3 jämna? centrar men förlusten av Zäta kommer juh kännas rätt hårt.
Enda forward jag vill ha kvar från fjolårssäsongen nu är Gunno samt att jag tycker Zetterström bör få ett kontrakt.
Jimmy: Jag tror att Christain Sjögren tog Sm guld me oss för tre år sen om d nu e den Christian jag tror d! Han e en ruggig torped ger inte backarna en sekund ingen större målskytt skulle väldigt gärna vilja ha tillbaka han till DIF så me andra ord ett klipp om man ska spela en aggresiv o fartfylld hockey
Farbror Hasse: Vi blev utdömda inför elitseriecomebacken också...Hur gick det då?
Experten Riddervall bl.a tippade bort oss säsongen innan den.-Hur gick det då?
Folk dömde ut oss i kvalserien 2002-Hur gick det då?
Jag kan ta fler exempel.
Det är hårda fakta som talar.
Det har hitills talat till vår fördel.
Säsongen har inte börjat, silly season är inte slut. Frälsaren kan komma... Vi ska inte hugga i sten men inte heller sväva i det blå. Hårt arbete och tro i tanke, ord och gärning gäller både på och utanför planen.
Vi kommer att få slå ur underläge. Jag tycker att det ligger oerhört mycket i det Bragd-Birger skriver om man jämför back och målvaktssituationen nu och ifjol. Även hur vi inför "första" elitseriesäsongen såg på möjligheterna att lyckas...ibland är det bra att minnas.
Bragd-Birger: Håller med dig i ditt resonemang. Folk som ser kommande laget som ett kvalserie lag innan man värvat färdigt måste lära sig ha lite tålamod. Precis som någon sa så ser det defensiva (målvakt + backar) klart starkare ut än i fjol då ES drog igång. Så lyckas man även få 2 nya duktiga i offensiven plus skriva nytt med 2 "gamla" så är det ett bättre lag, till och med utan "Z".
Crippe och Nordgren är väl de 2 "gamla" som med 2 "nya" ger oss 4 hela femmor. Då har vi även en extraback och "Lill Z" (för nog kommer han bli klar och matchas in lite smått??). Hoppas vekligen man inte satsar på Ward dock, pengar i sjön (läs utvisningsbåset) på en kille utan spelsinne, teknik och skott liksom. Bara attityd och tuffhet räcker inte om man kostar deg (artist skatten slopas väl?!?!??).
Åhlund då? Med en försäsong som ger honom lite mer speed så kan han bli nyttig så vi bör nog inte räkna bort honom helt.
Farbror Hasse: Positivist eller inte, visst har även jag ridits av maran under silly-season. Jobbar dock stenhårt efter en ny filosofi som jag, vis av tidigare års svettningar och allehanda obehag, bestämde mig för inför rykteskarusellen. Nämligen att bedömma kvaliteten i det halvtomma/halvfulla glaset först när kyparen aviserat att han slutat fylla på. Sålunda bedömmer jag i dagsläget enbart kvaliteten hos målvakterna och backarna. Med en liten suck av välbehag. Där finns kvaliteter.
Forwardssidan innehåller i dagsläget blott åtta namn. Dvs knappt tre femmor. Nubben nyttjar förmodligen både faxen och telefonen.Spelare kommer att fylla på. Tror inte att klubbledningens tankar går i banor som 'nu är det färdigvärvat, med det starka målskyttet vi hade i fjol var det smartast att bränna allt krut på försvarssidan'. Hav förtroende. Än är icke sista ässet draget ur skjortärmen.
Laken: "Jag tycker inte att Chrippe och Åhlund går före Sjögren." Utveckla gärna detta, vad vet du om Sjögren...? Kan det månne bli ett klipp...?
Bragd-Birger: Tror nog Crippe kan bli kvar ändå, spelare säger mycket sånt i dessa tider när kontrakt ska förhandlas... Men jag har hört att även en annan ES-klubb än Brynäs här i närheten ska ha visat intresse för honom...
Bragd-Birger: Du är en sann positivist och dessa behövs sannerligen dagar som dessa. Jag ikläder mig f.n. dystermanteln och konstaterar att vi inför säsongen som nyss avslutats betraktades som ett bottenlag av de flesta experterna och de fick...rätt.
Jag inser att det finns hinder av alla möjliga slag till att vi inte kan köpa etablerade stjärnor. Listan över ursäkter och förklaringar kan säkert täcka ett dussintal Webbsidor. Men trots alla dessa logiska förklaringar så kan jag inte smälta att vi har ett lagbygge som andas kvalserien. Det kan inte finnas en supporter som tror på slutspel. Förlusten av Z kan inte ersättas av ett gäng lagarbetare som höjer sig 170%. Vi behöver en tung profil som kan stiga fram ur skuggan och ge oss hopp. Med risk för att låta religiös så söker jag efter en frälsare.... eller : Jag nöjer mig med Uffe Dahlén !
Jimmy: Trodde faktiskt inte att Crippe var jagad efter att Brynäs backat ur. Intressant/oroande i s f. Då lär väl risken vara stor att han drar? Han sa ju efter säsongen att han gärna skulle pröva på något nytt. Synd, själv har jag tålamod för minst en säsong till med honom.
Timrå KOMMER bli ordentligt nederlagstippat den här säsongen. No doubt om det. Vilket jag också välkomnar. Såga oss bara. Läs lusen av grabbarna. Utnämn oss till 'elitseriens fuskbygge' och döm oss till kvalserien innan säsongen ens dragit i gång.
Jag vill ha tillbaka känslan från säsongen 00-01. Jag vill känna att 'visst är ni ett på pappret bättre lag, men vi ska fanimej spela om det' när motståndarna kliver ut på isen. För det var ju så det var. Varje poäng kändes på förhand som en seger. Inget lag 'skulle man bara slå'.
Kan man få tillbaka den magiska känslan den här säsongen vore det underbart. Laget har revansch att fordra, likaså vi supportrar. Vi ska jävlas med Linköping, Djurgården och Brynäs. Som Hedman sa inför sommarens VM: 'bring it on'.
Jimmy: Jag tycker inte att Chrippe och Åhlund går före Sjögren. En liten fågel har dock viskat i mitt öra att herr Söderström skriver på för Timrå när som helst...
Ha ha, sockerkaka har blivit ett nytt begrepp. Kanske inte så positivt som förut då. HH har tradition som sockerbagare här på hockeysnack.
Nej, Zäta är inte särskilt stor. Han måste visst lägga på sig fem-sex kilo i sommar säger Detroit. HH kanske kan baka sockerkaka och skicka till honom?
HH det kanske är en framtidsbranch, det är många tunna svenskar som åkt över till NHL. Kanske du kan ringa och skaffa en officiell agentur på att bygga upp svenskt stål med lite sockerkaka innan de åker över atlanten?
Vill bara fylla i ang Z:a...ingen tröja bör enligt min mening höjas i taket, inte innan z:a har tagit sitt sista skär på isen...och då i en timrå tröja...