1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 594988 inlägg · 6213 ämnen

Tråden till framtiden

Tråden till framtiden
Friskan:
Tänk dig tanken att Timrå IK & Sundsvall Hockey slår ihop sina A-lag & styrelsemedlemmar.

Smält detta i två minuter.

Är det gjort? BRA!!!!!

Behåller behåller juniorverksamheten på varsitt håll.
Bygger en hall i Birsta tillsammans med IKEA (enda i norrland) , Norrporten, SCA, Gränges, osv.

Vad vi då får är ett slagkraftigt A-lag där årsomsättningen borde kunna närma sig 100.000.000 gränsen.

Då skulle detta gemensamma Medelpadslag vara i slutspel i princip varje år. Där vi skulle fylla arenan till bristningsgränsen varje match.

På sikt så måste vi nog åt detta håll annars spelar det 2 allsvenska lag i distriktet istället för ETT eliserielag.

Sanna mina ord och kom ihåg var ni läste det först.

Sv: Tråden till framtiden
Per HApps:..jo det är en ide man jag hatar namnet ST-Hockey...

Per HApps: Du har helt rätt, så här kan det inte pågå mycket längre. Två lag som tuppfäktas i allsvenskan är inte mycket att hurra för. En sammanslagning är enda möjliga utvägen. Glädjande är att Sune nu är i SHC han är en klok och resonabel man, som söker samarbete med Timrå.

Per HApps: har tänkt några sekunder till och från mitt håll ser detta förslag väldigt bra ut men det måste gå ut på att vi ska satsa rejält ..helst skulle jag vilja ha kvar namnet Timrå IK, det är ett klassiskt ishockeylag och vill helst behålla det namnet..

dr-nix:
Kom nu inte och säg att Timrå IK är ett stark varumärke, för det namnet slarvades bort när någon snöboll kom på namnet
Red Eagles. För det är väl så föreningen marknadsförs nu för tiden.

Skvaderns Idrottsförening kanske??

Per HApps: nej kanske du har rätt men låter ST-Hockey bättre?..nej kom issåfall på ett helt nytt namn..

dr-nix: Timrå IK är kultur... Det är tyvärr inte IFSH. Detta gör att detta känns som det enda riktiga namnet. Dock krävs det en helt ny styrelse. Iaf ingen av ordföranderna ska bli ny sådan utan en helt ny som inte varit med i någon av föreningarna. Vi måste kunna samlas under 1 flagg och vara stolt över denna.

Per HApps: Att du fortfarande inte har bjussat på den där ölen, det kan jag ta men börja inte med sammanslagningsdyngan igen.
Vi måste skapa fler klubbar, inte färre.

SUNDSVALL HOCKEY - LAGET I STAN!

Mats Edström:
Lyft ögonlocken och skåda framtiden

Tycho: jo ifsh bör ansluta till tik då skulle vi vara med i leken igen med gemensama resurser skulle vi bli ett etablerat es lag.. men naturligtvis kommer det folk som tycker att detta förslag suger men saken är den varken ni vill förstå det eller inte så stavas es's framtid PENGAR! och detta är grunden till tiks problem..vi har helt enkelt inte råd ensamma ..inte som det ser ut nu iaf...och ja hela styrelsen måste nog bytas ut..

Per HApps: I din framtid existerar bara TIK i distriktet men i min framtid har vi fler än i dag, det är skillnaden.

Per HApps: Ursäkta, fler klubbar, ska det stå!

Mats Edström:
Vi måste skapa fler klubbar, inte färre.
Menar du då fler hockeyklubbar i Medelpad som har elitserieambitioner?
Om Ja, tjena sponsorpakan lär ju inte växa i alla fall.
Om Nej, ingen dum tanke globalt sett.

