Redheart: Ang Modin så kommer han med största säkerhet INTE spela med TIK tyvär... enligt honnom själv så tycker han inte att det är någon mening att komma in efter JUL och spela halva halva året och ett eventuellt slutspel. det skulle kosta honnom ca 7 mille att spela hela året eftersom han varit "arbetat" utomlands mer en 4 år plus att han ganska nyligt har fått ett till barn så tror jag iaf att han INTE spelar i TIK uniformen 04/05
mattis69: Hur kommer det sig att det kommer kosta honom sju mille? Förmögenhetsskatten för honom kan ju i alla fall inte va i närheten av några sådana summor. Jag har ännu stort hopp om att få se honom fara runt i den röd vita dräkten i vinter =)
Bear: Är det inte 1,5% det pratats om när det gäller förmögenhetsskatten. Detta måste i så fall betyda att Modin är god för ca en halv miljard. Knappast!
Redheart: Verkar som några missat Dagbladet för några dar sedan där det stod att Modin är registrerad för Timrå samma dag som deadline för övergångar, dock fortfarande ej klart NÄR han ska spela med TIK men han kommer att spela för TIK. Var några ekonomiska prospekt att kolla över först.
Jo han är ju som sagt registrerad för TIK, men gäller detta i hela Europa då inga kontrakt är påskrivna?
Jag har redan sen det började talas om strejk i våras sagt att Fredrik kommer att spela för TIK, då fick jag ett PM från någon väldigt "Initierad" som hävdade att Fredrik valde mellan MoDo(!) och Brynäs jag ser ingen anledning att ändra åsikt utan tror att det är en fråga om när än en fråga om om.(Konstig meningsuppbyggnad!, *trött*)
detta kommer med största sannolikhet att lösa sig.
Jo det sägs ju att prioriteringarna ändras när man får barn.
Det är ju en kanonkille både på och utanför isen och det känns ärligt talat förjävligt att läsa att vissa utmålar honom som en pengakåt hockeyhora.
Om han inte spelar i Timrå så har han säkert sina skäl och då lär han inte spela alls. men som jag skrev så kommer han att spela och han kommer att spela i TIK.
Redheart: Snackade med en snubbe idag som sa det ordet om Modin, pengahora alltså. Själv så vägrade denne snubbe åka på supporterresa till Ö-vik på grund av att man måste betala medlemsavgift till supporterklubben. Lite lustigt.
SItter man på en betydande förmögenhet så har man förmodligen inte dom slantarna på banken eller madrassen! Modin kan ju inte kalkylera med att tjäna 20 mille/ år hur länge som helst. Således lär han för att trygga sin och familjens framtid placerat dessa pengar i fonder, fastigheter, statskonvertibler, mm. Troligen betalas en stor del av hans lön ut i form av pensionsförmån. D v s att lönen sätts direkt in på ett pensionssparkonto som är låst till hans 55 årsdag. Dock räknas dessa tillgångar som förmögenhet och skall beskattas. Då kan det bli lite kymigt att hosta upp stålarna... Nästa vår. Speciellt som han för tillfället inte får så många pesetas för sitt hockeyspel! Problemet är nog egentligen varken snålhet eller brist på soliditet. Även opm man på lång sikt är god för oerhörda miljoner kan det vara besvärligt att hysta upp pengar i likvida medel. Så jag tror INTE att det är snålhet det beror på... Snarare ett dilemma att få fram pluring i händelse av en kvarskatt nästa vår.
Frella: Modin tjänade ca 10 millar om året på hockey e senaste 2-3 åren... Nu ligger han på runt 25. Sedan tillkommer väl lite reklampengar och annat. Men man an fan inte kräva att dom ska skatta bort miljoner av sin förmögenhet för att lira några månader i elitserien? För Foppa är väl läget ett annat... Han flyttar väl hem nu?
Smokey: helt rätt av dig håller med dig, Man kan faktiskt inte kräva at dom ska ställa upp och lira och sen betala en massa jävla skatt som sen ska gå till höjda löner för någon usel regeringsman för att dom ska få fetare plånböker och vi vanliga svensson och pesionärer ska få ännu mindere, nä jag hadde gjort som modin jag åxo och det hadde nog dom flästa gjort. svenska skit lagar =(( det hadde väl varit bätere att få hem svenska nhl spelare tycker jag iaf men nä inte rå .......................
"Fredrik Modin har fortfarande inte lämnat besked till Timrå om han ska spela för klubben under NHL-lockouten.
– Just nu bedömer jag väl chanserna till att han spelar för oss som 50–50, säger Timrås klubbdirektör Thomas Johansson. Det som får Modin att tveka är risken att dubbelbeskattas. Vistas han mer än 180 dagar i Sverige får han betala förmögenhetsskatt på 1,5 procent, samtidigt som han betalar skatt i USA."
"– Bestämmer han sig kan han börja spela på en gång och behöver inte vänta på att transferfönstret öppnar igen i november, säger Timrås klubbdirektör."
Dream Team: Som jag tidigare skrivit, då jag gjorde det fatala misstaget att starta ÄNNU en Modin-tråd, så är inte bara pengarna orsaken till Comas tvekan. Han har nyligen blivit pappa och suget efter hockey är fn inte på topp...
Bra Allt är klart då är det bara och vänta.. Man får hålla tummarna helt enkelt. Men om han ska lira i elitserien så blir det i alla fall Timrå medtanke på att allt är skrivet och så med kontrakt.
Vi har för örigt ett mycket bra lag och fyra fulla femmor så ängna tankarns åt spelarna som redan lirar.
Kommer han att spela i Timrå eller ???