Tre Kronor

17487 inlägg · 806 ämnen

Hockey VM

« · 544983 · » Till forumet

Sv: Hockey VM

NuMo:

Hårklyverier, NuMo. Går du upp åtta kilo bara muskler, vilket det var frågan om här, får du inte lägga till att benstomme växer, fettvävnad och annat som tillkommer då du växer på längden. Grunden var att det skulle vara enbart musklemassa under ett år.

Vad jag vet skrev jag inte massa läkare, men jag tänkte på det dokument som RF delar ut till bl a domare i innebandy angående doping. Där stod det något i stil med att onormal ökning av ren muskelmassa skall uppmärksammas.

Kommentera

Poffa: Inte framgår ditt svar till mig som att du bara hänvisade till en taskig rapport från RF till er innebandydomare.

Jaha. Är det Kanadickerna man så grundligt väger?
Enligt skärutochvägenmuskelitaget - trimma insprängt fett -metoden antar jag då.

Det är bara så att benstommen anpassar sig till hur kroppen i övrigt växer. Växer kroppen så växer benstommen.
Kommentera

NuMo:

Ja, den växer om övriga delen av kroppen växer. Men nu handlade det om ren muskelmassa. Dvs. enbart musklemassa. Utan benstomme, fettvävnad och hår inräknat.

Äpplen och päron, tror jag vi jämför just nu.

Kommentera

Poffa: Det finns ingen människa som är en "ren muskel." Det innebär att resonemanget du för innebär att en person som går upp 7-8 kilo i muskelmassa i själva verket gick upp bra mycket mer än så. Jag tror faktiskt inte det är det ni resonerar om.

En hockeyspelare som ena året vägde 90 kilo, men säsongen efter 98 har enligt ditt resonemang inte gått upp 8 kg i rena muskler.

Vilken/vilka spelare är det ni refererar till när ni säger att de går upp 8 kilo i "rena muskler" (Med eller utan tillsatser.)
Kommentera

NuMo:

Jag har hela tiden pratat om ren muskelmassa, så: Ja, en person som går upp 7-8 kilo ren muskelmassa går upp mer om man bara kollar siffrorna på vågen.

Vi pratade för övrigt inte om någon speciell spelare, utan mer om snabbt ökande muskelmassa i allmänhet.

Och jag har nu fått bekräftat att vi (du och jag) hela tiden jämfört äpplen och päron i den här diskussionen. Därför kanske vi skall lämna detta därhän och fokusera på den kommande matchen.

Mitt tips: Sverige - USA 3-3

Kommentera

Poffa: Läst igenom ert tjöt om gå upp i vikt lite snabbt och intrycket man fick var att du snabbt försvarade Foppa att då är det möjligt men inte med övriga Hahaha ja se på maken till kappvänderi.
Bara Foppa som kan växa och lägga på sig musskler snabbt alltså ;)
Kommentera

RavenLord:

Läs en gång till, så kanske du också förstår vad jag skriver.

Men orkar du inte får du här en snabb genomgång:

Foppa gick upp många kilo, men alla de kilona var inte muskler. Det var benstomme, fett och muskler. Det jag hela tiden pratat om, oavsett spelare, är när man går upp sju-åtta kilo i ren muskelmassa. Något som inte är samma sak. Går man upp sju-åtta kilo i ren muskelmassa så ökar man säkert 12-15 kilo på vågen.

Kommentera

Poffa: Oki är ej insatt i hur de där fungerar men trodde 7 kilo var 7kilo ;)
Ja du har säkert rätt,jag har som sagt ingen koll på det dära och jag vela bara pika lite för att de lät som du genast försvarade Foppa :)
Kommentera

RavenLord: Visst har det spekulerats om HUR Foppa & Macke kunde gå från taniga till biffiga på en "sommar" utan att ha dopat sig. Ingen utom dom 2 kan svara på den frågan 100%-igt.