Per HApps: jo ..Mats Edström.. hur fan får du ekonomin att gå runt
.. fler lag = mindre pengar till tik
mindre pengar till tik = hej då tik

dr-nix: Fler lag = fler som spelar hockey, utvecklande för distriktet = fler spelare som kan stanna kvar och spela elithockey i distriktet = bra för TIK och distriktet.

Per HApps: Nej inte fler elitsatsande klubbar, se ovanstående.

Per HApps:

Ligger mycket i det du skriver och personligen så gillade jag den första sammanslagningen eftersom jag inte har något emot någon hockeyklubb i distriktet och bara ser till hockeyns bästa i förstahand.

Men det som är svårast är alla gamla tjurskallar som hela tiden motarbetar sådana här beslut och det var nog också det som satte pinnar i hjulen för den förra sammanslagningen!

Vad som krävs är en del businessmen som är totalt likgiltig vad klubbkänsla är för något och som styr upp det hela med järnhand likt Percy MIF! Han sponsrar 2 elitlag i dag MIF & SSK!

Klart att det skulle bli en höjdare med en ny arena uti Birsta och ett enda Elitlag, finns knappt sponsorer så att det täcker ett elitlag i distriktet idag!

Ska vi hänga med i denna utveckling pengamässigt och våga att vidareutvecklas och inte fastna i gamla traditioner och nostalgitrippar så är nog detta nästa steget som måste tas!

Om vi nu vill se på riktig elithockey och spela om ett SM-Guld i framtida slutspel så måste vi nog inse att resurserna inte räcker till som det är idag!

Klubbkänsla och hjärta är passé sedan många år i elitidrotten! Bara att våga inse fakta och våga satsa oss upp i toppen!

Satsa på barn och ungdomsishockeyn i gamla Gärde och Kulturmagasinet det skulle verkligen behövas! Hoppas nu också att vi i Nolby Hockey hittar en frysanläggning till vår nya anläggning så ska vi nog också få fram en del nya talanger.

På sikt tror jag också om ishockeyn kommer att fortsätta utvecklas så som den gör idag kanske t o m en liten klubb som Nolby Hockey får lägga ner i framtiden om nu detta skulle bli av med en ny arena ute i Birsta!

Mats Edström: det resonemanget håller inte men visst jag orkar int bråka med dig..endel folk tänker inte igenom sina egna ideér ...jobbigt

Mats Edström: Där har du fel.

I min framtid finns det tre lag.

Skvaderns Hockeyförening, eller liknande.

IF Sundsvall Hockey, enbart juniorversamheten

Timrå IK, enbart juniorverksamheten.

Där får du dina fler föreningar.

Per HApps: Kul..

Ska du flytta Lastlavaberget till Birsta? Vem ska betala? De sponsorer som vårdas eller?

Friskan:
Man kan jobba efter flera hypoteser.
Men det vet väl du, eller??

Per HApps:
Du glömmer föreningar som NSK och Kovland som också kommer att få ett uppsving där många av de lovande junisarna kan slussas in som kommer att tas fram genom en noga avvägd ungdomssatsning som detta kommer att medföra!

Se bara på NSK var dom spelar idag, där hjälper ingen egen satsning utan dom är minst lika beroende av att få till stånd ett nytänkande inom hockeyn i distriktet !

Något måste hända så att hockeyn i distriktet fortsätter utvecklas på alla plan!

I en tid när storlag som DIF och FBK skippar j20, vore det bättre med att satsa på ett gemensamt juniorlag. Och en ökad satsning på hockeygymnasiet, för att locka hit och behålla de unga talangerna. Undrar om namnet "Delta Rytm Boys" är ledigt? ;-)

Per HApps: Och Kovland, Njurunda, Matfors, Nolby samt Ånge är bara ett minne blott?

Att du får med dej många rödvita är inte så konstigt men hos oss blir det förmodligen bara ett fåtal. Notera att jag bara sa förmodligen. Begär inte att alla ska tycka som jag.

SUNDSVALL HOKEY - LAGET I STAN!

