Just nu: Tärnström - Tjärnkvist Norström - Rhodin Johansson - Sundin Kronwall - Gustafsson
Fjärde backpar är alldeles för svagt, håller inte alls. Här måste vi rulla runt på 3 backpar annars går det inte. Vidare gällande Mange Johansson har vi redan konstaterat här att han känns lite för lätt och slarvig defensivt. Vi behöver fler backar, vilket troligen inte kommer.
Jag tycker det känns som om den här backuppsättningen inte riktigt håller för ett VM-guld. Jag hoppas dock att jag har fel.
Att vi inte får varken, Niklas Lidström, Kim Johnsson, Kenny Jönsson, Mattias Öhlund eller Marcus Ragnarsson gör att vi inte kanske kommer att räcka till. Som sagt, jag hoppas jag har fel...
Wewillwintoday: Håller med dig om att backsidan i Sverige är våra svaga kort så här långt. Norström är en klippa, men både Tärnström och Tärnqvist tycker jag känns lite mer osäkra. Visst, de är bättre än våra svenska backar här hemma och dom glimmar till i NHL stundtals. Men någon Lidas är dom ju inte. Märkligt förresten att Lidström tackade nej så snabbt. Han hade ju kunnat be om betänketid som flertalet andra gjort. Känns som att "nej:et" inte hade varit lika klart om han vetat att BÅDE Foppa och Sudden kommer till VM...
Jag tror inte att Hardy kommer att ta ut fler än 7 backar i den ordinarie truppen på 23 man. Det skulle innebära 3+7+13 spelare. Dvs 1 förstemålis + 2 reserver, 3 backpar + 1 reserv och 4 kedjor + 1 reserv. Inför slutspelet får man dessutom plocka in ytterligare 2 spelare så att truppen består av 25 namn totalt. Sverige skulle t.ex. kunna få in en joker i form av Alfredsson eller Kim Johnsson (Ottawa möter ju Philadelphia).
Är det nån som hört om Mattias Weinhandl blivit tillfrågad förresten? Som vanligt så verkar många av de lite tveksamma spelarna som flyttar över till NHL inte vara aktuella året efter. Samma sak hände med bröderna Sedin t.ex. Jag tror Weinhandl har utvecklats positivt. Han har ju fått spela med Yashin bl.a och producerat en del poäng i de matcher han fått spela. Ifjol utgjorde han ju ett bra radarpar med Zetterberg. Men inte i år...
samjo: På Backsidan får vi inge mer förstärkning nu tyvärr. Det ser lite tunt ut. Framförallt så saknas lite tyngd. Kim Johnson har ju tackat nej men Marcus Ragnarsson kan ju bli aktuell senare. Mattias Norström får ta på sig mycket ansvar samt att en back som Ronnie Sundin verkligen måste få utsitt yttersta.
På Forwardssidan ser det ju nästan bättre ut än i OS om vi får Sundin. Kolla dessa kedjor:
Mathias Johansson får nog bli halvback eller bänkad så som jag ser det. Eller så får man splittra landslagsäsongens succékedja eventuellt? Vart ska Nylander in om han också kommer? Angenäma besvär för Hardy.
Jimmy: Precis såsom du just formerat Sveriges fyra kedjor så har jag också gjort det. Måste säga att nu i dagsläget så känns en spelare som Mattias Johansson rätt överflödig. Peter Nordström skulle lika gärna kunna ta hans plats på bänken. För jag tror inte att Hardy vill spräcka på kedjan med Hannula-Davidsson-Andersson. Hannula är väl den som är mest i riskzonen i så fall.
Men vart ska Nylander? Han kan bilda egen kedja el eventuellt ersätta antingen Hannula el Davidsson. Andersson och Nyllet låter som en giftig kombination!
Tärnström - Tjärnkvist
Norström - Rhodin
Johansson - Sundin
Kronwall - Gustafsson
Fjärde backpar är alldeles för svagt, håller inte alls. Här måste vi rulla runt på 3 backpar annars går det inte. Vidare gällande Mange Johansson har vi redan konstaterat här att han känns lite för lätt och slarvig defensivt. Vi behöver fler backar, vilket troligen inte kommer.
Jag tycker det känns som om den här backuppsättningen inte riktigt håller för ett VM-guld. Jag hoppas dock att jag har fel.
Att vi inte får varken, Niklas Lidström, Kim Johnsson, Kenny Jönsson, Mattias Öhlund eller Marcus Ragnarsson gör att vi inte kanske kommer att räcka till. Som sagt, jag hoppas jag har fel...