mattias - 74:
Ni pratar två olika saker. Att man kan skaffa sig mycket muskler under en längre tid är en sak, men att skaffa sig sju-åtta kilo muskler på ett år är inte fysiskt möjligt utan tillsatser.
NuMo:
Att man bygger ett par kilo muskler i kombination med en större fettmassa är inget konstigt, men nu handlade det om att bygga sju-åtta kilo rena muskler på ett år. Det gör man inte utan tillsatser.
NuMo:
I så fall är du ett fysiologiskt missbildat exemplar. För idrottsforskare och läkare anser detta som i princip omöjligt utan tillsatser. Nu är jag ju iofs inte förvånad, för jag vet ju att du är unik på alla möjliga sätt.
NuMo:
Han växte också sex-sju centimeter det året, samt la på sig en del fettvävnad. Så så konstigt är inte det.
NuMo:
Hårklyverier, NuMo. Går du upp åtta kilo bara muskler, vilket det var frågan om här, får du inte lägga till att benstomme växer, fettvävnad och annat som tillkommer då du växer på längden. Grunden var att det skulle vara enbart musklemassa under ett år.
Vad jag vet skrev jag inte massa läkare, men jag tänkte på det dokument som RF delar ut till bl a domare i innebandy angående doping. Där stod det något i stil med att onormal ökning av ren muskelmassa skall uppmärksammas.
NuMo:
Ja, den växer om övriga delen av kroppen växer. Men nu handlade det om ren muskelmassa. Dvs. enbart musklemassa. Utan benstomme, fettvävnad och hår inräknat.
Äpplen och päron, tror jag vi jämför just nu.
NuMo:
Jag har hela tiden pratat om ren muskelmassa, så: Ja, en person som går upp 7-8 kilo ren muskelmassa går upp mer om man bara kollar siffrorna på vågen.
Vi pratade för övrigt inte om någon speciell spelare, utan mer om snabbt ökande muskelmassa i allmänhet.
Och jag har nu fått bekräftat att vi (du och jag) hela tiden jämfört äpplen och päron i den här diskussionen. Därför kanske vi skall lämna detta därhän och fokusera på den kommande matchen.
Mitt tips: Sverige - USA 3-3
RavenLord:
Läs en gång till, så kanske du också förstår vad jag skriver.
Men orkar du inte får du här en snabb genomgång:
Foppa gick upp många kilo, men alla de kilona var inte muskler. Det var benstomme, fett och muskler. Det jag hela tiden pratat om, oavsett spelare, är när man går upp sju-åtta kilo i ren muskelmassa. Något som inte är samma sak. Går man upp sju-åtta kilo i ren muskelmassa så ökar man säkert 12-15 kilo på vågen.