Tre Kronor

17483 inlägg · 806 ämnen

Bästa svenska forward och back under VM?

« · 394081 Till forumet

Bästa svenska forward och back under VM?
Nu när besvikelsen börjar sätta sig så sitter jag och funderar på vilken spelare som varit bäst i det svenska VM-laget. Tänkte faktiskt gå så långt att jag tänkte ta ut en back och en forward. Känns lite onödigt att ta ut bästa svenska målvakt då Henke varit lysande och Liv bara stått en match.

Min nominering är som följer:

Bästa back:
Niclas Hävelid får det bli i stark konkurrens med Dick Tärnström. De två bildade det bästa backparet under turneringen och sviktade endast nu i finalen.

Bästa forward:
Påhlsson eller Jönsson. Men jag väljer nog Påhlsson ändå. Han har slitit och kämpat och gjort det i det tysta men han har verkligen visat att han är en otroligt stark defensiv center. Har dessutom dragit med sig sin kedja och gjort det jobbigt för motståndarna.

Låt oss höra vad ni övriga tycker.
Kommentera

Sv: Bästa svenska forward och back under VM?
Poffa:

Bästa back:
Tärnström, har spelat smart och enkelt hela VM, dessutom producerat bra framåt. Enda plumpen var väl idag.

Bästa forward:
Måste nog välja Jönsson, lika bra som Påhlsson defensivt, men vassare och lugnare framåt.
Kommentera

Poffa: Jag håller med dig i dina nomineringar. Påhlsson (med kamrater) har överraskat på mig iaf.
Kommentera

Poffa:
Backparen sitter klockrent.
Forward håller jag med om Jönsson,,,måste säga att det är en jävulskt bra lirare.
Kommentera

Hälge: Hela den första kedjan har spelat storartat under turneringen. Det är alltid en fröjd att se Hedström (så länge det inte är mot Frölunda) reta gallfeber på motståndarna. Som idag. Upp i fejset på Heatley med några väl valda ord. Undrar hur man som motståndare tänker: "Nej nu jäklar är jag trött på den där förbannade svensken".
Kommentera

Det tar emot att skriva. Men Jönsson är den spelare i Sveriges lag som jag tycker har varit viktigast i konkurrens med Höglund (målen) och målis-Henke.
Kommentera

För övrigt måste jag säga Jönsson som forward. Sicken turnering han gjort. På backen säger jag Tärnström. Bra i försvaret och en kraft i PP.
Kommentera

Dragan 2k: Den som varit bäst under Semi och Final för Sverige anser jag iaf vara Andreas Salomonsson, åker skridsko hela tiden och jobbar stenhårt.
Kommentera

Frella: håller med salle har varit bra hela den kedjan med Hedström och Samme har varit bra
Kommentera

Dragan 2k: Håller med dig. Jönsson har lyft sig till en nivå som jag inte trodde han mäktade med. Riktigt imponerande att se! Synd i dagens match att han hade lite för få spelare med sig som kom upp i motsvarande klass..
På backsidan har ju Tärnström/Hävelid var i särklassiga i den svenska truppen. Valet faller på Tärnström med tanke på vad han producerade offensivt.
Kommentera

Tycker vi gör en riktigt bra turnering. Kanada var bättre iår igen. Inget snack om saken. Det går i vågor sådant här oftast. Sverige hade sin våg i början av 90-talet. Tjeckien hade en stark våg 98-01. Sedan de senaste åren så har Kanada 2 VM-Guld och 1 OS-Guld.

Ska bli intressant att få läsa Wennerholms sågning av Hardy Nilsson imorrn nu då. Den sämsta förbundskaptenen någonsin. Titta på Finland, de är mycket bättre.

Nej hualigen, Hardy Nilsson är bra. Synd att vi aldrig räcker hela vägen. Men vi är den enda nation som tagit medalj i alla de fyra senaste VM-turneringarna iaf.
Kommentera

Bästa back i Sverige är utan tvekan Dick Tärnström, given i World Cup. Hävelid och Bäckman kommer kort därefter och som ligger där och slåss med en sådan som Ragnarsson om sista backplatserna i World Cup. Hållberg och Tjärnqvist också mycket duktiga men inte tillräckliga för WC. Synd att Nicklas Lidström kommer in och nästan förstör de bra försvarsspelet vi hade. Lidas är en fantastisk back men det var längesen han spelade på stor rink och jag tycker de var fel att matcha han så otroligt hårt, han får göra sig mer rättvisa i World Cup.