Men de tränade OFANTLIGT mycket och hårt under denna period. Så hårt att dom blev utestängda från 2st gym i Ö-vik då dom på fm var på ena stället och em på andra trots att dom bara fick köra ett styrkepass om dagen för MoDo. Båda dessa gym hade HAFT problem med doping och var väldigt vaksamma & misstänksamma på detta och larmade MoDo.
Dessutom åt dom 2-3 ordentliga mål mat om dagen på restaurang.
Kommentera

Poffa: Jag påstår ändå att man kan gå upp 7-8 kilo i rena muskler på ett år utan hjälp av otillåtna tillsatser.
Kommentera

NuMo: Jag håller med dig.
Kommentera

NuMo: Jag är med på ditt tåg. Men det gäller unga (växande) män som inte tränat så mycket (inget alls) styrka tidigare. Jag gick nog upp 5kg i muskler i 2:a ring då vi var några som började styrketräna på en dubbelhåltimma innan gympalektionen och jag har inte tagit något otillåtna (inte sån därna tillåtna) tillsatser.
Kommentera

Salle: Det fattas ett "för den delen" i sista parentesen.
Kommentera

Salle: Ja naturligtvis. Jag tror också att ju närmare man är sitt DNAs förmodades max så minskar möjligheterna att gå upp i muskelvikt drastiskt. Är man två meter lång väger 150 kilo "i rena muskler" (Fan då väger man väl 250kg egentligen.) och plötsligt hamnar i en två år lång dvala så att man blir sängliggande. Ja då ökar chansen att man - när man vaknar och har förtvinat till 55 kg - kommer att gå upp i vikt fortare än vad som är normalt för en normal människa.
Kommentera

NuMo: www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=10970&Preview=

"Att få mer muskler utan anabola steroider
På läkarstämman 1999 redovisade en svensk näringsforskare resultat som visade att man med ett avancerat kost- och träningsprogram kan utveckla sin muskelmassa och styrka nästan lika mycket som om man dopar sig.

Riksidrottsförbundet har genom kampanjen Rena lyft visat att det går att bli mästare i tyngdlyftning utan att behöva dopa sig. Tyngdlyftarna som ingick i kampanjen testades då regelbundet för att visa att de inte använde anabola steroider."

- I alla fall någon typ av källa som borde räknas.
Kommentera

NuMo:

Tillsatser och doping? Det finns väl tillsatser som är lagliga att använda när du tränar som inte är klassificerat som doping.
Kommentera

mattias - 74: Ja, det är klart. C-vitamintabletter är ju tillsatser t.ex.
Kommentera

Undrar fortfarande varför Hedström inte är inne på mål i Powerplay.
Kommentera

Pappin27: Har du sett någon svensk inne på mål denna matchen?
Kommentera

Pappin27: Alla spelarna är ju hjältar efter finn- & kanadamatcherna. Klart dom inte behöver gå in på mål då. På samma sätt som dom kan slarva i anfallszon gång på gång utan att det får konsekvenser. Heja Sverige!!!
Kommentera

mattias - 74:

Sen kan du alltid trycka i dig kreatin i mängder för att nå fina resultat. Inte heller klassat som doping - ännu.
Kommentera

Frella: Jaja, missförstå om du vill.

Jag undrar fotfarande varför inte Hedström står framför mål i PP.

Bra skrivet salle.
Kommentera

Pappin27: Där blev det 4-0 till usa luften ur.Gud va uselt av kronorna ikväll
Kommentera

5-0 nu går allt in på Lunkan
Kommentera

Modoante: 5-0 nu. Man kan ju säga att USA är effektiva. Sickna skott.
Kommentera

Salle: sant med det sista skulle Henka ha tagit det var ju mitt i målet det skottet
Kommentera

Modoante: Lätt o lägga all skuld på målvakten....
Kommentera

mok: läggere inte all skuld på henke säger bara att det sista målet borde han ha tagit.dom övriga målen har varit frilägen inte lätt för en målis
Kommentera

Modoante: Låter bättre :)
Kommentera

Salle: Tre kronor var nog otroligt trött efter gårdagens batalj, eftersom de inte är så snabba och det finns liksom inte den riktiga gnistan i laget.
Kommentera

Frågan är bara hur det ska gå i en ev. final, ska spelarna vara slitna från semifinalen då också?
Kommentera

Pappin27: Båda semifinalerna spelas nu på lördag, alltså dagen innan finalen. Alltså är det lika för båda finallagen där. USA var spellediga igår, medan Sverige ju gick en rätt tuff batalj mot Kanada. Där har du nog en stor del av förklaringen till svenskarnas trötthet och att man såg så passiva ut i kvällens match.
Kommentera

Modoante: tycker ändå att man borde ha bytt målis efter fyran, det gäller ju att ge signaler, skitkonstig match Sverige spelar bättre men stortorskar...väckarklocka?
Kommentera

Lustigt att det nu heter att Tre Kronor-spelarna "svek Bengt-Åke", medan det alltid var Hardy Nilssons fel personligen när vi torskade förut.