Mats Edström: Självklart ska dessa lag vara kvar. Det jag tolkar att PerHapps menar är att det ska bli mindre antal ELITLAG! Däremot är jag helt klart för att detta ska kunna stödja hela Hockeymedelpad. Om det blir som i fotbollen att vi har ett lag att identifiera oss med i Sundsvall (Giffarna) så blir vi mycket starkare utåt mot resten av Sverige. Detta är ett måste om vi i denna regiom vill ha ett lag i ES.
Om vi skulle göra som PerHapps föreslår och göra IFSH och TIK till ungdomsklubbar med ett gemensamt juniorlag som skulle kunna spela i div 1 för att utvecklas för juniorserierna suger verkligen. En annan tanke är att även låna ut juniorer till just Kovland, Njurunda, Matfors, Nolby eller Ånge. Både för klubbarnas och spelarnas utveckling. Då får vi en samhörighet inom HELA hockey Medelpad.
Med detta skulle vi också kunna utveckla hockeygymnasiet och även kunna lägga in ett sorts hockeyhögstadium med personutveckling och roliga hockeyträningar/övningar. Skulle även kunna ha studieresor och liknande aktiviteter.

Detta är den utveckling som jag tror på ska få Medelpad att både ha topp och bredd. Satsa ungt och satsa ordentligt med ett elitlag. Om detta elitlag skulle behöva låna ut spelare till allsvenskan kan man göra det till Löven eller någon annan av de allsvenska klubbarna.

Tycho:
Nolby Hockey och Töva Tigers utövar bara ungdomsishockey. Nu har ju iofs Nolby Hockey ett gammalt gubblag men det tror jag knappast attraherar de unga i sin kamp uppåt i seriesystemen!;)

Nolby Hockey tränar grabbar och tjejer upp till B1:or sen blir oftast den naturliga vägen för dom att gå till NSK för spel i A2:orna. En del av de bästa hamnar också i både Timrå IK och IFSH men det är mera ovanligt!

Det som är lite sorgligt i distriktet är väl egentligen Juniorhockeyn som har tappat rejält den senaste 10-15 års perioden, undrar just vad detta kan bero på?!

Glömde givetvis Ånge IK i mitt förra inlägg men det ser ju ungefär likadant ut där som i NSK!

Vet t,ex att NSK inte har varken B-Jun eller A-Jun och då blir det svårt att få någon bredd på hockeyn i distriktet! Varken IFSH eller Timrå IK har plats för alla juniorer och därför anser jag att detta med att satsa på ett lLitlag säkert skulle slå väl ut för den fortsatta utvecklingen av Juniorhockeyn i distriktet!

Är nog läge för att få upp ögonen för alla dessa talanger som vi försakar för varje år som går nu! Blir ju svårt för en del killar att utöva ishockey när det inte finns lag för dom att spela i. Något är iaf fel i nuvarande system! Men vad?!

Vad är då fördelarna med att satsa på "ett" Elitlag i distriktet och bygga en sjuhelvetes arena i Birsta!?

*Det kan satsas mer på Juniorhockeyn, bättre träningsmöjligheter för alla! NSK och Ånge IK kan avancera sig upp ett steg till i seriesystemet tillsammans med Kovland!

*Vi får ett otroligt sug tillbaka och fler kommer att tycka det är roligt med ishockeyn, alltså fler aktiva som vi också kan ge möjligheter till träning och matchspel i de olika juniorserierna!

*Även fler som kommer att gå och titta på evenemanget ishockey, kommer att bli mer show över det hela! En upplevelse alltså som etsar sig fast i minnet och som man bara måste få uppleva igen & igen & igen!

*Hockeyn i distriktet kommer med all säkerhet att utvecklas och vi kommer med största sannolikhet att kunna vara med i en del SM-Slutspel! Kanske t o m spela SM-Final inom en snar framtid!?