Bästa Forward: Jörgen Jönsson och Samuel Påhlsson har för mig spelat till sig platser i World Cup-laget som 3:e och 4:e centrar bakom Foppa och Sundin. Nylander ska inte med. Alfredsson och Axelsson är givna i WC. Jonas Höglund är på gränsen, skulle kunna använda oss av honom i PowerPlay framför mål istället för att måsta ta med tex Tomas Holmström. Annars så ser jag nog ingen fler World Cup-spelare i detta laget förutom Henrik Lundqvist då. Han och Tellqvist ska slåss om målvaktsposten. Ingen Tommy Salo tack.
Kommentera

blir fan besviken på sverige idag. :(
Kommentera

ribba9: Så länge Sverige fick spela sin typ av hockey så hade dom ju full koll på matchen. När sedan Canada börjar spela en mer fysisk hockey så får ju Sverige efter ett tag svårt att stå upp. Hardy pratade väl om att dom inte orkade fullt ut. Tyvärr var det ju fel match att tappa orken i en VM-final..

Den typ av hockey som Canada spelade behärskar dom ju fullständigt! Faktiskt bara att bocka och buga för uppvisningen. Sverige var till slut alldeles för tunna i försvarsspelet och bjöd iom det på för många misstag. Individuellt så fattar man för många dåliga beslut i avgörande lägen, och Canada tillåts göra ett par avgörande mål som ser rätt billiga ut. Sverige höll inte måttet när det väl gällde, helt enkelt!
Kommentera

Poffa: Jag håller med dig om Pålhsson. En otrolig slitvarg och gör ett jättejobb i det defensiva och kanske framför allt i boxplay. Tycker dock att Tärnström var snäppet vassare. Tog fler skott vid smartare tillfällen, bra deffensivt jobb och bättre produktion framåt. Tycker han hade ett bättre öga för spelet.
Kommentera

Bäste back: Dick Tärnström. Riktigt imponerande, genom hela turneringen. En klasspelare.

Forward: Jörgen Jönsson. Överglänste Foppa/Alfredsson med hästlängder. Ett av hans bästa VM någonsin.
Kommentera

Oh, Jörgen Jönsson var återigen bäst, tillsammans med Tärnström och Påhlsson. Så lägg ner snacket en gång för alla att Jönsson inte har i Tre Kronor att göra.
Kommentera

Hawerchuk: Ja, om rättvisan ska fram så har väl den gode Jürgen Jönsson blandat och gett rätt friskt under de turneringar han spelat de senaste säsongerna. Som jag skrev tidigare så har han i årets VM nått till en nivå som iaf jag inte trodde var möjlig. Genomgående bäste forward både offensivt och defensivt!
Jönsson har helt klart varit värd sin del av negativ kritik tidigare och det har funnits fog för att ifrågasätta hans roll i Tre Kronor. Lika fullt är han efter detta VM värd att hyllas om en riktigt stor klasspelare som varit bäst när det verkligen gäller!
Kommentera

Dream Team: Jönsson har verkligen visat vilken klassspelare han är, synd bara att han inte visar detta magnifika spel i ES.
Men han tänder väl bara till i stora sammanhang numer.

Bästa kedja i VM utan tvekan: Påhlsson,Salomonsson Hedström!
Dom gjorde skitgörat o mål o neutraliserade motståndarnas bästa formationer.
Känns skönt att Hedström spelar för Timrå, jag vill gärna se Påhlsson hos oss också, vad bra han är!!!
Kommentera

Självklart var Dick Tärnström bäst bland backarna.Påhlsson var bästa forward.

Kolla länken så ser ni vilka Hårda Hardy tyckte var bäst.
Varje Coach har fått välja ut dem tre han tyckte var bäst i sitt eget lag.
Kommentera

A_x_e_l: Intressant att de flesta har tagit med sin målvakt bland de tre.........
Kommentera

« · 394081