Knylan: Jo du har rätt, det är Ultras som kör insamlingen. 1800 lät som ett väldigt klent resultat tycker jag... Synd. Men det är bara att bita ihop och försöka igen! Gick ni runt under matchen bland publiken och samlade in eller hur gjorde ni?
Patrick Polly: Vi testade att köra lite mer organiserad insamling i slutet av grundserien faktiskt, tänkte trycka upp flygblad för att lägga på varje sittplats dock vart det så dyrt så vi nöjde oss med att kopiera upp typ 200 ex och tejpa upp i hallen och dessutom stå vid några ingångar och dela ut. Det inbringade i 1800 spänn. Dock så tror jag inte att vårat flygblad bidrog till så mycket men ändå. =)
Vad jag vet så är det inte DIFs fotbolls sektion som samlar in utan det är Ultras STHLM (Järnkaminernas TIFO-Grupp) som samlar in själva. Dom brukar köra med kampanjer, tex då att alla skulle skänka en femma minst. Tror det inbringade mellan 25 000 och 30 000. AIK-Tifo ville vara värre och körde en en kampanj där alla skulle en skänka en tia, dom fick in uppåt 40 000 om jag inte minns fel. Dom har minst sagt lite pengar att rör sig med, även om deras kostnader för ett derbytifo brukar gå upp mot 50 000 då det är i värsta laget. Allt bekostat av supportrarna själva, precis som TIFO ska fungera. Blir det så att största delen av pengarna man lägger ner kommer från företag så tycker jag att själen uteblir på något sätt.
Tifogruppens "tiggeri" började bara av en händelse....eller hur?
Senare kom antagligen någon på att göra en lista av hur folk skänkte pengar, det hade kunnat finnas en rad åt "bössfolket" också. Jag förmodar att "bössfolket" hade hamnat i topp av denna lista.
Att ni senare fått 2 (två) ståplatskort av klubben värde 4000:- borde ni kunnat förvalta på ett mycket bättre inkomstbringande sätt.
Det är således klubben Timrå IK som bekostat en del av detta Tifo.
Din sista mening i ditt inlägg var rolig.....Förstår inte vad penningspel har med Tifo-gruppen att göra.
Dalan: DIF's fotbolls sektion kör en bra grej tycker jag. De går runt under matchen och samlar in en 5:a från publiken till deras TIFO grupp. Det kanske vore nått för TIK's TIFO grupp att efterlikna.
Kulltorp: Kritik kan mycket riktigt vara positivt också. Man skall aldrig dra sig för att påtala saker som är fel eller kan göras bättre (och gärna berömma om ngt mot förmodan gjorts bra någon gång...). Problemet är att den ofta ges vid fel tillfälle (Jag har viss erfarenhet av föreningar där ingen säger ngt och först efteråt får man höra hur man borde ha gjort, ngt kritikern givetvis kunnat tala om för oss redan innan om han orkat öppna munnen...) eller formuleras på så sätt att det ibland gränsar till personliga påhopp. Dessutom måste man ha förståelse för att det måste prioriteras. En begränsad skara aktiva gör att ibland får man helt enkelt hoppa över saker eller göra kompromisser och nödlösningar. Enda botemedlet mot det är att fler blir aktiva...
"Don´t ask what SK can do for you, ask what you can do for SK..!"
Kan inte låta bli att kommentera detta ämne. Jag är själv medlem i TIK och TIK SK. Jag har fru och 3 barn som också är med. Har gått på TIK:s matcher sedan tidigt 80 tal och inte missat många matcher. Egentligen har jag kanske inte råd med dessa medlemsskap men jag anser att jag genom detta stöder TIK och TIK SK med ngt iallafall. Har inte tid att engagera mig mer än att stå där på matcherna. Överlåter resten till de som har den tiden. Visst finns det saker som kan bli bättre men jag gnäller inte som en gammal gubbe för det. Tycker att alla gör ett bra jobb och är stolt över var vi befinner oss idag. Skulle jag ha klagomål eller ideer om förändring så kan jag alltid kontakta ngn i SK. Det tror jag bara skulle uppskattas. Kritik kan ju faktiskt vara ngt positivt om det framförs på rätt sätt.
Tänk om alla som har egna ideer och synpunkter på SK skulle kontakta styrelsen nu under lågsäsong, då har de gott om tid på sig att samanställa och eventuellt ändra på de saker som skulle göra SK ännu bättre.
Redax 2: Fan vad skönt att komma in på HS och läsa en hel radda snack om TIFO, medlemskap osv utan att jag måste göra ett halvmetersinlägg för att reda ut begreppen. Skönt att ni har rett ut detta.