*Vi kommer att kunna få in mer sponsorpengar iom att vi blir ett attraktivare hockeylag! Vi kommer att synas i media mycket mer!

*Vi kommer under en längre tid att bygga upp en av Sveriges bästa plantskolor och parkera som nummer 1 i Norrland och peta ned MoDo från tronen! Vi kommer alltså att slippa en del av alla dessa dyra värvningar som vi gör idag och kunna i större omfattning satsa på en del egna förmågor!

*Vi kommer att få ett större utbud på alla dessa tränare som idag harvar omkring i gärdsgårdsserierna och kunna få in deras kunskap i juniorleden istället!

Själv så ser jag bara fördelar i det stora hela men vet också att det inte är så enkelt som jag vill göra gällande, men man måste få drömma iaf;)! Dream on Dream on!

mike66: bra sagt jag håller med !

Jag fattar inte ens att det är värt att snacka om en arena som Sundsvall,Timrå och Sundsvall Dragons ska spela i.Ingen av oss har ju arena problen även fast dom inte är som nån IP eller så.Jag skulle inte eller kunna tänka mig att dela med Timrå!Fast att bygga om eran lada skulle kanske inte vara fel inte eller att bygga om Gärde eller fast...Sundsvall har för dålig ekonomi tyvärr...

Nike89:
Inget arenaproblem??
Vart har du varit dom sista 30 åren?

Timrå Ishall- kommentar överflödig
Gärdehallen- liten och trångbodd
Sporthallen- Skulle tro att Dragons välkommnar en ny hall även dom.

I bland måste man lyfta upp horisonten för att kunna se helheten på ett vision.

Per HApps:Kan inte vara så att du inte vill att dom bygger om Ladan pga av alla pengar som kommer att kosta?Jag tycker iaf att Sporthallen inte duger för topp-basket...Kanske det är förklaringen till att dom föredrar Gärde?Jag tror faktist det!

Tycho, Per HApps, Mike66: En stilla undran; Vart ska vi hitta nya ledare och funktionärer efter dom som kliver av om vi gör en ny sammanslagning? Det var många som försvann i respektive förening förra gången och det kommer att ske igen, tro mej.
Jag skulle se fram emot en handlingsplan som talar om hur vi ska sträva mot samma mål utan bytänkande i de två lägren.

Fotbollen har inte haft någon sammanslagning i distriktet på år och dag (vad jag kan komma ihåg). Där går det bra ändå på nått vis, eller?

Instämmer med Per HApps, jag!!
Klart vi bör satsa på en riktig hall, se bara vilket uppsving alla andra klubbar får av nya hallar.
Giffarna, FBK, LHC, HV mfl.

Tuta o kör ba! :))

Nike89:
För att citera Ingemar Stenmark.
Det är inte lönt att förklara för dom som int begrip.

mike66: Det finns bara ett elitlag i distriktet.
Du vet väl hur det gick sist med sammanslagningen.
Det funkade inte alls och det kommer det inte att
göra i framtiden heller.Hur många spelare i IFSH
skulle ha tagit 1 plats i Timrå i år? Dom är lätträknade.
Har inte Modo haft ett rikstäckande hockeygymnasium
skulle dom aldrig ha kunnat flytta upp så många juniorer
genom åren.Det enda som gäller nu som jag ser det
är att göra klart med 1 tränare så fort som möjligt.
Köpa några högklassiga spelare och försöka få
Matthiasson,Fagemo och Rajamäki att skriva på
så fort som möjligt.Det kostar att ligga på topp.
Jag vill inte uppleva 1 kvalserie nästa säsong också.

Bo Bly: tik har inte råd att köpa högklassiga spelare har ingen förstått det ännu?!

dr-nix: Då är risken stor att det blir kvalserien igen.

Bo Bly:
Det kostar att ligga på topp, det har du rätt i men vart skall pengarna komma ifrån? Nä just det. Pengar som inte finns
kan man ju inte spendera mer än på en gästbok som du gör.

