orion: Ja, han var väll inte sjukare än 95% av resten av den årgången. Men han var fö jävlig på att lira. Jag hade faktist han som idol efter "Strimma"
Messiah: Jodu, det kallas kultur! Det kommer ur historien innan du var född och färdas in i framtiden när vi gamlingar har munnen full av jord... Timrå IK var (och är!) dom bästa...
Messiah: Läs fort innan det blir raderat ! Du har en poäng där ! Nått som jag är brydd över, är att Fransmän verkar ta avstånd från Nappe. Det är princip omöjligt att hitta hans grav. Jag har varit där 3 ggr nu och inte lyckats, trots turistguidning osv. Ingen vil ta hans namn i sin mun. Han har en gatstrecka på kanske 2-300 meter uppkallad efter sig lite avsides
Helg Ernest: Det är väl lite som vår gamle härförare Karl XII. Jävla tuff kille som tyvärr har blivit en symbol för massa mentala kalhyggen numera. Att Sverige en gång rockade hela norra europa är något som vi talar tyst om. Jag må vara konstig men det är väl nått att vara stolt över det...lite åtminstone =)
Messiah: Gustf III Adolf la väll grunden ? Jag har i min ägo en kanonkula från när Ryssarna kom upp för Ljungandalen och skulle ta oss. Då hade Norskar och Jämtar sammlats i Nedansjö och drev Peter den store tillbaka i havet.
Messiah: Det var väl den rockern som började rocka bort alltihop. Desto konstigare att han är idoliserad.
Nej Oskar II är min favvo, det var han som tog det framsynta beslutet och skeppade hela det norska B-laget. Förutom Stephen Foyne har vi inte missat mycket rent hockeymässigt. Morgan Andersen var det väl ändå ingen av er medgångare som surade er genom tidiga 90-talet som minns.
Men det ska finnas en norrman med potential i juniorlaget har jag hört!
Messiah: Förr använde jag den som stöt kula. Nu först har man förstått att den har ett värde. Det finns hur mycket vapen som hellst där uppe i markena. Musköter värjor osv. Trots utgrävningar. Ryktet säger att det är en som grävde swimingpool och han hittade 14 musköter då.
Helg Ernest: Nja undrar jag om den historiebeskrivningen stämmer. Så vitt jag vet tog det stopp i höjd med Selånger kyrka ungefär. Norrmännen var dessutom i andra laget så jag är tveksamma till att de backade upp oss mot Peter den store.
Googlade till en länk. Lite intressant att stadens försvar leddes av en major von Fieandt, har sett det förr på stenen vid Widesbron.
Helg Ernest: ja visst hade det varit fint med hela halvön (kanske lite stort för att kallas halvö men what the hell). Har svårt att egentligen hitta några nackdelar med den lösningen =)
Messiah: Tja, att norrmännen var sig selv nok är väl en nackdel? Måste varit världens solklaraste folkomröstning när Norrmännen röstade om unionen skulle bestå eller om de skulle få springa runt i fjorddalarna på egen hand.
Det slår mig att Norge varit självständigt i 100 år i år. Grattis! Antar att det varit mer uppenbart att det är 2005 i Norge.
El Maco: Om du har vägarna västerut, så stanna till och titta. När du har paserat Hällsjö och är på väg neråt mot första avfarten till Nedansjö. ( Du har gammla kraftverks ruiner där också på vänster hand. Första berget på vänster sida, bara ett liten topp. Det heter Skansberget, för där förskansade sig Norrmän och Jämtar. Murarna finns kvar bitvis. Därifrån tog dom Ryssen när han kom efter Ljungan. Det större berget alldeles bakom heter Bårberget. Dit bar dom de skadade. Så det var där dom fick stopp på dom. Det finns arkiologiska tavler uppsatta med förklaringar för den som vill förkovra sig. När vi var små sprang vi och lekte där uppe bland skjutvärns murarna. Var bla där jag hittade min Kanonkula vid 10 års ålder , var inge kul att cykla hem med kan jag lova.
Rekordet i flykt från trådrubrik är slaget! Pokalen går ograverad till Helg Ernst och El Maco. Själv lirade jag knasträningsmatch på juldagen med Norges ishockeylandslags ass. ass. lagkapten i Köpings Hockeys hemmahall!
Jag lyckades tom peta in ett mål (lite Crippevarning) när jag smög upp bakom målburen och trixade in pucken med större delen av kroppshyddan kvar bakom förlängda mållinjen. Min nyöppnade julklappsklubba, en Rebellion (stilig grafitklubba), agerade "typ" som Benny Guldfots legendariska dojjor... Det gick ett sus genom den kylslagna och glöggbedövade publiken.
Vid supportermatchen var magin som bortblåst.
Med en blå fuskmockakavaj så är Helg Ernst alla TIK-ares svar på Herman Lindqvist! Eller cyklande med den däringa kanonkulan så kanske det mer är Baron von Münchausen jag suktar efter...
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.