Lemmy: Håller med du, DÄR kunde polisen gå in o anmäla varenda match!
UF - Hjärndöd "sport", åtm blir utövarna det. Lika 'kul' som ryssrouletten de körde i DeerHunter, med gulingarnas fångar.
Men i hockey? mjaa, i NHL känns det ju mest konstlat, det "ska va så", publiken blir missnöjd om de INTE fått en fight. Den häromdan Schtaa-HV blev väl överdrivet blodig kanske, men de 2 var ju med på det, inget grinande efteråt.
Bättre de satsar på komma bort från hjärnskakningarna, bättre hjälmar, än tjafsa för mycket kring slaggor. Kluvet? javisst!!
Redigerad kommentar
superfalle: Jag vet inte riktigt vad jag tycker i detta ämne. Spelarna, liksom andra utövare (boxare och andra dårar) är medvetna om riskerna och har gett sitt medgivande att det sker inom rinken. Så är det väl i all sport, dock som El maco säger så ser man det inte i andra närkampssporter så mycket, ett hockeyfenomen?
Sen tycker jag att alla slag mot huvudet innebär livsfara, annat är bara en dåres försvarstal. Man kan dö av ett höstlöv, så är det bara. Hjärnan ska man inte utsätta för onödiga risker. -syn, balans, hörsel, känsel, IQ...det mesta sitter där och riskerar skada.
Så jag vet inte, tycker dock att hockey kan spelas utan slagsmål, det är töntigt och en dålig förebild för barn, likaså Ultimate fighting och annat fjant. Förresten varför sänds DEN skiten på bästa sändningstid, fattar inte, vart tog vettet vägen? Knäa nån i fejjan liksom, vad är det för sport.
hubbenorlen: Er gamle favvo har spelat färdigt för säsongen. Trist för honom såklart, jag vet inte hur tacklingen såg ut, oschysst, eller bara otur?
Nån som vet hur det gick med försöket med bättre, vadderade hjälmar? Känns som det kan behövas, onödigt många brainshakes.
Redigerad kommentar
zigge:
Resten av serien måste Timrå spela Ryggradshockey , då kan vi klara oss .
sargad:Mjaa, jag har ju vart med länge, KAN möjligen börja få problem med minnet - men vill minnas att Skellefteeå, ung i mitten på 1970-talet, körde en väldigt fysisk, tung hockey, som man kallade just ryggsäcks-dito. Med Hardy Bacardi o grabbarna. Gav ju ett guld iaf.
- Rullstols-hockey? Vad menas med det?
Redigerad kommentar
sargad: Royaume-Uni-hockey!? Alltså, hockey i Storbritannien, författat på franska.. :)
Och länken.....
Redigerad kommentar
söder över: Jag menar inte att hockeyn ska vara någon mes sport, det ska var hårt och tuff och jag gillar när man smäller på, absolut det tillhör spelet. Man kanske måste vara väldigt svart eller vit initialt i sitt resonemang detta för att komma fram till ett bra utgångsläge hur man ska hantera dessa frågor.
Jag kan tycka hockeyns domstolsväsende, diciplinnämnd och tävlingskommité har lyckats både bra och dåligt genom åren, vi får se vad de kommer fram till i aktuellt fall med SAIK och HV71.
//K
Klyktattaren:
Hellre en smäll i ansiktet i en fight då båda är med på det , jämfört med en ful oförberedd tackling i ryggen .
Klyktattaren: Att den spelare som t ex delar ut en riktigt ful tackling sedan åker på stryk kanske också stävja de riktigt fula sakerna. En slags självsanering inom sporten.
Laken: Jag är med på att de flesta allvarliga skador uppkommer i samband med tacklingar. Man bör då fråga sig varför en spelar utdelar dessa farliga tacklingar, om man är ute för att skada då är inte steget långt till att dra på en eller två snytingar på en motstånadre.
Jag vill säga att det handlar om inställningen hos de spelare som spelar på gränsen.
//K
Klyktattaren: Jo där har vi en viktig sak att fundera på. Själv lämnade jag in en polisanmälan på några boxningsmatcher under OS som ledde till blodvite.
Polisen stirrade på mig som om jag var tokig... Nästan så man var inne på att sy in mig!
Samma sak med en Ultimate Fight-gala i höstas. En kille sparkade en annan i huvudet. Knäade därefter honom i bröstet innan han försökte strypa honom med en bensax. Jag var inne på att polisen skulle skicka en insatsstyrka! Men man lade bara på luren rakt i örat på mig.
Du är något stort på spåret!
– Vi var några förundersökningsledare som diskuterade och vi var överens om att lägga ned ärendet, säger inre befäl vid Skellefteåpolisen, Joakim Oja, till norran.se.
– Vi anser att gärningen ej är ett brott. Om man ser händelsen så kan man se det som en misshandel i normalgraden. Men det finns ett accepterande om det sker i en sport som bygger på närkontakt och ishockey är ju en sådan sport."
Redigerad kommentar
Blir sååå himla trött på hockey spelare som måste hävda sig med knytnävarna, de borde inte få spela hockey!
Vad säger man till en 11-årig som kollar på en match där spelarna slåss så att blodet sprutar. Jo förstår du lilla gubben att sånt här tillhör sporten.
Det vore intressant att se vilken dom det skulle bli om någon slår ihjäl en annan spelare under ett slagsmål. Blir han dömd av rådande rättsväsende för mord, dråp, vållande eller misshandel? Eller blir det disciplinnämnde som dömer ut 10 matchers avstängning och 20000 i böter.
Om jag skulle jag bete mig likadant som vissa spelar gör i rinken ute på krogen så skulle jag sitta inne för jämnan, skulle aldrig få något jobb, skulle bli betraktad med avsky.
Är det på detta sätt vi vill fostra killar och tjejer som gillar hockey mer än allt??
Det är dags att hockey Sverige sätter ner foten och statuerar exempel, hockey ska vara hårt och tufft men schysst!
//K