Vi kan inte gå runt och slita röven av oss genom att samla in pengar till subventionerade resor, vart vill folk komma? En resa till Luleå för 10 spänn eller? Visst, jag kan hålla med om att tex kostnaden för Göteborgsresan i våras var hutlös, och det hade inte skadat med en rejäl subventionering men en del av problemet är att SK har förlorat nästan 500 medlemmar på 2 säsonger. Hur kan detta vara möjligt? Visst, det verkar ha varit lite problems och sådant inom klubben men jag har inte ens haft tanken på att inte bli medlem. Hade varit medlem t.o.m om Willysson varit ordförande. =)
Jag lyckas alltid av någon konstig anledning få till väldigt långa inlägg när jag egentligen bara vill nå ut med några få saker.
Folk gillar uppenbarligen det vi gör inom TIFO-Gruppen, annars skulle vi inte få mycket till flis under våra skramlingar. Det som TITAN säger att det inte syns osv kan jag inte köpa, även om ingen skulle bli gladare än mig (nåja, några stycken kanske skulle ligga på samma nivå) om man sket i nedsläckningsprocessen och lät det vara tänt. Man slipper på så vis nernötning av lampknapparna och får på köpet rödvita infernon på ståplats och dessutom på sittplats beroende på hur mycket vi satsar.
Och TITAN, jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det går att starta en Resegrupp inom SK som fungerade ungefär på samma sätt som TIFO-Gruppen. Dessa kan arbeta fram ett koncept som man sedan börjar köra med, för att locka fler till att åka på resorna, styra upp saker och ting. Madde gör detta bra, men det går alltid att bli bättre. Som tex har vi Järnkaminernas Resegrupp som arbetar lite utanför JKs ramar, sedan även Black Armys och Smokinglirarnas (även lite AIK-Tifos också) resegrupp Gnaget on Tour. Tror att en väl organiserad resegrupp skulle vara väldigt bra, och skulle kanske, om man lyckas få fram sitt koncept på rätt sätt, kunna locka fler till att åka på resorna.
TITAN: Är Du inte medlem i en förening så kan Du inte påverka den! En förening styrs av demokratiska principer där medlemmarna kommer till tals på ett årsmöte, röstar fram ombud i form av styrelse etc. Styrelsen arbetar utifrån lagar, föreningens stadgar etc samt de direktiv som medlemmarna kan ange...
TITAN: Du får väl dra ihop lite folk som Dalan gjort då han samlat in till TIFO. Det har ju gått riktigt bra.
Varför måste kravet på medlemskap bort för? Det är väl att bra att man får medlemmar. Att man inte skulle vilja bli medlem beror endast på snålhet. Men du och jag vill ju bli medlemmar så vi besitter ju inte den åkomman iaf.
willysson: Japp, förstår inte att det är så svårt att inse. När man jobbar i en förening är det för medlemmarna man offrar sin fritid och inte för alla som råkar ha samma halsduk...
Vi kan ju ta ett exempel från verkliga livet där jag gärna lade ner timmar på Eagle Eye i förhoppningen om att iaf ngn medlem skulle gilla den men när jag fick en förfrågan från den stora tidningen om att skriva "supporterkrönikor" tackade nej efter 1 typ sekunds betänketid...
Vad gäller supporter kontra medlem så kan man mycket väl vara supporter trots att man ej är medlem men man skall inte räkna med att SK:s eldsjälar gör ngt för en och inte klaga på det jobb de lägger ner...
Jimmy: visst kan jag få in pengar, men precis som tifo gruppen inte ensam. men de pengar som gått åt till saker som ingen sett, måste vi ju kunna få fram, men...
supp.klubbens krav på medlemskap, som inte ens finns, måste bort
TITAN: varför skulle inte pengarna gå dit???? SK lägger inte ut en massa pengar på tifo, det är DALAN och grabbarma som fixar, med lite stöd från SK. Tycker det är underbart att folk tar´tag i saker och vill göra nåt.. Tala med en styrelsemedlem och fråga, du får svar och du slipper tro en massa:)
Redax 2: Det sista du skriver är så rätt.. Jag tycker att de som valts av medlemmar ska verka och jobba för medlemmar och inga andra, därför medlemsakp.
TITAN: Nu hänger jag inte med riktigt. Har vi bytt ämne eller..?
Samla gärna in pengar till resor, Elvis uppståndelse eller vad som helst men räkna för Guds skull inte med att det skulle komma in bråkdelen så mycket som TIFO har genererat. Jag kan förvisso bara tala för mig själv men jag skänker då inte till odefinierade projekt utan då kan jag hellre donera pengarna till Unicef eller köpa en till TriCast-lina istället...
Vad BSKV gör får stå för dem. Om SK och framförallt deras reseansvariga inte vill ta det ansvaret är det inget att diskutera. SK:s eldsjälar har endast att svara inför SK:s medlemmar och inga andra...
TITAN: Nja det var ju inte det jag frågade. Jag formulerar om och frågar igen: Du kan tänka dig att gå runt och samla in pengar för billigare resor via supporterklubben men du vill inte bli medlem i supporterklubben? Stämmer det?