Tycker förlusten såg likadan ut som på Hardys tid. Brist på vilja och smartness från spelarna.

Vad lär vi oss?
Jo, att det ALLTID är upp till spelarna som är på isen.
Kommentera

fd skuggan: Ja, är dom inte härliga våra s.k "experter" i kvällsblaskorna?
Har man inte huve´t med sig så blir det så här: en ganska vanlig reaktion när man spelat ett par bra matcher mot riktigt tufft motstånd och där den mentala urladdningen varit nästan total.
USA ställde upp sig i 1-3-1 och tråkade ut oss, samtidigt som man fick några flytmål pga vår brist på tålamod.
En annan sak angående våra murvlar: hade Kanada gjort en likadan match hade det hetat att dom varit taktiska och sparat sig till när det verkligen gäller. Typ.....
Kommentera

Huge: Känner mig också irriterad på kvällsblaskorna. särskilt aftonbladet. De sågar alltid Sedin och Weinis. Igår var Sedins så mycket bättre än Alfie. Han drällde med pucken ett antal gånger men det är förbjudet att säga ngt dumt om dem. som jag räkna så var han kedja inne på 2 lr 3 mål om jag inte minns fel. ändå så räknas de till den bästa kedjan. konstigt. sedins inne på 1 zäta 1 och jönsson 1. ändå sågas alla förutom frölundalinen. alla blir sågade för målen men när pebben blir hakad lite grann så blir han sur och slutar åka skridskor så USA får frilägen och gör mål. Nä ge oss en mer objektiv beskrivning och bara för att det ingår duktiga NHL spelare i den första linen betyder det inte att den är bäst. måste man påminna dem om World cup??????????????????????????????????????????????????
Kommentera

Modosskånefan: Måste alla nämna World Cup då de pratar negativt om stjärnor och NHL-spelare? Det var ju NHL-spelare och stjärnor vi fick stryk av där ;)
Kommentera

Modosskånefan:
Eller varför inte Salt Lake City....
Kommentera

Och matchen mot Sverige måste tagit USA på krafterna, endast oavgjort idag mot Ukraina.
Kommentera

Finland - Lettland 0-0. Om Lettland vinner över Sverige i morgon är Finland utslagna ur VM. Banne mig, kan det vara läge för en läggmatch, kanske?
Kommentera

Poffa:
Jag antar att det inte är så ofta som de finländska supportrarna håller på Sverige men imorgon håller de nog tummarna för oss.

Då de svenska grabbarna har chans att vinna sin grupp. så inbillar iallafall jag mig att de satsar ordentligt imorgon. En poäng borde de väl kunna skrapa ihop va!?
Kommentera

Poffa: Tror knappast Sverige gör det för då kallar Finland hem alla från Södertälje och så dör den staden. ;-)

Frågan är hur mycket kraft som Lettland har kvar till Svenskarna i morgon och större under har ju hänt.
Kommentera

65selander:
Södertälje...och Trollhättan, glöm för allt i världen inte den stan... :)
Kommentera

Kolla denna statistiken. Målvakten var nog inte så kass ändå. Han räddade ju över 70 skott på en match. Han släppte visserligen några med...
Kommentera

Vf chefen: Haha. Snacka om målrik afton. Kul att se 3 mål insläppta i samma powerplay.

Vissa länder ska spela hockey...andra inte.
Kommentera

Dragan 2k: Boxplay menar du va? Dessutom var det ett hattick i ett och samma boxplay.
Kommentera

Vf chefen: Så kanske det var. Det spelade ingen roll hur många lirare man hade på isen. Man bara fortsatte och fortsatte att sätta dit puckarna.
Kommentera

Klart "Honken" ska stå ikväll, Lundqvist måste vila!!!
Kommentera

Dragan 2k:

Adrian Cervantes verkar vara en giftig herre! Orkar inte räkna hur många mål och assist killen gjorde, men noterar ett imponernade hat-trick mellan 12.52 och 13.15 i första perioden. Tre mål på 23 sekunder!
Kommentera

Danskarna tog en viktig seger i Nedflyttningsserien i dag mot Tyskarna.
Månne är Tysklands deltagande ett minne blott eller kommer dom att resa sig?

Vinner Slovenien över Österrike i morgon så är det Sayanora med Tyskland

1Danmark310-9 
2Tyskland311113-6 3 
3Slovenien2005-12 2
4Österrrike205-6 1

Kommentera

« · 544983 · »