Det som kostar är att inte ha visonen att ligga på topp med ett hockeylag i elitserien från medelpad.

Jag blir så djävla trött på bytänkandet att jag får kvaraka och tinnitus på samma gång.

Bo Bly: och Fagemo lär ha skrivit på för Luleå...tvivlar på att en tidning skulle skriva det om det inte vore sant..

Nike89:
Sundsvall kan väl fortsätta med sitt harvande i Allsvenskan eller gå ner en serie som det ju också var nära i år !
.För mig är inte Sundsvall hockeykultur och har aldrig varit och kommer aldrig att bli!

Åtminstone inte när jag växte upp, då fanns det bara två hockeylag och det var Timrå IK och Nolby Hockey!

Sundsvall har inget i nånn ES att göra och ska fungera som ett farmarlag till Timrå IK så har det alltid varit och så ska det alltid förbli, thats it! Hårda ord men sanna!

Finns inte utrymme för 2 st elitlag som jag också påpekat och därför bör IFSH lämna utrymme för den fortsatta utvecklingen av ishockeyn i ditriktet och ta sitt ansvar!

Komma dragandes med nånn "illusion 2003"! Håhåjaja! Snacka om att gräva sin egen grav och alla de andras också för den delen!

Nä fram med "ett" Elitlag i distriktet !! Det räcker så!

Mats Edström: Jag har inte sagt att alla ska försvinna men ska vi kunna jobba utan bytänkande som du säger gäller det att vi tar det bästa från bägge leden utan några premisser och sätter ett par nya som leder denna nya "storklubb" För man kan inte ha en ordförande som bara står för Timrå precis som det inte fungerar med tvärt om.

Fotbollen blev det ganska naturligt för en 8-10 år sedan när IFK Sundsvall åkte ur division 1. innan det hade giffarna stora problem när de gick upp -90 pga den konkuransen av sponsorer för fotboll.

dr-nix: Lägg ner det där nu det är inte bekräftat!!
Bara för att en by tidning i Norrland har en liten notis i tidningen.

Luleå har i allafall INTE bekräftat detta!

Vi får väl se vad som händer.

Per HApps: Var får Linköping och Södertälje sina pengar
ifrån? Har dom bättre folk som marknadsför dom?

rådbjer: ok fast en tidning skulle inte skriva sådant utan bevis ...jag tvivlar men visst säger du så så är det säkert så...
suck och åter suck

mike66: Håller med dej fullständing.Sundsvall ska vara farmarlag åt Timrå IK.

Puck: Sundsvall ska inte vara nåt farmarlag åt Timrå.
Dom kan ha lite samarbete och det får räcka.

dr-nix:
En tidningsmurvel kan skriva nästan va skit som helst, dom har nästan aldrig nånn skyldighet att få saker bekräftade först!

Jag vet att allt som står i tidningnarna inte är sant, jag loovar;)!

Som sagt, vi avvaktar så får vi se vad som händer, låter lite konstigt att Linus skulle skrivit på för 3 raka år?!

Bara att hoppas på att sanningshalten är låg!

Puck: jo det har varit min åsikt också.. realistiskt sett kan jag nästan lova att en till ihopslagning inte bli av och om det forsätter såhär (tik i es och ifsh i allsvenskan) så är IFSH ett bra lag att låna ut våra lovande talanger till för att dom ska få istid och utvecklas... t.ex Zetterström..

Bo Bly:
Men så funkar det ju , det vet ju alla! Alla hockeylag i Sverige har sina farmalag!

Helt klart så ska Sundsvall vara ett farmarlag till Timrå, som sagt hårda ord men sanna och rättvisa! Och allra helst smarta för hockeyns överlevnad i distriktet!

mike66:För att Sundsvall ska ta sig till Elitserien så krävs det också att Timrå åker ur...Vet du hur ett Farmalag funkar?Nej tydligen inte!

« · 81612 · »