TITAN: Nu måste jag få lite klarhet här känner jag:
Du vill att folk ska stötta att göra supporterklubbens resor billigare. Men du kan tydligen inte tänka dig att stötta supporterklubben genom att bli medlem? Förklaring tack...
Redax 2: ingen har testa, så varför inte? men det är ju klart... man måste ju enligt er å hockey-ligan vara medlem...tillåt mig småle. enbart er, inga andra. frågar IGEN... vet ni vad BSKV är?
brynäs väst , typ 800 medlemmar.
om jag gillade timrå, bodde i göteborg å ville se timrå i gävle? inga som helst problem att åka med. när jag kliver på, ursäkta, kan jag få se ditt leg? efter uppvisat leg, så VET de att jag är med. kostar typ en 50 lapp mer än de brynäsare som åker. men det ska ju vara så jävla svårt för er.... å det står jag för....
TITAN: Ja du är nog mer än välkommen av alla att göra ett försök med detta. Det ska bli spännande att se hur mycket du får ihop när du går runt i hallen med en bössa för att subventionera resor.
TITAN: ...och vem skänker pengar till resor??? Vem skulle ställa upp och samla in pengar för resor???
- Hej, vill Du skänka en tia för att en supporter skall få åka till Globen...
Ha, det är ju f-sen bättre än den gamla klyschan "Kan Du skänka en tia till natthärbärge...". I bägge fallen är det ju ändå bara att subventionera en schysst fylla för någon annan man gör...
Nä, ha rejäla j-kla TIFO:n i upplyst hall och chocka Hockey-Sverige..!
Redax 2: men hallå...du missar kärnan. om du som inte är där, skänker pengar till nåt du inte kan se... JAG som är där, å inte ser ändå...FATTAR DU???????? samla pengar i HALLEN, för RESOR... ta en del av dessa pengar för att subba resor för -08,-031 etc.
TITAN: Jag vet ej hur mycket om ens något SK ger till TIFO-verksamhet men jag vet hur många och hur mycketenskilda som pröjsat till TIFO-fonden (och då är insamlingen under match ej med). Tror Du dessa enskilda (där vissa som undertecknad dessutom är exilsupportrar som aldrig sett ett av TIFO:na ens om det vore tänt i hallen...) skulle skänka pengar för att subventionera andras resande?!? No way, José..!
Redax 2: strunta i tifo, ta in pengar för resor, det tjänar laget på. finns inte en chans att ni kan övertyga mig i denna fråga. ni har övertygat mig om medlemskap för resor. men i detta, ALDRIG.
de tusen spänn ni får in för att sprida röd/vita stripes, ta dessa pengar till att få ner buss-kostnaden.
Dalan: som jag sagt tidigare, lägg ner tifo å satsa pengarna på resor. tifo passar på fotboll, å jag kan inte acceptera att pengar i denna storlek satsas på nåt merparten inte kan se pga mörker.
badger: Vi har inte pröjsat ett öre för korten, det första året var vi tvungna att sätta en belöning för att folk skulle komma igång och skänka lite.... Varför ska du alltid klaga på allt???
Folk kan sätta en tia på hockeyn och vinna en tusenlapp... orimligt?? NEJ!!
Pettzon: I samband med att Peo avgick som tränare var jag uppe i Luleå och såg Tik, deras intro var mycket mäktigt med pyrotekniska finesser flygande runt hallen, det hela avslutades med att en nalle kom nedseglande från ena hörnet i en vajer som tyvärr var för sträckt, så den stackars nallen blev hängande en halvmeter över isen sprattlande i sina försök att lyfta sig själv i pälsen för att komma ner. Mycket underhållande att som bortasupporter beskåda detta fiasko.
Pettzon: Jo för fan, vi gick runt (Örnie rättare sagt) på läktaren på några matcher och fick som mest in 1800 på en match. Då gick vi alltså bara runt på sittplats utan någon direkt marknadsföring förutom lite flygblad. Så det går absolut att få in pengar, och det kommer bli ännu lättare till vintern genom sportbaren osv.
badger: Tror det var så att vi fick korten genom kansliet, vi har alltså inte betalat för dom själva utan de är skänkta av Timrå IK. Dalan vet mer, han som fixat allt.
Tycho: Har letat förgäves på Bajen Fans efter en artikel jag läste för ett tag sen, det var om två långhåriga grabbar som minsann hade beställt en varsin kilt från Skottland. Kiltarna var av rejält snitt, inga plagiat och hade tydligen kostat runt 10.000 per styck om jag inte missminner mig å det grövsta. Dom kostade en fet pening iaf.
För övrigt så förespråkar jag SirPimmes förslag mer då. Vita skjortor och röda baskrar. DET är humor om något. =)
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.