Trots 4-1 vinst mot Canada var Rysslands ledare förbannad. Fyra spelare omplåstrad, vårdslöst spel och dålig domare (svensk dessutom). Den här matchen hade man vunnit, enligt min mening med 7 eller 8-1. Dessvärre förstörde domaren matchen. Laget som "kronorna" med nöd och näppe lyckades kämpa ner efter straffläggning blir förnedrad av ett ryskt lag som inte får en att höja på ögonbrynen.
250kg kärlek: Nja om Kanada är så dåliga som du säger så borde vi komma nästsist eftersom vi slog dem. Hur Sverige klarar sig i denna turnering låter jag vänta att med att säga något om förräns efter vi mött Tjeckien.
Sverige - Kanada 51-23 i skott, J.Gage i Kanadas mål
Ryssland - Kanada 33-22 i skott, J.Hodson i Kanadas mål
Jimmy: Okej, sist eller nästsist. Före eller efter Canada det må vara hänt. Det är nästan lika illa. Åtminstone av laguttagning, förberedelser och budget att döma. Canadas lag tar detta som en semester ( jag har dessutom bevis på detta).
"Vi åker över till Sverige för att lära oss, träffa gamla bekanta och kanske lära oss något från B- nationernas sätt att arbeta".
Inte vet jag? Men visst känns det rätt pinsamt att ett canadensiskt lag, taget helt ur luften kan pressa de bästa laget vi har i svensk ishockey till straffläggning? Jag tycker det bevisar en hel del.
250kg kärlek: Klart är att Sverige har tappat på slutet och att många andra lag gått om oss. Men sett till spelat så skulle Sverige vunnit med minst lika mycket som Ryssland gjorde igår. OM bara spelarna satte chanserna. Det är ju ganska typiskt att en spelare med NHL- och AHL-rutin gör två mål för Sverige för Elitseriespelarna har långt ifrån samma skottvillighet och precision.
Jag menar bara att resultaten Swe-Can (4-3 eft st) och Rus-Can (4-1) inte AUTOMATISK betyder att Sverige är sopor och skulle få spö av ryssarna. Skottstatistiken är t.ex. ett exempel. Olika målvakter i bägge matcherna är ett annat. Det var det jag menade med "nyancerad" kritik. Tycker det är dumt att måla allt så nattsvart (även om det i sanningens namn är rätt så grått).
samjo: håller med dig. Det är så väldigt många som är pessimister och gnälller över svensk hockey. Istället för att dra ner folks intresse för hockey med all denna negativa kritik, så kan man väl fokusera lite på det som faktiskt är positivt, så att fler människor intresserar sig för hockeyn.
Se bara på hockey-VM i göteborg, vilken fest det kunde ha blivit om bara staden hade engagerat sig lite mer. Nu hade jag ju väldigt kul ändå, men det märktes ju inte att det var VM precis...
difzi: Ja absolut, dessutom var det som sagt inte bara Salos fel utan hela lagets. Men jag tror att en bra fortsättning i Sweden hockey games och ett riktigt bra VM i Finland kan göra mycket.
Klinth: Precis, det vore för enkelt att skylla allt på Salo. Innan var han en hjälte och pressen berömde honom och sa att han var världens bäst målvakt. Efter vitryssland matchen blev han hånad och var plötsligt inte värd något
difzi: Salo gjorde en tabe men jag lastar då inte han för förlusten...om laget spelat på normal nivå skulle salo kunnat slänga in 3-4 sådana puckar men ändå vinna med 3-4 mål Helt enkelt spelet av de 5 framför salo som va bedrövligt Men nog sitter den förlusten djupt i de flesta hockey intresserade svenskars hjärtan
RavenLord: Det e klart den sitter djupt, men man måste ju gå vidare. Själv var jag helt förstörd efter vitryssland matchen, kunde inte fatta något..men nu har jag ju självklart kommit över det
Frölunda85: Självklart inte tänker jag på de numera...bara när man ser bilderna då smärtart det :)
Men jag håller fast med att Elitserien är påväg att bli riktigt fjollig Man får ju inte längre smälla på och tackla...och man ser ju när Tre Kronor spelar att de kan ju inte längre heller eftersom de inte får nån träning på det. Det enda man kan är att åka och feg slå med klubban och haka...det om nått ska bort ur hockeyn och in med tacklingar och rejälla smällar igen. Svenska Kycklingar lär vi snart kallas igen om denna utvekling fortsätter.
Frölunda85: Jo för det e ju möe grymmare med en tackling så där än en fjollig nakning,,, , haka gör bara de som tappar humöret när det blir från åkta i mittzon ungefär,,,,
Tycker de hakas och klängs nå enormt på varandra i Elitserien...Några lag gör det bra som Luleå de två matcher jag sett mot BIF då de spelat tätt men inge osjyst...medan vissa lag hakar och håller i klubborna hela tiden och så även BIF Vet ej hur många ggr man sett klubbor upp i ansiktet på spelare Sen kan ju inte domarna döma riktigt för sätter nån in en rejäl sjyst tackling då åker de ut medans slag på handleder osv blundas för
Den här matchen hade man vunnit, enligt min mening med 7 eller 8-1. Dessvärre förstörde domaren matchen.
Laget som "kronorna" med nöd och näppe lyckades kämpa ner efter straffläggning blir förnedrad av ett ryskt lag som inte får en att höja på ögonbrynen.
Mitt tips: Sverige sist.